Puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2018 (tilintarkastamaton)

Tammi–kesäkuu 2018:

• Liikevaihto oli 34 179 (1–6/2017: 29 113) tuhatta euroa – kasvua 17,4 %
  • Käyttökate (EBITDA) oli 2 287 (2 480) tuhatta euroa – muutosta –7,8 %
  • Käyttökate (EBITDA) oli 6,7 % liikevaihdosta (8,5 %)
  • Liikevoitto (EBIT) oli 1 722 (2 140) tuhatta euroa – muutosta -19,5 %
  • Katsauskauden tulos oli 1 345 (1 664) tuhatta euroa – muutosta -19,2 %
  • Osakekohtainen tulos oli 0,19 (0,24) euroa – muutosta -20,1 %
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -1 897 (1 698) tuhatta euroa – muutosta -211,7 %
  • Taseen loppusumma oli 32 504 (32 864) tuhatta euroa
  • Yhtiö päivitti strategiaansa ja johtamisjärjestelmäänsä kesäkuussa
  • Henkilöstön osakesäästöohjelma ja siihen liittyvä optio-ohjelma otetiin käyttöön huhtikuussa

Näkymät vuodelle 2018

Yhtiö toistaa 27.2.2018 tilinpäätöksen 2017 yhteydessä antamansa tulosohjeistuksen: Vuoden 2018 liikevaihdon arvioidaan olevan 66–72 miljoonaa euroa ja käyttökatteen (EBITDA) 6,6–7,6 miljoonaa euroa.

Konsernin keskeiset tunnusluvut

Tunnusluvut *1.1. - 30.6.20181.1. - 30.6.20171.1. - 31.12.2017
Liikevaihto, 1 000 €34 17929 11357 972
Käyttökate (EBITDA), 1 000 €2 2872 4805 932
EBITDA, % liikevaihdosta6,78,510,2
Liikevoitto (EBIT), 1 000 €1 7222 1405 171
EBIT, % liikevaihdosta5,07,48,9
Tilikauden tulos, 1000 €1 3451 6644 130
Tilikauden tulos, % liikevaihdosta3,95,77,1
Omavaraisuusaste, %59,955,862,4
Nettovelkaantumisaste **-17,5-39,8-39,4
Osakekohtainen tulos (EPS), €0,190,240,59
Laimennusvaikutuksella oikaistu EPS, €0,190,240,59
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin kaudella ***600488502
Henkilöstön lukumäärä katsauskauden lopussa636535563

*) Vuoden 2017 vertailuluvut on oikaistu IFRS 15 -käyttöönoton takia.
**) Nettovelka ei sisällä yrityskauppoihin liittyvää ehdollista vastiketta.
***) Käytetty raportoitavan aikavälin alun ja lopun keskiarvoa.

Siili Solutions Oyj on huomioinut Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) 3.7.2016 julkaiseman ohjeistuksen vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisestä. Yhtiö ohjeistaa tilikauden tuloksensa käyttökate (EBITDA) -tunnusluvulla. Käyttökate (EBITDA) lasketaan lisäämällä liikevoittoon poistot. Nettovelassa ei huomioida ehdollisia vastikkeita, jotka johtuvat yhtiön tekemien yrityskauppojen lisäkauppahinnoista. Konsernitase ei sisältänyt ehdollista vastiketta 30.6.2018 (2017: 1 380 tuhatta euroa).

TOIMITUSJOHTAJA TIMO LUHTANIEMI KOMMENTOI: ”ORGAANINEN KASVU JATKUI VAHVANA”

Aloittaessani työni Siilin toimitusjohtajana vuoden alussa asetin itselleni kolme tavoitetta tälle vuodelle:

1. Siilin alkuperäisen mission vahvistaminen ohjelmistoalan parhaiden osaajien kotipesänä;
  2. Kuluvan vuoden taloudellisten tavoitteiden saavuttaminen olemassaolevalla strategialla ja liiketoimintasuunnitelmalla ilman merkittäviä muutoksia;
  3. Strategisen kehittämishankkeen käynnistäminen, millä varmistetaan organisaation edellytykset voimakkaan ja kannattavan kasvun ylläpitämiseen tulevinakin vuosina.

Ensimmäisellä puolivuosikaudella 2018 liikevaihtomme oli 34 179 tuhatta euroa, jossa kasvua 17,4 % edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan ja käyttökatteemme oli 2 287 (2017: 2 480) tuhatta euroa. Liikevaihdon kasvu on ollut katsauskaudella puhtaasti orgaanista. Erityisen tyytyväinen olen siitä, että kansainvälisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta kasvoi 43 % viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Puolan Szczeciniin ja Yhdysvaltoihin Detroitiin viime vuoden lopussa avatut toimistot ovat lisänneet työntekijämääräänsä nopeasti.

