Aktia ansluter sig som investerar-undertecknare till CDP:s vatten- och skogsinitiativ

Pressmeddelande 21.9.2018

Aktia fortsätter med sitt ansvarsarbete och ansluter sig till CDP:s vatten- och skogsinitiativ. CDP är en organisation som uppmuntrar företag och offentliga aktörer att minska växthusgasutsläpp och skydda vattendrag och skogar.  Att delta i initiativen kompletterar Aktias långvariga ansvarsarbete och CDP:s klimatförändringsinitiativ, som Aktia redan tidigare undertecknat.

Aktia deltar som investerar-undertecknare i CDP:s vatten- och skogsinitiativ, som uppmuntrar företag till omfattande rapportering om ansvarsfull vatten- och skogsanvändning samt anknytande riskhanteringsfrågor. Att underteckna initiativen ingår i utvecklingen av Aktias ansvarsfulla verksamhet. CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) är en obunden internationell organisation som uppmuntrar företag och offentliga aktörer att minska växthusgasutsläpp och skydda vattendrag och skogar.

Att beakta ett ansvarsfullt agerande har redan länge utgjort en naturlig del av Aktias placeringsverksamhet. Aktia var t.ex. bland de första att skissa upp en policy för ansvarsfulla investeringar redan 2006, och principerna för ansvarsfulla investeringar har införlivats i den normala placeringsverksamheten.

”Ansvarsfullt placerande är vardag för oss eftersom vi i all vår placeringsverksamhet så mångsidigt som möjligt beaktar risker och möjligheter, inklusive olika miljö-, samhälls- och förvaltningsperspektiv. Frågor kring skogs- och vattenanvändning är enligt vår uppfattning viktiga, och genom att delta i initiativen stöder vi CDP:s värdefulla arbete inom detta område”, säger Aktias direktör för ansvarsfullt placerande Markus Lindqvist.

Förutom CDP:s klimat-, skogs- och vatteninitiativ har Aktia även undertecknat FN:s principer för ansvarsfulla investeringar (PRI) och klimatinitiativet Climate Action 100+. Dessutom ingår Aktia i det finländska nätverket för ansvarsfulla investeringar FINSIF och samarbetar med ISS-Ethix, som övervakar och utvärderar bolags ansvarsfulla verksamhet.

Läs mer om Aktias ansvarsarbete.

Läs mer om Aktias ansvarsfulla placeringsverksamhet.

Närmare information:
Markus Lindqvist, direktör, Aktia, markus.lindqvist@aktia.fi, tfn 010 247 6846

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, kapitalförvaltning, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktia har ca 380 000 kunder som betjänas på kontor, via webben och mobila användargränssnitt samt per telefon. Aktias aktie är noterad på Nasdaq Helsingfors Ab. Närmare information om Aktia finns på adressen www.aktia.com.