Enzymatica AB: Studie om ColdZyme - Den mest rekommenderade förkylningsprodukten hos apoteken

Lund den 9 november 2017

Studie om ColdZyme - Den mest rekommenderade förkylningsprodukten hos apoteken

En ny marknadsundersökning visar att ColdZyme® Munspray är den mest rekommenderade förkylningsprodukten av apotekspersonal i Sverige[1]. Majoriteten av de konsumenter som frågade efter hjälp och rekommendationer mot sin förkylning på apoteken fick rådet att använda ColdZyme. Dessutom visar färsk statistik enligt Nielsen Data att ColdZyme är den mest framgångsrika varumärkeslanseringen på över 30 år[2] av en ny förkylningsprodukt. Produkten har uppnått en marknadsandel på 5 % (värde) i förkylningskategorin sedan lanseringen 2013 i Sverige.

På uppdrag av Enzymatica genomförde undersökningsinstitutet GfK en marknadsundersökning på 93 apotek i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Skåne. Så kallade "mystery shoppers" utgav sig för att vara konsumenter med symptom som exempelvis sjukdomskänsla och ont i halsen och bad apotekspersonalen att rekommendera något som kunde hjälpa mot förkylningen. ColdZyme var den produkt som rekommenderades oftare än andra förkylningsprodukter för att förebygga och förkorta en förkylning. 67 procent av apotekspersonalen rekommenderade ColdZyme medan det enbart var 26 procent som rekommenderade den produkt som fick näst mest röster. Resultatet är statistiskt signifikant.

• När man sprayar i munnen och svalget bildas en skyddande barriär på slemhinnan. Barriären fångar in förkylningsvirus och deaktiverar virusets förmåga att infektera celler, så att svalget skyddas och låter kroppen göra sig av med viruset på naturlig väg, säger, säger Fredrik Lindberg, VD för Enzymatica. Exempel på tillfällen då risken att smittas av förkylningsvirus ökar är vid större familjeträffar, tåg- och flygresor, på jobbet i kontorslandskap eller under typiska förkylningstider som semesterslut, skolstart eller julledighet.
  • Genom att använda sprayen i förebyggande syfte när du utsätts för en ökad risk att smittas går det att förhindra att en förkylning bryter ut. Och om man redan har drabbats är det dessutom möjligt att förkorta sjukdomstiden med hjälp av ColdZyme, säger Fredrik Lindberg.

Av de 5 mest säljande varumärkena inom förkylning är ColdZyme, det enda helt nya varumärket som lanserats på över 30 år. ColdZyme har idag en marknadsandel på 5 0% (värde), och är också det 5:e mest säljande varumärket i Sverige som säljs inom förkylningskategorin på svenska apotek, (Nielsen Data, 20170930).

Enzymatica har genomfört ett flertal andra användarstudier, bland annat där elitidrottare och förskole- och äldrevårdspersonal har använt ColdZyme. Resultaten visar bland annat en betydande minskning av antal sjukdagar samt att förkylningssymptomen var mildare när deltagarna i studierna blev infekterade.

För mer information, kontakta:

Fredrik Lindberg, VD Enzymatica AB
Tel: 0708-86 53 70 | E-post: fredrik.lindberg@enzymatica.com

Om Enzymatica AB
Enzymatica AB är ett life science-bolag som utvecklar och säljer medicintekniska produkter mot infektionsrelaterade sjukdomar. Produkterna är baserade på en barriärteknologi, som inkluderar marina enzymer. Bolagets första produkt är ColdZyme® Munspray som kan förhindra förkylning, och kan förkorta sjukdomsperioden. Produkten har lanserats på ett tiotal marknader. Strategin är att fortsätta växa genom att stärka positionen på befintliga marknader och expandera till fler geografiska marknader via etablerade partners. Bolaget har huvudkontor i Lund och är listat på Nasdaq First North. För mer information, besök: www.enzymatica.se

Certified Adviser är Erik Penser Bank.

Om Mystery Shopping
© GfK Mystery Shopping and Attitudinal Study genomfördes under april och maj 2017. Totalt 93 apotek besöktes i storstadsområdena Stockholm / Göteborg / Skåne. Mystery shoppern presenterade symptom som sjukdomskänsla och/eller ont i halsen och frågade efter någon produkt som kunde hjälpa. Mystery Shopping utförd av GfK visar att ColdZyme av apotekare rekommenderas signifikant (P <0.001) oftare än andra förkylningsprodukter för att förebygga eller förkorta en förkylning.

[1] © GfK Mystery Shopping and Attitudinal Study | May 2017

[2] Nielsen Data, 12M MAT, 20170930