Kannattavuus oli vertailukautta heikompi johtuen sekä suunnitelluista kertaluontoisista kehityskuluista että sisäisistä tuottavuushaasteista. Yhtiön keskitetty matriisiorganisaatio ja johtamisjärjestelmä ei enää palvellut tehokkaasti Siilin kasvanutta, entistä monipuolisempaa ja kansainvälistynyttä liiketoimintaa. Kertaluontoisia kuluja aiheuttivat alkuvuoden aikana uuden toiminnanohjaus- ja talousjärjestelmän käyttöönotto sekä henkilöstön osakesäästöohjelman suunnittelu ja käynnistys.

Yhtiön perustana oleva Siili-konsepti tarkoittaa keskittymistä liiketoimintoihin ja osaamisiin, joissa voimme kehittyä maailman parhaaksi, joihin on intohimo ja jotka luovat arvoa asiakkaalle. Vuoden alussa aloitimme strategiaprojektin, jossa valittiin Siili-konseptin mukaiset tulevien vuosien kasvualueet, määritettiin strategiset kehityshankkeet tavoitteisiin pääsemiseksi ja luotiin rakenne, joka siirtää päätöksentekoa johdolta työntekijöillemme ja lähemmäksi asiakkaitamme. Tiedotimme 19.6.2018 uuden rakenteemme, jossa yhtiö koostuu useista itsenäisistä liiketoiminta-alueista ja näitä tukevista tukifunktioista, mikä tähtää päivitetyn strategian mukaiseen organisoitumiseen ja kannattavuuden parantamiseen jo loppuvuoden aikana.

Kasvumme keskeinen ajuri on sekä asiantuntijoidemme määrä että heidän osaamisensa. Voin tyytyväisenä todeta, että olemme onnistuneet rekrytoimaan uusia työntekijöitä tavoitteiden mukaisesti ja työntekijöiden suhteellinen vaihtuvuus on pienentynyt verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Kesäkuun lopussa meitä oli jo 636, missä on kasvua 73 siiliä viime vuoden loppuun verrattuna. Vajaa kolmannes henkilöstöstä, 183 Siilin työntekijää, vahvisti sidettään yhtiöön entisestään osallistumalla henkilöstön osakesäästöohjelmaan.

Ostimme 1.8.2018 VALA Group Oy:n osakekannasta 60 prosenttia. Ohjelmistoautomaatio- ja robotiikkaosaamisellamme on ollut jo pitkään vahvaa kysyntää kotimaassa, ja olemme tänä vuonna saaneet ensimmäiset kansainväliset asiakkaat tällä osa-alueella. Yritysoston myötä automaatio-osaajiemme joukko kasvaa edelleen reilusti yli 100 henkilön kokoiseksi. VALA Groupin kautta pääsemme myös uusiin asiakkuuksiin ja saavutamme skaalaetuja kansainvälistymisessä sekä avoimen lähdekoodin ohjelmistorobotiikan kehittämisessä. VALA jatkaa itsenäisenä yksikkönä osana Siili-konsernia, mikä sopii hyvin Siilin päivitetyn strategian mukaiseen tapaan organisoitua. Edellä mainitusta huolimatta tavoitteena on tiivis yhteistyö ja synergioiden mahdollisimman tehokas hyödyntäminen muiden Siilin yksiköiden kanssa.

Käynnistämämme ja suurilta osin jo toteutetut muutokset ovat Siilin historiassa merkittäviä. Muutoksen syynä on ollut tarve yksinkertaistaa ja tehostaa operatiivista toimintaa ja johtaa erityyppisiä liiketoimintoja omina kokonaisuuksinaan ja itsenäisinä, pienempinä yksiköinään välttäen byrokratiaa. Tämä varmistaa työilmapiirimme ja -kulttuurimme kehittämisen asiakkaillemme entistäkin enemmän arvoa tuottavaksi jatkossa. Markkinatilanne on hyvä, ja näillä toimenpiteillä tavoittelemme nopeampaa kasvua ja parempaa kannattavuutta vuodesta 2019 alkaen. Kerromme tarkemmin Siilin strategiasta ja tavoitteista myöhemmin loppuvuoden aikana järjestettävässä pääomamarkkinapäivässä.

Muutokset organisaatiossa

Yhtiö tiedotti 19.6.2018 muutoksista yhtiön strategiaan ja johtamisjärjestelmään. Muutoksessa Siilin nykyinen matriisiorganisaatio jaetaan useampaan itsenäiseen liiketoiminta-alueeseen, jotka ovat Key Accounts, Automotive, New Solutions, Expert Agency ja Cloud Managed Services. Yhtiön hallitus päätti kokouksessaan 13.8.2018 johtoryhmän jäsenten vastuualueiden muutoksista, jotka vastaavat uutta rakennetta. 1.9.2018 alkaen Pasi Ropposen vastuulla ovat myynti Suomessa sekä Key Accounts liiketoiminta-alue, Kari Pirttikankaan vastuulla on Expert Agency-liiketoiminta-alue ja Väinö Leskisen vastuulla ovat Automotive-liiketoiminta ja kansainvälinen myynti. Cloud Managed Services - ja New Solutions -liiketoiminta-alueiden vetäjien rekrytointi on käynnistetty.

