Sievi Capital Oyj: Sievi Capital Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi-maaliskuu 2018

SIEVI CAPITAL OYJ PÖRSSITIEDOTE 27.4.2018 KLO 12:00

Positiiviset arvonmuutokset ja osingot toivat hyvän tuloksen

Tammi-maaliskuu 2018

• Tulos katsauskaudella oli 4,1 milj. euroa.
  • Tulos / osake oli 0,07 euroa.
  • Substanssiarvo osakkeelta katsauskauden lopussa oli 1,00 euroa.
  • Sievi Capital allekirjoitti sopimuksen Finelcompin myynnistä. Myynti toteutui katsauskauden päättymisen jälkeen huhtikuussa.
  • Päivi Marttila aloitti Sievi Capitalin toimitusjohtajana 15.3.2018

Esitetyt luvut ovat Sievi Capital Oyj:n IFRS 10 –Konsernitilinpäätösstandardin mukaisia lukuja ajalta 1.1.-31.3.2018. Vertailulukuja ei ole esitetty, koska yhtiö on siirtynyt neljännesvuosittaiseen raportointiin vasta vuoden 2018 alusta ja vertailuvuoden neljännesvuosiluvut eivät ole vertailukelpoisia. Liiketoimintakatsauksessa esitettäviä tietoja ei ole tilintarkastettu.

Sievi Capitalin toimitusjohtaja Päivi Marttila:

”Vuosi 2018 on lähtenyt positiivisesti liikkeelle. Sievi Capitalin tulos tammi-maaliskuussa oli erittäin hyvällä tasolla sijoitusten positiivisten arvonmuutosten sekä sijoituksista saatujen osinkotuottojen avulla. Pääomasijoitusten arvot nousivat alkuvuonna kaikkien muiden sijoitusten paitsi Finelcompin osalta. Finelcomp-sijoituksen negatiivinen arvonmuutos johtui yhtiön katsauskaudella toteuttamasta osingonjaosta, josta Sievi Capitalin osuus oli 1,6 miljoonan euroa. Myös iLOQ päätti katsauskaudella osingonjaosta, josta Sievi Capitalin osuus on 2,2 miljoonaa euroa. Nämä osingot on kirjattu osinkotuotoksi katsauskaudelle ja osinkojen jakopäätöksillä on ollut vastaavan suuruinen negatiivinen vaikutus sijoitusten arvoihin sijoituskohteiden nettovelan kasvun vuoksi.

Kohdeyhtiöiden kehitys jatkui alkuvuonna myönteisenä ja yhtiöiden liikevaihdot olivat pääosin kasvutrendillä. Katsauskauden merkittävin kohdeyhtiöihin liittyvä tapahtuma oli Finelcompin myynti, josta allekirjoitettiin sopimus katsauskaudella. Kauppa toteutui lopullisesti katsauskauden päättymisen jälkeen 11.4.2018. Sievi Capital sijoitti Finelcompiin vuonna 2014 ja myi omistuksensa noin 3,5 vuoden omistusajan jälkeen. Sievi Capitalin omistusaikana suoritettiin yhtiön johdossa sukupolven vaihdos, tehostettiin tuotantoa, kansainvälistettiin yhtiön liiketoimintaa sekä kasvatettiin yhtiön liikevaihtoa merkittävästi. Sijoitus Finelcompiin oli Sievi Capitalille hyvä ja kokonaisuutena arvioiden täytti sille asetetut tavoitteet.

Aloitin toimitusjohtajana maaliskuun puolivälissä kun Finelcompin myyntiä viimeisteltiin ja muut kohdeyhtiömme tavoittelivat kasvua ensimmäiseltä neljännekseltä.  Ensimmäinen havaintoni oli, että Sievi Capitalin kohdeyhtiöt ovat yrittäjävetoisia voimakkaassa kasvuvaiheessa olevia yrityksiä, jotka pystyvät hyötymään pääomasijoittajan tuesta.  Näiden kasvun ja kannattavuuden varmistaminen onkin ensimmäinen tehtäväni. Lisäksi aktiivinen yrityskauppamarkkina mahdollistaa uusien vastaavien kasvuyhtiöiden löytämisen. Tämä on seuraavana agendalla.”

SIJOITUSTEN JA SUBSTANSSIARVON JAKAUTUMINEN
milj. euroa31.3.2018%31.12.2017%
Pääomasijoitukset
Finelcomp Oy10,918,9%11,721,8%
iLOQ Oy22,639,2%22,542,1%
Indoor Group Holding Oy24,141,8%22,441,9%
KH-Koneet Group Oy10,919,0%10,820,2%
Suvanto Trucks Oy6,711,7%6,612,4%
Pääomasijoitukset, yhteensä75,1130,5 %74,0138,5 %

Rahavarat5,69,8%4,89,1%
Rahoitusvelat-21,0-36,5%-21,0-39,3%
Laskennalliset verovelat ja saamiset yhteensä-4,4-7,7%-4,3-8,1%
Muut velat ja saamiset yhteensä2,23,9%-0,1-0,1%

Substanssiarvo yhteensä57,6100,0 %53,5100,0 %
Substanssiarvo per osake1,00 0,93

Sijoitusten ja substanssiarvon jakautuminen taulukon prosenttiosuudet on laskettu substanssiarvosta.

Tulevaisuuden näkymät

Tarjonta uusista sijoitusmahdollisuuksista on ollut hyvällä tasolla vilkkaana käyvän yrityskauppamarkkinan ansiosta. Sievi Capital jatkaa sijoitusmahdollisuuksien arviointia ja valmistautuu tekemään selektiivisesti uusia sijoituksia vuonna 2018. Irtautumissuunnittelua ja irtautumismahdollisuuksien arviointia sijoituskohteiden osalta tullaan jatkamaan kuluvana vuonna.

Sijoitusten käypien arvojen muutoksella on olennainen vaikutus Sievi Capitalin tulokseen. Sijoitusten käypien arvojen kehitykseen vaikuttavat kohdeyhtiöiden oman kehityksen lisäksi muun muassa toimialojen ja kansantalouksien yleinen kehitys sekä näiden näkymien muutos, osake- ja korkomarkkinoiden kehitys sekä muut Sievi Capitalista riippumattomat tekijät.

Edellä mainituista syistä johtuen Sievi Capital ei anna arviota vuoden 2018 tuloskehityksestä.

SIEVI CAPITAL OYJ

Päivi Marttila

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Päivi Marttila,

JAKELU:
NASDAQ Helsinki Oy
www.sievicapital.fi

Sievi Capital on pörssilistattu (NASDAQ Helsinki) sijoitusyhtiö, joka tekee sijoituksia pieniin ja keskisuuriin yrityksiin Pohjoismaissa. Sijoitusyhtiö sijoittaa varojaan kannattaviin ja kasvupotentiaalia omaaviin yhtiöihin ja kasvattaa sijoituskohteidensa arvoa aktiivisen omistajaohjauksen kautta.