Hedera Group startar konsultförmedling av vårdpersonal

Stockholm den 19 mars 2019

Hedera Group startar konsultförmedling av vårdpersonal

Senaste tiden har det uppmärksammats att personaluthyrning av vårdpersonal kommer att beläggas med 25% moms från den 1 juli. Vårdtjänster är momsbefriad verksamhet och tidigare har även uthyrning av vårdpersonal räknats dit men tolkningen har förändrats och från i sommar jämställs personaluthyrning av vårdpersonal med uthyrning av andra personalkategorier och inte som vårdverksamhet.

Inom EU har denna tolkningen funnits en längre tid. Problemet är inte att tjänsten personaluthyrning blir momspliktig utan att avdragsrätten för offentliga och privata vårdgivare ser olika ut. Privata vårdgivare får ingen avdragsrätt utan effekten innebär en ökad kostnad på 25% medan de offentliga vårdgivarna kompenseras för momskostnaden till större delen och får enbart en ökad kostnad om 6%. I en fri marknad ska förutsättningarna vara de samma annars strider det mot Konkurrenslagen vilket bör vara solklart gällande olika avdragsrätt för privata och offentliga vårdgivare. Förhoppningen är att de privata vårdgivarna gör anmälningar till Konkurrensverket å det snaraste. Vetskapen om den förändrade tolkningsrätten har vi i branschen haft många månader.

Uthyrning av vårdpersonal sker till ett värde av ca 9 miljarder kronor per år. De privata vårdgivarna utgör ca 3 miljarder. Ett momsinförande som inte blir avdragsgillt innebär att kostnaden för de privata vårdgivarna blir 750 miljoner kronor dyrare. Det är pengar som inte finns, det vill säga de marginalerna finns idag inte inom den privata vården. Bland oss företag som hyr ut vårdpersonal finns heller inte de vinsterna som möjliggör en prissänkning som kompenserar för den ytterligare kostnaden om 750 miljoner kronor.

Bristen på utbildad vårdpersonal är stor och prognoserna visar att den kommer att bli ännu större. Statistiska Centralbyrån gjorde en prognos, år 2015, som visar att det år 2035 kommer att saknas 160 000 utbildad personal inom vård och omsorg.

Samtidigt har det aldrig funnits mer vårdpersonal så anledningen är att vi demografiskt får en allt äldre befolkning. Samtidigt blir vi allt bättre på att behandla och vårda patienterna.

Bristen på kompetens inom vården har senaste åren gjort att arbetsförhållandena blir allt hårdare. Det har lett till en allt sämre arbetsmiljö inom vården. Försäkringskassans Socialförsäkringsrapport 2018:2 visar att risken för sjukskrivningar är väldigt stor för personal inom vård och omsorg. Rapporten visar också att längden på sjukskrivningarna är betydligt längre inom vård och omsorg än genomsnittet för samtliga branscher i Sverige.

Det är den verklighet vi möter varje dag som har sjuksköterskor, läkare och övrig vårdpersonal som söker arbete hos oss bemanningsföretag. Våra egna undersökningar visar också att incitamentet för att vilja arbeta via bemanningsföretag är till största delen möjligheten att kunna styra och kunna påverka sitt arbetsliv. Personer som söker och genomgår utbildning under många år för att få sin yrkeslegitimation som läkare eller sjuksköterska eller barnmorska mfl drivs oftast av en önskan att vårda och bota patienter. För att orka utöva sitt yrke finns det en gräns för hur pressad arbetssituationen kan vara. I Sverige börjar vi nog nå den gränsen. De flesta som söker sig till oss säger att friheten över att kunna styra arbetstiden är den viktigaste anledningen till att arbeta via ett personalförsörjningsföretag.

Om de privata vårdgivarna inte kommer att ha råd att hyra in personal kommer färre personal ha möjlighet att styra över sin arbetstid via bemanningsuppdrag. Det kommer riskera att fler personer väljer att lämna sitt yrkesliv när pressen och ohälsan är så stor inom vården.

För att kunna erbjuda privata vårdgivare personal och våra konsulter fortsatt möjlighet lanserar vi nu en ny typ av tjänst inom vården. Vi kommer att jobba mer aktivt med att matcha personal med lediga uppdrag och lanserar nu vår tjänst Konsultförmedling. Innebär att vi lägger vårt fokus på rekrytering och matchning av personal och förmedlar dem till vårdgivarna. Innebär inte en ökad kostnad för vårdgivarna samtidigt som konsulterna kan fortsätta arbeta via det fria arbetsliv som både möjliggör ett bra privatliv och lägre ohälsotal. Detta är vårt bidrag för att få en fungerande vård.

I botten ligger problemet att vi inte har lika villkor för privat och offentlig vård!

För mer information kontakta Maria Nordin, vd telefon 0730-415820, maria.nordin@hederagroup.se

Länken i vården

Hedera Group AB (publ) erbjuder bemanning och rekrytering inom nischade yrkeskategorier. Genom dotterbolagen Läkarresurs, Svensk Läkartjänst, All Vård Semaforen, Pridoc, Hedera Helse, Hedera Medical, Hedera Socionom, Hedera Ekonomi och AddUs Care erbjuds vårdbemanning av läkare och sjuksköterskor i hela Sverige. Hedera Socionom samt Hedera Ekonomi som erbjuder redovisnings- och ekonomitjänster till mindre och medelstora företag är under uppstart. Hedera Group är listade på Nasdaq First North och för ytterligare information besök hemsidan www.hederagroup.se.