UPM, ABB ja Prenta kehittävät suuren mittakaavan 3D-tulostusta robotiikan ja biomateriaalin avulla - materiaali 100 % kierrätettävää biokomposiittia

(UPM, Helsinki, 3. huhtikuuta 2019 klo 11.00 EET) - UPM kehittää yhteistyössä ABB:n ja Prentan kanssa robotiikkaan ja biomateriaaleihin perustuvaa suuren mittakaavan 3D-tulostusta. Yhteistyötä esitellään huhtikuun alussa Nordic 3D Expo -messuilla kongressikeskus Dipolissa Espoossa.

Granulaattien käyttöön perustuva suuren skaalan 3D-tulostus avaa uusia mahdollisuuksia suunnittelijoille ja valmistajille, ja robotiikka tekee tulostuksesta aiempaa kustannustehokkaampaa ja nopeampaa. Mahdollisia uusia liiketoiminta-alueita ovat huonekalusuunnittelu, muotinvalmistus ja veneteollisuus.

"Tulostaminen teollisuusrobotilla ja UPM Formi 3D -biokomposiitilla mahdollistaa suurten komponenttien 3D-tulostuksen tarkoilla geometrisillä toleransseilla. PrentaRobo on suunniteltu valmistavaan teollisuuteen, ja työkalulla voi luoda uusia, kustannustehokkaita tuotteita", sanoo Riku Rusanen, toimitusjohtaja, Prenta Oy.

ABB:llä on ollut merkittävä rooli innovatiivisen robotteihin perustuvan 3D-tulostusjärjestelmän kehitystyössä. Yhtiö on alan laitteistojen, ohjelmistojen, lisävarusteiden ja kokonaisten robottijärjestelmien johtava toimittaja.

"Kyse on uraauurtavasta teknologisesta innovaatiosta, joka edustaa seuraavaa tasoa laajamittaisessa teollisessa 3D-tulostuksessa. Olemme mahdollistaneet ekstruusiotyökalun käytön 6-akselisen IRB6700-robotin kanssa, jotta 3D-tulostusjärjestelmä toimii parhaalla mahdollisella tavalla tarkkuutta vaativassa suuren skaalan tuotannossa. Ulkoisia akseleita ja liikkeenhallintaa voidaan lisätä robottiin, ja näin voidaan kattaa laajempia tulostusalueita. Ekstruusiotyökalua voidaan hallita ja tulostuspolkuja luoda 3D-simulaatiotyökalullamme RobotStudiolla, joka on alan johtava PC-pohjainen ratkaisu offline-ohjelmointiin, konfigurointiin ja virtuaaliseen mallintamiseen", kertoo tuotepäällikkö Pasi Kukkonen ABB Oy Roboticsilta.

Biokomposiittiteknologia kehittyy

UPM Formi 3D on erityisesti 3D-tulostukseen kehitetty uudentyyppinen biokomposiitti, joka yhdistelee sellukuituja ja biopolymeerejä. UPM Formi 3D -granulaatteja valmistetaan ja myydään suoraan 3D-tulostukseen tai 3D-filamenttien valmistajille. ABB:n teollisuusrobotteja ja UPM:n granulaatteja hyödyntävää 3D-tulostusta on jo käytössä esimerkiksi Ruotsissa.

"Etsimme yhteistyökumppaneidemme kanssa uusia mahdollisuuksia 3D-tulostuksen saralla. Suuren mittakaavan 3D-tulostus kehittyy nopeasti, ja UPM osallistuu kehitykseen tarjoamalla uutta biokomposiittiteknologiaa ja puupohjaisia materiaaleja", sovelluspäällikkö Eve Saarikoski UPM Biokomposiiteilta sanoo.

UPM Formi 3D:n ei juurikaan kutistu ja pitää hyvin muotonsa tulostusprosessissa. Tämän ansiosta pyöreitä ja muita kompleksisia muotoja voidaan tulostaa ongelmitta suuressa mitassa jopa suoraan vanerialustalle. Toinen biokomposiittien etu on se, että tulosteet voidaan viimeistellä helposti tavallisilla puunkäsittelymenetelmillä.

UPM Formi 3D -granulaatit ovat 100-prosenttisesti kierrätettäviä, ja niistä on saatavana myös FSC- ja PEFC-sertifioituja laatuja. Ylijäämämateriaali ja epäonnistuneet tulosteet voidaan murskata ja kierrättää tulostusprosessissa tuoreen materiaalin kanssa. Murskeesta voidaan valmistaa myös 3D-nauhaa.

UPM Formi 3D -sovelluksia esitellään 3-4.4.2019 NORDIC 3D EXPO -messuilla kongressikeskus Dipolissa Espoossa. Messuilla UPM Biocomposites, ABB Finland ja Prenta antavat mielellään lisätietoa biokomposiiteista ja robottijärjestelmistä.

Lisätietoja:
Eve Saarikoski, sovelluspäällikkö, 3D-tulostus, UPM Biocomposites, puh.: +358 408 352 395, eve.saarikoski@upm.com

UPM, Mediasuhteet
ma-pe klo 9.00-16.00
media@upm.com

Aiheeseen liittyviä valokuvia

UPM Biocomposites
UPM Biocomposites luo lisäarvoa uusiutuvista ja kierrätettävistä materiaaleista yhdistämällä osaamista ja teknologioita kuitupohjaisessa materiaalivalmistuksessa. UPM Biocomposites -liiketoimintaan kuuluvat UPM ProFi -terassituotteet ulkokäyttöön ja UPM Formi -granulaatit ruiskuvalu- ja ekstruusiotuotantoon. UPM Biocompositesin tehtaat sijaitsevat Suomessa ja Saksassa. www.upmprofi.fi.  www.upmformi.com

UPM
Tarjoamme uusiutuvia ja vastuullisia ratkaisuja ja innovoimme tulevaisuuden vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuihin kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Yhtiössämme työskentelee noin 19 000 henkilöä ja vuosittainen liikevaihtomme on noin 10,5 miljardia euroa. UPM:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä. UPM Biofore - Beyond fossils. www.upm.fi

Seuraa UPM:ää Twitter | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | #UPM #biofore #beyondfossils

ABB
ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jolla on kattava tarjonta teollisuuden digitalisaatioon. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan, ja olemme tänään digitaalisten teollisuudenalojen johtava toimija. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation. Liiketoimintoja tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability(TM) -alusta. ABB:n johtava Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä.

Prenta Oy
Prenta Oy suomalainen teknologiateollisuuden yritys, joka keskittyy 3D-tulostukseen. Prenta on erikoistunut suuren mittakaavan FGF-tulostamiseen ja robotiikan avulla tapahtuvaan 3D-tulostamiseen. Prenta suunnittelee ja valmistaa FDM-teknologian 3D-tulostimia ja tarjoaa myös erilaisia 3D-tulostamisen palveluja. Prenta on perustettu 2014, ja sillä on kuusi työntekijää.

NORDIC3DEXPO
NORDIC3DEXPO on 3D-tulostukseen ja 3D-teknologioihin keskittyvä kansainvälinen messutapahtuma. Se järjestetään 3.-4.4.2019 kongressikeskus Dipolissa, Espoossa. Kohdevierailijaryhmiä ovat 3D-tulostusta ja 3D-teknologioita käyttävät yritykset sekä 3D-teknologia-alan tutkijat, opiskelijat ja harrastajat. http://3dexpo.fi/index.html