Siili Solutions Oyj Puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2021 (tilintarkastamaton)

SIILIN TULOS VAHVISTUI KANSAINVÄLISEN LIIKETOIMINNAN SIIVITTÄMÄNÄ

Laimennusvaikutuksella oikaistu EPS, EUR0,290,640,63
Henkilöstön lukumäärä keskimäärin kaudella3752719707
Henkilöstön lukumäärä katsauskauden lopussa827701676

1 Supercharge-konsernin luvut on yhdistelty Siili-konsernin lukuihin 1.3.2021 alkaen.
2 Nettovelka ei sisällä yrityskauppoihin liittyvää ehdollista vastiketta.
3 Käytetty raportoitavan aikavälin alun ja lopun keskiarvoa.

Siili Solutions Oyj on huomioinut Euroopan arvopaperimarkkinaviranomaisen (ESMA) 3.7.2016 julkaiseman ohjeistuksen vaihtoehtoisten tunnuslukujen esittämisestä. Yhtiö ohjeistaa tilikauden tuloksensa oikaistu liikevoitto (EBITA) -tunnusluvulla. Oikaistu liikevoitto (EBITA) lasketaan lisäämällä liikevoittoon hankittujen liiketoimintojen käyvän arvon oikaisuista kirjatut poistot ja arvonalentumiset. Käyttökate (EBITDA) lasketaan lisäämällä liikevoittoon poistot ja arvonalentumiset. Liikevaihdon orgaaninen kasvu lasketaan vertaamalla vertailukausien liikevaihtoa oikaistuna yrityshankintojen ja -myyntien vaikutuksilla. Nettovelassa ei huomioida ehdollisia vastikkeita, jotka johtuvat yhtiön hankkimien liiketoimintojen ehdollisista lisäkauppahinnoista eikä IFRS 16 -standardin vuokrasopimusvelkoja. Konsernitase sisälsi 30.6.2021 ehdollista vastiketta 14 246 (7 971) tuhatta euroa. Tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty edellisessä tilinpäätöksessä.

NÄKYMÄT VUODELLE 2021

Vuoden 2021 liikevaihdon arvioidaan olevan 90–106 miljoonaa euroa ja oikaistun liikevoiton (EBITA) 7,4–10,0 miljoonaa euroa. Ohjeistus sisältää arvion Supercharge-yrityskaupan vaikutuksesta Siili-konsernin liikevaihtoon ja oikaistuun liikevoittoon tilikauden 2021 aikana.

TOIMITUSJOHTAJA MARKO SOMERMA:

“Siilin tulos vahvistui kansainvälisen liiketoiminnan siivittämänä vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla. Liikevaihto oli 48,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi 10,7 prosenttia, josta merkittävä osuus tuli Supercharge-yrityskaupan myötä. Yrityskaupan tuottama liikevaihdon kasvu oli 9,7 prosenttia. Orgaaninen liikevaihdon kasvu oli puolivuotiskaudella 1,0 prosenttia ja vauhdittui hieman vuoden toisella neljänneksellä 2,6 prosenttiin. Kansainvälinen liiketoiminta lähes kaksinkertaistui liikevaihdon kasvun ollessa 97 prosenttia.

Siilin kannattavuus parani jo kymmenettä vuosineljännestä peräkkäin. Konsernin käyttökateprosentti parani edellisvuoden 10,0 prosentista 11,4 prosenttiin ja katsauskauden käyttökate oli 5,6 miljoonaa euroa. Oikaistu liikevoitto kasvoi 32,5 prosenttia vertailukaudesta ja oli 8,8 prosenttia (7,3 prosenttia). Siilin Portfolio-yhtiöiden kehitys on ollut vahvaa kuluvan vuoden aikana: kannattavuus ja kasvu olivat positiivisia niin Autolla kuin Valalla. Superchargen ensimmäinen täysi neljännes puolestaan meni odotuksiakin paremmin. Siilin kansainvälinen toiminta onkin kaikkiaan tällä hetkellä hyvässä vauhdissa.

Suomen Core-liiketoiminta on kehittynyt tasaisesti, mutta kasvu on ollut odotettua hitaampaa. Arviomme mukaan koronapandemia on vielä jonkin verran viivästyttänyt hankkeiden käynnistymistä ja uusien asiakkuuksien avaamista erityisesti palvelu- ja teollisuussektoreilla. Julkisella sektorilla Siilin asema on vahvistunut, ja tästä osoituksena ovat esimerkiksi DigiFinlandin ja Väyläviraston kilpailutusten voitot kevään aikana.

Henkilöstömäärämme kasvoi katsauskaudella 827 työntekijään, ja jatkamme aktiivista rekrytointia niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. Kilpailu osaajista on toimialalla kuluvan vuoden aikana kiristynyt. Kerroimme kesäkuussa avaavamme toimipisteet Jyväskylään ja Joensuuhun, ja aloitimme rekrytoinnin molemmille paikkakunnille. Meneillään on myös kampanja paikattomaan työhön, jossa tarjoamme osaajille mahdollisuutta työskentelyyn haluamillaan paikkakunnilla, riippumatta Siilin toimistojen sijainnista. Henkilöstöasioihin saimme uutta virtaa, kun KTM Taru Salo aloitti Siilin uutena henkilöstöjohtajana kuluvan vuoden helmikuussa. Etätyön lisääntyminen koronan aikana on entisestäänkin korostanut kulttuurin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen merkitystä. Lisäksi kesäkuussa Digital Experience -yksikön johtajaksi valittiin MBA Kenneth Lindfors, joka aloitti tehtävässään heinäkuussa. Kenneth on juuri oikea henkilö vauhdittamaan Siilin strategiaa digitaaliseen kokemukseen ja kansainvälistymiseen liittyen.

