Robit Oyj: ROBIT OYJ OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-31.3.2019: TERVEHDYTTÄMISOHJELMA ETENI SUUNNITELLUSTI

ROBIT OYJ                                 PÖRSSITIEDOTE                                                           25.4.2019 KLO 8.00

Tekstissä Q1 viittaa ajanjaksoon 1.1.-31.3.2019.
Vastaavan ajanjakson tiedot vuodelta 2018 on esitetty sulkeissa.
Prosenttiluvut on laskettu tuhansista euroista.
ja lainoissa vaikuttaen myös tuloslaskelman vertailtavuuteen vuoteen 2018. EBITDA-tasolla vaikutus on 0,5 miljoonaa euroa tulosta parantava ja EBITA-tasolla muutoksella ei ole olennaista vaikutusta. Rahoituskuluihin vaikutus on 0,1 miljoonaa euroa. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedossa 2.

Robit julkaisee aiempaa laajempia raportteja neljännesvuosittain tavoitteenaan antaa parempaa tietoa yhtiön kehityksestä sen osakkeenomistajille.

1.1.-31.3.2019 lyhyesti

• Liikevaihto 20,1 miljoonaa euroa (21,1), muutos -5,0 prosenttia.
  • EBITDA 1,1 miljoonaa euroa (-0,5)
  • Vertailukelpoinen EBITDA 1,1 miljoonaa euroa (0,2), muutos 490,9 prosenttia*.
  • EBITA -0,6 miljoonaa euroa (-1,6).
  • Vertailukelpoinen EBITA -0,6 miljoonaa euroa (-0,9)*.
  • Liikevoittoprosentti (EBIT %) -3,9 prosenttia liikevaihdosta (-8,6).
  • Katsauskauden tulos -0,4 miljoonaa euroa (-3,1).
  • Operatiivinen kassavirta -0,6 miljoonaa euroa (-1,4).
  • Omavaraisuusaste katsauskauden lopussa 49,9 prosenttia (57,2%).
Keskeiset tunnusluvutQ1 2019Q1 2018Muutos %2018
Liikevaihto, 1000 euroa20 06621 115-5,0 %82 683
EBITDA, 1000 euroa1 139-512 -4 782
Vertailukelpoinen EBITDA*, 1000 euroa1 139193490,9 %-3 529
EBITA, 1000 euroa-578-1 59463,7 %-9 658
Vertailukelpoinen EBITA*, 1000 euroa-578-88935,0 %-8 405
Vertailukelpoinen EBITA %-2,9 %-4,2 % -10,2 %
EBIT, 1000 euroa-790-1 80956,3 %-29 800
EBIT, osuus liikevaihdosta %-3,9 %-8,6 % -36,0 %
Katsauskauden tulos, 1000 euroa-380-3 14887,9 %-31 384

* Q1 2019 ei ollut vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Q1 2018 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät: liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvät toimet 704 tuhatta euroa. Lisätietoja vertailukelpoisista eristä liitetiedoIssa 2 ja 32.

ROBITIN NÄKYMÄT VUODELLE 2019

Robitin kohdemarkkinoiden näkymät vuodelle 2019 ovat kokonaisuudessaan myönteiset, vaikka markkinasegmenttien kysynnässä onkin alueellisia eroja. Kaivosteollisuuden kysyntä kulutusosille on vakaata ja markkinan arvioidaan pysyvän aktiivisena. Rakennusteollisuus ja maanalainen rakentaminen ovat syklisempiä, jolloin alueelliset vaihtelut ovat suurempia. Kaivonporausmarkkinan odotetaan jatkuvan edelleen aktiivisena.
Kulutusosien kysyntä on investointituotteisiin verrattuna vähemmän suhdanneherkkää. Tämä Robitin liiketoiminnan erityispiirre yhdistettynä yhtiön nykyiseen markkinaosuuteen antaa hyvät edellytykset myynnin kasvulle.

OHJEISTUS VUODELLE 2019

Vuonna 2019 yhtiön tavoitteena on saavuttaa positiivinen EBITA-kannattavuus sekä vapauttaa merkittävästi liiketoimintaan sitoutuneita pääomia.

VÄLIAIKAINEN TOIMITUSJOHTAJA ILKKA MIETTINEN:

Robitin tehostamisohjelma edistyi suunnitellusti. Ohjelma keskittyy neljään osa-alueeseen: jakeluverkoston ja yhtiön oman myynnin kehittämiseen, käyttöpääoman tehostamiseen, kapasiteetin ja resurssien tehokkaampaan käyttöön sekä henkilöstön motivaatioon ja suorituskykyyn.

Robitilla on hyvät edellytykset kasvaa markkinoilla jatkamalla panostuksia myynti- ja jakelijaverkoston kehittämiseen sekä tarjonnan parempaan saatavuuteen. Yhtiö on alkuvuoden aikana solminut uusia jakelijasopimuksia mm. Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. Nämä toimenpiteet näkyvät parantuneena tilauskertymänä alkuvuoden aikana. Tilauskertymä kasvoi vuoden 2018 viimeiseen kvartaaliin verrattuna 32 % ja vertailukauteen verrattuna 4 %.
Liikevaihto kasvoi 2018 viimeiseen kvartaaliin verrattuna 7 % ja laski 5 % vertailukaudesta, vertailukelpoisin valuutoin laskua oli 7 %. Robitin kysyntä kehittyi edelleen varsin epäyhtenäisesti eri markkina-alueilla. Suurten alueiden, kuten Australian ja Pohjois-Amerikan liikevaihdon kehitys jatkui haasteellisena.  Uusia asiakkuuksia saatiin Pohjois-Amerikan alueella, Venäjällä sekä Etelä-Afrikassa.

