HONKARAKENNE OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.–31.12.2017

HONKARAKENNE OYJ             TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 15.2.2018 klo 9:00

HONKARAKENNE OYJ:N TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 1.1.–31.12.2017

YHTEENVETO

Vuoden 2017 liikevaihto oli 20 % suurempi kuin edellisenä vuonna ja oli 43,4 miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 1,7 miljoonaa euroa, joka on 2,5 miljoonaa euroa suurempi kuin edellisenä vuonna. Vuoden lopussa konsernin tilauskanta oli 23,0 miljoonaa euroa, mikä on 41 prosenttia korkeampi kuin vuotta aikaisemmin.

Heinäkuu - joulukuu 2017

• Honkarakenne-konsernin heinä-joulukuun liikevaihto oli 25,5 miljoonaa euroa (21,6 miljoonaa euroa vuonna 2016). Liikevaihto nousi edelliseen vuoteen verrattuna 18 %.
  • Liiketulos oli 1,8 miljoonaa euroa (1,3). Oikaistu liiketulos oli 1,8 miljoonaa euroa (1,4).
  • Tulos ennen veroja oli 1,8 miljoonaa euroa (1,4).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,23 euroa (0,23).

Tammikuu - joulukuu 2017

• Honkarakenne-konsernin tammi-joulukuun liikevaihto oli 43,4 miljoonaa euroa (36,1 miljoonaa euroa vuonna 2016). Liikevaihto nousi edelliseen vuoteen verrattuna 20 %.
  • Liiketulos oli 1,7 miljoonaa euroa (–0,8). Oikaistu liiketulos oli 1,6 miljoonaa euroa (-0,4).
  • Tulos ennen veroja oli 1,7 miljoonaa euroa (-1,2).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,15 euroa (–0,29).

Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että 31.12.2017 päättyneeltä tilikaudelta ei jaeta osinkoa.

Honkarakenteen näkemyksen mukaan vuonna 2018 liikevaihto kasvaa ja tulos ennen veroja on parempi kuin edellisenä vuonna.

Konsernin tilauskanta oli joulukuun lopussa 23,0 miljoonaa euroa, joka on 41 % korkeammalla tasolla kuin edellisen vuoden vastaavan ajan tilauskanta 16,3 miljoonaa euroa. Tilauskanta tarkoittaa tilauksia, joiden toimituspäivämäärä on seuraavan 24 kuukauden sisällä. Osassa tilauksia saattaa olla rahoitus- tai rakennuslupaehto.

AVAINLUVUT 7–12/
7–12/
1-12/
1-12/

Liikevaihto, MEUR 25,5 21,6 43,4 36,1
Liikevoitto/-tappio, MEUR 1,8 1,3 1,7 -0,8
Oikaistu liikevoitto/-tappio, MEUR 1,8 1,4 1,5 -0,4
Voitto/tappio ennen veroja, MEUR 1,8 1,4 1,7 -1,2
Oikaistu voitto/tappio ennen veroja, MEUR 1,8 1,5 1,6 -0,8
Henkilöstön määrä keskimäärin 139 135 137 136
Henkilöstön määrä henkilötyövuosina keskimäärin 124 111 117 110
Tulos/osake, euroa *) 0,23 0,23 0,15 -0,29
Omavaraisuusaste, %     51 41
Oman pääoman tuotto, %     11 -20
Oma pääoma/osake, euroa *)     1,53 1,34
Nettovelkaantumisaste, %     5 75

*) Vertailukausien osakekohtaisia tunnuslukuja on antioikaistu maaliskuussa 2017 toteutetun annin takia.

Honkarakenne Oyj:n toimitusjohtaja Marko Saarelainen tilinpäätöstiedotteen yhteydessä:

”Onnistuimme kasvattamaan liikevaihtoa kaikilla muilla paitsi Russia & CIS - liiketoiminta-alueella. Liikevaihto oli merkittävästi parempi kuin edellisenä vuonna. Suurin osa liikevaihdon kasvusta tulee Suomesta ja Aasiasta, Suomen osuus liikevaihdosta oli 59 prosenttia.