Uskomme kysynnän vahvistuvan ja digitalisaatiotrendin vauhdittuvan kaikilla toimialoilla tulevina vuosina.”

LIIKEVAIHTO JA TULOKSEN KEHITYS

Ensimmäisellä puolivuosikaudella 2021 konsernin liikevaihto kasvoi 10,7 % (8,2 %) edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Liikevaihto kasvoi 4 718 (3 326) tuhatta euroa ja oli yhteensä 48 740 (44 021) tuhatta euroa. Helmikuussa 2021 hankitun Superchargen osuus konsernin katsauskauden liikevaihdosta oli 4 261 tuhatta euroa.

Yhtiön ulkopuolisten palveluiden käytöstä aiheutuneet alihankintakustannukset kasvoivat edelliseen katsauskauteen verrattuna ja olivat 10 456 (8 308) tuhatta euroa. Alihankintakustannusten osuus liikevaihdosta oli 21,5 % (18,9 %). Työsuhde-etuuksista aiheutuneet kulut ajanjaksolta olivat yhteensä 28 780 (27 613) tuhatta euroa, joka oli 59,0 % (62,7 %) liikevaihdosta. Henkilöstön määrä puolivuosikauden lopussa oli 827 (701), jossa oli kasvua edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna 18,0 % (-0,3 %). Alihankinnasta ja henkilöstöstä syntyneet kokonaiskustannukset suhteessa liikevaihtoon laskivat edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja olivat 80,5 % (81,6 %) liikevaihdosta. Liiketoiminnan muut kulut olivat 4 101 (3 854) tuhatta euroa ja 8,4 % (8,8 %) liikevaihdosta

Katsauskaudella konsernin käyttökate (EBITDA) oli 5 557 (4 422) tuhatta euroa eli 11,4 % (10,0 %) liikevaihdosta. Käyttökate parani 25,7 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Oikaistu liikevoitto (EBITA) oli 4 267 (3 218) tuhatta euroa ja 8,8 % (7,3 %) liikevaihdosta. Puolivuosikauden liikevoitto (EBIT) oli 3 355 (2 506) tuhatta euroa. Nettorahoituskulut olivat 654 (+2 578) tuhatta euroa. Nettorahoituskuluja kasvattivat korkokulut katsauskaudella nostetuista pankkilainoista sekä Supercharge-yrityshankinnasta kirjatun lisäkauppavelan diskonttauksen johdosta kirjatut korot. Voitto ennen veroja oli 2 700 (5 084) tuhatta euroa ja osakekohtainen tulos 0,29 (0,64) euroa.

RAHOITUS JA INVESTOINNIT

Konsernin taseen loppusumma oli katsauskauden lopussa 79 889 (62 228) tuhatta euroa. Yhtiön omavaraisuusaste oli 27,3 % (40,1 %), annualisoitu sijoitetun pääoman tuotto 14,0 % (34,9 %) ja nettovelkaantumisaste -7,1 % (-54,0 %).

Ensimmäisellä puolivuosikaudella konsernin liiketoiminnan rahavirta oli 1 927 (4 458) tuhatta euroa, ja laski 2 531 tuhatta euroa edelliseen katsauskauteen verrattuna. Liiketoiminnan rahavirtaa heikensivät katsauskaudella maksettu Robocorp Technologies, Inc. -yhtiön osakkeiden luovutusvoiton vero 925 tuhatta euroa sekä asiakassopimuksiin perustuvien saamisten kasvu.

Investointien rahavirta katsauskauden aikana oli -14 121 (4 343) tuhatta euroa. Investointien rahavirta sisälsi 8 901 tuhannen euron nettovastikkeen Supercharge Kft. -yritysostosta sekä Vala Group Oy:n lisäosuuden hankinnasta maksetun vastikkeen 4 758 tuhatta euroa. Lisäksi investoinnit koostuivat käyttöomaisuusinvestoinneista sekä lisäsijoituksesta Knome Oy -osakkuusyritykseen.

Rahoituksen rahavirta oli 10 529 (-1 587) tuhatta euroa. Rahoituksen rahavirta sisälsi uusien pankkilainojen nostot 13 822 tuhatta euroa, Superchargen kauppahinnan ja Vala Groupin ehdollisten lisäkauppahintojen maksujen osittaiseksi rahoittamiseksi. Katsauskaudella maksettiin lisäksi osinkoa Siili Solutions Oyj:n osakkeenomistajille 1 956 tuhatta euroa sekä Vala Group Oy:n määräysvallattomille osakkeenomistajille 206 (143) tuhatta euroa.

