Forum Pengeluar Kopi Dunia Pertama melakar hala tuju untuk menangani cabaran umum

Rancangan Tindakan yang akan dibangunkan dengan matlamat tertentu, pelaksanaan kajian bebas, dan pembentukan sebuah Jawatankuasa dengan perwakilan yang luas daripada rangkaian yang berbeza rantaian kopi global menonjol antara resolusi akhir yang diterima pakai oleh Forum tersebut, yang berakhir pada hari Rabu


MEDELLIN, Colombia, July 15, 2017 (GLOBE NEWSWIRE) -- Forum Pengeluar Kopi Dunia yang pertama, yang menghimpunkan para wakil seluruh rantaian nilai kopi, berakhir pada hari Rabu ini dengan Perisytiharan Akhir yang merangkumi Rancangan Tindakan untuk menghadapi cabaran umum, selain langkah khusus yang lain.

Rancangan Tindakan itu, yang akan dibangunkan secara tanggungjawab bersama oleh pemegang saham dalam rantaian nilai global dan dengan sokongan Organisasi Kopi Antarabangsa (ICO), mesti menetapkan matlamat yang konkrit, tempoh masa untuk mencapai matlamat itu, dan pembiayaan yang diperlukan.

Rancangan Tindakan ini mestilah berdasarkan masalah yang dihadapi oleh sektor kopi di rantau lain di dunia, iaitu: Harga yang rendah dan ketidakstabilan harga yang berlebihan bagi pengeluar (dengan keuntungan yang lebih besar yang tinggal dalam rangkaian lain rantai itu), penyesuaian kepada perubahan iklim, tenaga kerja yang terhad, perubahan generasi berkurang dan keadaan sosial pengeluar yang tidak menentu.

Mengambil kira cadangan yang dibuat semasa Forum itu, Rancangan Tindakan juga akan berdasarkan kepada kajian yang dijalankan oleh sebuah badan bebas untuk menganalisis tingkah laku harga kopi sepanjang 40 tahun yang lalu, kos pengeluaran dalam tempoh yang sama dan kaitannya.

Kajian itu akan menganalisis sama ada harga kopi antarabangsa di bursa saham New York dan London, mencerminkan realiti pasaran fizikal, dan akan memberikan penyelesaian alternatif kepada masalah yang dibincangkan dalam Forum itu.

Perisytiharan Akhir memutuskan bahawa komitmen bersama untuk melaksanakan Rancangan Tindakan dan pendanaannya mesti dicapai di peringkat tertinggi dengan wakil industri, penderma, kerjasama antarabangsa, organisasi multilateral serta kerajaan tempatan dan kebangsaan.

Bagi tindakan yang akan dibangunkan, satu Jawatankuasa akan dibentuk, terdiri daripada dua wakil persatuan pengeluar dari negara-negara Afrika; dua dari negara Mexico, Amerika Tengah dan Caribbean; dua dari negara-negara Amerika Selatan dan dua negara dari Asia serta sekurang-kurangnya satu wakil industri di setiap rantau berikut: Amerika Utara, Eropah dan Asia.

Jawatankuasa itu akan mengemukakan laporan kemajuan dalam mesyuarat Majlis Kopi Antarabangsa ICO seterusnya, yang akan diadakan pada bulan Mac 2018.

Forum Pengeluar Kopi Dunia seterusnya akan berlangsung pada tahun 2019, dan Jawatankuasa akan menyelaraskan tempatnya; selain daripada resolusi tersebut, Brazil menawarkan wilayahnya untuk menjadi tuan rumah Forum seterusnya.

"Kami baru sahaja memulakan proses baharu dalam sektor kopi dunia," kata Roberto Velez, CEO Columbia Coffee Growers Federation (FNC, organisasi tuan rumah). "Hari ini kita telah selesai melakukan refleksi, mengumpulkan idea, satu proses mendengar antara satu sama lain, tetapi ini hanya permulaan untuk perkara yang kita harapkan adalah satu tahap yang baharu."

Velez bahkan membangkitkan kemungkinan bahawa cara baharu pemahaman, kerjasama dan tanggungjawab bersama di antara pengeluar dan pengguna, hubungan baharu Utara-Selatan antara negara-negara maju dan negara maju ini, mampu menetapkan perjalanan menuju sejarah ekonomi global yang baharu.

Antara andaian yang menimbulkan resolusi ini adalah keuntungan kritikal dan juga kerugian bagi petani kopi disebabkan oleh harga antarabangsa yang rendah, produktiviti yang rendah, kos pengeluaran yang lebih tinggi yang berkaitan dengan perubahan iklim dan kepelbagaian, dan kos buruh yang semakin meningkat, termasuk kos penuaian.

Keuntungan yang lebih rendah ini menyebabkan peratusan ketara pengeluar kopi yang hidup dalam kemiskinan atau sekurang-kurangnya dengan kualiti hidup yang lebih rendah (perumahan, utiliti, pendidikan, kesihatan, dll.) dan kapasiti yang lebih rendah untuk melabur semula dalam ladang mereka.

Tanpa tindakan pembetulan untuk menangani masalah ini dengan cara yang terselaras dan pembiayaan mereka, dunia mungkin menghadapi struktur bekalan kopi berkurangan, tidak dapat memenuhi permintaan, yang seterusnya akan menimbulkan ketidakseimbangan yang tidak diingini dalam pasaran kopi yang boleh menimbulkan risiko terhadap kelestarian rantaian global.

Semangat Perisytiharan Akhir mengambil kira kesimpulan dan cadangan utama Forum tersebut, disempurnakan dengan penyertaan aktif perwakilan dalam kumpulan tematik yang dianjurkan untuk analisis dan perbincangan mereka.

Forum ini dikendalikan oleh tokoh antarabangsa seperti bekas presiden AS, Bill Clinton, Profesor Universiti, Jeffrey D. Sachs, Pengarah Eksekutif ICO, José Sette; Presiden Colombia, Costa Rica dan Honduras, menteri-menteri pertanian, dan wakil-wakil dari seluruh rantaian nilai kopi, termasuk pengeluar.


            

Contact Data