AVIDLYN TILINPÄÄTÖSTIEDOTE 2018: LIIKEVAIHTO KASVOI MERKITTÄVÄSTI

Avidly Oyj, tilinpäätöstiedote, 7.3.2019 klo 8.30

Markkinoinnin palveluyhtiö Avidly kasvatti liikevaihtoaan merkittävästi vuonna 2018. Vuoden aikana Avidly laajensi toimintaansa Kaakkois-Suomeen sekä Pohjoismaihin, valmisteli selkeän kasvustrategian ja keräsi rahoituksen sen toteuttamiseksi.

Heinäkuu–joulukuu 2018

• Liikevaihto oli 10 100 tuhatta euroa (7 424), kasvua 34,8 %.
  • Myyntikate oli 8 385 tuhatta euroa (6 071), kasvua 38,1 %.
  • Käyttökate (EBITDA) parani 189 tuhatta euroa ja oli 516 tuhatta euroa (327) eli 5,1 % liikevaihdosta (4,4 %).
  • Liikevoitto parani 67 tuhatta euroa ja oli 264 tuhatta euroa (197) eli 2,6 % liikevaihdosta (2,7 %).
  • Kauden tulos oli 153 tuhatta euroa (344).
  • Osakekohtainen tulos kaudelta oli 0,08 (0,25) euroa.

Tammikuu–joulukuu 2018

• Liikevaihto oli 19 770 tuhatta euroa (15 665), kasvua 26,2 %.
  • Myyntikate oli 15 327 tuhatta euroa (12 912), kasvua 18,7 %.
  • Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 42 % (41 %).
  • Käyttökate (EBITDA) oli 1 047 tuhatta euroa (1 327) eli 5,3 % liikevaihdosta (8,5 %).
  • Liikevoitto oli 616 tuhatta euroa (1 064) eli 3,1 % liikevaihdosta (6,8 %). Yrityskauppoihin liittyneillä järjestelykustannuksilla oikaistuna liikevoitto oli 811 tuhatta euroa (1 071).
  • Tilikauden tulos oli 352 tuhatta euroa (960).
  • Osakekohtainen tulos oli 0,22 (0,69) euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta parani ja oli 934 tuhatta euroa (791).
  • Hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 0,08 euroa (0,16).

Näkymät vuodelle 2019 (muuttumaton, julkaistu 19.12.2018)

Avidly arvioi, että sen liikevaihto vuonna 2019 on 22–24 miljoonaa euroa (liikevaihto 2018: 19,8 miljoonaa euroa) ja että sen liikevoitto vuonna 2019 paranee vuoteen 2018 verrattuna (liikevoitto 2018: 0,6 miljoonaa euroa).

Toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen

Vuonna 2018 onnistuimme kasvattamaan toimintaamme merkittävästi. Liikevaihtomme kasvoi yli 26 %. Toimintamme laajeni Kaakkois-Suomeen Nitroidin hankinnan myötä, ja otimme myös ensimmäiset askeleet kansainvälistymisessä. Myös tuloksemme kehittyi vuoden toisella puoliskolla odotustemme mukaisesti.

Uudet kollegamme Kotkassa, Lappeenrannassa ja Kouvolassa toivat meille paljon uutta osaamista ja varmistavat, että olemme nyt läsnä asiakkaidemme lähellä koko Suomessa. Turun toimistomme sai uutta vauhtia keväällä henkilömuutosten seurauksena tehdystä organisaatiouudistuksesta, ja muutosten seurauksena saimme Turun liiketoiminnan takaisin hienoon kasvuun syksyn aikana. Loppuvuonna avasimme uuden toimipisteen Lahteen.

Elokuussa saimme päätökseen järjestelyn, jossa hankimme Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa inbound-markkinointia tekevän Avidly AB:n. Tämä merkittävä askel johti yhtiön nimenvaihdokseen Zeeland Familystä Avidlyksi ja teki todeksi suunnitelmamme kansainvälisestä kasvusta. Syksyllä lykkäsimme kasvurahoitusta varten suunniteltua Ruotsin rinnakkaislistautumista ja marraskuussa 2018 ja tammikuussa 2019 keräsimme sijoittajilta yhteensä 3,3 miljoonaa euroa kasvuhankkeisiimme CapMan Growth -rahaston toimiessa ankkurisijoittajana. Rahoitus auttaa meitä hakemaan kansainvälistä kasvua erityisesti HubSpot-pohjaisesta inbound-markkinoinnista sekä orgaanisesti että yritysostoin. HubSpot on markkinoiden johtava inbound-markkinoinnin teknologia-alusta, joka koostuu markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun työkaluista, ja jo nyt olemme yksi maailman johtavista HubSpot-kumppaneista.

Vuoden lopussa tuotantopainotteinen markkinoinnin ulkoistussopimuksemme SOK:n kanssa päättyi. Vaikka yhteistyömme esimerkiksi pakkaussuunnittelun osalta jatkuu, ulkoistuksen päättyminen aiheutti sopeuttamistarpeen Helsingin toimistossa. Julkaisimme alkuvuonna 2019 uuden kasvustrategiamme ja muutimme samalla organisaatiomme vastaamaan paremmin tulevia tarpeita. Jatkossa painopisteemme jatkuvien palveluidenkin osalta on vahvasti strategisissa kumppanuuksissa.

Avidlyn vahvuudesta kertoo se, että tapahtumarikkaan vuoden aikana fokuksemme säilyi asiakkaiden auttamisessa eteenpäin, ja liikevaihtomme Suomessa kasvoi orgaanisesti 10 %. Alkuvuoden 2018 organisaatiomuutosten jälkeen vauhtimme kiihtyi, ja vuoden loppupuoliskolla kasvatimme liikevaihtoa ja -voittoa merkittävästi. Vuoden 2018 aikana entisestään laajentunut osaamisemme sekä uusi kasvustrategiamme ja sen toteuttamiseksi kerätty rahoitus vievät meitä vauhdikkaasti eteenpäin myös vuonna 2019.