Katsauskauden lopussa konsernin likvidit rahavarat olivat 19 991 (19 100) tuhatta euroa ja yhtiöllä oli käyttämätöntä tililimiittiä 2 500 tuhatta euroa. Yhtiöllä oli katsauskauden lopussa korollista rahoituslainaa yhteensä 18 444 (5 647) tuhatta euroa, josta lyhytaikaista 3 001 (1 027) tuhatta euroa.

YRITYSOSTOT JA KONSERNIRAKENTEEN MUUTOKSET

Supercharge-yrityskauppa
Helmikuussa 2021 yhtiö osti Supercharge Holding Zrt:ltä 55 prosenttia digitaalisten ratkaisujen toimittamiseen erikoistuneen Unkarilaisen Supercharge Kft. -yhtiön osakekannasta. Supercharge on vuonna 2010 perustettu digitaalisten palvelujen innovointi-, suunnittelu- ja kehittämiskumppani, jolla on laaja kansainvälinen asiakaskunta. Siili vauhdittaa yrityskaupalla digitaalisten kokemusten (Digital Experience) toteuttamiseen keskittyvää strategiaa. Supercharge-kauppa vahvistaa myös Siilin strategiaa kansainvälisten Core-yksiköiden rakentamisesta.

Kauppahinta Siilin ostamasta 55 %:n osuudesta oli 9,1 miljoonaa euroa. Myyjille maksettiin lisäksi osinkona yhtiössä olleet rahavarat per 31.12.2020 3,5 miljoonaa euroa.

Järjestelyn ehtojen mukaisesti Siilillä sekä Supercharge Holding Zrt:llä on oikeus toteuttaa kauppa lopuista 45 prosentista Supercharge Kft:n osakkeista vaiheittain vuosien 2024–2026 aikana. Johtuen sopimuksen myynti- ja osto-optioista Supercharge on yhdistelty Siili-konserniin 100-prosenttisesti 1.3.2021 alkaen, ja vähemmistöosuuden ostohinnasta on kirjattu käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattava kauppahintavelka 7,6 miljoonaa euroa.

Yrityskaupan yksityiskohdat on kerrottu puolivuosikatsauksen liitetiedoissa.

Vala Group Oy:n lisäosuuden hankinta
Kauppa Vala Group Oy:n 21,4 %:n lisäosuuden hankinnasta toteutettiin 13.4.2021, ja sen myötä Siilin omistusosuus tytäryhtiössään kasvoi 81,4 prosenttiin. Valalla on henkilöstön optio-ohjelma, joka tulee laimentamaan kaikkien nykyisten omistajien osakeomistusta enintään 8 prosentilla vuoden 2023 loppuun mennessä.

Kauppahinta Valan osakkeista oli 4,76 miljoonaa euroa ja sisälsi noin 1,3 miljoonan euron korvauksen yhtiön nettokassasta. Kauppahinta maksettiin kokonaisuudessaan käteisvastikkeella, joka rahoitettiin kaupan toteuttamisen yhteydessä nostetulla pankkilainalla. Maksettu vastike on esitetty katsauskauden investointien rahavirrassa.

HENKILÖSTÖ, JOHTO JA HALLINTO

Henkilöstön määrä kesäkuun lopussa oli 827 (701). Ensimmäisen puolivuosikauden aikana henkilöstön lukumäärä oli keskimäärin 752 (719).

Yhtiön hallituksen kuuluivat katsauskauden lopussa Harry Brade (puheenjohtaja), Anu Nissinen (varapuheenjohtaja), Kati Hagros, Tero Ojanperä sekä Jesse Maula (25.3.2021 alkaen).

Yhtiön johtoryhmään kuuluivat katsauskauden lopussa Marko Somerma (toimitusjohtaja), Jerry Jalassola (johtaja, Creative Technology), Aleksi Kankainen (talousjohtaja), Antti Kiukas (markkinointi- ja viestintäjohtaja), Jarkko Malviniemi (johtaja, innovaatiot), Kari Pirttikangas (johtaja, operatiivinen suunnittelu ja Siili One), Pasi Ropponen (kaupallinen johtaja), Taru Salo (henkilöstöjohtaja 22.2.2021 alkaen), Hanna Seppänen (johtaja, lakiasiat ja sijoittajasuhteet), Andreas Strandman (johtaja, Digital Experience) ja Kristian Takala (liiketoimintajohtaja, Cloud & DevOps). Yhtiö tiedotti kesäkuun lopussa, että Andreas Strandman jättää tehtävänsä johtoryhmässä 15.7.2021 alkaen, ja että yhtiön Digital Experience -yksikön johtajana ja johtoryhmän jäsenenä aloittaa 15.7.2021 alkaen Kenneth Lindfors. Yhtiö on aloittanut myös uuden lakiasiainjohtajan haun Hanna Seppäsen jättäessä tehtävänsä johtoryhmässä 31.10.2021.

Yhtiön varsinainen yhtiökokous pidettiin torstaina 25.3.2021 klo 13.00 Helsingissä Inderes Oy:n studiossa, osoitteessa Itämerentori 2, 00180 Helsinki. Kokous pidettiin, COVID-19-pandemiatilanteen vuoksi eduskunnan säätämän, väliaikaisen lain 677/2020 nojalla.

