Telenor Group og Axiata i diskusjoner om sammenslåing av sine asiatiske selskaper

(Fornebu - 6. mai 2019) Telenor Group og Axiata er i samtaler om en potensiell sammenslåing av sine mobil- og infrastrukturvirksomheter i Asia (Selskapet). Transaksjonen vil være en sammenslåing av eiendeler uten kontantvederlag. Det er forventet at Telenor, basert på egenkapitalverdier, vil eie 56,5% i Selskapet og Axiata vil eie 43,5%. Begge parter anerkjenner at disse eierandelene er foreløpige og gjenstand for justering og due diligence.

Det er ingen garanti for at disse diskusjonene vil føre frem til en endelig avtale mellom partene.

Partene har et felles mål om å skape en ledende, diversifisert asiatisk telekomoperatør med virksomheter i ni land med en befolkning på nær én milliard mennesker. Det nye selskapet vil tilsammen ha nær 300 millioner kunder og bli ett av Asias største infrastrukturselskaper med rundt 60 000 mobiltårn. Selskapet vil ha sitt operasjonelle hovedkontor med majoriteten av funksjoner i Kuala Lumpur, og er planlagt notert på en internasjonal børs og på Bursa Malaysia. I Malaysia er intensjonen å slå sammen mobiloperatørene Celcom og Digi, med Selskapet som majoritetseier.

Ved å slå sammen to sterke organisasjoner med komplementære fotavtrykk og sammenfallende ambisjoner vil man kunne realisere betydelige synergier, foreløpig estimert til rundt USD 5 milliarder (rundt 43 milliarder kroner) i nåverdi, støtte fremtidige investeringer og skape aksjonærverdier. Selskapet vil bidra til å akselerere den teknologiske omstillingen og digitaliseringen av Malaysia og Asia, og planlegger å etablere et forsknings- og innovasjonssenter i Malaysia for nye teknologier, som 5G, tingenes internett og kunstig intelligens.

- I dag kunngjør vi at Telenor og Axiata er i diskusjoner om å slå seg sammen i Asia, en av de mest dynamiske og innovative regionene i verden. Sammen ønsker vi å lage et ledende, diversifisert asiatisk telekom- og infrastrukturselskap med betydelig synergipotensial og sterke lokale enheter. Telenors strategi er å skape verdier gjennom telekomselskapene i Norden og Asia. Denne potensielle sammenslåingen stemmer godt overens med den strategien styret har besluttet, sier Gunn Wærsted, styreleder Telenor Group.

- Ved å lage ett av Asias ledende telekomselskaper, med sterke operasjoner i ni land og nærmere 300 millioner kunder, vil vi kombinere skalafordeler og kompetanse, og dermed kunne realisere betydelige synergier. Jeg er trygg på at dette vil skape verdier for våre aksjonærer og være fordelaktig for våre kunder, sier Sigve Brekke, konsernsjef for Telenor Group.

Telenor og Axiata har som mål å ferdigstille avtalen innen tredje kvartal 2019 etter at due diligence er gjennomført. Transaksjonen vil være gjenstand for godkjenning fra respektive aksjonærer, nødvendige regulatoriske godkjenninger og andre vanlige vilkår og betingelser.

Telenors asiatiske fotavtrykk dekker Thailand, Malaysia, Bangladesh, Pakistan og Myanmar. Axiata har virksomheter i Malaysia, Bangladesh, Kambodsja, Nepal, Sri Lanka og Indonesia, samt tårnselskapet edotco. Proforma driftsinntekter og EBITDA (før synergier) for Selskapet vil være henholdsvis rundt USD 13 milliarder (rundt 113 milliarder kroner) og rundt USD 5,5 milliarder (rundt 48 milliarder kroner). Axiatas mobilselskap i Bangladesh, Robi, vil fortsatt drives separat, uavhengig av Selskapet.

Citi er Telenors finansielle rådgiver i denne transaksjonen.

Om Telenor Group
Telenor, med hovedkvarter i Norge, er et globalt mobilselskap med 176 millioner kunder og sterke posisjoner i åtte markeder på tvers av Norden og Asia, med mer enn 160 års historie. Majoritetseierskap i alle kjerneselskap muliggjør en sterk selskapsstyring og globale skalafordeler. Telenor er opptatt av ansvarlig forretningsdrift og er drevet av en ambisjon om å koble kundene til det som betyr mest for dem, og utvikle de samfunnene vi er til stede i. I 2018 rapporterte Telenor årlige driftsinntekter på 110 milliarder kroner og EBITDA før andre poster på 45 milliarder kroner. Telenor er notert på Oslo Børs og har i dag markedsverdi på rundt 250 milliarder kroner. For mer informasjon besøk www.telenor.com

Telefonkonferanse for analytikere og presse kl. 08:00 i dag
Telenor arrangerer en telefonkonferanse med finansdirektør Jørgen C. Arentz Rostrup kl. 08.00 Oslo tid i dag. For å delta på telefonkonferansen ringer du inn på 21 00 26 10, med deltakerkode 8555123. Vi anbefaler å ringe inn i god tid da løsningen krever registrering.
Opptak og utskrift fra telefonkonferansen vil også bli gjort tilgjengelig på telenor.com/investors.

Pressekonferanse i Kuala Lumpur, Malaysia kl. 10:00 i dag
Telenor og Axiata arrangerer pressekonferanse med Telenor CEO Sigve Brekke og Axiata CEO Tan Sri Jamaludin Ibrahim kl. 10:00 CET i dag.

Investorkontakter:
Marianne Moe