Net Insight möjliggör sömlös videoproduktion för LinkedIn Corp

Framgångsrik distansproduktion mellan New York och Kalifornien

Stockholm, NAB 2019 (monter SU2806) – Net Insight meddelar idag att LinkedIn Corp använder Net Insights Nimbra-lösningar för högkvalitativ transport med låg fördröjning av videoproduktion mellan företagets centrala kontrollrum och ett flertal studior.

LinkedIn Corp, världens största professionella nätverk med fler än 610 miljoner användare i mer än 200 länder och regioner över hela världen, har valt och implementerat ett Nimbra-baserat medianät för företagets kontor i Empire State Building på Manhattan i New York, samt företagets studior i Sunnyvale i Kalifornien. Medianätet möjliggör effektiv produktion av LinkedIns interna videor samt livevideor till deras nätverksplattform.

Distansproduktion är en central faktor för att kunna leverera mer liveinnehåll med högre kvalitet och mindre resurser och är en del av det omfattande teknologiskiftet där nätet blir allt viktigare vad gäller pålitlighet, kapacitet och flexibilitet. Det sömlösa arbetsflödet innebär att kameraupptagningar transporteras mellan studior och centrala produktionsenheter belägna på olika geografiska platser över ett effektivt medianät.

”Net Insights lösning gör det möjligt för oss att producera shower där programledaren i New York intervjuar personer i Sunnyvale och den sömlösa interaktiviteten är fantastisk, utan märkbar fördröjning,” säger Gary Schneider, Manager, Broadcast Systems Engineering på LinkedIn Corp. ”Vi planerar att dra nytta av Net Insights pålitliga och högkvalitativa lösning på andra platser runt om i världen i framtiden.”

”Vi är mycket nöjda med att kunna stödja LinkedIn Corp att starta igång sin distansproduktion med kort varsel,” säger Henrik Sund, VD på Net Insight. ”Allt fler av våra kunder inser att de kan utnyttja potentialen med detta nya arbetssätt och samtidigt öka både effektivitet och kvalitet.”

Net Insight vann och levererade ordern under första kvartalet.

För mer information, kontakta:
Henrik Sund, VD på Net Insight AB, 08-685 0400, henrik.sund@netinsight.net

Om Net Insight

Net Insights vision är att möjliggöra en live och interaktiv TV-upplevelse för alla världen över. Vårt mål är att leda utvecklingen och möjliggöra en global mediemarknadsplats där live-innehåll kan delas och interaktion bland TV-publiken kan ske i realtid. Vi vill skapa medieupplevelser för framtiden, med fokus på innehåll.

Net Insight levererar produkter, mjukvara och tjänster för effektiv, högkvalitativ medietransport, tillsammans med effektiv resursplanering, som skapar en förbättrad TV-upplevelse. Net Insights erbjudande omfattar hela mediespektrat, från TV-kameror och TV-studior, ända fram till TV-konsumenter. Våra lösningar gynnar nätoperatörer och TV- och produktionsbolag genom att sänka den totala ägandekostnaden, förbättra deras arbetsflöden och ge dem möjlighet att hitta nya affärsmöjligheter.

Fler än 500 ledande kunder levererar affärskritiska medietjänster med Net Insights produkter i över 60 länder. Net Insight är noterat på Nasdaq Stockholm.

För mer information, se netinsight.net

Twitter: @NetInsight, twitter.com/NetInsight

LinkedIn: @Net Insight, www.linkedin.com/company/net-insight

Om LinkedIn