HONKARAKENNE OYJ:N PUOLIVUOTISKATSAUS 1.1.–30.6.2018

HONKARAKENNE OYJ                    PUOLIVUOTISKATSAUS 9.8.2018 klo 9:00

HONKARAKENNE OYJ:N PUOLIVUOTISKATSAUS 1.1.–30.6.2018

LIIKEVAIHTO JA TILAUSKANTA KASVOIVAT, RAHOITUSASEMA VAHVISTUI

Ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi ja liiketulos heikkeni verrattuna edellisvuoden ensimmäiseen vuosipuoliskoon. Liiketuloksen heikkenemiseen vaikutti konsernissa tehdyt panostukset myyntiin ja markkinointiin sekä katsauskaudelta loppuvuodelle siirtyneet toimitukset. Liikevaihto oli 19,7 miljoonaa (17,9 vuotta aikaisemmin) ja liiketulos oli –0,7 miljoonaa euroa (-0,1). Kesäkuun lopussa tilauskanta oli 30 miljoonaa (22,5) eli 33 prosenttia korkeampi kuin vuotta aikaisemmin.

Tammikuu - kesäkuu 2018

• Honkarakenne-konsernin tammi-kesäkuun liikevaihto oli 19,7 miljoonaa euroa (17,9 miljoonaa euroa vuonna 2017). Liikevaihto nousi edellisen vuoden vastaavaan jaksoon nähden 10 %.
  • Liiketulos oli -0,7 miljoonaa euroa (–0,1). Oikaistu liiketulos oli -0,7 miljoonaa euroa (-0,2).
  • Tulos ennen veroja oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,1).
  • Osakekohtainen tulos oli –0,17 euroa (–0,08).

Honkarakenne toistaa näkemyksensä, jonka mukaan vuonna 2018 liikevaihto kasvaa ja tulos ennen veroja on parempi kuin edellisenä vuonna.

AVAINLUVUT1-6/
1-6/
1-12/

Liikevaihto, MEUR19,717,943,4
Liikevoitto/-tappio, MEUR-0,7-0,11,7
Oikaistu liikevoitto/-tappio MEUR-0,7-0,21,5
Voitto/tappio ennen veroja, MEUR-0,8-0,11,7
Oikaistu voitto/tappio ennen veroja, MEUR-0,8-0,31,6
Henkilöstön määrä keskimäärin144135137
Henkilöstön määrä henkilötyövuosina keskimäärin121111117
Tulos/osake, euroa -0,17-0,080,15
Omavaraisuusaste, %453851
Oman pääoman tuotto, %-12-611
Oma pääoma/osake, euroa1,371,311,53
Nettovelkaantumisaste, %-9545

Honkarakenne Oyj:n toimitusjohtaja Marko Saarelainen puolivuotiskatsauksen yhteydessä:

”Ensimmäisellä vuosipuoliskolla työstimme uutta strategiaa. Uuden strategian päämääränä on, että Honkarakenne nousee liiketoiminnassaan uudelle tasolle ja vahvistaa asemaansa johtavana, kansainvälisenä laadukkaan puurakentamisen ja palveluiden tuottajana. Uuden strategian avulla toteutamme visiotamme olla ekologisen ja terveellisen elämäntyylin sekä asumisen suunnannäyttäjä.

Liikevaihto kehittyi Suomen liiketoiminta-alueella positiivisesti ja oli 16 prosenttia parempi kuin vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana, vaikka myöhäinen kevät ja etenkin suurimmissa kaupungeissa ruuhkautunut rakennuslupien käsittely siirsivät kotimaan toimituksia eteenpäin. Suomen osuus liikevaihdosta oli 67 prosenttia. Erityisesti omakotitalokohteiden myynti kasvoi.

Russia & CIS -liiketoiminta-alueella myynti kehittyi hieman ennakoitua hitaammin ja myös loppuvuoden ennustetaan pysyvän haasteellisena. Global Markets -liiketoiminta-alueella liikevaihto kehittyi yhtiön odotusten mukaisesti. Parhaiten kauppa kävi Aasiassa, etenkin Japanissa, mutta myös muista Aasian ja Oseanian maista saatiin uusia kauppoja. Panostuksia kansainväliseen projektimyyntiin jatketaan.