Kasvua selittää Suomen rakennusmarkkinoiden piristyminen. Lisäksi on nähtävissä asiakkaiden kasvava arvostus ja kiinnostus terveelliseen asumiseen. Julkis- ja hoivarakentaminen on kasvanut selvästi. Lisäksi rakentamispalveluissa näkyy asiakkaiden halu ostaa yhä valmiimpia taloja. Yhtiön tilauskanta oli katsauskauden lopussa 41 % suurempi kuin vuotta aikaisemmin.

Russia & CIS –liiketoiminta-alueella kauppa käynnistyi hitaasti alkuvuonna, mutta piristyi vuoden loppua kohti. Global Markets -alueella ilahdutti erityisesti Aasia, jossa kauppa kehittyi positiivisesti. Keski-Euroopan myynti oli pettymys.

Vuoden aikana kasvatimme edustajaverkkoa ja jatkamme jakeluverkkojemme kehitystä sekä panostamme projektimyyntiin kaikilla markkinoilla.”

LIIKEVAIHTO

Vuonna 2017 Honkarakenne-konsernin liikevaihto nousi 20 prosenttia 43,4 miljoonaan euroon (36,1). Konsernin vuoden 2017 toisen vuosipuoliskon liikevaihto nousi 18 prosenttia 25,5 miljoonaan euroon (21,6).

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma:

LIIKEVAIHDON KEHITYS
Liikevaihdon jakauma, % 1-12

Finland 59 % 51 %
Russia & CIS 22 % 28 %
Global Markets 19 % 21 %
Yhteensä 100 % 100 %

Liikevaihto, milj. euroa 7-12
% muutos 1-12
% muutos
Finland 14,4 9,7 50 % 25,8 18,3 41 %
Russia & CIS 7,1 8,2 -12 % 9,4 10,2 -8 %
Global Markets 3,9 3,8 2 % 8,3 7,6 9 %
Yhteensä 25,5 21,6 18 % 43,4 36,1 20 %

Finland sisältää myös aihiomyynnin ja prosessissa syntyneen sivutuotteiden  myynnin kierrätykseen.

Russia & CIS sisältää seuraavat maat: Venäjä, Azerbaidžan, Kazakstan ja muut IVY-maat.

Global Markets sisältää muut kuin edellä mainitut maat.

Konsernin tilauskanta oli joulukuun lopussa 23,0 miljoonaa euroa. Edellisenä vuonna vastaavaan aikaan se oli 16,3 miljoonaa euroa. Joulukuun lopussa tilauskanta oli 41 % parempi kuin vuotta aikaisemmin. Julkis– ja hoivarakentamisen osuus tilauskannan kasvusta oli merkittävä, ilman julkis- ja hoivarakentamista tilauskanta oli 11 % parempi kuin edellisvuonna.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Oikaistu liiketulos heinä-joulukuulta oli 1,8 miljoonaa euroa (1,4), liiketulos 1,8 miljoonaa euroa (1,3) ja tulos ennen veroja oli 1,8 miljoonaa euroa (1,4). Vuonna 2017 toisella vuosipuoliskolla ei ollut oikaisueriksi luettavia tapahtumia ja edellisenä vuonna vastaavana ajankohtana oikaisuerät sisälsivät 0,1 miljoonaa kuluja.

Liiketulos koko vuodelta 2017 oli 1,7 miljoonaa euroa (-0,8) ja tulos ennen veroja oli 1,7 miljoonaa euroa (-1,2). Oikaistu liiketulos vuodelta 2017 oli 1,5 miljoonaa euroa (-0,4) ja oikaistu tulos ennen veroja oli 1,6 miljoonaa euroa (-0,8). Oikaisuerät sisältävät pysyviin vastaaviin sisältyneen kiinteistön myyntivoittoa 0,1 miljoonaa euroa ja edellisenä vuonna oikaisuerät sisälsivät kuluja 0,4 miljoonaa euroa.

Konsernin liiketuloksen positiiviseen kehitykseen vaikutti edellisvuodesta 20 prosenttia kasvanut liikevaihto ja toteutetut tehostamistoimenpiteet.