Tunnusluvut1-121-12
1 000 euroa20182017

Liikevaihto19 770 15 665
Myyntikate15 32712 912
Käyttökate (EBITDA)1 047 1 327
Liiketulos616 1 064
Tulos ennen veroja256 847
Henkilöstön määrä keskimäärin195 160
Tulos/osake, euroa0,22 0,69
Omavaraisuusaste, %50,4 %27,8 %
Oman pääoman tuotto, %6,2 %31,4 %
Oma pääoma/osake, euroa3,73 2,19
Nettovelkaantumisaste, %-14,7 %15,6 %

Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä, painotettu keskiarvo tilikauden aikana    1 585 980   1 385 677
Ulkona olevien osakkeiden lukumäärä kauden lopussa2 239 560 1 397 689

Markkinatilanne

EK:n suhdannebarometrin (tammikuu 2019) mukaan tieto- ja viestintäalan palveluyritykset Suomessa kuvasivat suhdannetilannettaan varsin hyväksi. Myynnin kasvu on jatkunut ripeänä, ja odotukset ovat hyvät seuraavalle puolelle vuodelle. Suhdanteiden odotetaan pysyvän kevääseen likimain ennallaan. Barometrin mukaan 38 % yrityksistä kärsi rekrytointivaikeuksista.

Mediamainontaan käytettiin Suomessa yhteensä 1 246 miljoonaa euroa vuonna 2018. Mainonnan määrä kasvoi 2,3 % edellisvuoteen verrattuna. Tiedot perustuvat Kantar TNS Oy:n mediaseurantaan sekä erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot. Mediaryhmien panostukset nousivat kaikissa muissa mediaryhmissä paitsi painetussa mediassa. Suurin osuus on verkkomedialla (34 %). Mediaryhmistä prosentuaalisesti eniten kasvoi ulkomainonta (+15 %). Panostukset TV-mainontaan pysyivät ennallaan.

Verkkomainonnan etujärjestö IAB-Finlandin mukaan mainostajat panostivat Suomessa vuonna 2018 yhteensä 421 miljoonaa euroa digitaaliseen mainontaan. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi lähes 14 % ja digimainonnan osuus kokonaisuudesta nousi 3,6 prosenttiyksikköä vuodesta 2017.

Zenith ja Group M arvioivat, että globaalisti mediamainonta kasvoi vuonna 2018 noin 4 %. Vuonna 2019 mediamainontaan käytettyjen panostusten uskotaan yhä lisääntyvän, mutta vuotta 2018 maltillisemmin. Avidlyn näkemyksen mukaan markkinoinnin kokonaispanostukset nykyisillä markkinoilla tulevat kasvamaan maltillisesti vuoden 2019 aikana.

Liikevaihto ja myyntikate

Avidly-konsernin liikevaihto tilikaudella 2018 kasvoi merkittävästi, 26,2 %, ja oli 19 770 tuhatta euroa (15 665). Liikevaihto Suomessa kehittyi hyvin, ja tilikauden kasvusta orgaanista oli noin 10 %. Vuoden aikana Avidly laajensi toimintaansa myös yritysostoin. Uudet toiminnot Suomessa ja Pohjoismaissa toivat liikevaihdon kasvusta noin 16 %.

Myyntikate kasvoi tilikaudella 18,7 %, ja oli 15 327 tuhatta euroa (12 912). Jatkuvien palveluiden osuus myyntikatteesta oli noin 42 % (41 %).

Taloudellinen tulos

Avidlyn tulos kääntyi kasvuun vuoden toisella puoliskolla. Koko vuoden kannattavuus heikkeni vertailuvuodesta, kun alkuvuonna kannattavuus laski yritysjärjestelyiden ja henkilöstömuutoksien seurauksena. Tilikaudella konsernin käyttökate (EBITDA) laski 21,1 % ja oli 1 047 tuhatta euroa (1 327) eli 5,3 % liikevaihdosta (8,5 %). Liikevoitto laski 42,1 % ja oli 616 tuhatta euroa (1 064). Liikevoiton osuus liikevaihdosta oli 3,1 % (6,8 %) ja myyntikatteesta 4,0 % (8,2 %).

Vuonna 2018 Avidly teki merkittäviä yritysostoja, joista aiheutui järjestelykuluja yhteensä 195 tuhatta euroa. Vertailuvuonna vastaavia kuluja oli 7 tuhatta euroa. Järjestelykuluilla oikaistu liikevoitto vuonna 2018 oli 811 tuhatta euroa (1 071).

Tulos ennen veroja oli 256 tuhatta euroa (847). Tilikauden tulos oli 352 tuhatta euroa (960). Tilikauden tulokseen vaikuttivat yritysostojen järjestelykulujen lisäksi myös rahoituseriin kirjatut rahoitusjärjestelyjen kulut, 196 tuhatta euroa (49). Tuloskelman verot sisältävät kotimaisten konserniyhtiöiden aikaisemmin vahvistetuista verotuksen tappioista kirjattua laskennallista verosaamista 138 tuhatta euroa (168).

Osakekohtainen tulos oli tilikaudella 0,22 euroa (0,69).

Avidly omistaa noin 27 % kanta-asiakas- ja maksukorttijärjestelmiä kehittävästä ja myyvästä PCKT Money Oyj:stä. Avidlyn tilinpäätöshetken arvioitu osuus osakkuusyhtiön tuloksesta, 43 tuhatta euroa (0), on yhdistelty konsernitilinpäätökseen kohdassa osuus osakkuusyhtiöiden tuloksesta.