Katsauskauden lopussa tilauskantamme oli 33 prosenttia suurempi kuin vastaavana ajankohtana edellisenä vuonna.

Katsauskauden aikana konsernin rahoitusasema vahvistui ja konserni lyhensi rahoitusvelkojaan. Katsauskauden lopussa konsernin likvidit varat ylittivät rahoitusvelat.

Strategiatyön lisäksi olemme alkuvuonna kehittäneet myös muita toimintojamme ja tämä kehitystyö jatkuu edelleen. Yhtiöllä on käynnissä useita toiminnan kehittämiseen tähtääviä projekteja, näistä merkittävimmät ovat toiminnanohjausjärjestelmän ja myynnin tietojärjestelmien uudistaminen. Yhtiö on myös käynnistänyt investoinnit tuotannon konekannan uusimiseksi.”

LIIKEVAIHTO

Honkarakenne-konsernin vuoden 2018 ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto nousi 10 prosenttia 19,7 miljoonaan euroon (17,9).

Liikevaihdon maantieteellinen jakauma:

MYYNNIN KEHITYS
Liikevaihdon jakauma, %1-6/20181-6/2017
Finland67 %63 %
Russia & CIS13 %12 %
Global Markets20 %25 %
Yhteensä100 %100 %

Liikevaihto, milj. euroa1-6/20181-6/2017muutos %
Finland13,111,316 %
Russia & CIS2,62,216 %
Global Markets4,04,4-8 %
Yhteensä19,717,910 %

Finland sisältää myös aihiomyynnin ja prosessissa syntyneiden sivutuotteiden myynnin kierrätykseen.

Russia & CIS sisältää seuraavat maat: Venäjä, Azerbaidžan, Kazakstan ja muut IVY-maat.

Global Markets sisältää muut kuin edellä mainitut maat.

Konsernin tilauskanta oli kesäkuun lopussa 30,0 miljoonaa euroa, edellisenä vuonna vastaavaan aikaan se oli 22,5 miljoonaa euroa. Kesäkuun lopussa tilauskanta oli 33 % parempi kuin vuotta aikaisemmin. Kasvua selittää osin julkis- ja hoivarakentaminen, ilman julkis- ja hoivarakentamista tilauskanta oli 12 % parempi kuin edellisvuonna.

TULOKSEN JA KANNATTAVUUDEN KEHITYS

Oikaistu liiketappio tammi-kesäkuulta oli –0,7 miljoonaa euroa (-0,2 milj. euroa), liiketappio -0,7 miljoonaa euroa (-0,1 milj. euroa) ja tulos ennen veroja oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,1 milj. euroa). Oikaisueriä ei ollut tällä katsauskaudella (edellisenä vuonna vastaavana ajankohtana oikaisuerät sisälsivät käyttöomaisuuskiinteistön myyntivoittoa 0,1 milj. euroa).

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla liiketuloksen kehitykseen vaikutti negatiivisesti myöhäinen kevät ja suurten kaupunkien rakennuslupakäsittelyn ruuhkautuminen. Nämä yhdessä siirsivät kotimaan toimituksia myöhemmäksi. Lisäksi liiketuloksen negatiiviseen kehitykseen vaikutti konsernissa tehdyt panostukset myyntiin ja markkinointiin sekä muut konsernissa toteutetut kehitystoimenpiteet.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin rahoitusasema vahvistui katsauskauden aikana. Kesäkuun lopussa konsernin omavaraisuusaste oli 45 % (38 %) ja nettovelkaantumisaste (gearing) oli negatiivinen ja oli -9 % (54 %). Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana konserni lyhensi rahoitusvelkojaan 1,3 miljoonalla eurolla ja katsauskauden lopussa konsernin nettorahoitusvelat olivat -0,7 miljoonaa euroa (4,2 milj. euroa) eli konsernin likvidit varat ylittivät rahoitusvelat. Likvidit varat olivat 3,0 miljoonaa euroa (2,5 milj. euroa). Lisäksi konsernilla on käytettävissä 5,1 (5,4) miljoonan euron shekkitililimiitti, josta katsauskauden lopussa oli käytössä 0,0 miljoonaa euroa (2,9 milj. euroa).