Konsernin liiketulosta heikensi 0,3 miljoonan euron (0,0) luottotappiokirjaukset ja vaihto-omaisuuteen sisältyvästä tonttivarannosta tehty 0,4 miljoonan euron (0,1) alaskirjaus.

Tulokseen ennen veroja vaikutti positiivisesti lisäksi edellisvuotta pienemmät rahoituskulut. Rahoituskuluihin kirjattiin kurssivoittoja 0,2 miljoonaa euroa (0,1) ja valuuttakurssitappioita 0,1 miljoonaa euroa (0,3). Kurssivoitot ja –tappiot aiheutuivat pääasiassa Japanin jenin kurssimuutoksista tilikauden aikana.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin rahoitusasema oli hyvä katsauskauden lopussa. Konsernin omavaraisuusaste oli 51 % (41 %) ja nettorahoitusvelat 0,4 miljoonaa euroa (5,0). Joulukuussa yhtiö neuvotteli suurimmalle yksittäiselle lainalleen (summaltaan 2,4 miljoonaa euroa) uuden lyhennysohjelman. Osaan yhtiön lainoista sisältyy käyttökatteeseen ja omavaraisuusasteeseen liittyviä kovenanttiehtoja. Nämä kovenanttiehdot kohdistuvat 0,9 miljoonan euron rahoitusvelkoihin.

Konsernin likvidien varojen määrä oli 3,1 miljoonaa euroa (0,4). Tämän lisäksi konsernilla on 5,4 (5,4) miljoonan euron shekkitililimiitti, josta katsauskauden lopussa oli käytössä 0,3 miljoonaa euroa (1,2). Nettovelkaantumisaste (gearing) oli 5 % (75 %).

Konsernin käyttöomaisuusinvestoinnit vuonna 2017 olivat 0,5 miljoonaa euroa (0,1).

TUOTTEET JA MARKKINOINTI

Finland–liiketoiminta-alueella koko vuoden liikevaihto nousi 41 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Merkittävää kasvua selittää Suomen markkinoiden piristyminen sekä hyvin käyntiin lähtenyt julkis- ja hoivarakentaminen. Hirsiomakotitalojen kysyntä kasvoi koko vuoden. Rakentamispalveluiden kysyntä on myös ollut kasvussa, sillä asiakkaat haluavat ostaa yhä valmiimpia taloja. Terveellinen asuminen, korkea laatu ja design ovat tärkeitä myyntivaltteja kotimaassa. Nollanurkka ja painumaton hirsi mahdollistavat Hongan kiinnostavat modernit mallistot. Toisella vuosipuoliskolla avattiin uudistettu Tuusulan näyttelyalue. Vuoden aikana kasvatimme edustajaverkkoa.

Russia & CIS –liiketoiminta-alueella kauppa käynnistyi hitaasti alkuvuonna, mutta piristyi vuoden loppua kohti. Vaikka kauppa piristyi loppuvuonna, Venäjän markkinan ennustetaan pysyvän vaikeana myös seuraavana vuonna.  Yhdessä paikallisen maahantuojan kanssa Honka osallistui kesällä Astanassa järjestettyyn maailmannäyttelyyn.  Vuonna 2017 Venäjälle valmistui 2500:s Honka-talo. Talo sijaitsee HonkaNova kylässä, joka on palkittu v. 2017 parhaana asuinalueena eliittiluokassa Pietarin alueella (Village of the Year 2017). Venäjällä aloitettiin kahden uuden aluerakentamiskohteen rakentaminen ja rakenteilla olevissa hankkeissa talomyyntiä on jatkettu suunnitelmien mukaisesti.

Global Markets –liiketoiminta-alueella kauppa sujui parhaiten Aasiassa. Kiinassa ensimmäiset Honka-talot ovat valmistuneet ja niistä on saatu hyvää palautetta asiakkailta. Keski-Euroopan myynti oli pettymys ja heikon volyymin takia alueen toimintoja organisoidaan uudelleen. Global Markets –alueella markkinointitoimenpiteet keskittyivät verkkosivujen uudistamiseen ja sosiaalisen median tehokkaampaan hyödyntämiseen. Lisäksi toteutettiin paikallisia markkinointikampanjoita.