Tase ja rahoitusasema

Avidlyn taseen loppusumma oli 16 561 tuhatta euroa (11 008). Tasetta kasvattivat yrityskauppojen myötä kasvanut liikearvo sekä myyntisaamisten ja rahavarojen kasvu. Konsernin oma pääoma oli tilikauden lopussa 8 355 tuhatta euroa (3 056). Omaa pääomaa kasvatti marraskuussa 2018 järjestetty CapMan Growth -rahastolle ja muille sijoittajille suunnattu osakeanti, joka muodosti osan konsernin tulevaisuuden kasvustrategian toteuttamiseksi kerätystä rahoituksesta. Konsernin omavaraisuusaste 31.12.2018 nousi näin 50,4 %:iin (27,8 %). Oma pääoma osaketta kohti oli 3,73 euroa (2,19).

Konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 934 tuhatta euroa (791). Konsernin korollinen nettovelka 31.12.2018 oli -1 227 tuhatta euroa (478) ja nettovelkaantuneisuusaste -14,7 % (15,6 %). Nettoveloissa on huomioitu vain korolliset rahoituslaitoslainat. Konsernin velkaantumista lisää yhden tytäryhtiön koroton saneerausvelka, joka maksetaan ohjelman mukaisesti loppuun vuonna 2020.

Investoinnit, tutkimus- ja kehitysmenot

Avidlyn investoinnit olivat 1 261 tuhatta euroa (591). Investoinnit koostuvat Nitroid-yritysostosta Suomessa ja Pohjoismaissa toimivan Avidly AB:n hankinnasta sekä korvausinvestoinneista ja uusien toimitilojen perusparannusmenoista.

Konsernin tutkimus- ja kehittämistoimet vuonna 2018 tapahtuivat pääosin asiakasprojektien yhteydessä ja varsinaiset tutkimus- ja kehittämismenot olivat 0 % liikevaihdosta (0 %).

Muutokset konsernirakenteessa

Toukokuussa 2018 Avidly osti kaakkois-Suomessa toimivan markkinointiviestintätoimisto Nitroidin. Kauppahinta oli 592 tuhatta euroa. Yhtiön liiketoiminta on konsolidoitu konsernin lukuihin 1.6.2018 alkaen.

Heinäkuussa 2018 kokonaan omistetut tytäryhtiöt Zeeland United Oy, H1 Web Oy ja Pakkahuone Oy sulautuivat emoyhtiöön tytäryhtiösulautumisina.

Elokuussa 2018 puolestaan saatiin päätöksen kauppa, jolla Avidly osti Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa Hubspot-markkinointiautomaatiopalveluita tarjoavan Avidly AB:n. Kauppahinta oli 2 058 tuhatta euroa. Lisäksi myyjät ovat oikeutettuja mahdolliseen lisäkauppahintaan. Lisäkauppahinnan määrä ei ole tilinpäätöksen laatimishetkellä tiedossa. Hallitus on tilinpäätöksen laatimishetkellä käytettävissä olevan tiedon perusteella arvioinut, että lisäkauppahinnalle asetetut Avidly AB:n nettotulostavoitteet eivät toteudu eikä lisäkauppahintaa tämän johdosta makseta. Yhtiö vahvistaa mahdollisen lopullisen lisäkauppahinnan arviolta toukokuussa 2019. Avidly AB:n liiketoiminta on konsolidoitu konsernin lukuihin 1.9.2018 alkaen.

Konsernin emoyhtiö

Konsernin emoyhtiö Avidly Oyj:n liikevaihto vuonna 2018 oli 4 870 tuhatta euroa (1 962), liikevoitto oli 363 tuhatta euroa (123) ja tilikauden tulos 88 tuhatta euroa (117). Avidly Oyj:hin fuusioitiin vuoden aikana kokonaan omistetut tytäryhtiöt Zeeland United Oy, H1 Web Oy ja Pakkahuone Oy. Näiden tytäryhtiösulautumisten seurauksena emoyhtiön liiketoimintaan kuului tilikauden lopussa hallintopalveluiden tuottamisen lisäksi markkinointiviestinnän palveluita Suomessa, mikä kasvatti liikevaihtoa ja -voittoa.

Tytäryhtiösulautumiset vaikuttivat myös emoyhtiön taseeseen. Tilikauden lopussa emoyhtiön taseen loppusumma oli 13 651 tuhatta euroa (7 823) ja oma pääoma 9 081 tuhatta euroa (3 844). Omavaraisuusaste oli 66,5 % (49,1 %).

Hallituksen ehdotus tuloksen käsittelystä

Avidly Oyj:n hallitus ehdottaa varsinaiselle yhtiökokoukselle, että osinkoa jaetaan 31.12.2018 päättyneeltä tilikaudelta vahvistetun taseen perusteella 0,08 euroa (0,16) osakkeelta muille kuin yhtiön hallussa oleville osakkeille ja että loppuosa voittovaroista jätetään voitto/tappiotilille. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 3.4.2019 on merkittynä Euroclear Finland Oy:n pitämään Avidly Oyj:n osakasluetteloon. Hallitus ehdottaa, että osinko maksetaan 10.4.2019.

Vastuullisuus

Vastuullisuus tarkoittaa Avidlyssä ennen kaikkea sosiaalista vastuullisuutta, henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimista ja innostavan, luovuutta edistävän työympäristön rakentamista.