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN KEHITYS

Ensimmäisellä puolivuosikaudella 2018 konsernin liikevaihto kasvoi 17,4 % (22,0) % edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Euromääräisesti liikevaihto kasvoi 5 066 tuhatta euroa yhteensä 34 179 (29 113) tuhanteen euroon.

Yhtiön ulkopuolisten palveluiden käytöstä aiheutuneet alihankintakustannukset olivat 6 171 (4 975) tuhatta euroa ja 18,1 % (17,1 %) liikevaihdosta. Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut ajanjaksolta olivat yhteensä 21 041 (18 298) tuhatta euroa, joka oli 61,1 % (62,9 %) liikevaihdosta. Henkilöstön määrä puolivuosikauden lopussa oli 636 (535), jossa oli kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 18,9 (30,5) %. Alihankinnasta ja henkilöstöstä syntyneet kokonaiskustannukset, 79,6 % (79,9 %), olivat suhteessa liikevaihtoon hieman alemmalla tasolla verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Liiketoiminnan muut kulut olivat 4 832 (3 388) tuhatta euroa ja 14,1 % (11,6 %) liikevaihdosta.

Konsernin käyttökate (EBITDA) katsauskaudella oli 2 287 (2 480) tuhatta euroa eli 6,7 % (8,5 %) liikevaihdosta. Käyttökatetta pienensivät osaltaan Siilin uudelleen organisoitumisesta, strategiaprosessista, osakesäästöohjelman käynnistämisestä sekä toiminnanohjaus- ja talousjärjestelmän käyttöönotosta aiheutuneet kertaluonteiset kulut. Liikevoitto (EBIT) oli 1 722 (2 140) tuhatta euroa. Nettorahoituskulut olivat 33 (12) tuhatta euroa. Voitto ennen veroja oli 1 690 (2 128) tuhatta euroa ja osakekohtainen tulos 0,19 (0,24) euroa.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin taseen loppusumma oli katsauskauden lopussa 32 504 (32 864) tuhatta euroa. Yhtiön omavaraisuusaste oli 59,9 % (55,8%), annualisoitu sijoitetun pääoman tuotto 13,4 % (21,7 %) ja nettovelkaantumisaste -17,5 % (-39,8 %).

Ensimmäisellä puolivuosikaudella konsernin liiketoiminnan rahavirta oli -1 897 (1 698) tuhatta euroa. Yhtiön liiketoiminnan rahavirta heikkeni edelliseen katsauskauteen verrattuna 3 595 tuhatta euroa. Heikkeneminen johtui pääasiassa toiminnanohjausjärjestelmän järjestelmätoimituksen viiveestä, minkä vuoksi toukokuun myyntilaskutus ei valmistunut aikataulussa eikä myyntisaamisia saatu siksi täysin kotiutettua eräpäivään eli kesäkuun loppuun mennessä. Myyntisaamiset saatiin kotiutettua täysin katsauskauden päättymisen jälkeen.

Investoinnit katsauskauden aikana olivat 510 (1 022) tuhatta euroa. Investoinnit kohdentuivat pääosin uuden toiminnanohjausjärjestelmän implementointityöhön. Investointien rahavirta sisälsi myös 30 tuhannen euron ehdollisen lisäkauppahinnan maksun Stormbit-liiketoimintakaupasta. Lisäkauppahinta määräytyi ostetun liiketoiminnan vuoden 2017 kasvun ja kannattavuuden perusteella.

Rahoituksen rahavirta oli -2 567 (-2 159) tuhatta euroa ja koostui pääosin maksetusta osingosta -2 730 (-2 076) tuhatta euroa.

Katsauskauden lopussa konsernin likvidit rahavarat olivat 3 975 (8 240) tuhatta euroa ja yhtiöllä oli käyttämätöntä tililimiittiä 1 500 tuhatta euroa. Likvidit rahavarat olivat katsauskauden lopussa 51,8 % vertailukautta pienemmät, mikä johtui edellä mainitusta tilapäisestä viiveestä toukokuun myyntisaamisten kotiuttamisessa.

Yhtiöllä oli katsauskauden lopussa korollista velkaa yhteensä 585 (972) tuhatta euroa, josta lyhytaikaista 390 (390) tuhatta euroa.

YRITYSOSTOT JA SUUNNATUT OSAKEANNIT

Katsauskauden aikana ei toteutettu uusia yritysostoja eikä suunnattuja osakeanteja. Yhtiö maksoi katsauskautena 18.5.2017 toteutetun Stormbit-liiketoimintakaupan ehdollisen lisäkauppahinnan, 30 tuhatta euroa. Lisäkauppahinta määräytyi ostetun liiketoiminnan vuoden 2017 kasvun ja kannattavuuden perusteella.

HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Henkilöstön määrä kesäkuun lopussa oli 636 (535), jossa oli kasvua edellisvuoden vastaavan ajanjakson loppuun 101 henkilöä eli 18,9 %. Ensimmäisen puolivuosikauden aikana henkilöstön lukumäärä oli keskimäärin 600 (538).

Varsinainen yhtiökokous vahvisti 26.3.2018 hallituksen jäsenten lukumääräksi neljä (4). Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Harry Brade, Anu Nissinen, Kati Hagros sekä uudeksi hallituksen jäseneksi Patrik Sallner. Yhtiökokouksen jälkeen välittömästi pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa puheenjohtajaksi valittiin Harry Brade ja hallituksen varapuheenjohtajaksi Anu Nissinen. Hallitus päätti muuttaa hallituksen nimitys- ja palkitsemisvaliokunnan HR-valiokunnaksi, joka keskittyy entistä laajemmin HR-teemoihin. HR-valiokunnan jäseniksi valittiin Harry Brade (puheenjohtaja) ja Anu Nissinen. Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Anu Nissinen (puheenjohtaja), Kati Hagros ja Patrik Sallner. Yhtiön HR-valiokunnan jäsenten valinnassa poikettiin Hallinnointikoodin 2015 suosituksesta 15 (Valiokunnan jäsenen valinta), kun HR-valiokuntaan valittiin vain kaksi jäsentä hallituksen vähäisen jäsenmäärän takia.

Yhtiön johtoryhmään kuuluivat katsauskauden lopussa Timo Luhtaniemi (toimitusjohtaja), Kari Pirttikangas (operatiivinen johtaja), Pasi Ropponen (myyntijohtaja), Erkka Niemi (teknologiajohtaja, palvelukehitys), Kristiina Burtsoff (henkilöstöjohtaja), Väinö Leskinen (kansainvälisten toimintojen johtaja) ja Tiina Mutanen (Group Controller, vt. talousjohtaja). Katsauskauden aikana yhtiön johtoryhmässä lopetti Samuli Siljamäki (talousjohtaja) 30.4.2018 hänen siirtyessään toisen työnantajan palvelukseen. Katsauskauden aikana yhtiön uudeksi talousjohtajaksi nimitettiin Aleksi Kankainen, joka aloittaa tehtävässään viimeistään 1.10.2018.

Yhtiön tilintarkastaja on tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab (Y-tunnus 1805485-9), ja päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Toni Aaltonen.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Siili Solutions Oyj:n liiketoimintaan, liikevaihtoon ja kannattavuuteen voi vaikuttaa useita eri epävarmuustekijöitä. Yhtiön käsityksen mukaan lähiajan riskeissä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, ja yhtiö on selostanut toimintaympäristöön, liiketoimintaan, talouteen ja rahoitukseen liittyvistä riskeistään tarkemmin vuoden 2017 vuosikertomuksessaan ja tilinpäätöstiedotteessaan.

NÄKYMÄT VUODELLE 2018 JA PITKÄN AIKAVÄLIN TAVOITE

Yhtiön pitkän aikavälin tavoitteena on kasvaa keskimäärin 20 % vuodessa siten, että yhtiön kannattavuus säilyy hyvänä (käyttökate, EBITDA, keskimäärin yli 10 %).

YHTIÖKOKOUS

Varsinainen yhtiökokous

Siili Solutions Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 26.3.2018 Helsingissä. Yhtiökokous vahvisti tilikauden 2017 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen, myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden ja päätti jakaa osinkoa 0,39 euroa osakkeelta. Osingonmaksun täsmäytyspäivä oli 28.3.2018 ja osinko maksettiin 6.4.2018.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään enintään 480 000 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan. Hallitus päättää omien osakkeiden hankkimisen ja/tai pantiksi ottamisen muista ehdoista. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2019 saakka. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät hankintavaltuutukset.

Yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta. Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 750 000 osaketta. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta voidaan käyttää yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen, yrityskauppojen kauppahintojen suorittamiseen, kannustinjärjestelmissä tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2019 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

OSAKE JA OSAKEPOHJAINEN KANNUSTINJÄRJESTELMÄ

Yhtiöllä on yksi osakesarja ja kaikilla osakkeilla on yhdenmukaiset oikeudet. Siili Solutions Oyj:n osakkeita oli 30.6.2018 merkitty kaupparekisteriin 7 000 316. Yhtiöllä oli 30.6.2018 yhteensä 4 339 osakkeenomistajaa. Luettelo suurimmista omistajista on nähtävissä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa www.siili.com/fi. Yhtiön tai sen tytäryritysten hallussa ei ole omia osakkeita katsauskauden päättyessä.

