NORWEGIAN FINANS HOLDING ASA: VEKST OG RESULTATFREMGANG I BANK NORWEGIAN

Konsernets totalresultat etter skatt i 1. kvartal utgjorde 483 millioner kroner, sammenlignet med 469 millioner kroner i fjerde kvartal 2018.

Resultatutviklingen er tilfredsstillende og er drevet av utlånsvekst, stabile marginer, økte provisjonsinntekter, god kostnadskontroll og stabil kredittkvalitet.

Netto renteinntekter falt som følge av færre rentedager og økt innskuddsgarantiavsetning. Netto provisjonsinntekter økte på grunn av kredittkort- og forsikringsincentiver. Driftskostnadene økte som følge av økt markedsføringsinnsats. Nedskrivninger på utlån falt som et resultat av modellkalibreringer, kalendereffekter og på grunn av høyere kostnader i 4. kvartal forbundet med salg av misligholdte lån i Finland.

Kunde- og utlånsveksten fortsatte i 1. kvartal, med en utlånsvekst på 324 millioner kroner (1,0 milliarder kroner valutajustert), mens innskuddene falt med 1,4 milliarder kroner (830 millioner valutajustert).

Reduksjonen i innskuddsgarantibeløpet til EUR 100 000 utenfor Norge pr. 1.1.2019 har bidratt til et redusert innskuddsvolum i Sverige og Finland, mens Danmark ikke har vært påvirket.

Banken har styrket balansen i kvartalet gjennom utstedelse av senior usikrede obligasjoner på 1,0 milliarder norske kroner og 550 millioner svenske kroner.

Banken rekrutterte 70 100 nye kunder i 1. kvartal og har ved utgangen av 1. kvartal 2019 en kundemasse på 1 577 700 kunder, fordelt på 1 158 600 kredittkortkunder, 196 700 lånekunder og 222 400 innskuddskunder.

Bank Norwegian startet driften i november 2007 og tilbyr forbrukslån, kredittkort og innskudd til personkunder gjennom internett i det nordiske markedet. Bank Norwegian tilbyr, i samarbeid med flyselskapet Norwegian, et kombinert kredittkort og fordelskort. Banken startet virksomheten i Sverige i mai 2013. I desember 2015 lanserte banken forbrukslån og innskudd i Danmark og Finland, mens kredittkort ble lansert i juni 2016. Norwegian Finans Holding ASA har den 2. mai 2019 inngått avtale om å overta alle aksjene i det irske selskapet Lilienthal Finance Ltd, et selskap etablert for å søke om en banklisens i Irland.

Bank Norwegian er en digital bank som leverer enkle og konkurransedyktige produkter i personkundemarkedet. Virksomheten baseres på ledende digitale løsninger, synergier med flyselskapet Norwegian, attraktive betingelser til kundene, kostnadseffektiv drift og effektiv risikoseleksjon.

For ytterligere informasjon, se delårsrapport for 1. kvartal 2019, investorpresentasjon for 1. kvartal 2019 og melding datert 2. mai 2019 vedrørende inngåtte avtaler som sikrer rettigheter for europeisk ekspansjon, som ligger tilgjengelig på:

For eventuelle spørsmål kan du ringe;

Administrerende direktør Tine Wollebekk; tlf nr: +47 40805557

Finansdirektør Pål Svenkerud; tlf nr: +47 93403904

Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt Kai-Morten Terning; tlf nr: +47 90531898

Denne opplysningen er informasjonspliktig etter verdipapirhandelloven § 5-12