Tornator on myynyt 7 100 hehtaaria metsätalousmaata United Bankersin metsärahastolle

Imatra, Suomi, 2015-12-17 15:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Metsäyhtiö Tornator Oyj ja UB Nordic Forest Fund II Ky ovat sopineet metsätilakaupasta, jonka yhteispinta-ala on noin 7 100 hehtaaria. Tilat sijaitsevat Ranualla, Pudasjärvellä ja Kainuussa. Kauppaan liittyy metsäpalvelusopimus eli Tornator vastaa jatkossakin kaupan kohteena olevien metsätilojen kestävästä hoidosta.

”Kauppa tukee strategiaamme keskittää metsäomaisuuttamme ydinalueillemme Itä-Suomeen ja Perämeren rannikolle. Hyödynnämme pohjoisen tiloista vapautuvat rahat kasvuinvestointeihin ydinalueilla Suomessa ja myös maanhankintaan Virossa”, sanoo Arto Huurinainen, Tornatorin toimitusjohtaja. ”Pohjois-Suomen metsätilojen myynti alkaa olla loppusuoralla, eikä tämän kokoluokan kohteita ole näillä näkymin enää tulossa myyntiin. Metsäpalvelusopimus on myös merkittävä päänavaus palveluliiketoiminnan kehittämisessä ja osoitus siitä, että ammattitaitoomme luotetaan”.

”Tornatorilta hankkimamme tilakokonaisuus soveltuu erinomaisesti UB Nordic Forest Fund II -rahaston strategiaan ja tarjoaa hyvän tuottoprofiilin. Kaupan jälkeen rahastolla on metsätiloja yhteensä yli 20 000 hehtaaria. Hankitut tilat täydentävät sijaintinsa sekä puustonsa puolesta erittäin hyvin rahastomme nykyisiä omistuksia”, kertoo UB Nordic Forest Management Oy:n toimitusjohtaja Mikael Beck.

Lisätietoja:

Tornator
Arto Huurinainen, toimitusjohtaja, puh. 0400 674 902

United Bankers
Mikael Beck, toimitusjohtaja, UB Nordic Forest Management Oy, puh. 0400 618 859

Toimituksille tiedoksi:

Tornator Oyj on Suomen johtava metsätalouteen erikoistunut yhtiö. Tornator omistaa Suomessa lähes 600 000 hehtaaria metsää. Tornator on Viron suurin yksityinen metsänomistaja yli 50 000 hehtaarin metsäomaisuudellaan. Yhtiö omistaa metsiä ja harjoittaa metsätaloutta myös Romaniassa. Yhtiön pääliiketoimintana on puun tuottaminen ja hakkuuoikeuksien myynti. Konsernin liikevaihto on noin 90 miljoonaa euroa ja taseen koko noin 1,2 miljardia euroa. Konsernin palveluksessa on noin 200 henkilöä pääosin Suomessa. www.tornator.fi

United Bankers Oyj on suomalainen, vuonna 1986 perustettu sijoitusalan konserni. Yhtiön liiketoiminta-alueisiin kuuluvat varainhoito, rahastojen hallinnointi, arvopaperinvälitys ja investointipankkitoiminta. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut reaaliomaisuussijoittamiseen. United Bankers on pääasiassa avainhenkilöidensä omistama ja konsernin palveluksessa työskentelee 89 henkilöä (6/2015). Yhtiön liikevaihto vuonna 2014 oli 20,4 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,9 miljoonaa euroa. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 1,7 miljardia euroa (6/2015). Yhtiö on ollut listattuna First North Finland -markkinapaikalla marraskuusta 2014 lähtien. www.unitedbankers.fi