Nokia julkaisee seuraavan sukupolven ReefShark-pohjaisen AirScale 5G-tukiasematuotteiden valikoiman

Lehdistötiedote

• Uusi, alan johtava 5G-tuotevalikoima sisältää kantataajuus- ja radioyksiköt, sekä Massive MIMO -aktiiviantennit.
  • Markkinoiden kevyimmät, vain 17 kilogramman painoiset 32 radiolähettimen ja 32 vastaanottimen (32T32R) Massive MIMO-aktiiviantennit helpottavat ja nopeuttavat verkkojen rakentamista ja käyttöönottoa.
  • Uudessa tuotevalikoimassa on käytetty Nokian uuden sukupolven ReefShark -järjestelmäpiirejä.
  • Nokian laajennettu Single RAN -kokonaisratkaisu vauhdittaa 5G:n käyttöönottoa radioverkon osana ja pienentää radioverkkojen rakentamisen ja operoinnin kokonaiskustannuksia.

24.6.2021

Espoo Nokia julkaisi tänään alan johtavan AirScale 5G-radioverkkojen tuotevalikoiman, johon kuuluvat uudet kantataajuus- ja radioyksiköt sekä Massive MIMO -aktiiviantennit. Nokian uusia, ReefShark System-on-Chip (SoC) järjestelmäpiirisarjoja hyödyntävä tuotevalikoima kasvattaa matkapuhelinverkkojen kapasiteettia ja parantaa niiden suorituskykyä. AirScale 5G -tuotteet mahdollistavat verkon helpomman ja nopeamman rakentamisen ja päivittämisen. Uusien tuotteiden toimitukset asiakkaille ovat jo käynnistyneet.

Nokia tuo markkinoille uuden sukupolven ReefShark-järjestelmäpiireihin pohjautuvat 32 ja 64 radiolähetinvastaanottimen AirScale Massive MIMO -aktiiviantennit sekä 8 radiolähetinvastaanottimen radioyksiköt (8T8R). Nokian uusi 32 radiolähetinvastaanottimen (32T32R) aktiiviantenni digitaalisella keilanmuodostuksella on markkinoiden kevyin ja painaa vain 17 kilogrammaa yksinkertaistaen sekä nopeuttaen verkon rakentamista ja käyttöönottoa. Tuotteet tukevat myös radioyksiköiden kaistanleveyksien kasvattamista ilman kompromisseja lähtötehossa, mahdollistaen saman radion yhteiskäytön useamman operaattorin kesken.

Nokia tuo myös markkinoille uudet ReefShark-järjestelmäpiiripohjaiset kantataajuuskortit AirScale System Module -tuotteiden suorituskyvyn maksimoimiseksi. Uudet kantataajuuskortit tarjoavat jopa kahdeksankertaisen suorituskyvyn ja palvelevat jopa kahdeksankertaisen määrän tukiasemasoluja aiempiin sukupolviin verrattuna. Jopa 84 Gbit/s siirtonopeuden uusilla korteilla saavuttavat AirScale System Module -tuotteet pystyvät kytkemään jopa 90 000 matkapuhelinverkon käyttäjää yhtäaikaisesti saman tukiaseman alueella.

Air Scale System Module -tuotteet vähentävät energiankulutusta jopa 75 prosentilla. Uudet kortit ovat helppoja ja nopeita asentaa ja ne yksinkertaistavat AirScale-tukiasemien päivityksiä ja laajennuksia. Nokian modulaaristen AirScale-kantataajuustuotteiden avulla matkapuhelinoperaattorit voivat skaalata verkkonsa kapasiteettia joustavasti ja tehokkaasti 5G-liiketoiminnan kasvaessa.

Nokian yhtenäinen Single RAN -radioverkko-ohjelmisto sisältää jatkossa myös 5G:n, mikä pienentää radioverkkojen kokonaiskustannuksia ja vauhdittaa 5G:n käyttöönottoa. Nokian Single RAN -ohjelmistojen ja uusien kantataajuuskorttien yhdistelmä kattaa kaikki radioteknologiasukupolvet (2G, 3G, 4G, 5G) sekä kaikki taajuusalueet. Lisäksi se tukee viimeisimpiä radioyksiköiden ja kantataajuusyksiköiden rajapintoja (eCPRI) samassa tuotealustassa. Tämä yksinkertaistaa verkon rakennetta ja pienentää kustannuksia.