Vuonna 2018 ensimmäisellä puoliskolla toteutetun uudelleenjärjestelyohjelman vaikutukset toteutuivat pääosin vuonna 2018 ja kustannushyödyt vaikuttavat edelleen vuoden 2019 tulokseen.

Käyttöpääoman tehostamisessa on saavutettu merkittäviä parannuksia myyntisaamisten hallinnassa ja toimitusketjun prosesseja on kehitetty asiakastarpeita paremmin vastaaviksi. Alkuvuoden aikana on tehty perusteellinen tarkastelu yhtiön toimituskyvystä ja varastojen hallinnasta. Eri tyyppisille tuotteille on määritetty kiertonopeustavoitteet. Tavoitteena on valmistuotevarastoihin sitoutuneen pääoman vapauttaminen.

Osana tehostamisohjelmaa Robit tarkastelee kapasiteetin ja resurssien käyttöastetta jatkuvasti. Tähän liittyen yhtiö päätti maaliskuussa siirtää USA:ssa sijaitsevan Shermanin tehtaassa valmistettavat DTH-tuotteet valmistettavaksi yhtiön muissa tehtaissa. Tuotanto Shermanin tehtaalla loppuu vuoden toisen neljänneksen aikana.

Robitin tärkein voimavara liiketoiminnan kehittämiseksi on osaava ja motivoitunut henkilöstö. Katsauskauden aikana henkilöstölle järjestettiin strategiatyöpajoja kaikissa yksiköissä. Työpajoilla pyritään varmistamaan, että kaikki ymmärtävät yhtiön strategian. Lisäksi aloitettiin viikoittaiset pulssikyselyt, joilla mitataan henkilöstön hyvinvointia ja työntekijäkokemusta.

TARJONNAN KEHITTÄMINEN

Tarjonnassa on kehitetty uusi timanttinastaterä useiden kilometrien syvyisten reikien poraukseen. DTH-porakruunujen suorituskykyä on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa. Näiden poraustulokset ovat olleet lupaavia. Kaivonporaussegmenttiin on kehitetty uusi DTH-porakone sekä siihen soveltuvat kruunut.  Kaivosautomaatioon on kehitetty tuotantoporauksen timanttinastaterä, mikä mahdollistaa pidemmät miehittämättömät porausjaksot.
Porareiän suoruuden mittaukseen kehitetyn Sense-tuoteperheen käytettävyyttä ja käyttöjärjestelmää on parannettu asiakaskokemuksiin perustuen.

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN MUODOSTUMINEN

Investoinnit, osuus liikevaihdosta %0,000,14 5,6 %
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana295316-6,4 %308
Henkilöstö katsauskauden lopussa283302-6,3 %286

* Q1 2019 ei ole vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. Q1 2018 vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät: liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyvät toimet 704 tuhatta euroa. Vertailukelpoisista eristä, kuten IFRS 16 vaikutuksista, löytyy lisätietoja laadintaperiaatteista kappaleIsta 2 JA 3.2.
** Käyttöomaisuuden luovutuksista saadut tulot ja investoinnit netotettu. Bruttoinvestoinnit olivat 135 tuhatta euroa ja käyttöomaisuuden luovutukset 177 tuhatta euroa Q1 2019.

LIIKEVAIHTO JA TALOUDELLINEN TULOS:

Tammikuu-maaliskuu 2019

Konsernin liikevaihto katsauskaudella oli 20,1 miljoonaa euroa (21,1), laskua vertailukauteen oli 5 prosenttia. Vertailukelpoisin valuutoin muutos oli -6,7 %.

Liikevaihdosta 9,3 miljoonaa euroa (9,4) muodostui Top Hammer -liiketoiminnasta ja 10,8 miljoonaa euroa (11,7) Down The Hole -liiketoiminnasta.  DTH-liikevaihdon lasku vertailukaudesta johtui mm. merkittävän asiakkaan louhoksen sortumasta sekä hitaasta uusien asiakkuuksien hankinnasta. Top Hammer -liikevaihto oli vertailukauden tasolla jakelijaportaassa tehdyistä muutoksista huolimatta.

Konsernin liikevaihdosta EMEA-alueen osuus oli 8,5 miljoonaa euroa (8,4), Australasia-alueen 3,7 miljoonaa euroa (5,5), Asia-alueen 3,1 miljoonaa euroa (2,8), Americas -alueen 3,3 miljoonaa euroa (3,5) sekä East-alueen 1,6 miljoonaa euroa (0,9).

EBITA oli -0,6 miljoonaa euroa (-1,6). Vertailukelpoinen EBITA oli -0,6 miljoonaa euroa (-0,9) eli -2,9 prosenttia (-4,2) liikevaihdosta. Vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä vertailukaudella olivat rakenne- ja liiketoimintamallin muutoksista johtuneet uudelleenjärjestelykulut (0,7 miljoonaa euroa).

Liiketulos (EBIT) oli -0,8 miljoonaa euroa (-1,8). Liiketulos oli -3,9 prosenttia (-8,6) katsauskauden liikevaihdosta.

Nettorahoituskulut olivat 0,2 miljoonaa euroa (-1,3), josta korkokulujen osuus oli 0,4 miljoonaa euroa ja valuuttakurssimuutosten 0,6 miljoonaa euroa (-1,2). Tulos ennen veroja oli -0,6 miljoonaa euroa (-3,1) ja verot 0,2 miljoonaa euroa (-0,1).