Konsernin käyttöomaisuusinvestoinnit olivat 0,6 miljoonaa euroa (0,2 milj. euroa). Yhtiö on tilannut tuotantoon tulevia laitteita 0,5 miljoonan euron arvosta ja näistä on maksettu ennakkona 0,2 miljoonaa euroa. Toimitus ja asennus tapahtuvat myöhemmin. Yhtiöllä on käynnissä useita toiminnan kehittämiseen tähtääviä järjestelmäprojekteja, näistä merkittävimmät ovat toiminnanohjausjärjestelmän ja myynnin järjestelmien uudistaminen. Uudistettujen järjestelmien käyttöönoton arvioidaan tapahtuvan vuoden 2018 aikana.

KATSAUSKAUDEN MERKITTÄVIMMÄT TAPAHTUMAT

Toukokuussa Honkarakenne ilmoitti tuovansa hirsirakennusten rinnalle uuden tuotteen: timber frame -rakenteeseen perustuvat massiivipuutalot. Jatkossa Honkarakenne tarjoaa timber frame-rakenteisia taloja, aina vapaa-ajan rakennuksista omakotitaloihin ja liikerakennuksiin. Yhtiö julkaisee timber frame -rakenteeseen perustuvan malliston syksyllä 2018. Ensimmäiset timber frame -rakenteeseen pohjautuvat kohteet on jo myyty.

Kesäkuussa Honkarakenne ilmoitti uudistavansa strategiaansa. Uudistetun strategian päämääränä on, että Honkarakenne nousee liiketoiminnassaan uudelle tasolle ja vahvistaa asemaansa johtavana, kansainvälisenä laadukkaan puurakentamisen ja palveluiden tuottajana. Uuden strategian avulla toteutamme visiotamme olla ekologisen ja terveellisen elämäntyylin sekä asumisen suunnannäyttäjä. Honkarakenteen strategisena tavoitteena on liikevaihdon kannattava kasvu valituilla avainmarkkinoilla. Yhtiön liiketoiminta-alueet pysyvät ennallaan ja ovat jatkossakin BA Finland, BA Russia & CIS ja BA Global Markets. Myynti kaikilla alueilla perustuu toimivaan edustajaverkostoon.

Honkarakenteen strategiset tavoitteet vuoteen 2021 mennessä ovat seuraavat:

• Liikevaihdon kannattava kasvattaminen
  • Palveluista tulevan liikevaihdon kasvattaminen
  • Viennin määrän kasvattaminen
  • Omavaraisuusasteen säilyttäminen vahvana
  • Tuotannon tehostaminen kilpailukykyä parantavien toimintamallien ja investointien avulla

Pitkän aikavälin tavoitteita ei kuitenkaan pidetä markkinaohjeistuksena millekään vuodelle.

TUOTTEET JA MARKKINOINTI

Finland-liiketoiminta-alueella myynti kehittyi positiivisesti ollen 16 prosenttia parempi kuin vuotta aikaisemmin vastaavana ajankohtana, vaikka myöhäinen kevät ja etenkin suurimmissa kaupungeissa ruuhkautunut rakennuslupien käsittely siirsivät kotimaan toimituksia eteenpäin. Erityisesti kasvoi omakotitalokohteiden myynti. Alkuvuodesta valmistauduttiin asuntomessuihin Porissa, jossa Honka esitteli maailmankuulun muotoilija Harri Koskisen Hongalle suunnitteleman Kontti-malliston. Lisäksi uuden, timber frame -rakenteisen tuotteen malliston kehittäminen ja myynti käynnistyivät touko-kesäkuun aikana. Kokonaisvastuu-urakkoina toteutettavat Hongan hoivakohteet etenivät aikataulun mukaisesti ja Lahteen toimitettava hirsipäiväkoti saavutti harjakorkeuden. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana panostettiin myyntiin: toteutettiin markkinointitoimenpiteitä, kasvatettiin edustajaverkostoa, aloitettiin myynnin tietojärjestelmien uudistaminen ja käynnistettiin myynnin kehitysohjelma.