Konsernin palveluksessa oli tilikauden aikana keskimäärin 195 (160) henkilöä ja tilikauden lopussa 239 (162). Palkat ja palkkiot tilikaudelta olivat yhteensä 9 362 tuhatta euroa (7 649). Henkilöstön tyytyväisyyttä mitataan viikoittain. Tutkimuksen mukaan Avidlyn henkilöstön tyytyväisyys omaan työhön ja työnantajaan on hyvällä tasolla.

Avidly panostaa vahvasti henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja työhyvinvointiin, ja tarjoaa kasvumahdollisuuksia myös tulevaisuuden toivoille: elokuussa 2018 Avidlyssa käynnistyi traineeohjelma, johon palkattiin neljä nuorta digitaalisen markkinoinnin tekijää oppimaan ja kasvamaan kanssamme kohti inbound-markkinoinnin ammattilaisuutta.

Avidly haluaa tarjota henkilöstölle innostuneen, yhteen hiileen puhaltavan työyhteisön. Syksyllä 2018 Avidly aloitti oman kulttuurikoodiston laatimisen. Yhtiön kirkastetut arvot ja kulttuurikoodisto, joka tukee myös yritysostojen integraatiota ja rekrytointien onnistumista, lanseerataan keväällä 2019.

Avidlyn ympäristövaikutukset on arvioitu vähäisiksi ja ne liittyvät normaalin toimistossa tehtävän tietotyön ympäristövaikutuksiin, kuten IT-laitteiden sähkönkäyttöön, tulostukseen, kierrätykseen, yleiseen energiankäyttöön ja henkilökunnan matkustukseen. Vuodelle 2019 Avidlyn Tomorrowbono-vastuullisuusohjelman kohteeksi valittiin ilmastonmuutoksen hillitseminen ja suomalaisten hiilijalanjäljen pienentäminen. Avidly tekee työtä pro bono ja yhdessä suomalaisen ilmastonmuutoksen hillintätoimiin keskittyneen CO2Esto-yrityksen kanssa.

Avidlyn tammikuussa 2019 julkistetun strategian mukaisesti yhtiö on ennen kaikkea kasvuyhtiö. Voimakkaista kasvutavoitteista huolimatta yhtiön taloudellisen vastuun ytimessä on edelleen kannattava kasvu ja hyvä osinkotuotto.

Osakkeet ja osakepääoma

Yhtiöllä on yksi osakesarja. Jokainen osake tuottaa yhden äänen. Avidly Oyj:n osake on noteerattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä kaupankäyntitunnuksella AVIDLY.

Osakkeiden vaihto ja yhtiön markkina-arvo

Vuonna 2018 Avidlyn osakkeita vaihdettiin yhteensä 625 710 kappaletta (1 262 267) eli noin 39 % (91 %) yhtiön koko osakekannasta. Osakkeen kurssi viimeisenä kaupankäyntipäivänä 28.12.2018 oli 5,16 euroa (6,89). Tilikauden ylin kaupankäyntikurssi oli 7,96 euroa (7,09) ja alin 4,58 euroa (3,18). Avidly Oyj:n ulkona olevien osakkeiden markkina-arvo oli tilikauden lopussa 11 556 tuhatta euroa (9 561).

Osakepääoma, osakkeiden määrä ja osakeomistus

Tilikauden alussa osakkeiden määrä oli 1 397 869 kappaletta, osakepääoma 322 tuhatta euroa ja omistajien kokonaismäärä 775.

Yhtiöllä oli vuoden aikana useita suunnattuja osakeanteja, joiden seurauksena tilikauden päättyessä yhtiön osakkeiden määrä oli 2 258 772 osaketta, joista ulkona olevia oli 2 239 560. Osakepääoma oli edelleen 322 tuhatta euroa. Osakkeenomistajien määrä kasvoi vuoden aikana ja oli tilikauden päättyessä 934.

Osakkeiden keskimääräinen lukumäärä tilikaudella oli 1 604 559 (1 397 869) ja vuoden toisella puolivuotiskaudella 1 795 435 (1 397 869).

Avidlyn palveluksessa olevan henkilökunnan omistus emoyhtiössä 31.12.2018 oli 11,9 % (19,2 %). Hallituksen jäsenten ja toimitusjohtajan suora sekä välillinen (määräysvallan sekä vaikutusvallan kautta) omistus oli yhteensä 25,8 % (31.12.2017: 29,8 %). Yhtiöllä ei ole voimassa olevaa optio-ohjelmaa.

Omat osakkeet

Tilikauden alussa yhtiön hallussa oli 10 154 omaa osaketta. Joulukuussa 2017 varsinaisen yhtiökokouksen 6.4.2017 hallitukselle antaman valtuutuksen nojalla alkanut omien osakkeiden hankinta jatkui 29.3.2018 saakka. Maaliskuussa yhtiö luovutti vastikkeellisesti 15 000 kappaletta omaa osaketta yhtiön toimitusjohtajalle sitouttamistarkoituksessa. Kesäkuussa yhtiö puolestaan lunasti niin ikään vastikkeellisesti yhtiössä lopettaneen operatiivisen johtajan sitouttamisosakkeita 10 000 kappaletta. Omia osakkeita käytettiin myös osana Nitroid-yritysoston kauppahinnan maksua. Yhtiön hallussa olevien yhtiön omien osakkeiden määrä oli tilikauden lopussa 19 212 kpl eli 0,9 % kaikista osakkeista.

Voimassaolevat valtuutukset

Varsinainen yhtiökokous 5.4.2018 valtuutti hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta yhdessä tai useammassa erässä siten, että hankittavien osakkeiden määrä voi olla enintään 139 786 kappaletta, mikä vastaa enintään noin 10 prosenttia kaikista osakkeista yhtiökokouskutsun päivänä. Omia osakkeita voidaan hankkia vain vapaalla omalla pääomalla Helsingin Pörssin ylläpitämän Nasdaq First North -markkinapaikan kaupankäynnissä muodostuneeseen hankintahetken arvoon. Valtuutus on voimassa 30.6.2019 asti, eikä hallitus käyttänyt sitä tilikaudella.