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin liiketoiminnan nettorahavirta oli -0,6 miljoonaa euroa (-1,4). Käyttöpääoman muutoksien vaikutus oli -0,8 miljoonaa euroa (-0,9). Raportointijaksolla käyttöpääoman muutos johtui saatavien laskusta 0,9 miljoonaa euroa, varaston kasvusta -1,0 miljoonaa euroa sekä korottomien velkojen laskusta -0,7 miljoonaa euroa.

Nettokäyttöpääoma oli 38,4 miljoonaa euroa (42,0) katsauskauden lopussa.

Investointien nettorahavirta oli 0,0 miljoonaa euroa (-3,1). Tuotannolliset bruttoinvestoinnit olivat 0,3 miljoonaa euroa (2,8).

Rahoituksen nettorahavirta -9,2 miljoonaa euroa (-2,3) muodostui lainojen nettomuutoksista. Yhtiö lyhensi lainojaan 7,5 miljoonaa euroa ensimmäisen neljänneksen aikana. Lisäksi investointien nettorahavirtaan sisältyy 1,0 miljoonaa euroa luotollisten tilien muutosta sekä IFRS 16 mukaisesti raportoituja vuokravelkojen lyhennyksiä 0,6 miljoonaa euroa.

Konsernilla oli likvidejä varoja katsauskauden lopussa 18,0 miljoonaa euroa (35,2) ja korollisia rahoitusvelkoja yhtensä 42,8 miljoonaa euroa (47,5). Korolliset nettovelat olivat 24,8 miljoonaa euroa (12,3) ja ilman IFRS 16 velkojen osuutta 16,7 miljoonaa euroa.

Konsernin oma pääoma oli katsauskauden lopussa 58,0 miljoonaa euroa (88,0).

Konsernin omavaraisuusaste oli 49,9 prosenttia (57,2) ja nettovelan suhde omaan pääomaan (gearing) oli 42,7 prosenttia (14) ja  Ilman IFRS16 vaikutusta 28,8 %

Poistot ja alaskirjaukset olivat 1,9 (1,3) miljoonaa euroa. Poistoista 0,2 miljoonaa euroa liittyi ostettujen yritysten asiakkuus- ja brändiarvojen poistoihin.

HENKILÖSTÖ JA JOHTO

Henkilöstön määrä pieneni vertailukauden loppuun verrattuna 19 henkilöllä ja oli katsauskauden päättyessä 283 (302). Katsauskauden lopussa yhtiön henkilöstöstä 79 prosenttia oli Suomen ulkopuolella.

VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 2019

Robit Oyj:n varsinainen yhtiökokous 27.3.2019 hyväksyi esitetyn tilinpäätöksen 1.1.-31.12.2018 ja päätti, että osinkoa ei jaeta.

Yhtiökokous päätti myöntää vastuuvapauden yhtiön hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajille 31.12.2018 päättyneeltä tilikaudelta.

Yhtiökokous päätti yhtiön hallituksen jäsenten lukumääräksi viisi (5). Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Harri Sjöholm, Mammu Kaario, Mikko Kuitunen, Kai Seikku ja Kalle Reponen.

Tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy valittiin uudelleen yhtiön tilintarkastajaksi toimikaudelle, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka. Tilintarkastusyhteisö Ernst & Young Oy on ilmoittanut, että sen päävastuullisena tilintarkastajana toimii KHT Mikko Järventausta. Yhtiökokous päätti, että tilintarkastajan palkkio maksetaan yhtiön hyväksymän kohtuullisen laskun mukaan.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 2.108.390 oman osakkeen hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta yhdessä tai useammassa erässä yhtiön vapaalla omalla pääomalla. Hankittavien ja/tai pantiksi otettavien osakkeiden enimmäismäärä vastaa 10 % yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Yhtiö ei kuitenkaan voi yhdessä tytäryhteisöjensä kanssa omistaa ja ottaa omia osakkeita pantiksi millään hetkellä sellaista määrää, joka olisi yhteenlaskettuna yli yksi kymmenesosa yhtiön kaikista osakkeista. Omia osakkeita voidaan valtuutuksen nojalla hankkia vain vapaalla omalla pääomalla. Osakkeet hankitaan muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa Nasdaq Helsinki Oy:n järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan tai muuten markkinoilla muodostuvaan hintaan. Valtuutusta esitetään käytettäväksi esimerkiksi yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien toteuttamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Päätettiin, että valtuutus kumoaa yhtiökokouksen 28.3.2018 antaman valtuutuksen päättää omien osakkeiden hankkimisesta. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2020 asti.

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta. Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 2.108.390 osaketta, mikä määrä vastaa 10 % yhtiön kaikista osakkeista kokouskutsupäivän tilanteen mukaan. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa mahdollisesti olevia omia osakkeita. Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta esitetään käytettäväksi yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin. Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2020 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

Yhtiökokous päätti perustaa osakkeenomistajien nimitystoimikunnan valmistelemaan hallituksen jäsenten valintaa ja palkitsemista sekä hallituksen valiokuntien jäsenten palkitsemista koskevat ehdotukset seuraaville varsinaisille yhtiökokouksille sekä tarvittaessa ylimääräisille yhtiökokouksille. Lisäksi yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen liitteenä 1 olevan osakkeenomistajien nimitystoimikunnan työjärjestyksen. Työjärjestys on saatavana yhtiön internetsivuilta https://www.robitgroup.com/?investor=hallinnointi/yhtiokokous. Osakkeenomistajien nimitystoimikunta koostuu yhtiön neljän suurimman osakkeenomistajan nimeämistä edustajista.