Russia & CIS -liiketoiminta-alueella myynti kehittyi hieman ennakoitua hitaammin ja myös loppuvuoden ennustetaan pysyvän haasteellisena. Yhtiö pyrkii varmistamaan loppuvuoden liikevaihdon keskittymällä projekteihin ja aluerakentamiskohteisiin. Hongan toimittamat rakennukset saivat positiivista huomioita: Valko-Venäjällä Hongan yhteistyökumppani voitti palkinnon ”Puutalojen rakentamisyritys nro 1”, tämä palkinto myönnettiin sekä kuluttajien äänestyksen, että asiantuntijaraadin pohdinnan tuloksena. Moskovassa pidetyillä messuilla Hongan toimittamat kaksi hirsitaloa sijoittuivat kilpailussa ”Kauniit puutalot – 2018” kärkisijoille. Nämä talot sijaitsevat lähellä Pietaria Copper Lake 2 -kylässä.

Global Markets -liiketoiminta-alueella liikevaihto kehittyi yhtiön odotusten mukaisesti. Parhaiten kauppa kävi Aasiassa, etenkin Japanissa, mutta myös muista Aasian ja Oseanian maista saatiin uusia kauppoja. Panostuksia projektimyyntiin jatketaan. Keski-Eurooppa oli edelleen ongelmallinen ja siellä toimintojen uudelleen organisointi on käynnissä. Global Markets -alueella toteutettiin paikallisia markkinointikampanjoita.

TUTKIMUS- JA KEHITYSTOIMINTA

Konsernin tutkimus- ja kehitysmenot olivat tammi-kesäkuussa 0,1 miljoonaa euroa (0,1 milj. euroa), mikä vastasi 0,6 % liikevaihdosta (0,6 %). Konserni ei ole katsauskaudella aktivoinut kehitysmenoja.

HENKILÖSTÖ

Ensimmäisellä vuosipuoliskolla konsernin henkilöstömäärä kasvoi etenkin toimihenkilöiden osalta. Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä henkilötyövuosina mitattuna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 121 (111) henkilöä. Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä työsuhteiden perusteella mitattuna oli ensimmäisellä vuosipuoliskolla yhteensä 144 (135) henkilöä.

Edellisenä vuonna yhtiö kävi alalle tyypillisiin suhdannevaihteluihin varautuakseen yhteistoimintaneuvottelut, joiden perusteella yhtiö sopi, että toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä voidaan lomauttaa maksimissaan yhteensä 90 päivää. Samalla työntekijöiden osalta sovittiin, että siirrytään tekemään lyhennettyä työviikkoa. Työntekijöiden osalta lomautusvaltuutusta jatkettiin vielä myöhemmin kahdella kuukaudella. Järjestelyt olivat voimassa toimihenkilöiden osalta 31.3.2018 asti ja työntekijöiden osalta 30.6.2018 asti.

HONKARAKENNE OYJ:N VUODEN 2018 VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS, HALLITUS JA TILINTARKASTAJAT

Honkarakenne Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin Honkarakenteen tehtaalla Karstulassa 13.4.2018. Yhtiökokous vahvisti emoyhtiön ja konsernin tilinpäätöksen sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vuodelta 2017. Yhtiökokous päätti, että tilikaudelta 2017 ei jaeta osinkoa.

Yhtiön hallitukseen valittiin edelleen Timo Kohtamäki, Arimo Ristola ja Kyösti Saarimäki. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Helena Ruponen ja Kari Saarelainen. Hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Arimo Ristola. Samassa kokouksessa hallitus päätti, että se ei perusta valiokuntia.

Tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy, päävastuullisena tilintarkastajana Elina Laitinen, KHT.

