RAPALA VMC OYJ (“RAPALA”) HANKKII 49% DQC INTERNATIONAL-YHTIÖSTÄ, JOKA OMISTAA 13 FISHING -VAPA- JA KELABRÄNDIN, SIJOITTAA YHTIÖÖN JA SOLMII PÄÄTTYMÄTTÖMÄN MAAILMANLAAJUISEN LISENSOINTI- JA EKSKLUSIIVISEN JAKELUSOPIMUKSEN USA:N ULKOPUOLELLA

Rapala VMC Oyj
9.7.2019 klo 17.00

RAPALA VMC OYJ (“RAPALA”) HANKKII 49 % DQC INTERNATIONAL -YHTIÖSTÄ, JOKA OMISTAA 13 FISHING -VAPA- JA KELABRÄNDIN, SIJOITTAA YHTIÖÖN JA SOLMII PÄÄTTYMÄTTÖMÄN MAAILMANLAAJUISEN LISENSOINTI- JA EKSKLUSIIVISEN JAKELUSOPIMUKSEN YHDYSVALTOJEN ULKOPUOLELLA

Rapala on solminut sitovat sopimukset hankkiakseen Yhdysvaltojen Floridasta lähtöisin olevan DQC International Corp:n osakepääomasta 49 prosentin omistusosuuden enemmistöomistaja James Coblelta sekä kahdelta vähemmistöomistajalta (Phil Feigh Chu ja Yu-Wei Chang). Rapala ja enemmistöomistaja James Coble ovat myös yhdessä sopineet 13 Fishing:n osakepääoman korottamisesta, ja lisäksi Rapala on sopinut lainaavansa yhtiölle varoja taseen vahvistamiseksi. Rapalan 10 miljoonan dollarin käteispanostus yhtiöön tukee 13 Fishing:n kasvustrategiaa Yhdysvalloissa ja kansainvälisillä markkinoilla. Osana kokonaistransaktiota James Coblen on sovittu vastaanottavan 225 000 Rapala VMC Oyj:n osaketta, jotka yhtiöllä on hallussaan.

DQC International Corp, joka on tunnettu 13 Fishing -vavoista ja -keloista, on Clearwaterissa, Floridassa, vuonna 2012 perustettu yhtiö. Yhtiön ovat perustaneet James Coble ja kaksi vähemmistöosakasta. 13 Fishing on kasvanut nopeasti ja sen bruttomyynti, joka koostuu pääosin myynnistä Yhdysvaltoihin, on noin 25 miljoonaa dollaria. Yhtiöllä on noin 25 työntekijää, sisältäen suunnittelu- ja tuotekehitystiimit Floridassa sekä Taiwanilla. 13 Fishing on voittanut ”luokkansa parhaat” -tuotepalkinnot Yhdysvaltain Icast-kalastusmessuilla vuosina 2017 ja 2018. Lisäksi yhtiö on tunnistettu yhdeksi eräistä nopeiten kasvavista vapa- ja kelabrändeistä yhdysvaltalaisissa kuluttajapaneelitutkimuksissa.

Rapala on myös solminut 13 Fishing:n kanssa päättymättömän lisenssisopimuksen, jonka puitteissa Rapala turvaa tulevaisuudessa eksklusiivisen jakeluoikeuden 13 Fishing -tuotteisiin ja jakelee kaikkia olemassa olevia ja tulevia 13 Fishing -tuotteita Yhdysvaltojen ulkopuolella. Sopimuksen mukaan Rapalalla on päättymätön oikeus käyttää kaikkia aineettomia oikeuksia 13 Fishing:iin liittyen Yhdysvaltojen ulkopuolella, vaikka DQC International Corp säilyy viimekätisenä brändinomistajana.

13 Fishing:n tuotteet tullaan sisällyttämään Rapalan globaaliin jakeluverkostoon Yhdysvaltojen ulkopuolella. Yhdysvalloissa Rapalan ja 13 Fishing:n toiminnot pysyvät erillisinä sekä itsenäisinä, mutta mahdollisuuksia molempia hyödyttäviin operatiivisiin synergioihin tullaan arvioimaan tulevaisuudessa.

13 Fishing:in tuoteportfolio ja konseptit sekä T&K-kyvykkyydet muodostavat tulevaisuuden alustan Rapalan globaalille lähestymiselle vapa ja kela -kategoriaan. 13 Fishing:n tuotekehitystiimi on jo aloittanut työskentelyn Rapalan globaalin verkoston kanssa tuodakseen maailmanlaajuisille markkinoille uusia innovatiivisia tuotteita. Rapala tulee myös itse investoimaan markkinointiin sekä tuotekehitykseen varmistaakseen 13 Fishing:n tuotteiden onnistuneen lanseerauksen kalastajille ja vähittäiskauppaan Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Yllä lueteltujen transaktioiden odotetaan toteutuvan vuoden 2019 kolmannella vuosineljänneksellä edellyttäen, että tavanomaiset kaupan toteutumisehdot täyttyvät.