Varsinaisen yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä järjestäytymiskokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajakseen Harry Braden ja varapuheenjohtajakseen Anu Nissisen. Hallitus valitsi myös jäsenet valiokuntiinsa. Tarkastusvaliokunnan jäseniksi valittiin Anu Nissinen, Kati Hagros ja Jesse Maula. Anu Nissinen valittiin tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi. HR-valiokunnan jäseniksi valittiin Harry Brade, Anu Nissinen ja Tero Ojanperä. Harry Brade valittiin HR-valiokunnan puheenjohtajaksi.

KATSAUSKAUDEN OLENNAISET TAPAHTUMAT

Supercharge-yrityskauppa sekä Vala Group Oy:n lisäosuuden hankinta on kuvattu kohdassa Yritysostot ja konsernirakenteen muutokset sekä puolivuosikatsauksen liitetiedoissa.

Yhtiön osakkeenomistajien nimitystoimikunta teki ehdotuksensa varsinaiselle yhtiökokoukselle 27.1.2021 yhtiön hallituksen jäsenten kokoonpanoon ja palkkioihin liittyen.

Yhtiö tiedotti 10.2.2021 Osakepalkkiojärjestelmän 2020—2024 toisen ansaintajakson yksityiskohdista. Toinen ansaintajakso kattaa tilikaudet 2021–2023. Ansaintajaksolle osallistuminen edellyttää yhtiön toimitusjohtajalta ja johtoryhmän jäseniltä osakeomistusta Siilissä. Ansaintajaksolta 2021–2023 ansaittava palkkio perustuu konsernin liikevoittoon, liikevaihtoon ja Siilin osakkeen kokonaistuottoon. Ansaintajaksolta 2021–2023 maksettavat palkkiot vastaavat yhteensä enintään noin 134 000 Siili Solutions Oyj:n osakkeen arvoa sisältäen myös rahana maksettavan osuuden. Osakepalkkiojärjestelmän kohderyhmään kuuluu ansaintajaksolla 2021–2023 noin 40 avainhenkilöä mukaan lukien yhtiön johtoryhmän jäsenet.

RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Yhtiön liiketoimintaan, liikevaihtoon ja kannattavuuteen voi vaikuttaa useita eri epävarmuustekijöitä. Yhtiön riskit ja epävarmuustekijät lyhyellä aikavälillä liittyvät yleiseen talouskehitykseen ja sen tuomaan epävarmuuteen asiakkaiden toimintaympäristöissä. Jatkuvana riskinä yrityksen kasvun ja kannattavuuden yhtäaikaisessa ylläpitämisessä on rekrytointitavoitteiden saavuttaminen niin laadun kuin määrän osalta.

Lisätietoja yhtiön riskeistä ja riskienhallinnasta esitetään vuoden 2020 vuosikertomuksessa sekä hallituksen toimintakertomuksessa ja konsernitilinpäätöksessä.

COVID-19

COVID-19-pandemian jatkuminen ja sen mahdollisten uusien aaltojen ilmeneminen on lyhyellä aikavälillä merkittävin yhtiön kannattavuuteen vaikuttava riskitekijä. Pandemian vaikutukset yhtiön toimintaan aiheutuvat pääasiassa asiakasyritysten arvioitua pienemmistä panostuksista IT-kehitykseen. Tämän seurauksena asiakasyritysten IT-investointien päätöksenteko saattaa hidastua tai lykkääntyä, projekteja saattaa peruuntua kokonaan ja asiakasyritykset saattavat muuttaa IT-investointeihin liittyvää hankintastrategiaansa. Mikäli asiakasyritykset jatkavat IT-investointien tekemistä ilman merkittäviä muutoksia, on Siilillä hyvät edellytykset palvella asiakasyrityksiä myös COVID-19-pandemian jatkuessa pitkään.

Etätyöskentely ei ole vaikuttanut Siilin kykyyn tuottaa palveluita asiakasyrityksille. Työntekijöiden turvallisuus ja terveenä pysyminen ovat avainasemassa, jotta yhtiö pystyy tuottamaan palveluita myös COVID-19-pandemian edelleen jatkuessa. Yhtiön johto on seurannut tarkasti pandemian aiheuttamia vaikutuksia ja kartoittanut sen mahdollisia vaikutuksia ennusteeseen ja tase-erien arvoihin. Johdon seurannan ja arvioinnin perusteella COVID-19-pandemian vaikutusten on todettu olleen maltillisia.

YHTIÖKOKOUS

Varsinainen yhtiökokous

Siili Solutions Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin 25.3.2021 Helsingissä poikkeusjärjestelyin COVID-19-pandemiasta johtuen.

Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen

Yhtiökokous vahvisti tilikauden 2020 tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen sekä myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden.

Osinko

Yhtiökokous päätti, että tilikaudelta 2020 vahvistetun taseen perusteella yhtiön voitonjakokelpoisista varoista maksetaan yhtiökokouksen päätöksellä osinkoa 0,28 euroa osakkeelta, eli yhteensä noin 1,96 miljoonaa euroa, ja loppuosa jakokelpoisista varoista jätetään omaan pääomaan. Osinko maksetaan osakkeenomistajalle, joka on osingonmaksun täsmäytyspäivänä 29.3.2021 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Ehdotuksen mukaan osinko maksettiin 7.4.2021.

Palkitsemisraportti

Yhtiökokous vahvisti toimielinten palkitsemisraportin.