Varsinainen yhtiökokous 5.4.2018 valtuutti hallituksen päättämään yhdestä tai useammasta maksuttomasta ja/tai maksullisesta osakeannista, joka sisältää oikeuden antaa uusia osakkeita tai luovuttaa yhtiön hallussa olevia omia osakkeita tai päättää osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien optio-oikeuksien ja muiden osakkeeseen oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien uusien osakkeiden tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisen tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisten optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen perusteella osakkeiden määrä on yhteensä enintään 600 000 osaketta, joka vastaa enintään noin 30 prosenttia kaikista osakkeista valtuutuksen perusteella tehtävällä päätöksellä annettujen ja/tai luovutettujen osakkeiden ja/tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisten optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien perusteella annettavien osakkeiden jälkeen. Valtuutusta käytettiin yritysostojen yhteydessä. Valtuutuksesta on käyttämättä 151 309 uutta tai yhtiön hallussa olevaa osaketta. Valtuutus on voimassa 30.6.2019 asti.

Ylimääräinen yhtiökokous 31.8.2018 valtuutti hallituksen päättämään yhdestä tai useammasta Avidly AB:n osakkeenomistajille suunnatusta maksuttomasta osakeannista ehdollisen lisäkauppahintaerän maksamiseksi, joka sisältää oikeuden antaa uusia osakkeita tai luovuttaa yhtiön hallussa olevia omia osakkeita siten, että valtuutuksen perusteella annettavien uusien osakkeiden tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisen perusteella annettavien osakkeiden määrä on yhteensä enintään 800 000 osaketta. Valtuutus on voimassa 30.6.2019. Hallitus ei käyttänyt valtuutusta tilikaudella.

Ylimääräinen yhtiökokous 31.8.2018 valtuutti hallituksen päättämään yhdestä tai useammasta maksuttomasta ja/tai maksullisesta osakeannista, joka sisältää oikeuden antaa uusia osakkeita tai luovuttaa yhtiön hallussa olevia omia osakkeita tai päättää osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien optio-oikeuksien ja muiden osakkeeseen oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien uusien osakkeiden tai yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisen tai osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n mukaisten optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen perusteella annettavien osakkeiden määrä olisi yhteensä enintään 450 000 osaketta. Tämä valtuutus annettiin olemassa olevien valtuutuksien lisäksi niitä peruuttamatta. Valtuutus on voimassa 30.6.2019 asti. Hallitus käytti valtuutusta päättäessään marraskuussa 2018 joukolle sijoittajia suunnatusta 16 000 osakkeen annista sekä tammikuussa 2019 Palcmills Oy:lle suunnatusta 110 000 osakkeen annista. Valtuutuksesta on käyttämättä 324 000 osaketta.

Ylimääräinen yhtiökokous 31.8.2018 valtuutti hallituksen päättämään yhdessä tai useammassa erässä yhtiön osakkeiden liikkeeseen laskemisesta tarkoituksena järjestää osakeanti yleisölle ja institutionaalisille sijoittajille siten, että valtuutuksen nojalla annettavien yhtiön osakkeiden lukumäärä voi olla enintään 800 000 osaketta. Valtuutus on voimassa 30.6.2019 saakka. Hallitus on käyttänyt valtuutusta päättäessään Capman Growth -rahastolle suunnatusta osakeannista marraskuussa 2018. Valtuutuksesta on käyttämättä 400 000 osaketta.

Osinko

Varsinainen yhtiökokous päätti 5.4.2018 jakaa osinkoa 0,16 euroa osakkeelta. Osingon täsmäytyspäivä oli 9.4.2018 ja maksupäivä 17.4.2018.

Tilikauden jälkeen 30.1.2019 hallitus päätti Avidlyn uudesta kasvustrategiasta ja uudisti konsernin pitkän aikavälin voitonjakopolitiikan. Strategiakaudella 2019–2024 Avidly voi jakaa osinkona enintään 50 % sen vuosittaisesta nettotuloksesta edellyttäen, että osingonjako ei vaikuta Avidlyn kykyyn saavuttaa kaudelle 2019–2024 asetetut kasvutavoitteet. Vuodelta 2018 hallitus ehdottaa jaettavaksi 0,08 euroa osakkeelta.

Hallinto

Yhtiön varsinainen yhtiökokous pidettiin 5.4.2018 Helsingissä. Yhtiökokous valitsi hallituksen jäseniksi uudelleen Ville Skogbergin, Jari Tuovisen, Marko Häkkisen ja Lasse Järvisen. Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä järjestäytymiskokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajakseen Jari Tuovisen ja varapuheenjohtajaksi Marko Häkkisen. Ylimääräinen yhtiökokous 31.8.2018 teki Avidly AB:n ostoon liittyviä päätöksiä ja järjestelyn osana vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi kuusi. Uusiksi jäseniksi valittiin Ayed Mosa A Alshamrani ja Ingunn Bjøru. Capman Growth -rahastolle suunnatun osakeannin päättämiseksi kokoontunut ylimääräinen yhtiökokous 13.12.2018 puolestaan päätti täydentää hallitusta vielä yhdellä jäsenellä, ja valitsi hallitukseen Juha Mikkolan.