OSAKKEET JA OSAKEVAIHTO

Yhtiön osakemäärä 31.3.2019 oli 21 083 900 osaketta. Yhtiön osakkeenomistajien määrä 31.3.2019 oli 2 896.

Osakevaihto oli 2 611 041 osaketta (509 697)

Yhtiöllä on hallussaan omia osakkeita 28 633 (0,14 prosenttia osakemäärästä). Yhtiön osakkeiden markkina-arvo 31.3.2019 oli 47,4 miljoonaa euroa (osakkeen arvo 2,25 euroa).

RISKIT JA LIIKETOIMINNAN EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Robitin riskit ja epävarmuustekijät liittyvät yhtiön toimintaympäristön mahdollisiin muutoksiin sekä globaaliin taloudelliseen ja poliittiseen kehitykseen.

Lisäksi epävarmuustekijöitä ovat valuuttojen kurssikehitys, uusien tietojärjestelmien toimivuus ja käyttöönotto, yritysostojen integrointi, toimitusvarmuuteen ja logistiikkaan liittyvät riskit sekä IPR-riskit. Vientimaiden vero- ja tullilainsäädännöissä tapahtuvat muutokset voivat vaikeuttaa yhtiön harjoittamaa vientikauppaa tai sen kannattavuutta. Myös tietoturvaan ja kyberuhkiin liittyvillä riskeillä voi olla haitallinen vaikutus Robitin liiketoiminnalle. Liiketoimintaympäristön mahdolliset muutokset voivat vaikuttaa kielteisesti asiakkaidemme maksukäyttäytymiseen ja lisätä Robitin tuotteisiin ja muihin toimintoihin liittyvien oikeudenkäyntien, oikeudellisten vaatimusten ja erimielisyyksien riskiä.

MUUTOKSET KONSERNIRAKENTEESSA

Katsauskaudella ei tehty muutoksia konsernirakenteessa.

MUUT TAPAHTUMAT KATSAUSKAUDELLA

Robit Oyj tiedotti 3.1.2019 sopineensa päärahoittajapankin kanssa 35,0 MEUR lainojen uudelleenjärjestelyistä. Uudessa sopimuksessa tilikaudella 2019 kovenanttiehtona seurataan käyttökatetta ajanjaksoilla 1.1.- 30.6.2019 ja 1.1. - 31.12.2019, jonka jälkeen palataan vanhaan kovenanttiehtoon. Tehdyn sopimuksen mukaan lainojen marginaalia nostetaan keskimäärin 1,1 prosenttiyksiköllä.
Lainojen marginaalit palautuvat rahoitussopimuksessa määritellylle tasolle, kun rahoitusehtojen mukainen
alkuperäinen kovenanttitaso korollisten nettovelkojen suhde käyttökatteeseen saavutetaan.

Robit Oyj on vastaanottanut 8.1.2019 Arvopaperimarkkinalain 9. luvun 5. pykälän mukaisen ilmoituksen
Athanase Industrial Partner Ltd:ltä. Athanase Industrial Partner Ltd:n omistusosuus Robit Oyj:n osakkeiden kokonaismäärästä on noussut yli viiden (5) prosentin 8.1.2019.

Yhtiö tiedotti 5.3.2019 uudelleenorganisoivansa Halcon liiketoimintaa USA:ssa. DTH-kruunujen valmistus Robitin Shermanin (USA) toimipisteestä keskitetään yhtiön muihin tuotantoyksiköihin ja Shermanin tuotanto lopetetaan. Halcon liiketoiminta jatkuu Pohjois- ja Etelä-Amerikassa aktiivisena ja Halco pystyy jatkossakin palvelemaan jakelijoitaan ja suoria asiakkaitaan.  Uudelleenorganisoinnilla ei ole vaikutusta Robit-brändillä myytävien tuotteiden liiketoimintaan Amerikoissa. Henkilöstövaikutukseltaan uudelleenjärjestely merkitsee neljän tuotantohenkilön vähennystä. Järjestelyllä ei ole vaikutusta Robitin vuodelle 2019 annettuun tulosohjeistukseen.

Robit Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 27.3.2019 valittu hallitus järjestäytymiskokouksessaan valitsi  keskuudestaan hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajan, jäsenet palkitsemisvaliokuntaan, työvaliokuntaan ja tarkastusvaliokuntaan. Hallitus valitsi Harri Sjöholmin hallituksen puheenjohtajaksi ja Mammu Kaarion varapuheenjohtajaksi. Hallitus arvioi, että kaikki hallituksen jäsenet lukuun ottamatta Harri Sjöholmia ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista. Palkitsemisvaliokunnan jäseniksi valittiin Harri Sjöholm (pj.), Mammu Kaario ja Mikko Kuitunen. Työvaliokunnan jäseniksi valittiin Kalle Reponen (pj.), Harri Sjöholm ja Mikko Kuitunen. Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Mammu Kaario (pj.), Kalle Reponen ja Kai Seikku.

KATSAUSKAUDEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Ei katsauskauden jälkeisiä tapahtumia.

