Nyrstar publiceert de oproepingen voor de GAV en de BAV 2016

Gereglementeerde informatie

24 maart 2016

Nyrstar ("Nyrstar" of de "Vennootschap") nodigde vandaag haar aandeelhouders uit om de volgende gewone algemene aandeelhoudersvergadering ("GAV") op 27 april 2016 bij te wonen. Deze GAV zal aansluitend worden gevolgd door een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering ("BAV"). De GAV zal starten om 10u30 te Diamant Building, A. Reyerslaan 80, 1030 Brussel, België.

De volledige oproepingen met de agenda's, voorgestelde besluiten en toelichtingen kunnen worden geraadpleegd op de website van Nyrstar: http://www.nyrstar.com/investors/du/shareholderinformation/Pages/Shareholder-Meetings.aspx

De besluiten voor de GAV en de BAV hebben, onder andere, betrekking op wijzigingen aan de Raad van Bestuur en een voorstel voor aandelenconsolidatie. Meer details hierover volgen hierna.

Wijzigingen aan de Raad van Bestuur

Rekening houdend met de herziene strategie die recent werd uitgestippeld onder het bewind van de nieuwe CEO, de heer Bill Scotting, en met de aanstelling van een nieuwe CFO, de heer Chris Eger, is de Raad van Bestuur van mening dat het nu het geschikte moment is een aantal wijzigingen aan zijn samenstelling voor te stellen die de nieuwe strategische focus en toekomstige richting van de Vennootschap beter weergeven. Huidig Voorzitter, de heer Julien De Wilde, heeft zijn intentie bekendgemaakt om de Raad van Bestuur te verlaten bij het beëindigen van de GAV. De heer De Wilde trad aan als Voorzitter van de Raad van Bestuur sinds de beursnotering van de Vennootschap in augustus 2007. De opvolger van de heer De Wilde als Voorzitter zal worden verkozen op een vergadering van de Raad van Bestuur, die zal worden bijeengeroepen onmiddellijk na het beëindigen van de GAV en de markt zal daarna in kennis worden gesteld van de beslissing van de Raad van Bestuur.

Daarnaast zullen ook de heren Karel Vinck en Oyvind Hushovd de Raad van Bestuur verlaten. Zij hebben beiden hun volledig mandaat volbracht. Ook de heer Ray Stewart heeft zijn intentie te kennen gegeven om de Raad van Bestuur te verlaten bij het beëindigen van de GAV. Hij zetelde in de Raad van Bestuur sinds oktober 2007. De Raad van Bestuur dankt de ontslagnemende raadsleden voor hun bijdrage en expertise.

Na een diepgaand onafhankelijk onderzoek, en op advies van het Benoemings- en Remuneratiecomité, heeft de Raad van Bestuur mevrouw Anne Fahy voorgedragen om te worden verkozen in de Raad van Bestuur als onafhankelijk niet-uitvoerend bestuurder. De Raad van Bestuur beveelt ook het voorstel aan van de Groep Trafigura om de heer Jesús Fernandez te verkiezen als niet-uitvoerend bestuurder.  De Raad van Bestuur van Nyrstar is van mening dat mevrouw Fahy en de heer Fernandez over de nodige kennis en expertise beschikken om de Vennootschap mee te helpen sturen bij de uitvoering van haar strategie.

De Raad van Bestuur is van mening dat het toekennen aan de niet-uitvoerende bestuurders van de mogelijkheid om geheel of gedeeltelijk te worden vergoed in uitgestelde aandelen van de Vennootschap in plaats van in geld, de niet-uitvoerende bestuurders in staat stelt om hun effectieve remuneratie te verbinden aan de toekomstige prestaties van Nyrstar en om de afstemming van hun belang op het belang van de aandeelhouders van de Vennootschap te versterken. Daarom stelt de Raad van Bestuur aan de aandeelhouders voor dat de niet-uitvoerende bestuurders hun geldelijke remuneratie voor 2016 (volledig of gedeeltelijk) kunnen opnemen in uitgestelde aandelenunits, die enkel verworven zijn bij het zich eerst voordoen van het einde van het bestuurdersmandaat van de bestuurder of een verandering van de controle over de Vennootschap.

Aandelenconsolidatie

De Raad van Bestuur stelt voor alle uitstaande aandelen van de Vennootschap te consolideren door middel van een 1-voor-10-aandelenhergroepering (de "Aandelenhergroepering"). Op die manier zullen de bestaande aandelen worden vervangen, in ruil voor één nieuw aandeel, zonder dat het bedrag aan kapitaal verandert en zal elk nieuw aandeel dezelfde fractie van het maatschappelijk kapitaal van de Vennootschap vertegenwoordigen. Na voltooiing van de Aandelenhergroepering zullen alle nieuwe aandelen dezelfde rechten en voordelen genieten en op alle vlakken met elkaar op gelijke voet staan. De Raad van Bestuur zal de effectieve datum van de Aandelenhergroepering, die zal plaatsvinden vóór 31 december 2016, vaststellen.

- EINDE -

Noot voor de redactie:

Professionele en academische kwalificaties van mevrouw Anne Fahy

Mevrouw Anne Fahy zetelt momenteel in de raden van bestuur van Interserve Plc en SThree Plc en is voorzitter van de auditcomités van beide vennootschappen. Alvorens toe te treden tot de raad van bestuur van SThree in oktober 2015 was Anne Fahy Chief Financial Officer bij BP Aviation Fuel Business, waar ze in haar 27-jarige loopbaan verschillende financiële en financieelgerelateerde functies heeft uitgeoefend. Ze is lid van het Institute of Chartered Accountants in Ierland en werkte bij KPMG in Ierland en Australië alvorens toe te treden tot BP in 1988.  Anne heeft een Bachelor of Commerce van de University College Galway.

Professionele en academische kwalificaties van de heer Jesús Fernandez

De heer Jesús Fernandez is momenteel Hoofd M&A bij Trafigura Group Pte. Ltd. en zetelt in de raad van bestuur van hun mijnbouwafdeling. Jesús is bestuurder van een aantal vennootschappen, waaronder Bowie, Atalaya Mining en Mawson West en is Principal van het Galena Private Equity Resources Fund. Door zijn werk voordien in de afdeling projectfinanciering van International Power PLC, heeft hij meer dan 15 jaar ervaring in corporate finance. Jesús heeft een Masters in Finance and Investment van de Exeter University, en een Honours Degree in Economics van de University of Cantabria.

Over Nyrstar

Nyrstar is een globale multimetaalonderneming, met een leiderspositie op de zink- en loodmarkt, en groeiende posities voor andere basis- en edelmetalen, welke essentiële grondstoffen zijn die de snelle verstedelijking en industrialisering van onze veranderende wereld voeden. Nyrstar heeft mijnbouw-, smelt- en andere activiteiten in Europa, het Amerikaanse continent en Australië en stelt ongeveer 5.000 mensen te werk. Nyrstar werd opgericht in België en heeft haar hoofdzetel in Zwitserland. Nyrstar is op Euronext Brussels genoteerd onder het symbool NYR. Meer informatie vindt u op de website van Nyrstar: www.nyrstar.com

Voor meer informatie:
Anthony Simms Group Manager Investor Relations          T: +41 44 745 8157        M: +41 79 722 2152       E: anthony.simms@nyrstar.com
Greg Morsbach Group Manager Corporate Communications        T: +41 44 745 8295        M: +41 79 719 2342       E: greg.morsbach@nyrstar.com

Klik op bijlage om de pdf-versie van het persbericht te openen:

Volledige versie in PDF