HALLITUKSEN VALTUUTUKSET

Yhtiökokous päätti 13.4.2018, että hallitukselle myönnetään valtuutus hankkia omia B-osakkeita enintään 400.000 kappaletta yhtiön vapaaseen omaan pääomaan kuuluvilla varoilla. Lisäksi yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään maksullisesta tai maksuttomasta osakeannista ja osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä. Valtuutuksen nojalla hallitus voi antaa uusia osakkeita ja/tai luovuttaa yhtiön hallussa olevia vanhoja B-osakkeita enintään yhteensä 1.500.000 kappaletta sisältäen myös ne osakkeet, jotka voidaan antaa erityisten oikeuksien nojalla. Nämä molemmat valtuutukset ovat voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka kuitenkin enintään 30.6.2019 saakka.

OSAKKEET, OSAKEPÄÄOMA JA OMAT OSAKKEET

Katsauskaudella Honkarakenne Oyj:n osakemäärä on yhteensä 6.211.419 osaketta, josta A-lajin osakkeita on 300.096 ja B-lajin osakkeita 5.911.323 kappaletta. Yhtiön osakepääoma ei muuttunut ja oli 9.897.936,00 euroa. Kukin B-lajin osake tuottaa yhden (1) äänen ja A-lajin osake kaksikymmentä (20) ääntä, joten Honkarakenteen kaikkien osakkeiden tuottama äänimäärä katsauskaudella oli yhteensä 11.913.243 ääntä.

Honkarakenteen B-lajin osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Caps-listalla kaupankäyntitunnuksella HONBS. Noteeratun B-osakkeen ylin kurssi oli 4,02 euroa, alin 3,28 euroa ja katsauskauden päätöskurssi oli 3,50 euroa. B-osakkeen vaihdon arvo oli 4,7 miljoonaa euroa ja vaihdon määrä oli 1,2 miljoonaa osaketta.

Honkarakenne ei ole hankkinut katsauskaudella omia osakkeitaan. Katsauskauden lopussa konsernin hallussa on omia B-sarjan osakkeita 364.385 kappaletta hankintahinnaltaan 1.381.750,23 euroa. Näiden osakkeiden osuus yhtiön kaikista osakkeista on 5,87 % ja kaikista äänistä 3,05 %. Osakkeiden hankintameno on konsernitilinpäätöksessä kirjattu vähentämään omaa pääomaa.

HALLINNOINTI- JA OHJAUSJÄRJESTELMÄ

Honkarakenne Oyj noudattaa Suomen Arvopaperimarkkinayhdistyksen antamaa Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodia 2015. Hallinnointi- ja ohjausjärjestelmistä saa lisää tietoa yhtiön verkkosivuilta osoitteesta www.honka.com.

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Honkarakenteen tuotteiden kysyntään vaikuttaa merkittävästi yleinen talouden kehitys, valuuttakurssit ja kuluttajien luottamus omaan talouteensa sekä toimialan kilpailu. Mikäli kysyntä putoaa voimakkaasti, niin sillä voi olla merkittäviä vaikutuksia yhtiön tuloskehitykseen.

Venäjä on yksi Honkarakenteen merkittävimmistä liiketoiminta-alueista. Ukrainan tilanteeseen liittyvät pakotteet ja voimakkaat valuuttakurssivaihtelut aiheuttavat epävakautta Venäjän markkinoilla. Tällä voi olla merkittäviä vaikutuksia myös Honkarakenteen liiketoimintaan.

Taseessa olevien erien arvostus perustuu johdon tämän hetken arvioihin. Mikäli näihin arvioihin tulee muutoksia, saattaa sillä olla vaikutuksia yhtiön tulokseen.

RAPORTOINTI

Tämä tiedote sisältää tulevaisuuteen suuntautuneita lausumia, jotka perustuvat tällä hetkellä yhtiön johdon tiedossa oleviin oletuksiin sekä johdon tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Vaikka johto uskoo, että tulevaisuuteen suuntautuneet oletukset ovat perusteltuja, mitään varmuutta ei ole siitä, että kyseiset oletukset osoittautuvat oikeiksi.