Lempäälässä 25.4.2019

ROBIT OYJ

Lisätietoja antaa:
Ilkka Miettinen, talousjohtaja, vt. toimitusjohtaja
ilkka.miettinen@robitgroup.com

Harri Sjöholm, hallituksen puheenjohtaja
harri.sjoholm@robitgroup.com

Robit on voimakkaasti kansainvälistynyt kasvuyhtiö, joka myy kulutusosia eli porakalustoa globaalisti asiakkailleen seuraavilla markkinasegmenteillä: kaivosteollisuus, rakentaminen ja urakointi, tunnelinporaus sekä kaivonporaus. Yhtiön tarjonta jakaantuu kolmeen tuote- ja palvelualueeseen: Top Hammer, Down-the-Hole ja Digital Services. Yhtiöllä on maailmalla 15 omaa myynti- ja palvelupistettä ja aktiivinen myyntiverkosto 115 maassa. Robitilla on tuotantoyksiköt Suomessa, Etelä-Koreassa, Australiassa,
Englannissa ja USA:ssa. Robitin osake noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa: www.robitgroup.com.

Jakelu:
www.robitgroup.com

Edellä esitetyt tiedot sisältävät tulevaisuudennäkymistä annettuja lausumia, jotka liittyvät tuleviin tapahtumiin tai yhtiön tulevaan taloudelliseen kehitykseen. Joissakin tapauksissa tällaiset lausumat voi tunnistaa ehdollisesta ilmaisutavasta (”saattaa”, ”odotetaan”, ”arvioidaan”, ”uskotaan”, ”ennustetaan” jne.) tai muista vastaavista ilmaisuista. Tällaiset lausumat perustuvat Robitin johdon tiedossa oleviin oletuksiin ja tekijöihin sekä sen tämänhetkisiin päätöksiin ja suunnitelmiin. Tulevaisuudennäkymistä annettuihin lausumiin liittyy aina riskejä ja epävarmuustekijöitä, koska ne liittyvät tapahtumiin ja riippuvat olosuhteista, joiden ilmenemisestä tulevaisuudessa ei ole varmuutta. Tämän vuoksi tulevat tulokset voivat erota merkittävästikin tulevaisuudennäkymistä annetuissa lausumissa esitetyistä tai oletetuista tuloksista.

TILINPÄÄTÖSLYHENNELMÄ

Määräysvallattomille omistajille589-860-814
 209-4 008-32 198

Muut laajan tuloksen erät
Erät jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteisiksi:
Muuntoerot209-4 008-32 198
Muut laajan tuloksen erät verojen jälkeen000
Tilikauden laaja tulos yhteensä209-4 008-32 198

Tilikauden laajan tuloksen jakautuminen:
Emoyhtiön osakkeenomistajille411-4 008-32 198
Määräysvallattomille omistajille000
Konsernin laaja tulos411-4 008-32 198

Osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos-0,02-0,15-1,49

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Konsernin laajassa tuloslaskelmassa vuokrasopimukset esitetään poistoina ja korkokustannuksina. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.
**Tuloslaskelmalyhennelmässä varastojen muutokset on esitetty materiaalit ja palvelut erässä ja valmistus omaan käyttöön liiketoiminnan muissa kuluissa.

KONSERNITASE

Lyhytaikaiset velat yhteensä23 75931 36930 697
Velat yhteensä58 39866 69359 233

Oma pääoma ja vieras pääoma yhteensä116 419154 737116 996

lainoissa. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.

KASSAVIRTALASKELMA

Rahavarat tilikauden alussa27 47042 17242 172
Valuuttakurssierot rahavaroista217-120-270
Rahavarat tilikauden lopussa17 95935 22127 470

* IFRS 16 -standardin mukaan vakiomaksut vähennetään liiketoiminnasta ja lisätään rahoituksen rahavirtojen laskemiseen. 540 tuhatta euroa vuokrasopimuksista liittyy IFRS 16: n vuokrasopimuksiin. Lisätietoja IFRS 16 -standardista liitetiedoissa 2.

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA
EUR TuhattaOsakepää-omaYlikurssi-rahastoSijoitetun vapaan oman pääoman rahastoKertynyt muuntoeroKertyneet voittovaratYhteensä
Oma pääoma 1.1.201870520282 502-1 1579 86892 120
Katsastuskauden tulos    -3 148-4 370
Muut laajan tuloksen erät
Muuntoerot   -860 -670
Laaja tulos   -860-3 148-4 008

Laskennallisten verojen muutokset    -83-83
Osakepohjaiset palkkiot työntekijöille    1616
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa0000-66-66

Oma pääoma 31.3.201870520282 502-2 0176 65388 045

Oma pääoma 1.1.201970520282 266-1 983-23 42657 764
Katsastuskauden tulos    -380-380
Muut laajan tuloksen erät     0
Muuntoerot   589 589
Laaja tulos000589-380209

Osakepohjaiset palkkiot työntekijöille    4343
Suoraan omaan pääomaan kirjatut liiketoimet omistajien kanssa00004343

Oma pääoma 31.3.201970520282 266-1 395-23 76358 016

*IFRS 16 implementoinnilla ei ollut vaikutusta omaan pääomaan 1.1.2019, koska uuden standardin johdosta taseeseen tuodut varat ja velat olivat yhtä suuria.

LIITETIEDOT
Sisältö

1. Laatimisperiaatteet
  2. Käyttöönotettu uusi IFRS 16 standardi
  3. Tunnusluvut ja laskentakaavat
  4. Liikevaihdon jaottelu
  5. Rahoitusjärjestelyt
  6. Muutokset aineellisissa käyttöomaisuushyödykkeissä
  7. Arvonalentumistestaus
  8. Annetut takaukset
  9. Yrityshankinnat
  10. Johdannaiset

1. LAATIMISPERIAATTEET
Olemme laatineet tämän osavuosikatsauksen IAS 34 'Osavuosikatsaukset' -standardin mukaisesti käyttäen samoja laatimisperiaatteita kuin vuositilinpäätöksessä. Osavuosikatsaus on tilintarkastamaton.

