Vestberg lämnar Ericsson - rekryteringsprocess inleds

• Hans Vestberg lämnar alla uppdrag med omedelbar verkan, men står till företagets förfogande
  • Jan Frykhammar tar rollen som VD till dess att ny VD är i tjänst
  • Carl Mellander utses till tillförordnad Finansdirektör

Ericssons styrelse har idag meddelat att Hans Vestberg med omedelbar verkan lämnar posten som VD och Koncernchef och som styrelsemedlem i Ericsson. Jan Frykhammar, Vice VD och Finansdirektör, går in som VD tills en ny VD är i tjänst.

Styrelseordförande Leif Johansson säger: "Hans Vestberg har lett bolaget under sju år genom omfattande transformation i både industrin och bolaget. Han har byggt starka relationer och partnerskap med viktiga kunder runt om i världen och hans ledarskap och energi har varit inspirerande för såväl anställda som ledare i Ericsson. Men givet nuvarande marknadsläge och det ökade tempot i genomförandet av bolagets strategi, har styrelsen beslutat att tiden är rätt för en ny ledare att driva nästa fas i Ericssons utveckling."

Hans Vestberg säger: "Jag har haft 28 fantastiska år på Ericsson, de sista sju som VD. När branschen nu går in i en ny fas, drivet av 5G, IoT och Cloud, så är det dags för en ny VD att kliva in och fortsätta arbetet med att säkra Ericssons branschledarskap."

I samband med att resultatet för andra kvartalet presenterades den 19 juli, introducerade bolaget en stark åtgärdsplan med ytterligare omfattande kostnadsreduktioner för att anpassa sig till rådande marknadsläge.

"Som påtalades i kvartalsrapporten stöttar Styrelsen planerna på att reducera kostnader. Dessutom stöttar styrelsen bolagets nuvarande affärsstrategi och nya struktur," fortsätter Johansson.

Med omedelbar verkan kliver Jan Frykhammar in i rollen som VD och Koncernchef, till dess att det nu påbörjade sökandet efter ny VD är avslutat. Som brukligt så omfattar sökprocessen både interna och externa kandidater.

Jan Frykhammar började på Ericsson 1991 och har haft olika tjänster inom finans och business controll. 2009 utsågs Frykhammar till Vice VD, Finansdirektör och chef för koncernfunktionen Finance och innan dess var han chef för affärsenheten Global Services. Han har en civilekonomexamen från Uppsala Universitet.

Johansson säger: "Jan har tydliggjort att han inte aspirerar på VD-rollen på permanent basis. Jag är dock mycket nöjd med att han accepterat uppdraget. Jan kommer med starkt ledarskap säkra fortsatt genomförande av bolagets strategi och åtgärdsprogram i det rådande läget."

Carl Mellander, nuvarande VP & Group Treasurer, utses som tillförordnad Finansdirektör med omedelbar verkan.

Hans Vestberg kommer att finnas tillgänglig för att stödja styrelsen och ledningen under sin uppsägningstid på sex månader.

Information till redaktionen

PRESSTRÄFF OCH DIREKTSÄND AUDIOCAST

Ericsson kommer att hålla en pressträff, som också finns tillgänglig via direktsänd audiocast, kl 10:00, måndag den 25 juli 2016, vid Ericssons huvudkontor på Torshamnsgatan 21 i Kista.

Styrelseordförande Leif Johansson och inkommande VD Jan Frykhammar kommer att ge kommentarer och svara på frågor. Pressträffen är öppen för journalister och analytiker.

Du kan följa mötet och ställa frågor via direktsänd audiocast på: www.ericsson.com/investors och: www.ericsson.com/press.

Ljudupptagning finns kort efter pressträffen tillgänglig via samma länk.

Dirketlänk till audiocast: http://edge.media-server.com/m/p/6q2y6pyx

CV - Jan Frykhammar

Bild - Jan Frykhammar

Bakgrundsmaterial och högupplösta bilder för journalistiskt bruk finns att ladda ner från  www.ericsson.com/press

Ericsson är den drivande kraften i det uppkopplade samhället - och världsledande inom kommunikationsteknik och tjänster. Våra långsiktiga relationer med alla stora telekomoperatörer i världen möjliggör för människor, företag och samhälle att utveckla sin potential och skapa en mer hållbar framtid.

Våra tjänster, mjukvara och infrastruktur - särskilt inom mobilitet, bredband och molnlösningar - möjliggör för telekomindustrin och andra sektorer att göra bättre affärer, öka effektiviteten, förbättra användarupplevelsen och ta vara på nya möjligheter.

Med ungefär 115 000 anställda och med kunder i 180 länder kombinerar vi globala skalfördelar med ledarskap inom teknik och tjänster. Vi underhåller nät för operatörer som tillsammans har fler än 2,5 miljarder användare. 40% av all mobiltrafik i världen går genom nät som Ericsson levererat. Våra investeringar inom forskning och utveckling säkerställer att våra lösningar - och våra kunder - förblir ledande.

Ericsson grundades 1876 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Under 2015 var koncernen försäljning 246.9 miljarder kronor. Ericssons aktier är noterade på börserna NASDAQ OMX Stockholm och NASDAQ NewYork.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress
www.facebook.com/ericsson
www.youtube.com/ericsson

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, KONTAKTA GÄRNA

Ola Rembe, chef Externkommunikation
Telefon: 0107199727
E-post: ola.rembe@ericsson.com

Ericsson Corporate Communications
E-post: media.relations@ericsson.com

Ericsson Investor Relations
Telefon: 010 719 00 00
E-post: investor.relations@ericsson.com

Denna information är sådan information som Telefonaktiebolaget LM Ericsson är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 juli, 2016 kl. 08:00 CET.

HUG#2030328

Vestberg lämnar Ericsson - rekryteringsprocess inleds.pdf