TUTKIMUS- JA KEHITYSTOIMINTA

Vuonna 2017 tutkimus- ja kehitystoiminnassa keskityttiin parantamaan nykyisiä tuotteita ja rakenneratkaisuja, muun muassa kehitettiin hirsirungon ja sen liittymien tiivistysratkaisuja ääriolosuhdealueille. Yhdessä Allergia- ja Astmaliiton kanssa kehitettyä ja VTT:n sertifioimaa Honka Terve taloTM -konseptia päivitettiin laajemmaksi ja sen sertifioinnin voimassaoloa jatkettiin.

Konsernin tutkimus- ja kehitysmenot olivat tammi-joulukuussa 0,3 miljoonaa euroa (0,3), mikä vastasi 0,6 % liikevaihdosta (0,8 %). Konserni ei ole tilikaudella aktivoinut kehitysmenoja.

HENKILÖSTÖ

Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä henkilötyövuosina mitattuna oli vuoden aikana yhteensä 117 (110) henkilöä. Lisäystä edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan oli 7 henkilöä. Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 137 (136) henkilöä vuoden aikana. Vuoden lopussa konsernin palveluksessa oli 138 (132) henkilöä.

Vuoden 2016 kesällä yhtiö kävi alalle tyypillisiin suhdannevaihteluihin varautuakseen yhteistoimintaneuvottelut, joiden perusteella yhtiö sopi, että toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä voidaan lomauttaa maksimissaan yhteensä 90 päivää. Samalla työntekijöiden osalta sovittiin, että siirrytään tekemään lyhennettyä työviikkoa. Järjestelyt olivat voimassa toimihenkilöiden osalta 31.3.2017 asti ja työntekijöiden osalta 31.5.2017 asti.

Vuoden 2017 kesällä yhtiö kävi alalle tyypillisiin suhdannevaihteluihin varautuakseen yhteistoimintaneuvottelut, joiden perusteella yhtiö sopi, että toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä voidaan lomauttaa maksimissaan yhteensä 90 päivää. Samalla työntekijöiden osalta sovittiin, että siirrytään tekemään lyhennettyä työviikkoa. Järjestelyt ovat voimassa toimihenkilöiden osalta 31.3.2018 asti ja työntekijöiden osalta 31.4.2018 asti.

MUUTOKSET YHTIÖN JOHDOSSA

Huhtikuussa Honkarakenne vahvisti johtoryhmäänsä ja nimitti johtoryhmään kolme uutta jäsentä: talousjohtajaksi Leena Aallon, tuotantojohtajaksi Jari Fröbergin ja Suomen kuluttajaliiketoiminnan johtajaksi Jari Nopan.

Marraskuussa Honkarakenteen designjohtaja Tanja Rytkönen irtisanoutui yhtiöstä siirtyäkseen toisen työnantajan palvelukseen. Tanja Rytkönen lopetti johtoryhmätyöskentelyn välittömästi irtisanoutumisensa jälkeen.

OSAKEANTI, OSAKKEET JA OMAT OSAKKEET

Honkarakenteen hallitus toteutti 3.3.2017 sille varsinaisessa yhtiökokouksessa 15.4.2016 annetun osakeantivaltuutuksen nojalla suunnatun osakeannin yhtiön rahoitus- ja taseaseman vahvistamiseksi. Suunnatussa annissa AKR-Invest Oy merkitsi 1.000.000 Honkarakenteen B-lajin uutta osaketta. Osakkeiden merkintähinta oli 1,50 euroa/osake ja kokonaismerkintähinta siten 1.500.000 euroa. Osakkeiden merkintähinta on maksettu kokonaisuudessaan ja se merkittiin yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Uudet osakkeet merkittiin kaupparekisteriin maaliskuussa.

Honkarakenne julkisti heinäkuussa suunnatussa annissa merkittyjä osakkeita koskevan Finanssivalvonnan hyväksymän antiesitteen. Uudet osakkeet otettiin kaupankäynnin kohteeksi 11.7.2017 Helsingin Pörssin (Nasdaq OMX Helsinki Oy) pörssilistalla yhdessä yhtiön vanhojen B-lajin osakkeiden kanssa kaupankäyntitunnuksella HONBS.