Yhtiön hallituksen ja johtoryhmän jäsenet omistivat 30.6.2018 suoraan tai lähipiirin kautta yhteensä 870 073 yhtiön osaketta. Lisäksi yhden hallituksen jäsenen vaikutusvaltayhteisö omistaa 481 240 osaketta. Yhtiön johtoryhmän jäsenten hallussa oli katsauskauden päättyessä 90 000 optio-oikeutta.

Katsauskauden aikana ei laskettu liikkeelle uusia osakkeita (2017: 81 949 uutta osaketta laskettiin liikkeelle). Ensimmäisen puolivuosikauden aikana kurssi oli korkeimmillaan 12,85 euroa, alimmillaan 10,00 euroa, keskikurssi 11,63 euroa ja päätöskurssi katsauskauden lopussa 11,90 euroa. Yhtiön osakkeen markkina-arvo kasvoi vuoden 2017 lopusta 7,8 %, ja yhtiön markkina-arvo oli yhteensä 83,3 (30.6.2017: 83,7) miljoonaa euroa 30.6.2018.

Yhtiöllä on kaksi voimassaolevaa optio-ohjelmaa: avainhenkilöiden osakepohjainen kannustinjärjestelmä ja koko henkilöstön osakesäästöohjelmaan sisältyvä optio-ohjelma.

Yhtiön hallitus päätti 8.6.2016 avainhenkilöiden osakepohjaisesta kannustinjärjestelmästä. Optio-ohjelmassa optio-oikeuksia on päätetty antaa yhteensä enintään 337 000 kappaletta, ja ne oikeuttavat merkitsemään yhteensä enintään 337 000 yhtiön uutta tai sen hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on 30.9.2019–31.12.2020. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika ei kuitenkaan ala, jollei osakkeen 60 kaupankäyntipäivän vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä ole vähintään 14,50 euroa ajalla 1.1.2019–30.6.2020. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintähinta on 7,50 euroa osakkeelta. Merkintähinta perustuu osakkeen käypään arvoon, joka vastaa yhtiön osakkeen vaihdolla painotettua keskikurssia Nasdaq Helsinki Oy:ssä ajanjaksolla 9.5.–3.6.2016. Konsernin johtoryhmän jäsenten ja puolalaisen tytäryhtiön toimitusjohtajan osalta optio-oikeuksien 2016 saaminen edellyttää, että he omistavat tai hankkivat yhtiön osakkeita hallituksen päättämän määrän. Osakkeet on omistettava siihen saakka, kun optio-ohjelma päättyy 31.12.2020. Osana optio-ohjelmaa yhtiön hallitus päätti tarjota avainhenkilöille, joilta edellytetään osakkeiden omistamista, mahdollisuuden rahoittaa osakehankintansa yhtiön myöntämällä korollisella lainalla. Yhtiön osakkeiden hankinnan rahoittamiseksi tarjoama laina on maksettava takaisin viimeistään 31.12.2020.

Siili Solutions Oyj:n hallitus päätti 20.4.2018 optio-oikeuksien antamisesta Siili Solutions Oyj:n ja sen tytäryhtiöiden henkilöstölle yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen 26.3.2018 antaman valtuutuksen perusteella. Optio-oikeudet annetaan osana yhtiön käynnistämää osakesäästöohjelmaa vastineena ohjelman osallistujien säästöillä ostetuille yhtiön osakkeille. Siili Solutions Oyj:n osakesäästöohjelman ensimmäiselle säästökaudelle ilmoittautui mukaan yli 180 yhtiön työntekijää.

Osakkeen merkintähinta optio-oikeuksilla 2018A on osakkeen vaihdolla painotettu keskikurssi Nasdaq Helsinki Oy:ssä toukokuussa 2018 eli 11,60 euroa osakkeelta. Merkintähinnasta vähennetään vuosittain maksetut osingot ja pääoman palautukset. Optio-oikeuksilla 2018A on mahdollista merkitä yhteensä enintään 50 000 Siili Solutions Oyj:n uutta tai yhtiön hallussa olevaa osaketta. Optio-oikeuksilla merkittävien osakkeiden merkintäaika on 1.8.2020–31.1.2022. Merkintäaika alkaa kuitenkin vain, mikäli hallituksen asettama yhtiön osakekurssin kehitykseen perustuva vapautumiskriteeri on täyttynyt viimeistään 31.1.2021.

Optio-oikeuksia 2018A on 50 000 kappaletta. Yhden optio-oikeuden 2018A teoreettinen markkina-arvo on noin 0,18 euroa per optio-oikeus ja yhteensä optio-oikeuksien 2018A teoreettinen markkina-arvo on noin 9 000 euroa. Optio-oikeuksien teoreettinen markkina-arvo on määritetty optio-oikeuksien hinnoittelussa käytettävällä option binomiaali-mallilla seuraavilla oletuksilla: osakkeen kurssi 11,60 euroa, osakkeen merkintähinta 11,60 euroa, riskitön korko 0 %, optio-oikeuksien voimassaoloaika noin 3,5 vuotta ja volatiliteetti 26 %. Markkina-arvon laskemisessa on markkina-arvoa pienentävänä tekijänä otettu huomioon se, että vapautumiskriteerille asetetut tavoitteet eivät mahdollisesti täyty.

