Referat af ordinær generalforsamling

Foreningsmeddelelse nr. 14-2016

København, d. 29. april 2016, 2016-04-29 14:15 CEST (GLOBE NEWSWIRE) -- År 2016, den 29. april, kl. 10.00, afholdtes ordinær generalforsamling i Foreningen European Retail, CVR nr. 27 49 27 97, hos Nielsen Nørager Advokatpartnerselskab, Frederiksberggade 16, 1459 København K, med følgende dagsorden:

1.       Bestyrelsens beretning for det forløbne regnskabsår.

2.       Fremlæggelse af årsrapport 2015 til godkendelse og forslag til resultatets anvendelse.

3.       Forslag om at likvidere foreningen, herunder valg af likvidator.

4.       Valg af revisor

5.       Beslutning om afnotering fra Nasdaq Copenhagen A/S.

6.       Bestyrelsens forslag om ændring af vedtægterne.

7.       Eventuelt.

Til dirigent havde bestyrelsen valgt advokat Thomas Weisbjerg, der med tilslutning af hele den tilstedeværende foreningskapital konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt og beslutningsdygtig for så vidt angår dagsordenens punkter.

Ad dagsordenens punkt 1 og 2

Dagsordenens punkt 1 og 2 blev behandlet samlet.

Bestyrelsens formand aflagde beretning, der blev taget til efterretning af generalforsamlingen.

Bestyrelsens formand fremlagde årsrapport for 2015 med forslag til resultatets anvendelse.

Årsrapporten med forslag til resultatets anvendelse blev godkendt af generalforsamlingen.

Ad dagordenens punkt 3

Der var fremsat forslag om at likvidere foreningen ved frivillig, solvent likvidation. Da foreningen er omfattet af lov om erhvervsdrivende virksomheder, vil foreningen skulle likvideres i henhold til selskabslovens regler om likvidation med de fornødne afvigelser under hensyn til foreningens særlige karakter.

Der var i forlængelse heraf fremsat forslag om at udpege Frantz Palludan som likvidator.

Formanden henviste til, at det i foreningens årsrapport for 2012 blev oplyst, at det som følge af forøgede finansieringsomkostninger og foreningens långivers beslutning om afvikling af engagementet var blevet besluttet at sætte alle foreningens ejendomme til salg.

Denne proces er nu ved at være tilendebragt. Foreningen har afhændet, eller indgået bindende aftale med købere om salg af, alle foreningens retailejendomme, bortset fra en enkelt retailejendom i Danmark (Indkøbscentret Gallerierne i Hillerød), men der pågår p.t. forhandlinger med konkrete investorer herom.

Foreningen havde pr. 31. december 2015 et negativt overført resultat på DKK 465,2 mio. Foreningen vil fortsat have en underbalance efter gennemførelsen af salget af foreningens resterende ejendomme.

Udover gæld til oprindeligt FIH Erhvervsbank A/S, og senere FS Property Finans A/S (hvilket engagement siden af FS Property Finans A/S er blevet overdraget til LMN Finance Limited, der er administreret af Reviva Capital S.A.), har foreningen lån hos BRFkredit og Jyske Bank A/S. Foreningen har ikke andre finansielle kreditorer.

Baseret på bestyrelsens drøftelser med foreningens kreditorer forventer bestyrelsen, at kreditorerne vil afgive gældseftergivelseserklæringer i forbindelse med afviklingen af foreningen, således at det samlede likvidationsregnskab vil balancere, og likvidationen dermed vil kunne gennemføres som solvent.

Der vil ikke komme noget beløb til udlodning til medlemmerne

Dirigenten oplyste, at vedtagelse af forslaget kræver, at 2/3 af foreningens samlede foreningsbeviser er repræsenteret på generalforsamlingen, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, jf. vedtægternes § 15.1. Er der ikke 2/3 af foreningens samlede foreningsbeviser repræsenteret på generalforsamlingen, men forslaget i øvrigt vedtages med 2/3 afgivne stemmer, indkalder bestyrelsen inden 3 måneder og med mindst 3 ugers varsel til en ny generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer, jf. vedtægternes § 15.2.