Kaikki tilinpäätöslyhennelmän ja liitetietojen luvut ovat pyöristettyjä, minkä vuoksi yksittäisten lukujen yhteenlaskettu summa saattaa poiketa esitetystä summasta.

2. KÄYTTÖÖNOTETTU UUSI IFRS 16 STANDARDI

Konserni on soveltanut 1.1.2019 alkaen IFRS 16 standardia, joka korvaa vanhan IAS 17 Vuokrat- standardin. Konserni otti IFRS 16 -standardin käyttöön käyttäen yksinkertaistetun takautuvan soveltamisen lähestymistapaa soveltamisen aloittamisajankohtana 1.1.2019, jolloin vertailukausia ei oikaistu.

IFRS 16 standardin käyttöönoton vaikutukset

IFRS 16:ssä määrätään periaatteet, joiden mukaan vuokrasopimukset kirjataan ja arvostetaan, miten ne esitetään tilinpäätöksessä ja mitä tietoja niistä annetaan. Sen seurauksena lähes kaikki vuokrasopimukset on kirjattu taseeseen, sillä operatiivisten vuokrasopimusten ja rahoitusleasingsopimusten välinen erottelu poistui. Uuden standardin mukaisesti kirjataan omaisuuserä (vuokralle otetun omaisuuserän käyttöoikeus) ja vuokrien maksua koskeva rahoitusvelka. Ainoita poikkeuksia ovat lyhytaikaiset ja arvoltaan vähäisiä kohteita koskevat vuokrasopimukset.

Tilinpäätöshetkellä konsernilla oli ei peruutettavissa olevia operatiivisia vuokrasopimuksia, jotka olivat 5 538 tuhatta euroa. Yhteensä standardin mukaisia vuokravelvoitteita kirjattiin 1.1.2019 käyttöomaisuuseriin ja vuokrasopimusvelkoihin 8 073 tuhatta euroa.

EUR tuhatta1.1.2019
Varat
Käyttöoikeudet9 262
Aiemmin rahoitusleasingsopimuksina raportoidut varat-1 179
Ennakkomaksut-10
Varat yhteensä8 073
Velat
Korolliset lainat8 073
Velat yhteensä8 073

Konsernilla on vuokrasopimuksia erilaisista tiloista, laitteista, koneista, ajoneuvoista ja muista laitteista. Ennen IFRS 16 standardin käyttöönottoa konserni luokitteli kaikki vuokrasopimukset joko rahoitusvuokrasopimuksiksi tai operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi. Vuokrasopimus luokiteltiin rahoitusvuokrasopimukseksi, jos se siirsi kaikki vuokratun omaisuuden omistamiseen liittyvät riskit ja edut konsernille; muuten se luokiteltiin operatiiviseksi vuokrasopimukseksi. Rahoitusvuokrasopimukset aktivoitiin vuokrasopimuksen alkaessa vuokratun omaisuuden käypään arvoon. Operatiivisessa vuokrasopimuksessa vuokrattua omaisuutta ei aktivoitu ja vuokrasopimukset kirjattiin vuokrakuluiksi tulosvaikutteisesti vuokra-ajan kuluessa.

IFRS 16 -standardin käyttöönotossa konserni soveltaa kaikkia vuokrasopimuksia koskevaa yhtenäistä kirjaus- ja arvostusmenetelmää lukuun ottamatta lyhytaikaisia ​​vuokrasopimuksia ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimuksia.

Rahoitusvuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset
Konserni ei muuttanut kirjattujen omaisuuserien ja velkojen alkuperäisiä kirjanpitoarvoja (ts. käyttöoikeusvarat ja velat ovat yhtä suuret kuin taseeseen kirjattavat vuokrat ja velat IAS 17: n mukaisesti). IFRS 16 -standardin vaatimuksia sovellettiin näihin vuokrasopimuksiin 1.1.2019 alkaen.

Operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset
Konserni kirjasi käyttöoikeudet ja vuokravelat niille vuokrasopimuksille, jotka aiemmin luokiteltiin operatiivisiksi vuokrasopimuksiksi, lukuun ottamatta lyhytaikaisia vuokrasopimuksia ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimuksia.

Siltalaskelma operatiivisista vuokravastuista standardin mukaisiin vuokravelkoihin:

EUR tuhatta
Operatiiviset vuokrasopimuksien sitoumukset 31.12.20185 538
Painotettu keskimääräinen korko 1.1.20195,6 %
Diskontattujen vuokrasopimusten sitoumukset 1.1.20194 534
Vähennetään:
Sitoumukset, jotka liittyvät lyhytaikaisiin ja vähäarvoisiin varoihin-87
Lisätään:
Rahoitusvuokrasopimuksiksi aiemmin luokitellut vuokrasopimukset775
Johdon harkinnan mukaiset pidennykset, joita ei ole kirjattu 31.12.20183 625
Vuokravelat 1.1.20198 847

Laatimisperiaatteet

Käyttöoikeudet:
Konserni kirjaa käyttöoikeudet standardin käyttöönotto päivänä 1.1.2019. Käyttöoikeudet arvostetaan hankintamenoon vähennettynä kertyneillä poistoilla ja arvonalentumisilla, ja ne on oikaistu vuokrasopimusten uudelleenarvioinnilla.