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Siili Solutions Oyj on ostanut 1.8.2018 allekirjoitetulla sopimuksella 60 prosenttia ohjelmistoautomaatioon erikoistuneen VALA Group Oy:n osakekannasta. Yhtiön tilikauden 2017 liikevaihto oli 5,8 miljoonaa euroa ja käyttökate (EBITDA) 1,4 miljoonaa euroa. Yhtiön palveluksessa on noin 80 henkilöä. Myyjät jatkavat yhtiön palveluksessa ja vähemmistöomistajina. Yrityskaupan ei arvioida vaikuttavan Siilin vuoden 2018 ohjeistukseen.

Kokonaiskauppahinta Siili Solutions Oyj:n ostamista VALA Group Oy:n osakkeista on 7,2 miljoonaa euroa, joka sisältää 6 miljoonan euron velattoman kauppahinnan yhtiön liiketoiminnasta sekä 1,2 miljoonan euron korvauksen VALA Groupin nettokassasta. Kauppahinta maksetaan käteisvastikkeella, joka rahoitetaan osittain lainalla ja osittain Siilin kassavaroista. VALA Group raportoidaan osana Siili-konsernia 1.8.2018 alkaen, ja se jatkaa toimintaansa itsenäisesti omalla brändillään. Tämä on Siilin uuden strategian mukainen toimintamalli yhtiön organisoituessa pienempiin, itsenäisiin yksiköihin. Sekä Siilillä että myyjillä on oikeus toteuttaa kauppa lopuista 40 prosentista VALA Groupin osakkeista kuitenkin aikaisintaan vuoden 2021 alussa. Myöhemmin mahdollisesti hankittavien osakkeiden kauppahinta määräytyy VALA Groupin tulevan liikevaihdon kasvun ja kannattavuuden perusteella.

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN LAADINTAPERIAATTEET

Puolivuositiedote on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja laadintaperiaatteita ja laskentamenetelmiä kuin edellisessä tilinpäätöksessä. Esitetyt luvut on pyöristetty tarkoista luvuista. Tiedotteeseen sisältyviä lukuja ei ole tilintarkastettu.

Yhtiö on ottanut käyttöön IFRS 15 -standardin Myyntituotot asiakassopimuksista 1.1.2018 alkaen ja soveltaa standardia täysin takautuvasti. Vuoden 2017 vertailuluvut on oikaistu takautuvasti standardin takautuvan soveltamisen johdosta. Standardin vaikutus vuoden 2017 vertailutietoihin ei ollut olennainen: vuoden 2017 avaavan taseen kertyneet voittovarat pienivät 208 tuhatta euroa, vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto ja kannattavuus lisääntyivät 126 tuhatta euroa ja tilikauden 2017 liikevaihto ja kannattavuus lisääntyivät yhteensä 161 tuhatta euroa vertailutietojen takautuvan oikaisun takia. Kuten yhtiön vuoden 2017 tilinpäätöstiedotteessa kerrottiin, IFRS 15 -standardin käyttöönotto vaikutti lisenssimyynnin, ylläpidon ja muiden palveluiden myynnin tuloutusajankohtaan, mikä aiheutti muutokset vertailutietoihin.

Yhtiö on ottanut käyttöön IFRS 9 -standardin Rahoitusinstrumentit 1.1.2018 alkaen. IFRS 9 -standardin käyttöönotto vaikutti yhtiössä luottotappion kirjaamisen ajankohtaan. Yhtiö ei sovella standardia takautuvasti. Yhtiö kirjasi 0 tuhannen euron oikaisun 1.1.2018 kertyneisiin voittovaroihin standardin käyttöönoton johdosta. Muutos ei vaikuta olennaisesti yhtiön tilikauden tulokseen, eikä sillä ole rahavirtavaikutusta.

Yhtiö ottaa käyttöön IFRS 16 -standardin Vuokrasopimukset sen tullessa voimaan 1.1.2019. Standardin käyttöönotto siirtää taseen ulkopuolisia vastuita taseen varoiksi ja veloiksi, minkä seurauksena käyttöomaisuus ja vieras pääoma kasvavat.  Konsernitaseen ulkopuolisina vastuissa 30.6.2018 raportoitujen, ei purettavissa olevien vuokrasopimusten perusteella maksettavien vähimmäisvuokrien määrä oli 1 385 tuhatta euroa, josta suuri osa kirjataan 1.1.2019 alkaen taseeseen. Taseen ulkopuolisina vastuina käsiteltävien sopimusten ja IFRS 16 -standardin mukaisten vuokrasopimusten käsitteet poikkeavat toisistaan, minkä takia taseen ulkopuoliset vastuut ja IFRS 16 -standardin perusteella taseeseen kirjattavat vuokrasopimukset voivat poiketa toisistaan. Yhtiön taseeseen 1.1.2019 alkaen kirjattavat vuokrasopimukset ovat etupäässä toimitilavuokria.