Dirigenten oplyste videre, at da kr. 48.905.200 af den samlede foreningskapital på kr. 465.250.200 var repræsenteret, svarende til 10,5 %, var kravet om repræsentation på generalforsamlingen af 2/3 af foreningens samlede foreningsbeviser ikke opfyldt.

Forslagene blev herefter vedtaget med mere end 2/3 af de afgivne stemmer.

Dirigenten konstaterede, at en endelig vedtagelse af forslaget herefter kunne ske med 2/3 af de afgivne stemmer på en ekstraordinær generalforsamling, der indkaldes af bestyrelsen inden 3 måneder med mindst 3 ugers varsel.

I konsekvens af at forslaget om likvidation og likvidator ikke blev endeligt vedtaget, fortsætter bestyrelsen indtil endelig vedtagelse heraf på den kommende ekstraordinære generalforsamling.

Ad dagsordenens punkt 4

PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab blev genvalgt som foreningens revisor.

Ad dagsordens punkt 5

I forlængelse af forslaget om likvidation af foreningen, foreslog bestyrelsen, at generalforsamlingen bemyndiger bestyrelsen til at ansøge Nasdaq Copenhagen A/S om afnotering af foreningsbeviserne fra handel på Nasdaq Copenhagen A/S.

Formanden oplyste, at bestyrelsen efter generalforsamlingens tiltrædelse af forslaget vil indgive formel ansøgning om afnotering til Nasdaq Copenhagen A/S. Baseret på de indledende drøftelser med Nasdaq Copenhagen A/S har bestyrelsen en forventning om, at den faktiske afnotering ikke vil skulle afvente den endelige likvidation af foreningen, men vil kunne finde sted få uger efter Nasdaq Copenhagen A/S' beslutning om imødekommelse af afnoteringsansøgningen.

Forslaget om afnotering blev herefter vedtaget med det fornødne flertal.

Ad dagsordens punkt 6

1. Som følge af forslaget om likvidation (dagsordenens punkt 3) foreslås vedtægternes § 9.4 ændret til at være sålydende:

"Den i § 9.1 anførte indløsningsadgang er ikke gældende i likvidationsperioden."

Bestyrelsesformanden redegjorde for baggrunden for forslaget.

1. Som følge af forslaget om afnotering fra Nasdaq Copenhagen A/S (dagsordenens punkt 4) foreslås vedtægternes § 7.6 at udgå i sin helhed.

1. Som følge af forslaget om afnotering fra Nasdaq Copenhagen A/S (dagsordenens punkt 4) foreslås det, at "til Københavns Fondsbørs og" udgår i vedtægternes § 9.1, sidste punktum, hvorefter § 9.1, sidste punktum, bliver sålydende:

"Indløsningsprisen opgøres af Foreningen til offentliggørelse på Foreningens hjemmeside."

Dirigenten oplyste, at vedtagelse af hvert af forslagene under dagsordenens punkt 6 kræver, at 2/3 af foreningens samlede foreningsbeviser er repræsenteret på generalforsamlingen, og at mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, jf. vedtægternes § 15.1. Er der ikke 2/3 af foreningens samlede foreningsbeviser repræsenteret på generalforsamlingen, men er et forslag i øvrigt vedtaget med 2/3 afgivne stemmer, indkalder bestyrelsen inden 3 måneder og med mindst 3 ugers varsel til en ny generalforsamling, på hvilken forslaget kan vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer, jf. vedtægternes § 15.2.

Forslagene blev herefter vedtaget med mere end 2/3 af de afgivne stemmer.

Ad dagsordenens punkt 7

Intet at protokollere.

Generalforsamlingen hævet.

Som dirigent:

Thomas Weisbjerg

Foreningsmeddelese nr. 14 - 2016 - Foreningen European Retail - Ordinær generalforsamling 29 april 2016.pdf