Vertailukausien osakekohtaiset tunnusluvut on antioikaistu maaliskuussa 2017 toteutetun annin johdosta.

Tilikauden päättyessä Honkarakenne Oyj:n osakemäärä on yhteensä 6.211.419 osaketta, josta A-lajin osakkeita on 300.096 ja B-lajin osakkeita 5.911.323 kappaletta. Yhtiön osakepääoma säilyi ennallaan ollen 9.897.936,00 euroa. Kukin B-lajin osake tuottaa yhden (1) äänen ja A-lajin osake kaksikymmentä (20) ääntä, joten Honkarakenteen kaikkien osakkeiden tuottama äänimäärä tilikauden päättyessä on yhteensä 11.913.243 ääntä.

Honkarakenteen B-lajin osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Caps -listalla kaupankäyntitunnuksella HONBS. Tilinpäätöspäivän kurssi oli 3,61 euroa. Vuoden ylin kurssi oli 3,92 euroa ja alin kurssi oli 1,55 euroa. Osakekannan markkina-arvo tilikauden päättyessä oli 21,11 miljoonaa euroa (A-lajin osakkeen arvona on käytetty B-lajin osakkeen arvoa). Noteeratun B-lajin osakkeiden vaihto oli 10,88 miljoonaa euroa ja vaihdon määrä 3,7 miljoonaa osaketta vuonna 2017.

Huhtikuussa Honkarakenne Oyj tiedotti, että S-Pankki Oy lopettaa LP-markkinatakauspalveluiden tarjoamisen ja S-pankki oli irtisanonut yhtiön osakkeiden markkinatakaussopimuksen päättymään 31.5.2017. Samalla Honkarakenne Oyj ilmoitti arvioivansa, että osakkeen likviditeetti on riittävä ilman LP-markkinatakaustoimintaa.

Honkarakenne ei ole ostanut katsauskaudella omia osakkeitaan. Katsauskauden lopussa konsernin hallussa on omia B-lajin osakkeita 364.385 kappaletta hankintahinnaltaan 1.381.750,23 euroa. Katsauskauden lopussa näiden osakkeiden osuus yhtiön kaikista osakkeista on 5,87 % ja kaikista äänistä 3,05 %. Osakkeiden hankintameno on konsernitilinpäätöksessä kirjattu vähentämään omaa pääomaa.

SISTEMA FINANCE S.A.:N VAPAAEHTOISEN JULKISEN OSTOTARJOUKSEN TULOS

Sistema Finance S.A. ilmoitti kaikista Honkarakenne Oyj:n osakkeista vuonna 2016 tekemänsä vapaaehtoisen julkisen ostotarjouksen alustavan tuloksen 20.1.2017 ja lopullisen tuloksen 24.1.2017. Sistema Finance S.A.:n ilmoituksen mukaan ostotarjouksessa tarjottiin 192.866 B-lajin osaketta, jotka edustavat 3,7 prosenttia Hongan osakkeista. Sistema Finance S.A. ilmoitti, että se ei toteuta ostotarjousta sen ehtojen mukaisesti, koska toteuttamisen ehtona ollutta vähintään 67 prosentin osuutta sekä Hongan A- että B-lajin osakkeista ei saavutettu.

HONKARAKENNE OYJ:N VUODEN 2017 VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS, HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

Honkarakenne Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Järvenpää-talossa Järvenpäässä 7.4.2017. Yhtiökokous vahvisti emoyhtiön ja konsernin tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vuodelta 2016. Yhtiökokous päätti, että tilikaudelta 2016 ei jaeta osinkoa.

Yhtiön hallitukseen valittiin edelleen Anita Saarelainen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Timo Kohtamäki, Arimo Ristola ja Kyösti Saarimäki. Hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Arimo Ristola. Samassa kokouksessa hallitus päätti, että se ei perusta valiokuntia.