Vuokrasopimukset
Standardin käyttöönotto päivänä 1.1.2019 konserni kirjasi vuokravastuut, jotka on arvostettu sopimusperusteiseen tai arvioituun vuokra-ajan nykyarvoon. Vuokrasopimusten maksut sisältävät kiinteät maksut vähennettynä mahdollisilla jälleen vuokraus tuotoilla.

Vuokramaksujen nykyarvoa laskettaessa konserni käyttää arvioitua kiinteistösijoittajan tuottovaatimuksen diskonttokorkoa rakennuksiin ja maa-alueisiin. Koneissa ja kalustoissa sekä ajoneuvoissa käytetään rahoitussopimuksissa määriteltyjä korkoja tai paikallista arvioitua lisärahoituksen korkoa.

Lyhytaikaiset vuokrasopimukset ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimukset
Konserni soveltaa lyhyen aikavälin vuokrasopimusta koskevaa poikkeusta lyhytaikaisiin vuokrasopimuksiin Siinä sovelletaan myös vähäarvoisten omaisuuserien kirjaamisvelvoitteen vuokrasopimusta, joka on vähäinen. Lyhytaikaiset vuokrasopimukset ja vähäarvoisten omaisuuserien vuokrasopimukset on kirjattu kuluksi.

Erityinen harkinta sopimusten vuokra-ajan määrittämisessä

Konserni määrittelee vuokrasopimukset ei-purettavissa oleviksi. Jos vuokrasopimukseen sisältyy mahdollisuus jatkaa tai päättää vuokrasopimus, otetaan pidennys huomioon johdon harkinnan mukaan merkittäviin vuokrakohteisiin, kuten tiloihin, maa-alueisiin, laitoksiin ja koneisiin.

Käyttöoikeudet
Tuhatta euroaMaa-alueetRakennukset ja rakennelmatKoneet ja kalustoMuut aineelliset hyödykkeetYhteensäVuokravelat
1.1.20191 0926 5451 559659 2628 847

Vertailukelpoinen oman pääoman tuotto (ROE)  %-0,7 %-2,7 %-40,2 %
Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) %-1,0 %-1,9 %-26,4 %

3.2 VAIHTOEHTOISTEN TUNNUSLUKUJEN TÄSMÄYTYS
Robit esittää vaihtoehtoisia tunnuslukuja lisätietona IFRS-standardien mukaisesti laadituissa konsernin tuloslaskelmissa, konsernin taseissa ja konsernin rahavirtalaskelmissa esitetyille tunnusluvuille. Robitin näkemyksen mukaan vaihtoehtoiset tunnusluvut antavat merkittävää lisätietoa Robitin toiminnan tuloksesta, taloudellisesta asemasta ja rahavirroista ja ovat usein analyytikkojen, sijoittajien ja muiden tahojen käyttämiä.

Vaihtoehtoisia tunnuslukuja ei tulisi tarkastella erillisenä IFRS:n mukaisista tunnusluvuista tai IFRS:n mukaisesti määriteltyjä tunnuslukuja korvaavina tunnuslukuina. Kaikki yhtiöt eivät laske vaihtoehtoisia tunnuslukuja yhdenmukaisella tavalla, ja siksi Robitin vaihtoehtoiset tunnusluvut eivät välttämättä ole vertailukelpoisia muiden yhtiöiden esittämien samannimisten tunnuslukujen kanssa.

Vertailukelpoisiin eriin vaikuttavat seuraavat tapahtumat: listautumiseen, yritysjärjestelyihin ja uudelleenorganisointiin liittyvät kulut.

Vertailukelpoinen EBITDA ja EBITA
EUR tuhatta1.1.-31.3.20191.1.-31.3.20181.1.-31.12.2018
Poistot ja arvonalentumiset1 9291 29725 018
EBITDA (Käyttökate)1 139-512-4 782
Uudelleen organisointiin liittyvät kulut07041 253
Vertailukelpoinen EBITDA (Käyttökate)1 139193-3 529

Yritysjärjestelyihin liittyvät poistot212215853
Alaskirjaus  19 289
EBITA-578-1 594-9 658

Uudelleen organisointiin liittyvät kulut07041 253
Vertailukelpoinen EBIT (Liikevoitto)-790-1 104-28 547
Yritysjärjestelyihin liittyvät poistot212215853
Alaskirjaus 019 289
Vertailukelpoinen EBITA-578-889-8 405

3.3 TUNNUSLUKUJEN LASKENTAKAAVAT

EBITDA*=EBIT + Poistot ja arvonalentumiset

EBITA=EBIT + Konserniliikearvon poistot

Nettokäyttöpääoma=Varasto + Myyntisaamiset ja muut saatavat – Ostovelat ja muut velat

Osakekohtainen tulos (EPS), euroa

Tilikauden voitto (tappio)

Osakeantioikaistu osakkeiden lukumäärä (keskimäärin tilikauden aikana)

Oman pääoman tuotto, %=Tilikauden voitto (tappio)x 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana)

Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE), %=Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja + Korkokulut ja muut rahoituskulutx 100
Oma pääoma (keskimäärin tilikauden aikana) + Korolliset rahoitusvelat (pitkäaikaiset ja lyhytaikaiset lainat rahoituslaitoksilta, keskimäärin tilikauden aikana)

Korolliset nettovelat=Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat rahoituslaitoksilta - Rahat ja pankkisaamiset - Lyhytaikaiset rahoitusarvopaperit

Omavaraisuusaste, %=Oma pääomax 100
Taseen loppusumma - Saadut ennakot

Nettovelkaantumisaste, %=Korolliset nettovelatx 100
Oma pääoma

4. LIIKEVAIHDON JAOTTELU

IFRS 15:n mukainen tuloutus on kunkin liiketoimintayksikön ja markkina-alueen sisällä samanlainen.