TALOUDELLINEN KALENTERI VUONNA 2018

Siili Solutions järjestää 30.7.2018 julkaistun sijoittajatiedotteen mukaisesti analyytikoille, salkunhoitajille ja medialle tulostiedotustilaisuuden 14.8.2018 kello 9:00 alkaen. Tilaisuuden esitysmateriaalit ovat saatavilla yhtiön verkkosivuilla tilaisuuden päätyttyä.

Vuoden 2018 tilinpäätöstiedote julkaistaan 27.2.2019. Muilta osin vuoden 2019 taloustiedotteiden aikataulu julkaistaan vuoden 2018 loppuun mennessä.

Konsernin tuloslaskelma IFRS 1.1. - 30.6.20181.1. - 30.6.20171.1. - 31.12.2017

LIIKEVAIHTO 34 17929 11357 972

Liiketoiminnan muut tuotot 15228159
Materiaalit ja palvelut -6 171-4 975-10 097
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -21 041-18 298-35 149
Poistot -565-340-761
Liiketoiminnan muut kulut -4 832-3 388-6 953

LIIKEVOITTO (-TAPPIO) 1 7222 1405 171

Rahoitustuotot 72233
Rahoituskulut -40-34-51

TULOS ENNEN VEROJA 1 6902 1285 153
Tuloverot -345-464-1 023
TILIKAUDEN TULOS 1 3451 6644 130

Jakautuminen
  Emoyhtiön omistajille  100 %1 3451 6644 130
  Määräysvallattomille omistajille0 %

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto 0,190,240,59
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto 0,190,240,59

Konsernin laaja tuloslaskelma 1.1. - 30.6.20181.1. - 30.6.20171.1. - 31.12.2017

TILIKAUDEN TULOS 1 3451 6644 130

Muut laajan tuloksen erät
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
  Muuntoerot -473626

Lyhytaikaiset velat yhteensä12 57713 55812 255

Velat yhteensä13 15914 58713 066

OMA PÄÄOMA JA VELAT YHTEENSÄ32 50432 86433 813

Konsernin rahavirtalaskelma IFRS1.1. - 30.6.20181.1. - 30.6.20171.1. - 31.12.2017

Liiketoiminnan rahavirrat

Rahavarat tilikauden alussa8 9549 7189 718
Valuuttakurssien muutosten vaikutus-554
Rahavarat tilikauden lopussa3 9758 2408 954

Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista IFRS
1 000 EUR
Emoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
 OsakepääomaSijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Muut rahastotMuuntoerotKertyneet voittovaratOma pääoma yhteensä

Omapääoma 1.1.201710012 0340-115 67517 797
Laaja tulos
Tilikauden tulos    1 6641 664
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
Muuntoerot   36 36
Tilikauden laaja tulos yhteensä000361 6641 700
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako    -2 076-2 076
Osakeannit 840   840
Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä    1515
Muut muutokset     0
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä084000-2 061-1 221
Oma pääoma 30.6.201710012 8740245 27918 277
Omapääoma 1.1.201810012 8740157 75920 747
Laaja tulos
Tilikauden tulos    1 3451 345
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
Muuntoerot   -47 -47

Käytetyt varaukset-309-14-323
Käyttämättömät varausten peruutukset-4-53-57
31.12.2017044

Takuuvaraus kirjataan, kun takuuehdon sisältävä tuote tai palvelu myydään ja mahdollisen takuuvarauksen suuruus pystytään riittävän tarkkaan ennustamaan. Tappiollisista sopimuksista kirjataan varaus, kun velvoitteiden täyttämiseksi vaadittavat menot ylittävät sopimuksesta saatavat hyödyt.

Konserni on antanut tietyille projekteille 12 kuukauden takuun. Takuun aikana yhtiö sitoutuu korjaamaan viipymättä ja veloituksetta takuuaikana esiintyvät virheet. 30.6.2018 takuuvarauksia oli yhteensä 13 (22) tuhatta euroa. Takuuvaraus vastaa parasta arviota tulevista menoista ja perustuu yhtiön aiempaan kokemukseen vastaavanlaisista projekteista. Konsernilla ei ollut 30.6.2018 varauksia tappiollisista sopimuksista (2017: 206 tuhatta euroa).

Konsernilla ei ollut 30.6.2018 yrityskauppojen ehdollisista lisäkauppahinnoista johtuvia velkoja (2017: 1 380 tuhatta euroa).

Rahoitusvarojen ja –velkojen käyvät arvot

Ehdollinen vastike*30303
Rahoitusvelat yhteensä6 0066 006

Käypien arvojen hierarkian tasot

Katsauskauden aikana ei tapahtunut siirtoja käypien arvojen hierarkian tasojen välillä.