Tilintarkastajaksi valittiin uudestaan tilintarkastusyhteisö PricewaterhouseCoopers Oy, päävastuullisena tilintarkastajana Maria Grönroos, KHT.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Yhtiökokous päätti 7.4.2017, että hallitukselle myönnetään valtuutus hankkia omia B-osakkeita enintään 400.000 kappaletta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Lisäksi yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutuksen nojalla hallitus voi antaa uusia osakkeita ja/tai luovuttaa yhtiön hallussa olevia vanhoja B-osakkeita enintään yhteensä 1.500.000 kappaletta sisältäen myös ne osakkeet, jotka voidaan antaa erityisten oikeuksien nojalla. Nämä molemmat valtuutukset ovat voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka kuitenkin enintään 30.6.2018 saakka.

HALLINNOINTI- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Honkarakenne Oyj noudattaa Suomen Arvopaperimarkkinayhdistyksen antamaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia 2015 (voimaan 1.1.2016). Hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä saa lisää tietoa yhtiön verkkosivuilta osoitteesta www.honka.com.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Venäjä on yksi Honkarakenteen merkittävimmistä liiketoiminta-alueista. Ukrainan tilanteeseen liittyvät pakotteet ja voimakkaat valuuttakurssivaihtelut aiheuttavat epävakautta Venäjän markkinoilla. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia myös Honkarakenteen liiketoimintaan.

Laskennallisiin verosaamisiin sisältyy 0,9 miljoonan euron suuruinen erä, joka liittyy käyttämättömiin verotuksellisiin tappioihin. Näistä 0,6 miljoonaa vanhenee vuosina 2023 - 2025. Honkarakenteen näkemyksen mukaan laskennalliset verosaamiset pystytään hyödyntämään käyttäen arvioitua verotettavaa tuloa, joka perustuu Honkarakenteen liiketoimintasuunnitelmiin. Mikäli pitkän aikavälin tulos ei kehity odotetun mukaisesti on mahdollista, että verosaamisia ei ehditä hyödyntämään ajallaan ja niistä on tehtävä arvonalennus. Vuonna 2017 ei kirjattu taseeseen uutta laskennallista verosaamista.

Honkarakenteen maksukyvyn ylläpitäminen edellyttää hyvää kassavirtaa. Honkarakenteella on lyhytaikaista käyttöpääomatarvetta varten käytössä 5,4 miljoonan euron pankkitililimiitti. Tilinpäätöshetkellä 31.12.2017 limiitistä oli käytössä 0,3 miljoonaa euroa. Tililimiittiluotot on kirjattu konsernin pitkäaikaisiin velkoihin, koska niihin ei kohdistu lyhytaikaista takaisin maksuvelvoitetta.

Taseessa olevien erien arvostus perustuu johdon tämän hetken arvioihin. Mikäli näihin arvioihin tulee muutoksia, saattaa sillä olla vaikutuksia yhtiön tulokseen.

RAPORTOINTI

Tämä tiedote sisältää tulevaisuuteen suuntautuneita lausumia, jotka perustuvat tällä hetkellä yhtiön johdon tiedossa oleviin oletuksiin sekä johdon tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Vaikka johto uskoo, että tulevaisuuteen suuntautuneet oletukset ovat perusteltuja, mitään varmuutta ei ole siitä, että kyseiset oletukset osoittautuvat oikeiksi.

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardia noudattaen. Honkarakenne on tämän tilinpäätöstiedotteen laatimisessa noudattanut samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessään. Tilinpäätöstiedotetta tulee lukea yhdessä vuoden 2016 tilinpäätöksen kanssa. 1.1.2017 voimaan tulleet uudistetut standardit ja tulkinnat eivät ole vaikuttaneet katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

Vuoden 2016 puolivuotiskatsauksesta lähtien Honkarakenne siirtyi noudattamaan raportoinnissaan Euroopan arvopaperiviranomaisen (ESMA) suositusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista (APM).  Vaihtoehtoisella tunnusluvulla tarkoitetaan taloudellista tunnuslukua, joka on muu kuin IFRS-normistossa määritelty tai nimetty taloudellinen tunnusluku. Suosituksen vuoksi aikaisemman ilmaisun ”ilman kertaeriä” sijasta käytetään termiä ”oikaistu”. Oikaisueriksi yhtiö luokittelee sellaiset merkittävät liiketapahtumat, joiden katsotaan vaikuttavan eri raportointikausien väliseen liiketoiminnan vertailuun. Tällaisia ovat muun muassa merkittävät uudelleenjärjestelykulut, merkittävät pysyvien vastaavien arvonalentumistappiot tai niiden peruutukset, merkittävät omaisuuserien luovutusvoitot ja –tappiot tai muut tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavat merkittävät tulot tai kulut.