Tämä puolivuotiskatsaustiedote on laadittu IAS 34 -standardia noudattaen. Puolivuotiskatsausta tulee lukea yhdessä vuoden 2017 tilinpäätöksen kanssa. Puolivuosikatsausta laadittaessa on noudatettu samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä 2017 lukuun ottamatta 1.1.2018 tai sen jälkeen voimaan tulleita standardeja ja tulkintoja.

Puolivuotiskatsausta ei ole tilintarkastettu ja katsauksessa esitetyt luvut ovat tilintarkastamattomia.

Honkarakenne-konserni otti IFRS 9 Rahoitusinstrumentit -standardin käyttöön 1.1.2018 ei-takautuvasti siirtymähelpotuksia soveltaen. IFRS 9 sisältää rahoitusvarojen ja -velkojen luokittelua ja arvostamista koskevat vaatimukset, suojauslaskentaa koskevan uuden ohjeistuksen sekä uuden odotettuihin luottotappioihin perustuvan mallin rahoitusvarojen arvonalentumisen arvioimiseen. Honkarakenne ei ole soveltanut suojauslaskentaa, eikä ole tehnyt päätöstä IFRS 9 mukaisen suojauslaskennan aloittamisesta. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2018 yhtiöllä ei ole ollut voimassaolevia valuuttatermiinejä- tai koronvaihtosopimuksia. Honkarakenne-konsernissa IFRS 9 vaikuttaa myyntisaatavien arvostukseen, niiden arvostuksessa konserni käyttää yksinkertaistettua menettelyä, jossa myyntisaatavat luokitellaan niiden erääntymisajankohdan mukaan ja oletettu arvonalennus arvioidaan luokittain. IFRS 9 -standardin soveltamisella ei ollut merkittävää vaikutusta avaavaan taseen.

Honkarakenne-konserni otti IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin käyttöön 1.1.2018 ja soveltaa standardin mukaista kertyneen vaikutuksen menetelmää. Konserni myy ja valmistaa hirsi- ja massiivipuutalopaketteja sekä niiden suunnittelu- ja rakentamispalveluja. Talopakettien ja rakentamiseen liittyvien palveluiden lisäksi konserni myy hirsiaihioita ja kierrätykseen tuotantoprosessin yhteydessä syntyneitä sivutuotteita. Tuotot talopakettien, hirsiaihioiden ja sivutuotteiden myynnistä kirjataan yhtenä ajankohtana, kun määräysvalta tavaroista siirtyy asiakkaalle. Tuotot palveluiden myynnistä kirjataan joko yhtenä ajankohtana tai ajan kuluessa riippuen palvelusta, sopimuksen ehdoista ja kestoajasta. Ajan kuluessa kirjataan myyntituotot sellaisista sopimuksista, joissa omaisuuserä on asiakkaan määräysvallassa samalla kun yhtiö luo tai parantaa sitä. Tällaiset asiakassopimukset voivat sisältää sekä materiaalia että palvelua tai vain palvelua. Aikaisemmin sekä ajallisesti että arvollisesti merkittävimpiä tämän tyyppisiä sopimuksia käsiteltiin pitkäaikaishankkeina ja ne osatuloutettiin. Näiden ajallisesti sekä arvollisesti merkittävimpien (mm. KVR-urakoiden) asiakassopimusten tuloutusperiaate on pysynyt lähes samana, mutta joissain tapauksissa esim. lisätöiden voidaan katsoa muodostavan päätuotteesta erillisen suoritevelvoitteen. Yhtiö kirjaa ajan kuluessa tuloutettavien asiakassopimusten myyntituotot määrittämällä kunkin sopimuksen täyttämisasteen. Konserni katsoo täyttämisasteen kuvaavan koko suoritevelvoitteen täyttymistä eli sopimuksen mukaisen suoritteen määräysvallan siirtymistä. Konserni käyttää täyttymisasteen määrittämiseen panokseen perustuvaa menetelmää, jossa syntyneitä menoja verrataan arvioituihin kokonaismenoihin (cost-based input method, percentage-of-completion method). IFRS 15 -standardin soveltamisella ei ollut merkittävää vaikutusta avaavaan taseen.