Hallitus, hallituksen palkkiot, tilintarkastaja ja tilintarkastajan palkkiot

Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin viisi (5). Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti, että yhtiön hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen seuraavalle toimikaudelle nykyiset hallituksen jäsenet Harry Brade, Kati Hagros, Anu Nissinen, Tero Ojanperä sekä uutena jäsenenä Jesse Maula.

Yhtiökokous päätti osakkeenomistajien nimitystoimikunnan ehdotuksen mukaisesti, että hallituksen palkkiot pidetään ennallaan ja maksetaan seuraavasti: Hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 3500 euroa kuukaudessa, varapuheenjohtajalle 2700 euroa kuukaudessa ja muille jäsenille 1800 euroa kuukaudessa. Valiokuntien puheenjohtajille maksetaan valiokuntatyöstä 200 euroa kuukaudessa sekä valiokuntatyöstä kokouspalkkiona kaikille valiokunnan jäsenille 300 euroa/kokous. Lisäksi hallituksen jäsenten matkakulut korvataan yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Yhtiön tilintarkastajasi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab. KPMG Oy Ab:n nimeämänä päävastuullisena tilintarkastajana jatkaa KHT Leenakaisa Winberg.

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti, että yhtiön tilintarkastajalle maksetaan palkkio kohtuullisen laskun mukaan.

Hallituksen valtuutukset

Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta ja/tai pantiksi ottamisesta seuraavin ehdoin:

Osakkeita voidaan hankkia ja/tai ottaa pantiksi enintään 480 000 kappaletta, mikä vastaa noin 6,86 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Osakkeet hankitaan Nasdaq Helsinki Oy:n säännellyllä markkinapaikalla järjestämässä kaupankäynnissä hankintahetken markkinahintaan. Omia osakkeita voidaan hankkia muuten kuin osakkeenomistajien omistusten mukaisessa suhteessa. Osakkeiden hankinta alentaa yhtiön jakokelpoista vapaata omaa pääomaa. Hallitus päättää osakkeiden hankkimisen ja/tai pantiksi ottamisen muista ehdoista.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2022 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat käyttämättömät hankintavaltuutukset.

Lisäksi hallitus valtuutettiin päättämään osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:n tarkoittamien osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä, joko maksua vastaan tai maksutta.

Annettavien osakkeiden määrä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella saatavat osakkeet, voi olla yhteensä enintään 690 000 osaketta, mikä vastaa noin 9,86 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista. Hallitus voi päättää antaa joko uusia osakkeita tai yhtiön hallussa olevia omia osakkeita.

Valtuutus oikeuttaa hallituksen päättämään kaikista osakeannin sekä osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista, mukaan lukien oikeuden osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikkeamiseen. Valtuutusta voidaan käyttää yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamiseen, yrityskauppojen kauppahintojen suorittamiseen, kannustinjärjestelmissä tai muihin hallituksen päättämiin tarkoituksiin.

Valtuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2022 asti. Valtuutus kumoaa aikaisemmat osakeantia ja optio-oikeuksien sekä muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamista koskevat valtuutukset.

OSAKE, OSAKKEENOMISTAJAT JA OSAKEPOHJAINEN KANNUSTINJÄRJESTELMÄ

Yhtiöllä on yksi osakesarja ja kaikilla osakkeilla on yhdenmukaiset oikeudet. Siili Solutions Oyj:n osakkeita oli 30.6.2021 merkitty kaupparekisteriin 7 000 316. Yhtiöllä oli 30.6.2021 yhteensä 6 518 (5 520) osakkeenomistajaa. Luettelo suurimmista omistajista on nähtävissä yhtiön verkkosivuilla osoitteessa https://sijoittajille.siili.com

Yhtiön tai sen tytäryritysten hallussa ei ole omia osakkeita katsauskauden päättyessä.
Yhtiön hallituksen ja johtoryhmän jäsenet omistivat 30.6.2021 suoraan tai lähipiirin kautta yhteensä 88 578 yhtiön osaketta. Lisäksi yhden hallituksen jäsenen vaikutusvaltayhteisö omistaa 937 740 osaketta. Yhtiön johtoryhmän jäsenten hallussa oli katsauskauden päättyessä 2 001 optio-oikeutta.

Katsauskauden aikana ei laskettu liikkeelle uusia osakkeita. Katsauskauden aikana kurssi oli korkeimmillaan 18,86 euroa, alimmillaan 12,05 euroa, keskikurssi 15,59 euroa ja päätöskurssi katsauskauden lopussa 16,88 euroa. Yhtiön osakkeen markkina-arvo kasvoi vuoden 2020 lopusta 27,4 %, ja yhtiön markkina-arvo 30.6.2021 oli yhteensä 118,2 (31.12.2020: 92,8) miljoonaa euroa.

Yhtiöllä on 30.6.2021 kolme voimassa olevaa optio-ohjelmaa:

Optio-ohjelmat on tarkemmin kuvattu tilikauden 2020 tilinpäätöksessä. Optio-ohjelmat liittyvät henkilöstön osakesäästöohjelmiin.

Lisäksi yhtiöllä on avainhenkilöille suunnattu osakepalkkiojärjestelmä, joka on tarkemmin kuvattu tilinpäätöksessä 2020.

KATSAUSKAUDEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEISET TAPAHTUMAT

Yhtiön johdolla ei ole tiedossa sellaisia olennaisia katsauskauden jälkeisiä tapahtumia, jotka
olisivat vaikuttaneet puolivuosikatsauksen laadintaan.

TALOUDELLINEN KALENTERI VUONNA 2021

Yhtiö järjestää 3.8.2021 julkaistun lehdistötiedotteen mukaisesti analyytikoille, salkunhoitajille ja medialle tulostiedotustilaisuuden 18.8.2021 kello 9:00 alkaen etäyhteydellä.

Yhtiö järjestää 10.11.2021 pääomamarkkinapäivän.

Vuoden 2021 tilinpäätöstiedote julkaistaan perjantaina 18.2.2022. Muilta osin vuoden 2022 taloustiedotteiden aikataulu julkaistaan vuoden 2021 loppuun mennessä.

KONSERNIN TULOSLASKELMA, IFRS

1 000 EUR 1.1.30.6.2021
1.1.30.6.2020

1.1.31.12.2020

LIIKEVAIHTO 48 74044 02183 307

Liiketoiminnan muut tuotot 154175383
Materiaalit ja palvelut -10 456 -8 308-16 070
Työsuhde-etuuksista aiheutuvat kulut -28 780 -27 613-51 037
Poistot -2 203 -1 916-3 806
Liiketoiminnan muut kulut  -4 101 -3 854-7 459

LIIKEVOITTO (-TAPPIO) 3 3552 5065 317

Rahoitustuotot 1584 6274 633
Rahoituskulut -697-1 917-3 608
Osuus osakkuusyhtiön tuloksesta -116-132-55

TULOS ENNEN VEROJA 2 7005 0846 287
Tuloverot -699-585-1 886
TILIKAUDEN TULOS 2 0024 4994 401

Jakautuminen
Emoyhtiön omistajille100 %2 0024 4994 401
Määräysvallattomille omistajille0 %

Emoyhtiön omistajille kuuluvasta voitosta laskettu osakekohtainen tulos:
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto 0,290,640,63
Laimennusvaikutuksella oikaistu osakekohtainen tulos (euroa), tilikauden voitto 0,290,640,63

KONSERNIN LAAJA TULOSLASKELMA
1 000 EUR
1.1.30.6.2021

1.1.30.6.2020

1.1.31.12.2020
TILIKAUDEN TULOS 2 0024 4994 401

Muut laajan tuloksen erät
Erät, jotka saatetaan myöhemmin siirtää tulosvaikutteiseksi
Muuntoerot 265-39-24

Lainojen nostot13 822
Lainojen takaisinmaksut-514-514-1 029
Vuokrasopimusvelkojen maksut-1 023-930-1 873
Maksetut osingot ja varojenjako sijoitetut vapaan oman pääoman rahastosta-1 956 -1 820
Osingonjako määräysvallattomille omistajille-206-143-143
Rahoituksen nettorahavirta10 529-1 587-4 692

Rahavarojen muutos -1 6657 2149 769
Rahavarat tilikauden alussa21 65611 88611 886
Valuuttakurssien muutosten vaikutus
Rahavarat tilikauden lopussa19 99119 10021 656

LASKELMA KONSERNIN OMAN PÄÄOMAN MUUTOKSISTA, IFRS

1 000 EUREmoyrityksen omistajille kuuluva oma pääoma
 Osake-pääomaSijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Muunto-
erot
Kertyneet voittovaratOma pääoma yhteensä
Oma pääoma 1.1.202010012 87497 57920 562
Laaja tulos
Tilikauden tulos   4 4014 401
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
                Muuntoerot  -24 -24
Tilikauden laaja tulos yhteensä  -244 4014 378
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako ja varojenjako sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta -693 -1 127-1 820
Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä   7474
Transaktiot määräysvallattomien omistajien kanssa   -1 476-1 476
Osingonjako määräysvallattomille omistajille   -143-143
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä -693  -2 671-3 364
Oma pääoma 31.12.202010012 181-149 30921 575

Oma pääoma 1.1.202110012 181-149 30921 575
Laaja tulos
Tilikauden tulos   2 0022 002
Muut laajan tuloksen erät (verovaikutuksella oikaistuna)
                Muuntoerot  265 265
Tilikauden laaja tulos yhteensä  2652 0022 267
Liiketoimet omistajien kanssa
Osingonjako ja varojenjako sijoitetun vapaan oman pääoman rahastosta    -1 960 -1 960
Osakeperusteinen palkitsemisjärjestelmä   7171
Osingonjako määräysvallattomille omistajille   -206-206
Liiketoimet omistajien kanssa yhteensä    -2 095 - 2095
Oma pääoma 30.6.202110012 1812519 21621 747

PUOLIVUOSIKATSAUKSEN LIITETIEDOT

Laadintaperiaatteet

Puolivuosikatsaus on laadittu IAS 34 Osavuosikatsaukset -standardin mukaisesti noudattaen samoja
laatimisperiaatteita kuin edellisessä tilinpäätöksessä. Esitetyt luvut on pyöristetty tarkoista luvuista. Puolivuosikatsaukseen sisältyviä lukuja ei ole tilintarkastettu.