Tilikauden lopussa Avidly Oyj:n hallitukseen kuuluivat Jari Tuovinen (puheenjohtaja), Marko Häkkinen (varapuheenjohtaja), Ayed Mosa A Alshamrani, Ingunn Bjøru, Lasse Järvinen, Juha Mikkola ja Ville Skogberg.

Yhtiön toimitusjohtajana tilikaudella toimi Tuomas Airisto. Yhtiön operatiivisena johtajana 1.10.2018 aloittanut Jyrki Vaittinen siirtyi Avidlyn toimitusjohtajaksi 1.1.2019.

Yhtiön kansainvälisen laajentumisen seurauksena yhtiön johtoryhmän rakennetta uudistettiin vuoden aikana. Tilikauden lopussa johtoryhmään kuuluivat Sirpa Alhava, Mikko Marttinen, Ismo Nikkola, Jyrki Vaittinen sekä Tuomas Airisto. Vuoden 2019 alusta Avidlyn toiminta järjestettiin kahteen liiketoimintasegmenttiin ja johtoryhmän 1.1.2019 muodostavat toimitusjohtaja Jyrki Vaittinen, varatoimitusjohtaja Ismo Nikkola, talousjohtaja Mikko Marttinen, Suomen toiminnoista vastaava operatiivinen johtaja Teea Björklund ja kansainvälisistä toiminnoista vastaava operatiivinen johtaja Ingunn Bjøru.

Selvitys Avidlyn hallintoperiaatteista on julkaistu yhtiön sijoittajasivuilla:  https://investors.avidlyagency.com/hallinnointi

Hyväksytty neuvonantaja

Yhtiön First North -markkinapaikan sääntöjen edellyttämä hyväksytty neuvonantaja on tilikauden aikana ollut Oaklins Merasco Oy.

Tilintarkastaja

Avidly Oyj:n ja sen muodostaman konsernin tilintarkastajana toimii KHT Jari Paloniemi ja varatilintarkastajana KHT Veikko Terho.

Liiketoiminnan riskit ja epävarmuustekijät

Strategiset riskit

Avidly pyrkii kasvamaan markkinoita nopeammin orgaanisesti ja tekemällä aktiivisesti yritysjärjestelyjä. Markkinointiviestintäala muuttuu tällä hetkellä nopeasti digitalisoitumisen myötä, mikä on tuonut ja tuo tulevaisuudessa alalle paljon uusia ja ketteriä toimijoita, ja koko toimialan määrittäminen on tullut entistä vaikeammaksi. Tämä on kiristänyt kilpailutilannetta, ja Avidly joutuu jatkossa entistä enemmän kilpailemaan sekä alan vakiintuneiden toimijoiden että kokonaan uusien kilpailijoiden kanssa.

Toiminnalliset riskit

Yleisen taloudellisen suhdanteen vaikutus markkinointiviestinnän palveluiden kysyntään on suuri. Yhtiö on pyrkinyt jatkuvasti parantamaan kustannustehokkuuttaan ja talousohjaustaan ja siten reagointikykyään mahdollisissa suhdannemuutoksissa.

Markkinointiviestintäalan painopisteen voimakkaana jatkuva muutos digitaalisiin palveluihin vaatii nykyiseltä henkilökunnalta uutta osaamista ja nopeaa uusiutumiskykyä. Lisäksi uutta osaamista pitää pystyä rekrytoimaan jatkossa, mistä syystä Avidlyn työnantajamielikuvalla on suuri merkitys.

Markkinointiviestinnän projektit hinnoitellaan usein kiinteällä projektihinnalla. Kannattavuus edellyttää, että projektit osataan arvioida ja hinnoitella oikein. On mahdollista, että hankkeiden hinnoittelussa epäonnistutaan ja hankkeiden kannattavuus kärsii. Erityisen haastavaa on ohjelmistopainotteisten hankkeiden hinnoittelu. Lisäksi varsinkin julkishallinnon hankkeissa hintakilpailu on lisääntynyt, millä voi olla vaikutusta hankkeiden kannattavuuteen. Ulkoistuspalveluiden osalta asiakkaiden kanssa sovittavat palvelusopimukset ovat usein pitkiä, ja mikäli Avidly epäonnistuu palvelusopimusten neuvotteluissa ja hinnoittelussa, voi sillä olla negatiivinen vaikutus Avidlyn kannattavuuden kehittymiseen.

Avidly on strategiansa mukaisesti tehnyt ja pyrkii jatkossakin tekemään yritysjärjestelyitä konsernin palvelutarjonnan laajentamiseksi ja kasvattamiseksi sekä maantieteellisen peiton kasvattamiseksi. Avidly tavoittelee yritysjärjestelyiden toteuttamista entistä enemmän myös Euroopan alueella. Yritysostojen toteuttaminen Suomen ja Pohjoismaiden ulkopuolella voi olla vaikeampaa kuin kotimaisten järjestelyiden toteuttaminen. Yritysostojen toteutumiseen liittyy epävarmuutta sopivien yritysten löytymisen sekä yrityskauppojen oikean hinnoittelun osalta. Yritysostojen jälkeen tapahtuvassa integraatiovaiheessa on riskinä ostettujen yritysten asiakaskunnan ja henkilökunnan pitäminen Avidlyn palveluksessa järjestelyn jälkeen.

Taloudelliset riskit

Avidlyn korollisen vieraan pääoman määrä on noin 1,4 miljoonaa euroa. Viitekorkojen muutoksella ei ole olennaista vaikutusta Avidlyn rahoituskuluihin. Avidlyn korkoriski on pieni, eikä sen suojaamista ole erikseen katsottu tarpeelliseksi.