Luvut ovat tilintarkastamattomia.

HALLITUKSEN EHDOTUS VOITTOVAROJEN KÄYTÖSTÄ

Emoyhtiöllä ei ole jakokelpoisia tai voitonjakokelpoisia varoja. Tilikauden voitto emoyhtiössä on 0,8 miljoonaa euroa.

NÄKYMÄT VUODELLE 2018

YHTIÖKOKOUS

Honkarakenne Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään perjantaina 13.4.2018 klo 14.00 Karstulassa.

HONKARAKENNE OYJ

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Marko Saarelainen, puh. 040 542 0254, marko.saarelainen@honka.com tai

talousjohtaja Leena Aalto, puh. 040 769 4590, leena.aalto@honka.com

Tämä ja aiemmat tiedotteet löytyvät yhtiön internetsivulta www.honka.com.

Honkarakenne julkaisee viimeistään viikolla 12 yhtiön verkkosivuilla www.honka.com hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2017 kokonaisuudessaan sekä erillisen selvityksen hallinnointi- ja ohjausjärjestelmästä (Corporate Governance Statement). Vuoden 2018 puolivuotiskatsaus julkaistaan 9.8.2018.

NASDAQ OMX Helsinki Oy

Finanssivalvonta
www.honka.com

Honkarakenne Oyj valmistaa Honka®-tuotemerkillään laadukkaita, terveellisiä ja ekologisia omakotitaloja, vapaa-ajan asuntoja ja julkisia rakennuksia suomalaisesta massiivipuusta. Yhtiö on toimittanut 85 000 rakennusta yli 50 maahan. Talopaketit valmistetaan yhtiön omalla tehtaalla Karstulassa, Suomessa. Vuonna 2017 Honkarakenne-konsernin liikevaihto oli 43,4 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli 41 %. www.honka.com

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

Emoyhtiön omistajille 1,3 1,0 0,8 -1,3
 Määräysvallattomille omistajille 0,0 -0,0 0,0 -0,0
  1,3 1,0 0,8 -1,3

Emoyrityksen omistajille kuuluvasta katsauskauden tuloksesta laskettu osakekohtainen tulos

laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa)  *) 0,23 0,23 0,15 -0,29
laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa) *) 0,23 0,23 0,15 -0,29

Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa A-laji ja B-laji, joilla on erilainen oikeus osinkoon. B-lajin osakkeille maksetaan jaettavasta voitosta päältäpäin 0,20 euroa ja sen jälkeen maksetaan A-lajin osakkeille samoin 0,20 euroa, jonka jälkeen jäljellä oleva voitto jaetaan tasan kaikkien osakkeiden kesken.

*) Vertailukausien lukuja on antioikaistu maaliskuussa 2017 toteutetun annin johdosta.

KONSERNITASE

KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOSLASKELMA
lyhennetty

1000 eur Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
  a) b) c) d) e) f) Yht. g) Oma pääoma yht.
Oma pääoma
1.1.2016
9898 520 6534 -27 -1382 -7757 7786 204 7990
Tilikauden tulos           -1433 -1433 -3 -1436
Muuntoero       124     124   124
Määräysvallattomien osuuden hankkiminen           197 197 -197 0
Oma pääoma 31.12.2016 9898 520 6534 97 -1382 -8993 6674 4 6678

Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
  a) b) c) d) e) f) Yht. g) Oma pääoma yht.
Oma pääoma

KATSAUKSEN LIITETIEDOT

Laadintaperiaatteet

Tämä tilinpäätöstiedote on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardia

Vertailukauden osakekohtaiset tunnusluvut on antioikaistu maaliskuussa 2017 toteutetun annin johdosta.