Liikevaihto liiketoimintayksiköittäin
Top Hammer9 2639 43936 598
Down the Hole10 80411 67446 074
Digital services0110
Yhteensä20 06621 11582 683

Liikevaihto markkina-aluettain
Eurooppa, Lähi-itä
ja Afrikka
Pohjois- ja Etelä-Amerikka3 2673 45312 941
Aasia3 0662 80911 593
Australasia3 6755 52119 884
Venäjä ja IVY-maat1 5999006 346
Yhteensä20 06621 11582 683

5. RAHOITUSJÄRJESTELYT

Robit Oyj ja päärahoittaja ovat sopineet, että tilikaudella 2019 kovenanttiehtona on absoluuttinen käyttökate tilanteessa 30.6.2019 sekä 31.12.2019. Lainojen korkomarginaalia korotetaan 1,1 %:lla (uusi marginaali 2,75 %), kunnes Robit Oyj:n kovenantti korolliset nettovelat/käyttökate täyttää rahoitussopimuksessa määritellyn arvon.

Yhtiöllä on käytettävissään18,0 miljoonaa euroa 31.3.2019 ja näin ollen yhtiö pystyy kaikissa tilanteissa huolehtimaan velkojenhoidostaan sekä maksuvalmiudestaan.

LAINOJEN KIRJANPITOARVOT
Pitkäaikaiset lainat
Lainat rahoituslaitoksilta24 68129 94124 678
Muut lainat661736660
Vuokravelat6 7441 060524
Pitkäaikaiset lainat yhteensä32 08631 73725 862

Lyhytaikaiset lainat
Lainat rahoituslainoksilta5 97612 67213 246
Muut lainat767576
Luotolliset tilit2 8182 9713 845
Vuokravelat1 80380251
Lyhytaikaiset lainat yhteensä10 67315 79817 419

Lainat yhteensä42 75847 53543 280

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Q1 2019 vuokraveloista yhteensä 7 811 tuhatta euroa on IFRS 16 vuokrien vastuu ja 734 tuhatta euroa entisiä rahoitusvuokravelkoja. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.

6. MUUTOKSET AINEELLISISSA KÄYTTÖOMAISUUSHYÖDYKKEISSÄ
Hankintameno kauden alussa39 89037 48337 482
Tytäryritysten hankinta040
Lisäykset8 4012 7704 082
Vähennykset-191-13-1 368
Erien väliset siirrot-124-270
Valuuttakurssierot546-518-306
Hankintameno kauden lopussa48 52239 69939 890

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset kauden alussa-14 066-11 202-11 202
Poistot-1 488-876-4 055
Vähennykset11451 029
Valuuttakurssierot-206154161
Kertyneet poistot ja arvonalentumiset kauden lopussa-15 646-11 919-14 066

Kirjanpitoarvo kauden alussa25 82426 28226 280
Kirjanpitoarvo kauden lopussa32 87627 78025 824

* IFRS 16 standardin mukaan vuokrasopimukset on raportoitu 1.1.2019 alkaen taseessa käyttöomaisuudessa ja lainoissa. Q1 2019 lisäyksistä 8 083 tuhatta euroa liittyy IFRS 16 -raportoinnin muutokseen. Lisätietoa IFRS 16-standardista liitetiedoissa 2.
7. ARVONALENTUMISTESTAUKSET
Liikearvon määrä tarkastellaan IFRS-säännösten mukaisesti vähintäänkin vuosittain. Liikearvon testauksen muuttujien arvoja tarkistetaan myös, mikäli liiketoiminnassa, kilpailutilanteessa, markkinoissa tai muissa liikearvotestauksen oletuksissa on tapahtunut olennaisia muutoksia. Yhtiöllä on kolme kassavirtaa tuottavaa yksikköä (Top Hammer, Down the Hole ja Halco). Tilanteessa 31.3.2019 yhtiö on tarkastellut liikearvotestauksessa käytettäviä oletuksia, kuten kuluvan sekä tulevien vuosien ennusteita ja korkotasojen muutoksia. Tarkastelun perusteella ei johdon arvion mukaan ole tarvetta tehdä muutoksia, mutta liikearvoerien liikkumavara on pieni.

8. ANNETUT TAKAUKSET
Omista veloista annetut takaukset ja kiinnitykset46 02546 02546 025
Muut takausvastuut261517261
Yhteensä46 28646 54246 286

*Vuokravastuut on käsitelty IFRS 16 mukaisesti ja lisätietoa IFRS 16-standardin mukaisista vastuista löytyy liitetiedoissa 2.
9. YRITYSHANKKINAT
Katsauskaudella ei tehty muutoksia konsernirakenteessa.

10. JOHDANNAISET

Yhtiö suojaa merkittävimmät ajallisesti ja määrällisesti ennustettavissa olevat nettovaluuttapositiot. Raportointijaksolla suojauksella ei ollut merkittävää vaikutusta tulokseen ja raportointijakson lopussa ei ollut avoimia johdannaisia.

Liite

Robit Oyj Osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2019