Muut 1.1.2018 voimaan tulleet uudistetut standardit ja tulkinnat eivät ole vaikuttaneet merkittävästi katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

Honkarakenne noudattaa raportoinnissaan Euroopan arvopaperiviranomaisen (ESMA) suositusta vaihtoehtoisista tunnusluvuista (APM).  Vaihtoehtoisella tunnusluvulla tarkoitetaan taloudellista tunnuslukua, joka on muu kuin IFRS-normistossa määritelty tai nimetty taloudellinen tunnusluku. Tämän vuoksi aikaisemman ilmaisun ”ilman kertaeriä” sijasta käytetään termiä ”oikaistu”. Oikaisueriksi yhtiö luokittelee sellaiset merkittävät liiketapahtumat, joiden katsotaan vaikuttavan eri raportointikausien väliseen vertailuun. Tällaisia ovat muun muassa merkittävät uudelleenjärjestelykulut, merkittävät arvonalentumistappiot tai niiden peruutukset, merkittävät omaisuuserien luovutusvoitot ja –tappiot tai muut tavanomaisesta liiketoiminnasta poikkeavat merkittävät tulot tai kulut.

NÄKYMÄT VUODELLE 2018

HONKARAKENNE OYJ

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Marko Saarelainen, puh. 040 542 0254, marko.saarelainen@honka.com tai

talousjohtaja Leena Aalto, puh. 040 769 4590, leena.aalto@honka.com

Tämä ja aiemmat tiedotteet löytyvät yhtiön internetsivulta www.honka.com.

NASDAQ OMX Helsinki Oy
Finanssivalvonta
www.honka.com

Honkarakenne Oyj valmistaa Honka®-tuotemerkillään laadukkaita, terveellisiä ja ekologisia omakotitaloja, vapaa-ajan asuntoja ja julkisia rakennuksia suomalaisesta massiivipuusta. Yhtiö on toimittanut 85 000 rakennusta yli 50 maahan. Talopaketit valmistetaan Suomessa, yhtiön oma tehdas sijaitsee Karstulassa. Vuonna 2017 Honkarakenne-konsernin liikevaihto oli 43,4 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli 41 %. www.honka.com

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA

Tilintarkastamaton1-6
/2018
/2017
/2017

Liikevaihto19,717,943,4
Liiketoiminnan muut tuotot0,10,20,5
Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos0,41,01,5
Valmistus omaan käyttöön0,10,00,2
Aineiden ja tarvikkeiden käyttö-13,9-12,7-30,2
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut-3,8-3,4-6,9
Poistot-0,6-0,8-1,7
Liiketoiminnan muut kulut-2,8-2,4-5,1
Liikevoitto/-tappio-0,7-0,11,7
Rahoitustuotot0,10,10,3
Rahoituskulut-0,2-0,2-0,3
Osuus osakkuusyritysten tuloksesta0,0-0,00,1
Voitto/tappio ennen veroja-0,8-0,11,7
Tuloverot-0,3-0,3-0,8
Katsauskauden voitto/tappio-1,0-0,50,9

Muut laajan tuloksen erät:
Muuntoerot0,1-0,0-0,1
Katsauskauden laaja tulos yhteensä-0,9-0,50,8

Katsauskauden tuloksen jakautuminen
  Emoyhtiön omistajille-1,0-0,50,9
  Määräysvallattomille
  omistajille
0,00,00,0
 -1,0-0,50,9
Katsauskauden laajan tuloksen jakautuminen
  Emoyhtiön omistajille-0,9-0,50,8
  Määräysvallattomille
  omistajille
0,00,00,0
 -0,9-0,50,8
Emoyrityksen omistajille kuuluvasta katsauskauden tuloksesta laskettu osakekohtainen tulos:
laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa)-0,17-0,080,15
laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa)-0,17-0,080,15

Yhtiöllä on kaksi osakesarjaa A-sarja ja B-sarja, joilla on erilainen oikeus osinkoon. B-sarjan osakkeille maksetaan jaettavasta voitosta päältäpäin 0,20 euroa ja sen jälkeen maksetaan A-sarja osakkeille samoin 0,20 euroa, jonka jälkeen jäljellä oleva voitto jaetaan tasan kaikkien osakkeiden kesken.