“Rapala on teollisuudenalalla tunnettu laajasta jakeluverkostostaan. Siinä missä 13 Fishing on kunnostautunut brändäyksessä, tuotekehityksessä ja innovaatioissa, Rapala hallitsee operatiivisen toiminnan ja kasvun. Voimavarojen yhdistäminen Rapalan todella globaalin jakeluverkoston ja laaja-alaisen osaamisen kanssa mahdollistaa 13 Fishing:n kasvun nopeuttamisen. Ketteryys ja innovatiivisuus tulevat olemaan toimintamme ytimessä myös tulevaisuudessa”, sanoo toimitusjohtaja James Coble.

“Olemme jo jonkin aikaa tutkineet eri vaihtoehtoja pidempiaikaiselle ratkaisulle siirtyä maailmanlaajuiseen vapa ja kela -liiketoimintaan taloudellisesti järkevällä tavalla ja hyödyntäen globaalia läsnäoloamme. Pitkään jatkuneiden keskustelujen aikana ymmärryksemme 13 Fishing:stä on syventynyt ja olemme vakuuttuneet heidän kyvystään rakentaa maailmanlaajuinen vapa ja kela -brändi yhdessä kanssamme. 13 Fishing on jo osoittanut pystyvänsä rakentamaan dynaamisen brändin ja innovatiivisia tuotteita, mikä on näkynyt nopeana kasvuna Yhdysvalloissa. 13 Fishing on myös kiilautunut onnistuneesti maailman kilpailluimmalle kalastusvälinemarkkinalle verrattain lyhyessä ajassa. Olemme varmoja, että yhdistämällä toimialaosaamisemme, toimialan laajimman jakeluverkoston sekä kalastusvälinemarkkinoiden ymmärryksemme James Coblen ja hänen tiiminsä ketteryyteen, innovatiivisuuteen ja muihin kyvykkyyksiin, pystymme rakentamaan 13 Fishing:stä maailmanlaajuisen vapa ja kela -toimijan. Uuden pääoman tuominen 13 Fishing:iin tulee kiihdyttämään tätä kehitystä sekä Yhdysvalloissa että sen ulkopuolella. Tulemme hyötymään tästä Yhdysvaltojen ulkopuolisten jakeluyhtiöidemme kautta sekä 13 Fishing:n vaikutusvaltaisena vähemmistöomistajana. Yhdysvalloissa 13 Fishing:llä tulee yhä olemaan oma organisaatio ja se tulee toimimaan itsenäisesti yhteistyössä Rapala USA:n kanssa. Minulla on täysi luotto kumppanuuteen James Coblen ja hänen tiiminsä kanssa ja toivotan heidät kaikki tervetulleiksi maailmalaajuiseen Rapala-perheeseen”, sanoo toimitusjohtaja Jussi Ristimäki.

RAPALA VMC OYJ

Jussi Ristimäki

Lisätietoja antaa:
Jussi Ristimäki, Toimitusjohtaja, p. +358 9 7562 540

Jakelu: Nasdaq Helsinki ja keskeiset tiedotusvälineet

Rapala VMC Oyj (”konserni”) on maailman johtava uistimien, kolmihaarakoukkujen, kalastajan tarvikkeiden ja fileointiveitsien valmistaja ja myyjä. Rapala-konsernilla on myös vahva maailmanlaajuinen markkina-asema muissa urheilukalastuksen tuotekategorioissa ja se on yksi Pohjoismaiden johtavista ulkoilu-, metsästys- ja talviurheilutuotteiden jakelijoista. Konsernin jakeluyhtiöverkosto on alan kattavin. Konsernin päätuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Ranskassa, Virossa, Venäjällä, Indonesiassa ja Englannissa. Konsernin brändiportfolioon kuuluu alan johtava brändi, Rapala, ja muita maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten VMC, Sufix, Storm, Blue Fox, Luhr Jensen, Williamson, Dynamite Baits, Mora Ice, StrikeMaster, Marttiini ja Peltonen. Konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 262 miljoonaa euroa ja Rapala-konserni työllistää noin 2 700 henkilöä 42 maassa. Rapala VMC Oyj:n osakkeella on käyty kauppaa Nasdaq Helsingissä vuodesta 1998.

Liite

Rapala VMC Oyj, Pörssitiedote, 9.7.2019