NIBE förvärvar 60% av aktierna i Gaumer Company Inc. i USA

NIBE Industrier förvärvar 60% av aktierna i amerikanska Gaumer Company Inc. NIBE har också avtalat att förvärva återstående aktier vid en senare tidpunkt. Gaumer, beläget i Houston Texas, kommer att ingå i NIBE Element Nordamerika.

Gaumer är en av Nordamerikas ledande utvecklare och tillverkare av elektriska värmelösningar inom kraftgenerering samt olja-, gas- och petrokemisk industri. Gaumers produktprogram består bland annat av värmepatroner, genomströmningsvärmare, gasuppvärmningssystem, kontrollpaneler samt kompletta värmesystem.

Gaumer, som grundades 1962, omsätter ca 25 MUSD, har en rörelsemarginal strax över 15% och drygt 115 anställda. Bolaget kommer fortsätta sin verksamhet i Houston, Texas med nuvarande ledning, Guarav Dhingra och Mark Crosby.

”Gaumer representerar ytterligare ett viktigt steg i vår strategi att bli den ledande leverantören av elektriska värmelösningar i Nordamerika, denna gång inom det viktiga segmentet för energi och kemi där NIBE tidigare saknat lokal närvaro i Nordamerika. Gaumers spännande produktutveckling kombinerat med NIBE Elements existerande aktiviteter i Europa inom motsvarande marknadssegment utgör en utmärkt grund för synergier och tillväxtmöjligheter i framtiden”, säger Gerteric Lindquist, CEO för NIBE Industrier.

”Det känns tryggt att Gaumers nuvarande ledning  kommer att fortsätta leda företaget och att Gaumers huvudägare, Jack McClanahan, kommer sitta i styrelsen för bolaget och därigenom tillföra sin erfarenhet och strategiska kunskap inom Gaumers verksamhetsområde även de närmaste åren”, säger Gerteric Lindquist.

Gaumer kommer att konsolideras i NIBE Element Nordamerika från och med den 2 januari 2018.

Köpeskillingen anges inte eftersom den förvärvade delen av verksamheten kommer att utgöra en ringa del av NIBE-koncernen.

För mer information:  Benny Torstensson, NIBE Industrier AB: +46 433-73 070

Informationen lämnades genom Benny Torstenssons försorg för offentliggörande den 18 december 2017 klockan 08 00.

Om NIBE Industrier
NIBE – en global koncern med verksamhet och försäljning på fem kontinenter.

NIBE är en global koncern som genom lösningar för inomhusklimat och -komfort samt komponenter och lösningar för mätning, styrning och elektrisk uppvärmning bidrar till en mer hållbar värld. NIBE har mer än 60 års erfarenhet av tillverkning av produkter avsedda för såväl hushåll som kommersiell användning. Från starten i småländska Markaryd har NIBE vuxit och har i dag verksamhet och försäljning på fem kontinenter.

NIBE har utvecklat en kultur av entreprenörskap och en passion för att bedriva företagande. Investeringar i hållbar produktutveckling och företagsförvärv har bidragit till en signifikant expansion för NIBE-koncernen, som under 2016 hade en omsättning på över 15 miljarder SEK. Verksamheten bedrivs inom tre olika affärsområden: NIBE Climate Solutions, NIBE Element och NIBE Stoves – med över 13 000 anställda i Europa, Nordamerika, Asien och Australien.

NIBE är börsnoterat under namnet NIBE Industrier på Nasdaq Stockholm, Large Cap-listan, sedan 1997, med en sekundärnotering på SIX Swiss Exchange sedan 2011.

Press release Gaumers 2017 SWE