Konsernilla on yksi raportoitava segmentti, joka tarjoaa asiakkailleen tietojärjestelmien kehityspalveluja. Yhden segmentin esittäminen pohjautuu Siilin liiketoimintamalliin, tuoteportfolioon, toiminnan luonteeseen ja vallitsevaan hallinnointirakenteeseen. Segmentin luvut ovat siten yhteneväisiä konsernin lukujen kanssa.

COVID-19-pandemian jatkuminen ja sen mahdollisten uusien aaltojen ilmeneminen on lyhyellä aikavälillä merkittävin yhtiön kannattavuuteen vaikuttava riskitekijä. Pandemian vaikutukset yhtiön toimintaan aiheutuvat pääasiassa asiakasyritysten arvioitua pienemmistä panostuksista IT-kehitykseen. Yhtiön johto on seurannut tarkasti pandemian aiheuttamia vaikutuksia ja kartoittanut sen mahdollisia vaikutuksia ennusteeseen ja tase-erien arvoihin. Johdon seurannan ja arvioinnin perusteella COVID-19-pandemian vaikutusten on todettu olleen maltillisia

Liikevaihdon jaottelu

Liikevaihdon jaottelu maantieteellisesti

1 000 EUR1.1.-30.6.20211.1.-30.6.20201.1.-31.12.2020
Myynti kotimaahan 41 20740 13976 452
Myynti ulkomaille 7 5333 8826 855
Yhteensä48 74044 02183 307

Myyntituottojen jaottelu liikevaihtoryhmittäin

1 000 EUR1.1.-30.6.20211.1.-30.6.20201.1-31.12.2020
Työmyynti 45 70140 57179 946
Projektitoimitukset 5638831 350
Lisenssimyynti 367336683
Ylläpito ja muut palvelut 2 1092 2314 329
Yhteensä 48 74044 02183 307

Aineellisten ja aineettomien käyttöomaisuushyödykkeiden muutokset

30.6.2021

1 000 EURKäyttöoikeus-omaisuuserätMuut aineelliset käyttöomaisuus-hyödykkeetLiikearvoMuut aineettomat hyödykkeet
Hankintameno 1.1.20216 7782 88018 8157 669

Kirjanpitoarvo 30.6.20204 88865818 8153 423

Yritysostot

Supercharge-yrityskauppa

Yhtiö osti helmikuussa 2021 55 % digitaalisten ratkaisujen toimittamiseen erikoistuneen unkarilaisen Supercharge Kft -yhtiön osakekannasta. Supercharge on vuonna 2010 perustettu digitaalisten palvelujen innovointi-, suunnittelu- ja kehittämiskumppani, jolla on laaja kansainvälinen asiakaskunta. Superchargen vahva innovaatio-, konseptointi- ja mobiiliapplikaatio-osaaminen vauhdittavat Siilin digitaalisten kokemusten (Digital Experience) toteuttamiseen keskittyvää strategiaa.  Superchargen ja Siilin liitto vahvistaa myös Siilin strategiaa kansainvälisten Core-yksiköiden rakentamisesta.

Superchargen palveluksessa oli kaupantekohetkellä noin 115 henkilöä Budapestissa, Lontoossa ja Amsterdamissa. Superchargen perustajat, jotka omistavat 45 % yhtiön osakekannasta, jatkavat yhtiön johdossa. Kauppahinta Siili Solutions Oyj:n ostamasta 55 % osuudesta oli 9,1 miljoonaa euroa. Kauppahinta maksettiin käteisvastikkeella, joka rahoitettiin osittain pankkilainalla ja osittain Siilin kassavaroista. Lisäksi yhtiössä olleet rahavarat per 31.12.2020, 3,5 miljoonaa euroa, maksettiin myyjille osinkona.

Hankitut varat, 1 000 EURSupercharge

Hankitut rahavarat-3 707
Myyjille maksetut yhtiön rahavarat per 31.12.20203 506
Nettovastike investointien rahavirrassa8 901

Järjestelyn ehtojen mukaisesti Siilillä sekä Supercharge Holding Zrt:llä on oikeus toteuttaa kauppa lopuista 45 prosentista Supercharge Kft:n osakkeista vaiheittain vuosien 2024–2026 aikana. Siilin mahdollisesti myöhemmin hankkimien osakkeiden kauppahinta määräytyy Superchargen vuosien 2024–2026 kannattavuuden perusteella. Johtuen sopimuksen myynti- ja osto-optioista Supercharge on yhdistelty Siili-konserniin 100-prosenttisesti 1.3.2021 alkaen, ja vähemmistöosuuden ostohinnasta on kirjattu käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattava kauppahintavelka 7,6 miljoonaa euroa.

Supercharge-hankintalaskelma on kirjattu alustavana, koska hankitun yhtiön varojen ja niihin liittyvien vastaavaksi otettujen velkojen arvostusta ei ollut saatu päätökseen katsauskauden loppuun mennessä. Yrityskaupassa hankitut aineettomat omaisuuserät koostuvat asiakassuhteista sekä Supercharge-brändistä. Kaupasta kirjattu liikearvo muodostuu Superchargen kyvykkäästä henkilöstöstä, vahvasta maantieteellisestä läsnäolosta etenkin Unkarissa sekä läntisessä Euroopassa ja viimevuosien erinomaisesta taloudellisesta suoriutumisesta. Liikearvo ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen. Yrityshankintaan liittyviä laki- ja asiantuntijakuluja kirjattiin ensimmäiselle puolivuosikaudelle kuluksi 233 tuhatta euroa.