Konsernin valuuttariski muodostuu pääosin ulkomaan toimintojen valuuttamääräisiin transaktioihin kohdistuvasta valuuttariskistä. Pitkäaikainen rahoitus on järjestetty euromääräisenä, joten näihin eriin ei liity valuuttariskiä. Avidlyn valuuttoihin liittyvät kurssiriskit tilinpäätöshetkellä on arvioitu pieniksi.

Avidlyn liiketoiminnan keskeytyminen onnettomuuksista johtuvista syistä on katettu vahinko- ja keskeytysvakuutuksin. Liiketoiminnan jatkumisen turvaamiseksi pääosa Avidlyn asiakirjoista varmuuskopioidaan automaattisesti myös toimipisteiden ulkopuoliseen varmennettuun säilöön.

Avidlyn eräällä tytäryhtiöllä on vireillä kaksi toisiinsa liittyvää, työsuhteiden päättymistä koskevaa keskeneräistä riita-asiaa yhtiön kahden entisen työntekijän kanssa Helsingin käräjäoikeudessa. Yhtiön tiedossa ei ole muita emoyhtiöön tai Avidly-konsernin muihin yhtiöihin liittyviä oikeudenkäyntejä tai viranomaisten toimenpiteisiin liittyviä riskejä.

Yhden tytäryhtiön yrityssaneerausohjelma

Avidly Oyj:n kokonaan omistamalle tytäryhtiölle Avidly Marketing Oy:lle (aiemmin Zeeland Group Oy) vahvistettiin 9.7.2014 lain mukainen saneerausohjelma. Vuonna 2018 Avidly Marketing on toteuttanut vahvistettua ohjelmaa suunnitelman mukaisesti, mutta mikäli sen liiketoiminta ei jatkossa kehity vahvistetun ohjelman edellyttämällä tavalla, voi sillä olla negatiivinen vaikutus Avidlyn taloudelliseen asemaan.

Avidlyn uusi strategia, taloudelliset tavoitteet ja osinkopolitiikka

Avidly Oyj:n hallitus hyväksyi tilikauden päätyttyä 30.1.2019 yhtiön uuden strategian ja keskipitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet sekä vahvisti uuden osinkopolitiikan. Vuosina 2019–2024 Avidlyn tavoitteena on vuosittain yli 25 %:n orgaaninen kasvu ja yli 40 %:n kokonaiskasvu. Avidlyn liikevaihtotavoite vuonna 2024 on yli 100 miljoonaa euroa.

Uusi strategia rakentuu kahdelle vahvalle tukijalalle:

1. Avidly pyrkii kasvattamaan huomattavasti HubSpot-teknologiaan perustuvia palveluitaan sekä orgaanisesti että yritysostoin olemassa olevilla markkinoilla (Suomi, Ruotsi, Norja ja Tanska) ja laajentumalla valituille alueille pääosin Euroopassa.
  1. Avidly jatkaa Suomessa orgaanista kasvua täyden palvelun markkinointitoimistona, joka palvelee asiakkaita koko maassa. Yritys keskittyy palvelemaan keskisuuria yrityksiä kokonaisvaltaisilla, jatkuvilla markkinoinnin palveluilla sekä suuryrityksiä yksittäisillä markkinoinnin palvelualueilla.

Keskipitkän aikavälin tavoitteetTavoite 20192024
Liikevaihdon kasvu orgaanisesti> 25 % vuosittain
    Inbound-markkinointi, orgaaninen kasvu> 35 % vuosittain
    Markkinointipalvelut, orgaaninen kasvu5–10 % vuosittain
Liikevaihdon kasvu yritysostoin> 15 % vuosittain
    Inbound-markkinointi, kasvu yritysostoin   > 35 % vuosittain
Liikevaihto, yhteensä        100 milj. euroa vuonna 2024
Liikevoitto (EBIT), % liikevaihdosta2–7 %
    Inbound-markkinointi, EBIT-%> 0 %
    Markkinointipalvelut, EBIT-%7–12 %

Hallitus myös päivitti Avidlyn osinkopolitiikan vastaamaan paremmin strategiakauden voimakasta kasvutavoitetta. Uuden politiikan mukaisesti Avidly voi jakaa osinkona enintään 50 % sen vuosittaisesta nettotuloksesta strategiakaudella 2019–2024 edellyttäen, että osingonjako ei vaikuta Avidlyn kykyyn saavuttaa kaudelle 2019–2024 asetetut kasvutavoitteet.

Tilikauden päättymisen jälkeiset tapahtumat

Aiemmin tiedotetun mukaisesti Jyrki Vaittinen aloitti yhtiön toimitusjohtajana 1.1.2019.

Yhtiö tiedotti 21.1.2019 suunnatusta osakeannista Palcmills Oy:lle. Osakeannissa annettiin yhteensä 110 000 uutta osaketta 6,25 euron osakekohtaisella merkintähinnalla, joten suunnatun osakeannin kokonaismäärä oli yhteensä 687 500 euroa. Tämän järjestelyn myötä Avidlyn hankkima kokonaisrahoitus uuden strategian edellyttämään kasvuvaiheeseen nousi 3,3 miljoonaan euroon.

Avidly Oyj:n hallitus päätti 28.1.2019 muuttaa Avidlyn tiedonantopolitiikkaa ja raportointikäytäntöä. Tammikuusta 2019 alkaen Avidly julkaisee talousraporttinsa ja tiedotteensa sekä suomeksi että englanniksi. Avidly raportoi 1.1.2019 alkavalta tilikaudelta kaksi segmenttiä. Uudet liiketoiminta-alueet ja raportointisegmentit ovat Markkinointipalvelut ja Inbound-markkinointi, ja ensimmäinen raportti uusista segmenteistä annetaan puolivuosikatsauksessa 2019.

