Framgångsrik nyemission möjliggör ökat fokus på strategiska initiativ

Acarix AB (publ) publicerar Bokslutskommuniké 2019

Malmö den 20 februari 2020

Framgångsrik nyemission möjliggör ökat fokus på strategiska initiativ

Det fjärde kvartalet 2019 var händelserikt och vi gjorde framsteg inom flera områden. Vi avslutade bland annat en företrädesemission om 43 miljoner kronor före transaktionskostnader som säkerställer vår förmåga att genomföra våra planer och framtida aktiviteter.

Utdrag ur VD Per Perssons kommentar till bokslutskommunikén.

Fjärde kvartalet 2019 jämfört med samma period 2018

• Under fjärde kvartalet uppgick försäljningen till tio (7) CADScor®System och 1 500 (640) engångsplåster varav fyra (–) CADScor®System och 840 (–) engångsplåster levererades till kliniska prövningar.
  • Intäkterna uppgick till 774 kSEK (208), med ett bruttoresultat om 607 kSEK (132) och en bruttomarginal om 78 procent (63).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 10 591 kSEK (12 328).
  • Resultat före skatt uppgick till –9 987 kSEK (–12 006).
  • Efter en nyemission som tillförde bolaget netto 34 548 kSEK uppgick totalt kassaflöde till 26 037 kSEK (–8 547).
  • Resultat per aktie uppgick till –0,31 SEK (–0,52). Inga utspädningseffekter uppkom.

Räkenskapsåret 2019 jämfört med 2018

• Under året såldes total 23 (22) CADScor®System och 4 326 (2 120) engångsplåster, varav fem (2) CADScor®System och 2 040 (240) engångsplåster levererades till kliniska prövningar.
  • Andelen återköp av engångsplåster ökade från 43% under år 2018 till 59%.
  • Intäkterna uppgick till 1 857 kSEK (1 024), med ett bruttoresultat om 1 430 kSEK (708) och en bruttomarginal om 77 procent (69).
  • Rörelsekostnaderna uppgick till 47 873 kSEK (43 232).
  • Resultat före skatt uppgick till –46 434 kSEK (–42 250).
  • Efter en nyemission som tillförde bolaget netto 34 548 kSEK uppgick totalt kassaflöde till –11 500 kSEK (–38 336).
  • Behållning av likvida medel uppgick till 53 747 kSEK (65 019).
  • Resultat per aktie uppgick till –1,83 SEK (–1,83). Inga utspädningseffekter uppkom.

Händelser under fjärde kvartalet 2019

• Den 9 oktober meddelade bolaget att teckningsperioden i Acarixs företrädesemission inletts. Styrelsen beslutade den 25 september, med stöd av bemyndigande från extra stämma den 16 augusti, om en nyemission av högst 34 541 064 aktier med företräde för befintliga aktieägare. •
  • Den 30 oktober offentliggjorde bolaget det slutliga utfallet i  Acarixs företrädesemission. Genom företrädesemissionen ökade Acarixs aktiekapital med 28 666 667 SEK till 51 694 043 SEK. Det totala antalet aktier och röster ökade 28 666 667, från 23 027 376 till 51 694 043 aktier och röster. •
  • Den 16 december meddelade bolaget att man lämnat in en DeNovo­ansökan till American Food and Drug Administration (FDA) för CADScor®­systemet som förberedelse inför en USA­lansering.

Händelser efter den 31 december 2019

• Den 14 januari 2020 meddelade bolaget att  CADScor®System för första gången används kommersiellt i Storbritannien och de första patienterna utvärderas. Dr Amrit Takhar och hans team på Wansford och Kingscliffe Practice nära Peterborough är den första kliniken i Storbritannien som använder den unika CADScor­tekniken för att utvärdera patienter som lider av stabila bröstsmärtor.
  • Den 18 februari meddelade bolaget att den randomiserade, kliniska multicenterstudien FILTER-SCAD har påbörjats. FILTER-SCAD studien syftar till att analysera kostnadseffektivitet och säkerhet som konsekvens vid ett användande av CADScor®-system som uteslutande test för patienter med symtom på stabil kranskärlssjukdom. FILTER-SCAD-studien kommer att omfatta totalt 2 000 patienter med misstänkt stabil kranskärlssjukdom vid fyra sjukhus i Danmark och Lunds universitetssjukhus i Sverige.

Den fullständiga bokslutskommunikén finns tillgänglig via länk nedan samt på www.acarix.com

Kontaktpersoner för mer information
Per Persson, VD
e-post: per.persson@acarix.com
tel: +46 736 005 990

Christian Lindholm, CFO
e-post: christian.lindholm@acarix.com
tel: +46 705 118 333

Om Acarix
Acarix grundades 2009 och är noterat på Nasdaq First North Premier. Acarix CADScor®System använder en avancerad sensor som placeras på huden ovanför hjärtat för att lyssna på ljudet av hjärtkontraktion och turbulent flöde. Det har utformats för att vara ett allt-i-ett-system i den meningen att signalen från hjärtat spelas in, bearbetas och visas som en patientspecifik s.k. CAD-score på skärmen. Presentation av mätresultaten erhålls på mindre än 8 minuter. Som en säker metod och lämplig för användning i både primärvården och på inneliggande patienter kan CADScor®System potentiellt komma att spela en viktig roll för patient-triage, något som gör att många patienter inte behöver undersökas ytterligare med invasiva, diagnostiska metoder.

Denna bokslutskommuniké är regulatorisk information som Acarix AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg den 20 februari 2020 kl 08.00.

PM_Acarix_YearEndReport_2019_sv Acarix Bokslutkommunike 2019