Total en Corbion richten joint venture op voor bioplastics

Parijs/Amsterdam, 16 november 2016 - Total en Corbion maken bekend dat zij hun krachten bundelen met het oog op de ontwikkeling van bioplastics. Daartoe richten de beide partners een 50/50 joint venture op voor de productie en marketing van PLA (polymelkzuur). Total en Corbion zullen een grootschalige PLA-polymerisatiefabriek bouwen met een capaciteit van 75.000 ton per jaar op de locatie van Corbion in Thailand. Op deze locatie bevindt zich al een productie-eenheid voor lactide (PLA-monomeer), die onderdeel zal worden van de joint venture. Corbion levert het melkzuur dat noodzakelijk is voor de productie van PLA en lactide.

De nieuwe onderneming wordt gevestigd in Nederland en de start van de bedrijfsactiviteiten is voorzien voor het eerste kwartaal van 2017, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders.

"Ik ben erg ingenomen met deze joint venture, waarmee wij beogen een grote speler te worden in de groeimarkt voor bioplastics. Deze investering is in lijn met onze One Total ambitie om uit te breiden op het gebied van biobrandstoffen en bioplastics naast onze meer traditionele olie- en gasproducten," aldus Bernard Pinatel, president-directeur van de Total-divisie Raffinage & Chemie. "Corbion, met haar unieke positie in de waardeketen van melkzuur en biopolymeren, is voor Total een natuurlijke keus. Dankzij de joint venture kunnen we een innovatief materiaal leveren dat 100% hernieuwbaar en biologisch afbreekbaar is en daarmee voldoet aan duurzaamheidsvereisten."

Tjerk de Ruiter, CEO van Corbion, voegde daaraan toe: "PLA is een van de eerste hernieuwbare en biologisch afbreekbare polymeren die kunnen concurreren met bestaande polymeren. Deze joint venture combineert de technische expertise, marketingkennis en leidende polymeerpositie van Total met de expertise van Corbion op het gebied van melkzuur en biopolymeren. Daardoor zullen we in staat zijn innovatieve producten te leveren en de marktacceptatie te versnellen."

PLA is een biobased en biologisch afbreekbaar polymeer op basis van hernieuwbare grondstoffen (suiker of zetmeel) die via fermentatie in melkzuur worden omgezet. PLA wordt voornamelijk toegepast in verpakkingsmateriaal voor voedingsproducten, in tafelgerei en textiel voor eenmalig gebruik, en in talrijke andere branches, zoals de olie- en gasindustrie, de elektronicasector, de auto-industrie en het 3D-printsegment.

PLA is een snelgroeiend segment in de polymerenmarkt met naar schatting een gemiddelde jaarlijkse groei van 10% tot 15% tot 2025.

Pdf-versie van persbericht