Marimekko ja Uniqlo lanseeraavat uuden kesäisen keihäänkärkiyhteistyömalliston

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 6.5.2021 klo 10.00

Marimekko ja globaali japanilainen vaatebrändi Uniqlo julkaisevat uuden rajoitetun ajan saatavilla olevan kevät- ja kesämalliston. Keskikesän perinteistä ammentava mallisto on yksi Uniqlon vuoden 2021 kärkiyhteistöistä, ja se tulee myyntiin 19.5. alkaen.

Uusi mallisto on saanut inspiraationsa pohjolan kesän herättämästä ilosta ja toiveikkuudesta, ja se sisältää mekkoja ja muita ajattomia perusvaatteita ja asusteita sekä aikuisille että lapsille. Kesäinen kuviomaailma koostuu Fujiwo Ishimoton, Maija Isolan, Maija Louekarin ja Annika Rimalan suunnittelemista ikonisista Marimekko-kuoseista.

Yhteistyö on jatkoa Marimekon ja Uniqlon aiemmille, hyvin menestyneille rajoitetun ajan saatavilla olleille mallistoille, joissa Marimekon iloiset ja värikkäät kuviot yhdistyvät Uniqlon kaikille sopiviksi suunniteltuihin laadukkaisiin, käytännöllisiin ja kohtuuhintaisiin vaatteisiin.

Mallisto tulee olemaan saatavilla kaikilla Uniqlon markkinoilla Japania, Indonesiaa ja Intiaa lukuun ottamatta.

Suurin osa tähän yhteistyömallistoon liittyvistä lisenssituotoista on tuloutettu Aasian-Tyynenmeren alueen liikevaihtoon vuonna 2020.

Kuvia tuotteista: https://mediabank.marimekko.fi/l/RB77fgQ5vFZM

Lue lisää: https://www.marimekko.com/fi_fi/marimekon-maailma/ajankohtaista/uniqlo-x-marimekko-uusi-kesainen-yhteistyomallisto

Lisätietoja:
Asta Halme, Marimekon viestintä
asta.halme@marimekko.com

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Marimekko-tuotteita myydään noin 40 maassa. Vuonna 2020 tuotteiden brändimyynti oli 285 miljoonaa euroa ja yhtiön liikevaihto 124 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 420 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com

Uniqlo on suurin japanilaisen vähittäiskaupassa toimivan, Tokiossa pääkonttoriaan pitävän holdingyhtiön Fast Retailing Co., Ltd:n kahdeksasta brändistä. Yhtiön muut brändit ovat GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam ja J Brand. Fast Retailing on yksi maailman suurimmista vaatetusalan vähittäiskauppiaista, ja Uniqlo on alan johtava erikoisliike Japanissa. Fast Retailingin myynti 31. elokuuta 2020 päättyneellä tilikaudella oli noin 2,01 biljoonaa jeniä (19,06 miljardia Yhdysvaltain dollaria).

Uniqlo avaa jatkuvasti isoja myymälöitä maailman tärkeimmissä kaupungeissa ja liikepaikoilla vahvistaakseen asemaansa globaalina brändinä. Tällä hetkellä sillä on lähes 2 200 myymälää yhteensä 25 markkinalla Japani mukaan lukien. Muut markkinat aakkosjärjestyksessä lueteltuna ovat Alankomaat, Australia, Belgia, Espanja, Etelä-Korea, Filippiinit, Hongkong, Indonesia, Intia, Iso-Britannia, Italia, Kanada, Kiina, Malesia, Ranska, Ruotsi, Saksa, Singapore, Taiwan, Tanska, Thaimaa, Venäjä, Vietnam ja Yhdysvallat. Lisäksi Uniqlolla on Bangladeshissa yhdessä Grameen-pankin kanssa vuonna 2010 perustettu sosiaalisen liiketoiminnan yritys, jolla on yli 15 pääasiassa Dhakassa sijaitsevaa Grameen-Uniqlo-myymälää.

Fast Retailingin tavoitteena on muuttaa pukeutumista, perinteisiä käsityksiä ja maailmaa, ja se on sitoutunut suunnittelemaan hyviä vaatteita, jotka tuovat uudenlaista ja erityistä arvoa käyttäjilleen rikastaen heidän elämänsä. Lisätietoja Uniqlosta ja Fast Retailingista osoitteissa www.uniqlo.com ja www.fastretailing.com.