KONSERNITASE

Rahavarat tilikauden lopussa3,02,53,1

KATSAUKSEN LIITETIEDOT

Katsauksen laadintaperiaatteet

Muut 1.1.2018 voimaan tulleet uudistetut standardit ja tulkinnat eivät ole vaikuttaneet katsauskaudella esitettyihin lukuihin.

Honkarakenteen näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset tunnusluvut antavat merkittävää Honkarakennetta koskevaa lisätietoa johdolle, sijoittajille, arvopaperimarkkina-analyytikoille ja muille tahoille Honkarakenteen toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista ja ovat usein analyytikkojen, sijoittajien ja muiden tahojen käyttämiä. Oman pääoman tuotto, omavaraisuusaste, nettorahoitusvelat ja nettovelkaantumisaste (gearing) esitetään täydentävinä tunnuslukuina, sillä ne ovat yhtiön näkemyksen mukaan hyödyllisiä mittareita Honkarakenteen kyvystä saada rahoitusta ja maksaa velkojaan. Lisäksi bruttoinvestoinnit ja tutkimus- ja kehitysmenot antavat lisätietoja Honkarakenteen liiketoiminnan rahavirtaan liittyvistä tarpeista.

Honkarakenteella on kolme maantieteellistä toimintasegmenttiä, jotka on yhdistelty yhdeksi raportoitavaksi segmentiksi. Maantieteellisesti myynti jakautuu seuraavasti: Finland, Russia & CIS ja Global Markets. Johdon sisäinen raportointi vastaa IFRS-raportointia ja tästä syystä erillisiä täsmäytyksiä ei esitetä.

Konsernin aineelliset hyödykkeet

Johdannaissopimukset0,00,10,0
Valuuttatermiinien nimellisarvot0,01,00,0

Lähipiiritapahtumat

Konsernin lähipiiri koostuu tytäryhtiöistä ja osakkuusyrityksistä sekä yhtiön johdosta ja heidän vaikutusvaltayhtiöistään sekä Saarelaisten osakassopimuksen piiriin kuuluvista henkilöistä ja heidän määräysvaltayhtiöistään. Lähipiiriin kuuluva johto koostuu hallituksesta, toimitusjohtajasta ja yhtiön johtoryhmästä. Tavaroiden ja palveluiden hinnoittelu lähipiiriin kuuluvien kanssa perustuu markkinaehtoiseen hinnoitteluun.

Katsauskaudella on tehty tavanomaisia liiketoimia lähipiiriin kuuluvien kanssa seuraavasti: lähipiirille on myyty 145 tuhannella eurolla ja lähipiiriltä on ostettu 230 tuhannella eurolla tavaroita ja palveluita. Katsauskauden lopussa saatavat lähipiiriin kuuluvilta olivat 26 tuhatta euroa ja velat lähipiiriin kuuluville olivat 374 tuhatta euroa.

Osana Honkarakenteen rahoitusjärjestelyjä Honkarakenteen pääomistaja Saarelainen Oy myönsi marraskuussa 2016 Honkarakenne Oyj:lle vakuudettoman rahoituslaitosten lainoille alisteisen juniorilainan summaltaan 0,3 miljoonaa euroa. Tämä laina ja siitä kertyneet korot sisältyvät yllä esitettyyn lukuun velat lähipiiriin kuuluville.

Konsernin tunnusluvut

Yhteensä121111117

Osakkeiden oikaistu lukumäärä (’000)Katsauskauden lopussa 584758475847
 Keskimääräinen tilikaudella584755535677

Osakemäärät eivät sisällä konsernin hallussa olevia osakkeita.

Tunnuslukujen laskentakaavat

Emoyhtiön omistajille kuuluva voitto / tappio
Tulos/osake:-----------------------------------------------------------
 Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä keskimäärin