Taso 1
Hierarkian tason 1 käyvät arvot perustuvat täysin samanlaisten omaisuuserien tai velkojen noteerattuihin (oikaisemattomiin) hintoihin toimivilla markkinoilla.

Taso 2
Tason 2 instrumenttien käyvät arvot perustuvat merkittäviltä osin muihin syöttötietoihin kuin noteerattuihin hintoihin, mutta kuitenkin tietoihin, jotka kyseiselle omaisuuserälle tai velalle ovat havainnoitavissa joko suoraan tai epäsuorasti.

Taso 3
Tason 3 instrumenttien käyvät arvot perustuvat omaisuuserää tai velkaa koskeviin syöttötietoihin, jotka eivät perustu havainnoitavissa olevaan markkinatietoon vaan merkittäviltä osin johdon arvioihin ja niiden käyttöön yleisesti hyväksytyissä arvostusmalleissa.

Täsmäytyslaskelma tason 3 mukaan arvostetuista rahoitusveloista

Ehdollinen vastike
1000 EUR30.6.201830.6.201731.12.2017
Tilikauden alussa30
Lisäys liiketoiminnan hankinnasta 1 3801 608
Diskonttauksen purkautumisen vaikutus*
Toteuttamiset-30 -1 578
Realisoitumaton käyvän arvon muutos
Tilikauden lopussa 1 38030

Rahoitusvelat, vakuudet ja vastuusitoumukset

Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat195582388
Käypään arvoon arvostettu ehdollinen vastike
Yhteensä195582388

Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat390390390
Käypään arvoon arvostettu ehdollinen vastike 1 38030
Yhteensä3901 770420

Konsernilla on yksi syyskuussa 2014 nostettu pankkilaina. Laina on vaihtuvakorkoinen ja korko on 1,5 % + kolmen kuukauden Euribor (kuitenkin vähintään 0 %). Pankkilainan maturiteetti on viisi vuotta ja sitä lyhennetään tasalyhennyksin puolivuosittain. Siilin pankkilainoihin liittyy kovenantteja, joiden mukaan rahoituslaitoksella on oikeus irtisanoa luottosopimus, jos kovenanttiehdot eivät täyty. Kovenanttiehtojen perusteena ovat korollisten velkojen suhde käyttökatteeseen sekä omavaraisuusaste. Tunnusluvut tarkastetaan puolivuosittain ja kovenanttiehdot täyttyivät tarkasteluhetkellä

Vastuut

Konsernin vuokrasopimukset koostuvat pääasiassa konserniyhtiöiden käytössä olevista toimistotiloista. Toimistotilojen lisäksi konserni on vuokrannut IT- ja toimistolaitteita sekä ajoneuvoja. Toimitilojen vuokrasopimusten pituudet ovat pääosin kolmesta neljään vuotta. Tiettyihin toimitilojen vuokrasopimuksiin sisältyy indeksiehto.

Ei purettavissa olevien muiden vuokrasopimusten perusteella maksettavat vähimmäisvuokrat

1000 EUR30.6.201830.6.201731.12.2017
Yhden vuoden kuluessa1 2071 2971 068
Vuotta pidemmän ajan ja enintään viiden vuoden kuluttua178847579
Yli viiden vuoden kuluttua
Yhteensä1 3852 1441 647

Yhtiöllä ei ollut rahoitusleasingsopimuksiksi luokiteltuja vuokrasopimuksia katsauskauden aikana.

Vakuudet

Omasta puolesta annetut sitoumukset

Vuokravakuudet220153120
Yrityskiinnitykset*360036003 600
Yrityskortit1363632
Vuokratakaukset 203196196
*) Yrityskiinnitykset 3 600 tuhatta euroa ovat luottolimiitin ja pankkilainan vakuutena.

Haltijavelkakirjat ovat Nordea Pankki Suomi Oyj:n hallussa.

Lähipiiritapahtumat

Katsauskauden aikana lähipiirisuhteissa ja -tapahtumissa ei ole ollut merkittäviä muutoksia. Yhtiön hallitukselle ja johtoryhmälle maksetut palkat ja palkkiot julkistetaan vuosittain vuositilinpäätöksen yhteydessä.

Helsingissä 14. päivänä elokuuta 2018

Siili Solutions Oyj hallitus

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Timo Luhtaniemi
puhelin: 0400 447 464

Siili Solutions lyhyesti:
Siili Solutions Oyj on uuden ajan ohjelmistointegraattori ja digitaalisten palveluiden kumppani, joka tuottaa koko tietojärjestelmän kattavia teknologiariippumattomia IT-asiantuntijapalveluita Suomen ja maailman johtaville yrityksille. Siilillä on toimistot Suomessa, Saksassa, Puolassa ja USA:ssa. Siili Solutions Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla. Siili on kasvanut nopeasti ja kannattavasti perustamisestaan vuodesta 2005 lähtien. www.siili.com/fi

Liite

Siili Solutions Oyj puolivuosikatsaus 2018