Fredrik Persson ny ordförande i Nasdaq Stockholms bolagskommitté

• Fredrik Persson tar över ordförandeposten efter Adine Grate
  • Ann Grevelius ny ledamot i bolagskommittén

Stockholm den 10 mars 2017 — Fredrik Persson har utsetts till ny ordförande för bolagskommittén vid Nasdaq Stockholm. Fredrik Persson tar över ordförandeskapet efter Adine Grate, vars förordnande nu löper ut. Samtidigt har Ann Grevelius utsetts till ny ledamot av bolagskommittén. Förändringarna trädde i kraft den 9 mars.

I en tid då intresset för att notera företag på Nasdaq Stockholm är stort ställs höga krav på Bolagskommitténs arbete för att säkerställa fortsatt hög kvalitet hos de noterade bolagen”, säger Lauri Rosendahl, vd Nasdaq Stockholm. ”En högkvalitativ granskning kräver högkvalificerade ledamöter, och sådana har vi i både Fredrik Persson och Ann Grevelius. Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till Adine Grate för sitt förtjänstfulla och oerhört engagerade arbete med att leda bolagskommitténs arbete de senaste sju åren”.

Fredrik Persson har varit ledamot i bolagskommittén i ett år och får nu alltså i uppdrag att leda dess arbete.

”Jag är både glad och förväntansfull över detta förtroende”, säger Fredrik Persson, tillträdande ordförande för bolagskommittén. ”Tillsammans med Ann och övriga ledamöter har vi en bolagskommitté med en gedigen samlad kompetens och erfarenhet, och jag ser fram emot att leda arbetet med att verka för en effektiv noteringsprocess och upprätthålla den höga kvalitén bland bolagen på Nasdaq Stockholm."

Bolagskommittén är det organ som beslutar om notering av ett bolags aktier vid Nasdaq Stockholm. Den utses av Nasdaq Stockholms styrelse och består av fyra externa och tre interna ledamöter, med en av de externa ledamöterna som ordförande. Nasdaq Stockholms vd sitter alltid i bolagskommittén.

Bolagskommitténs ledamöter ska ha god kännedom om de krav som gäller för noterade bolag och kommitténs beslutsunderlag utgörs främst av en granskning utförd av en börsrevisor samt bolagets prospekt. Bolagskommittén sammanträder normalt en gång per månad.

Fredrik Persson
Fredrik Persson är ekonom och har lång erfarenhet från både den finansiella sektorn och från investeringar i och styrning av börsnoterade bolag. Persson var anställd av Axel Johnson AB mellan 2000 och 2015, under de första sju åren i rollen som finanschef och därefter som vd. Persson har även varit chef för Equity Research på Aros Securities och tidigare haft olika befattningar inom ABB Financial Services. Perssons nuvarande och tidigare styrelseuppdrag innefattar Electrolux, Axfood (ordförande), Mekonomen (ordförande), Hufvudstaden, Lancelot Asset Management, Svensk Handel (ordförande) och Föreningen Svenskt Näringsliv.

Ann Grevelius
Ann Grevelius är ekonom med lång erfarenhet från den finansiella sektorn, i synnerhet bank. Grevelius inledde sin karriär på Handelsbanken i början av 90-talet och har bland annat varit portföljförvaltare inom Handelsbanken Asset Management, där hon senare även blev chef över Swedish Equities. Mellan 2010 och 2015 arbetade Grevelius inom SEB, i ledande befattningar inom bankens affärsområden Investment Management, Private Banking, och Wealth Management. Idag är Grevelius bland annat senior rådgivare på venture capital-firman GP Bullhound, medgrundare och styrelseledamot i startup-bolaget Optise, styrelseledamot i Oscar Properties och PregLife samt ledamot av kapitalförvaltningskommittén vid Stiftelsen för Strategisk Forskning.

Övriga oberoende ledamöter är Eva Hägg och Peter Norman. Representanter för Nasdaq Stockholm är vd Lauri Rosendahl, övervakningschef Joakim Strid samt chefsjurist Andreas Gustafsson.

Om Nasdaq
Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) is a leading provider of trading, clearing, exchange technology, listing, information and public company services across six continents. Through its diverse portfolio of solutions, Nasdaq enables clients to plan, optimize and execute their business vision with confidence, using proven technologies that provide transparency and insight for navigating today's global capital markets. As the creator of the world's first electronic stock market, its technology powers more than 85 marketplaces in 50 countries, and 1 in 10 of the world's securities transactions. Nasdaq is home to approximately 3,800 listed companies with a market value of $10.1 trillion and nearly 18,000 corporate clients. To learn more, visit: business.nasdaq.com.

Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland, Nasdaq Riga, Nasdaq Stockholm, Nasdaq Tallinn, Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing and Nasdaq Broker Services are respectively brand names for the regulated markets of Nasdaq Copenhagen A/S, Nasdaq Helsinki Ltd., Nasdaq Iceland hf., Nasdaq Riga, AS, Nasdaq Stockholm AB, Nasdaq Tallinn AS, AB Nasdaq Vilnius, Nasdaq Clearing AB and Nasdaq Broker Services AB. Nasdaq Nordic represents the common offering by Nasdaq Copenhagen, Nasdaq Helsinki, Nasdaq Iceland and Nasdaq Stockholm. Nasdaq Baltic represents the common offering by Nasdaq Tallinn, Nasdaq Riga and Nasdaq Vilnius.

Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements

The matters described herein contain forward-looking statements that are made under the Safe Harbor provisions of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. These statements include, but are not limited to, statements about Nasdaq and its products and offerings. We caution that these statements are not guarantees of future performance. Actual results may differ materially from those expressed or implied in the forward-looking statements. Forward-looking statements involve a number of risks, uncertainties or other factors beyond Nasdaq's control. These factors include, but are not limited to factors detailed in Nasdaq's annual report on Form 10-K, and periodic reports filed with the U.S. Securities and Exchange Commission. We undertake no obligation to release any revisions to any forward-looking statements.

Presskontakt:
David Augustsson