Østjydsk Bank A/S - Halvårsrapport 2017

Selskabsmeddelelse nr. 9/2017

Halvårsrapport for 1. halvår 2017.

Bestyrelsen for Østjydsk Bank A/S har i dag behandlet og godkendt regnskabet for 1. halvår 2017. Halvårsrapporten viser bl.a. følgende:

• Resultatet for 1. halvår 2017 blev et overskud på 3,8 mio. kr. før skat, mod et overskud på 2,2 mio. kr. i samme periode i 2016.
  • Nedskrivningerne udgjorde i 1. halvår af 2017 28,2 mio. kr., mod nedskrivninger på 24,9 mio. kr. i samme periode af 2016.
  • Bankens udlån er opgjort til 1.833 mio. kr., indlån og anden gæld (inkl. puljer) er opgjort til 2.449 mio. kr., og garantiporteføljen er opgjort til 681 mio. kr. Sammenholdt med tallene ultimo 2016 er udlån faldet med 6,2 %, medens indlån og anden gæld (inkl. puljer) er steget med 5,1 %. Garantiporteføljen er reduceret med 2,2 %.
  • Banken overholder igen alle 5 målepunkter i Finanstilsynets tilsynsdiamant, efter at målepunktet for ”Store eksponeringer” er kommet ned under pejlemærket på 125 %.
  • Kapitalprocenten er ved udgangen af 1. halvår 2017 opgjort til 18,8 %, hvilket er 1,5 procentpoint højere end kapitalprocenten på 17,3 % ved halvår 2016.
  • Banken afsætter et tillæg på 6,4 % til solvensbehovet grundet regulatorisk forfald på statslig hybrid kapital pr. 1. januar 2018. Som følge af dette tillæg i solvensbehovet bryder banken med kapitalbevaringsbufferen, som i 2017 skal indgå med 1,25 % i bankens kapitalnøgletal.
  • Banken fastholder forventningerne til et resultat før kursreguleringer og nedskrivninger i niveauet 55 – 65 mio. kr. i 2017.

Eventuelle spørgsmål til halvårsrapporten kan rettes til undertegnede på tlf. 9668 4220.

ØSTJYDSK BANK A/S

Max S. Hovedskov