Net Insight och Media Excel i partnersamarbete för end-to-end live streamingtjänster med ultralåg fördröjning på Microsoft Azure

Stockholm, NAB 2019 (monter #SU2806) – Net Insight lanserar idag ett automatiserat arbetsflöde inklusive transkodning för live end-to-end-streaming med 3 sekunders fördröjning tillsammans med Media Excel och Microsoft Azure.

Net Insights molnbaserade Sye Streaming Service har en unik marknadsposition och kombinerar ultralåg fördröjning med perfekt synkronisering, vilket skapar en tv-liknande upplevelse över internet. Sye Streaming Service på Microsoft Azure erbjuder mycket hög skalbarhet för strömningstjänster till hundratusentals tittare över hela världen varje dag. Tjänsten passar perfekt för exempelvis livefrågesport, livesport och auktioner.

Med det nya partnerskapet kan Sye Streaming Service ta automatisering till nästa nivå och leverera tjänster som gör det lätt att koppla upp, transkoda och liveströmma innehåll med ett enkelt musklick. Till följd av detta blir det enklare för nya kunder att snabbt och enkelt kunna börja strömma på bara några minuter. Tjänsten kommer att erbjudas på Syestreaming.com under andra kvartalet.

Media Excels HERO Cloud är en väl beprövad virtuell transkodande mjukvarulösning med perfekt balans mellan kvalitet och prestanda. HERO Cloud levereras på Microsoft Azure och är integrerad med Sye Streaming Service, och utgör en sömlös transkodningstjänst utformad efter kundernas behov. Tillsammans med Sye Connect och Sye Streaming Service möjliggör HERO Cloud en komplett end-to-end-lösning som gör det möjligt att lägga in, transkoda och strömma innehåll med ett enkelt musklick var som helst i världen, på under 3 sekunder.

”Mångsidigheten i HERO Cloud-plattformen möjliggör ett virtuellt arbetsflöde för strömningstjänster med ultralåg fördröjning, både i molnbaserad miljö och i arkitekturer som bygger på molnhybrider som Microsoft Azure Stack och Azure,” säger Nikos Kyriopoulos, VP Product and Business Development på Media Excel.

En sömlös integrerad tjänst som bygger på de två lösningarna möjliggörs i kombination med Azure Kubernetes Services.

Samarbetet möjliggör också den nya tjänsten Sye Software-as-a-Service som stödjer provisionering av ett helt strömningskluster inkluderat Media Excels HERO Cloud transkoder. Sye SaaS gör det möjligt för vem som helst att starta eller erbjuda liveströmnings-tjänster, inklusive transkodning. Sye SaaS kommer också att stödja hybrida molntjänster i Azure Stack, som passar telekom-vertikalen. Tjänsten kommer att erbjudas under Q2.

”Vi är mycket nöjda med att två av våra partners kombinerar sina tjänster och utnyttjar möjligheterna i Microsoft Azure, Azure Stack och Azure Kubernetes Services för att skapa en optimal lösning för liveströmningsmarknaden,” säger Sudheer Sirivara, General Manager, Azure Media & AI Platform at Microsoft.

”Med detta nya erbjudande förbättrar vi inte bara vår befintliga Sye Streaming Service utan möjliggör också, tillsammans med Media Excel och Microsoft Azure, ett komplett end-to-end liveströmningserbjudande speciellt anpassat för en hybridmoln/telekom-miljö,” säger Filippa Hasselström, VP Streaming Solutions på Net Insight.

Lösningen mellan Net Insight, Media Excel och Microsoft Azure visas på NAB i Net Insights monter #SU2806 och Media Excels monter #SU6710.

För mer information, kontakta:
Filippa Hasselström, VP Streaming Solutions på Net Insight AB, 08-685 0400, filippa.hasselstrom@netinsight.net

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden, med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter. Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, se netinsight.net

Twitter: @NetInsight, twitter.com/NetInsight

LinkedIn: @Net Insight www.linkedin.com/company/net-insight

MyNewsdesk: www.mynewsdesk.com/se/netinsight