Nokian AirScale System Module -arkkitehtuuri vastaa tulevaisuuden muuttuviin tarpeisiin ja tukee langattoman tiedonsiirron kasvavia suorituskykyvaatimuksia. Verkon kapasiteettia voidaan kasvattaa joustavasti ja kustannustehokkaasti eriyttämällä L1 ja L2 -kerrosten laskenta L3-kerroksesta ja siirtoverkon rajapinnan laskentakerroksesta. Verkon modernisointi voidaan toteuttaa yksinkertaisesti joko ohjelmistopäivityksellä tai lisäämällä uusia laajennusyksiköitä olemassa olevaan moduliin.

Nokian ReefShark-järjestelmäpiirit ovat tärkeitä tulevaisuuden tekoälyn ja koneoppimisen kehittämisessä. Nokia on lanseerannut jo tuotteisiinsa tekoälyä ja koneoppimista hyödyntäviä ominaisuuksia esimerkiksi kuormituksen tasapainottamisessa, poikkeavuuksien havaitsemisessa sekä älykkäässä liikenteenohjauksessa. Kaikissa Nokia ReefShark -alustoissa on valmius hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista. Yhteistyössä asiakkaidensa kanssa Nokia tekee tänä vuonna soveltuvuusselvityksiä Massive MIMO keilanmuodostuksen optimoinnissa, energiansäästössä, edistyneessä liikenteenohjauksessa ja radiokapasiteetin jakamisessa sekä poikkeavuuksien ennakoinnissa.

Tommi Uitto, Nokian Matkapuhelinverkot-liiketoimintaryhmän johtaja sanoi: “Uuden sukupolven ReefShark-pohjaiset AirScale -radio- ja kantataajuustuotteemme ovat osoitus liiketoimintaryhmämme muutosohjelman etenemisestä ja kyvystämme tarjota markkinoiden johtavia tuotteita asiakkaillemme ympäri maailmaa. Uuden tuotevalikoimamme avulla operaattorit voivat tarjota kuluttaja- ja yritysasiakkailleen entistä nopeampia ja monipuolisempia yhteyksiä ja palveluja. Tuotearkkitehtuuri helpottaa ja nopeuttaa verkon päivitystä ja laajentamista. Uusissa AirScale-tuotteissamme on täysi O-RAN-valmius. Ne käyttävät myös vähemmän energiaa siirrettyä gigatavua kohden ja auttavat siten torjumaan ilmastonmuutosta.”

Patrick Filkins, vanhempi tutkimusanalyytikko, esineiden Internet ja mobiiliverkkoinfrastruktuuri, IDC, sanoi: “5G-verkot ovat välttämättömiä verkon kapasiteetin ja suorituskyvyn parantamiseksi. Nokian uusi AirScale 5G -tuotevalikoima auttaa operaattoreita skaalaamaan kapasiteettiaan joustavasti ja kustannustehokkaasti 5G:hen siirryttäessä. Nokian uusien ReefShark-järjestelmäpiirien integroiminen sekä radio- että kantataajuusyksiköihin parantaa suorituskykyä ja lisää kapasiteettia. Samalla markkinoiden kevyimmät Massive MIMO -aktiiviantennit helpottavat ja nopeuttavat verkon käyttöönottoa. Nämä ratkaisut auttavat operaattoreita vastaamaan entistä paremmin mobiilipalvelujen kasvaviin vaatimuksiin ja verkkojen lisäkapasiteetin tarpeeseen.”

Lisätietoja:

Osallistu webinaariin: Activate massive 5G capacity with Nokia AirScale
Nokia AirScale
Nokia 5G RAN
Zero Emissions

Nokia
Luomme teknologiaa, joka auttaa maailmaa toimimaan yhdessä.

Olemme luotettava kumppani kriittisissä verkoissa ja sitoutuneet jatkuvaan innovaatioon sekä teknologiajohtajuuteen matkapuhelin-, kiinteissä ja pilvipalveluverkoissa. Luomme arvoa immateriaalioikeuksilla ja pitkäaikaisella tutkimus- ja kehitystyöllä palkitun Nokia Bell Labsin johdolla.

Sitoutumalla korkeimpiin eettisiin liiketoimintaperiaatteisiin ja turvallisuusstandardeihin olemme mukana rakentamassa tuottavampaa, vastuullisempaa ja monimuotoisempaa maailmaa.

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Nokia