Avidlyn ja SOK:n välinen markkinoinnin tuotantojen 1.1.2017 alkanut ulkoistussopimus päättyi 31.12.2018. Yhtiö tiedotti 7.2.2019 saaneensa päätökseen sopimuksen päättymisen johdosta käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut, joiden seurauksena 7 henkilöä irtisanottiin ja 11 henkilöä lomautettiin toistaiseksi. Lisäksi neuvotteluiden aikana osastolta, jota SOK-sopimus eniten työllisti, 11 henkilöä siirtyi toisten yritysten palvelukseen. Irtisanomisten seurauksena Avidly kirjaa arviolta 0,1 miljoonan euron kertaluonteisen kulun ensimmäisen vuosipuoliskon 2019 tulokseen.

Yhtiökokous ja taloudellinen informaatio

Avidly Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään arviolta 1.4.2019. Tilinpäätös ja toimintakertomus ovat saatavilla 7.3.2019 Yhtiön toimipisteessä sekä verkkosivuilla osoitteessa https://investors.avidlyagency.com/

Seuraava puolivuosikatsaus julkistetaan 22.8.2019.

Aarhusissa, 6. päivänä maaliskuuta 2019

AVIDLY OYJ
HALLITUS

Lisätietoja:
Jyrki Vaittinen, toimitusjohtaja, puhelin +358 40 703 1662
Mikko Marttinen, talousjohtaja, puhelin +358 50 581 7669

Yhtiön Hyväksyttynä Neuvonantajana toimii Oaklins Merasco Oy, puhelin +358 9 6129 670

Avidly (aiemmin Zeeland Family) on Suomen johtava markkinoinnin palvelutoimisto ja johtava pohjoismainen markkinoinnin automaatioyhtiö, joka on listattu Nasdaq First North -markkinapaikalla Helsingissä. Synnytämme kasvun mahdollisuuksia, jotka vievät asiakkaitamme eteenpäin. Toteutamme tätä tehtävää noin 230 henkilön voimin 16 toimipisteessä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. www.avidlyagency.com/fi

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Tilinpäätöstiedote on laadittu IFRS-standardien kirjaamis- ja arvostamisperiaatteita noudattaen. Laatimisperiaatteet on esitetty yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://investors.avidlyagency.com

Esitetyt luvut on pyöristetty tarkoista luvuista. Tiedotteeseen sisältyvät tilinpäätösluvut 2018 ja 2017 ovat tilintarkastettuja. Tilintarkastuskertomus on annettu 6.3.2019.

Yhtiö on ottanut käyttöön IFRS 15 Myyntituotot asiakassopimuksista -standardin 1.1.2018 alkaen. Standardimuutoksen vaikutus, 7 tuhatta euroa, on raportoitu edellisten tilikausien tuloksen vähennyksenä.

IASB on julkistanut seuraavan uuden tai uudistetun standardin, jota konserni ei ole vielä soveltanut. Konserni ottaa sen käyttöön standardin ja tulkinnan voimaantulopäivästä lähtien, tai mikäli voimaantulopäivä on muu kuin tilikauden ensimmäinen päivä, voimaantulopäivää seuraavan tilikauden alusta lukien: IFRS 16 Vuokrasopimukset (sovellettava 1.1.2019 tai sen jälkeen alkavilla tilikausilla). Standardin seurauksena lähes kaikki vuokrasopimukset tullaan merkitsemään taseeseen, sillä operatiivisia vuokrasopimuksia ja rahoitusleasingsopimuksia ei enää erotella. Uuden standardin mukaan kirjataan omaisuuserä (oikeus käyttää vuokrattua hyödykettä) ja vuokrien maksamista koskeva rahoitusvelka. Ainoita poikkeuksia ovat lyhytaikaiset ja arvoltaan vähäisiä omaisuuseriä koskevat vuokrasopimukset. Vuokralle antajien soveltamaan kirjanpitokäsittelyyn ei tule merkittäviä muutoksia. Konsernissa on arvioitu, että standardi parantaa konsernin käyttökatetta merkittävästi mutta vaikutus liikevoittoon on vähäinen. Konsernin varat ja velat kasvavat merkittävästi, mikä vaikuttaa taseperusteisiin tunnuslukuihin.

Konsernin tuloslaskelma, IFRS
 7-127-121-121-12
1 000 euroa2018201720182017

Liikevaihto 10 100   7 215    19 770   15 665
Liiketoiminnan muut tuotot12 83 83  117
Materiaalit ja palvelut -1 727 -1 249 -4 527  -2 869
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -5 935 -4 556 -11 079 -9 292
Poistot-252 -130 -431 -263
Liiketoiminnan muut kulut-1 934 -1 188 -3 243 -2 294
Osuus osakkuusyhtiöiden voitosta43
LIIKEVOITTO264 176 616  1 064
Rahoitustuotot ja -kulut-270 -102 -359 -217
VOITTO ENNEN VEROJA-7 74 256  847
Tuloverot160 253 96  113
Tilikauden voitto153 326 352  960

Jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille153 326 352  960
Määräysvallattomille omistajille0

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos:
Laimentamaton, euroa0,08  0,25  0,22  0,69
Laimennusvaikutuksella oikaistu, euroa0,08  0,25  0,22  0,69

Konsernin laaja tuloslaskelma
Tilikauden voitto153 326352  960
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
Muuntoerot0

Tilikauden laaja tulos yhteensä153 326352960

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön omistajille153 326352 960

Maksetut verot-5 -40
Liiketoiminnan rahavirta934  791

Investointien rahavirta
Investoinnit aineellisiin ja aineettomiin .
hyödykkeisiin-713 -285
Yrityshankinta-548 -306
Investointien rahavirta-1 261 -591

Rahoituksen rahavirta