Honkarakenteen näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset tunnusluvut antavat merkittävää Honkarakennetta koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille Honkarakenteen toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista ja ovat usein analyytikkojen, sijoittajien ja muiden tahojen käyttämiä. Oman pääoman tuotto, omavaraisuusaste, nettorahoitusvelat ja nettovelkaantumisaste (gearing) esitetään täydentävinä tunnuslukuina, sillä ne ovat yhtiön näkemyksen mukaan hyödyllisiä mittareita Honkarakenteen kyvystä saada rahoitusta ja maksaa velkojaan. Lisäksi bruttoinvestoinnit ja tutkimus- ja kehitysmenot antavat lisätietoja Honkarakenteen liiketoiminnan rahavirtaan liittyvistä tarpeista.

Honkarakenteella on kolme maantieteellistä toimintasegmenttiä, jotka on yhdistelty yhdeksi raportoitavaksi segmentiksi. Maantieteellisesti myynti jakautuu seuraavasti: Finland, Russia & CIS ja Global Markets. Johdon sisäinen raportointi vastaa IFRS-raportointia ja tästä syystä erillisiä täsmäytyksiä ei esitetä.

KONSERNIN AINEELLISET HYÖDYKKEET

Johdannaissopimukset 0,0 0,1
Valuuttatermiinien nimellisarvot 0,0 2,2

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiri koostuu tytäryhtiöistä ja osakkuusyrityksistä sekä yhtiön johdosta ja heidän vaikutusvaltayhtiöistään sekä Saarelaisten osakassopimuksen piiriin kuuluvista henkilöistä ja heidän määräysvaltayhtiöistään. Lähipiiriin kuuluva johto koostuu hallituksesta, toimitusjohtajasta ja yhtiön johtoryhmästä. Tavaroiden ja palveluiden hinnoittelu lähipiiriin kuuluvien kanssa perustuu markkinaehtoiseen hinnoitteluun.

Tilikauden aikana on tehty tavanomaisia liiketoimia lähipiiriin kuuluvien kanssa seuraavasti: lähipiirille on myyty 0,3 miljoonalla eurolla (0,3) ja lähipiiriltä on ostettu 0,5 miljoonalla eurolla (0,4) tavaroita ja palveluita. Tilinpäätös sisältää lähipiiriin kuuluville velkaa 0,4 miljoonaa euroa (0,4) ja saatavia lähipiiriin kuuluvilta 0,0 miljoonaa euroa (0,1). Lähipiiriin kuuluvista on kirjattu luottotappioita 18 tuhatta euroa (edellisenä vuonna ei luottotappiokirjauksia lähipiirin kuuluvista).

Osana Honkarakenteen rahoitusjärjestelyjä Honkarakenteen pääomistaja Saarelainen Oy myönsi marraskuussa 2016 Honkarakenne Oyj:lle vakuudettoman pankkilainoille alisteisen juniorilainan summaltaan 0,3 miljoonaa euroa.

Emoyhtiö Honkarakenne Oyj on vuosina 2010 ja 2011 myöntänyt Honka Management Oy:lle yhteensä 0,9 miljoonan euron pitkäaikaisen lainan. Tästä lainasta tehtiin vuosina 2014 - 2015 arvonalennuskirjauksia yhteensä 0,4 miljoonaa euroa, vuonna 2017 nämä arvonalennuskirjaukset kumottiin. Tällä ei ole vaikutusta konsernitilinpäätökseen.

Konsernin tunnusluvut

Yhteensä 117 110

Osakkeiden oikaistu lukumäärä (’000)*) Katsauskauden lopussa 5847 4847
  Keskimääräinen tilikaudella 5677 4989

*)Osakekohtaisia tunnuslukuja on antioikaistu maaliskuussa 2017 toteutetun annin johdosta.

Osakemäärät eivät sisällä konsernin hallussa olevia osakkeita.

Tunnuslukujen laskentakaavat

Emoyhtiön omistajille kuuluva voitto / tappio
Tulos/osake: -------------------------------------------
  Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä keskimäärin