Superchargen vaikutus Siili Solutions -konsernin liikevaihtoon ensimmäisellä puolivuosikaudella oli 4 261 tuhatta euroa ja oikaistuun liikevoittoon (EBITA) 1 099 tuhatta euroa. Mikäli yrityshankinta olisi toteutettu 1.1.2021, konsernin liikevaihto olisi ollut 50 536 tuhatta euroa ja oikaistu liikevoitto (EBITA) 4 602 tuhatta euroa.

Rahoitusvelat ja muut korolliset velat

Pitkäaikaiset rahoitusvelat ja muut korolliset velat

Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat17 6617 7786 560
Käypään arvoon arvostettu ehdollinen vastike14 2467 9716 079
Yhteensä 31 90715 74912 639

Lyhytaikaiset rahoitusvelat

Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut rahoitusvelat 4 9142 7982 742
Yhteensä 4 9142 7982 742

Konserni nosti katsauskauden aikana kolme uutta pankkilainaa. Kaksi pankkilainoista on suojattu korkoputkisopimuksella, joka on voimassa seitsemän vuotta lainan nostamisesta. Korkoputkisopimuksella lainojen viitekoroille on sovittu minimi- ja maksimitasot. Lainoista maksettava korko muodostuu viitekorosta, joka on 0,14 %, sekä lainamarginaalista 1,35 %. Yksi lainoista on vaihtuvakorkoinen laina, jonka vuotuinen korko on 1,35 prosenttiyksikköä yli kuuden kuukauden euriborkoron. Kaikkien kolmen uuden lainan maturiteetti on seitsemän vuotta, ja niitä lyhennetään tasalyhennyksin puolivuosittain.

Lisäksi konsernilla on vuonna 2018 nostettu vaihtuvakorkoinen pankkilaina. Konserni käyttää lainan korkoriskin hallinnassa kuuden vuoden mittaista koronvaihtosopimusta, joka on tullut voimaan elokuussa 2019. Pankkilainan maturiteetti on seitsemän vuotta, ja sitä lyhennetään tasalyhennyksin puolivuosittain.

Siilin pankkilainoihin liittyy kovenantteja, joiden mukaan rahoituslaitoksella on oikeus irtisanoa luottosopimus, jos kovenanttiehdot eivät täyty. Kovenanttiehtojen perusteena ovat korollisten velkojen suhde käyttökatteeseen sekä omavaraisuusaste.

Ehdollinen lisäkauppahintavelka

Ensimmäisellä puolivuosikaudelle yhtiö kirjasi Supercharge Kft:n hankintasopimuksen mukaisen käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavan kauppahintavelan 7 577 tuhatta euroa. Kauppahintavelka on Unkarin forinttimääräinen. Lisäksi yhtiö kirjasi katsauskaudella Superchargen ja Vala Groupin kauppahintavelkojen diskonttaamisesta aiheutunutta arvostuseroa korkokuluksi yhteensä 373 (44) tuhatta euroa.

Ehdollinen vastike

Kauden alussa6 0796 0826 082
Diskonttauksen purkautumisen vaikutus3734492
Vala Group Oy:n 2018 sopimuksen käyvän arvon muutos 1 8443 221
Vala Group Oy:n vähemmistöomistajille lisäosuuden hankinnasta maksettava osuus  -4 793
Aiemman Vala Group Oy sopimuksen rauennut osuus  -4 603
Vala Group Oy:n 2020 sopimuksen mukainen lisäkauppahinta  6 079
Supercharge Kft. sopimuksen mukainen lisäkauppahinta7 577
Valuuttakurssin vaihtelun vaikutus Supercharge Kft. lisäkauppahintavelkaan217
Kauden lopussa14 2467 9716 079

Yhtiö on kirjannut yrityshankintoihin liittyviä asiantuntijapalkkioita kuluksi ensimmäisellä puolivuosikaudella yhteensä 309 tuhatta euroa.

Rahoitusvarojen ja -velkojen käyvät arvot

30.6.202130.6.202031.12.2020
1 000 EURKirjanpito-arvoKäypä arvoKirjanpito-arvoKäypä arvoKirjanpito-arvoKäypä arvoKäyvän arvon hierarkia
Rahoitusvarat
Jaksotettuun hankintamenoon kirjattavat
Saamiset404 404 2792792972972
Myyntisaamiset14 579 14 57912 83012 83011 33311 3332
Muut saamiset3 579 3 5792 0782 0781 8591 8592
Rahavarat19 991 19 99119 10019 10021 65621 6562
Rahoitusvarat yhteensä38 553 38 55334 31134 31135 14435 144

Rahoitusvelat
Jaksotettuun hankintamenoon arvostetut
Pankkilainat (*15 44215 4424 6204 6204 1074 1072
Muut korolliset velat2 2182 2183 1583 1582 4532 453
Pankkilainat (*3 0013 0011 0271 0271 0271 0272
Muut korolliset velat1 9131 9131 7721 7721 7161 716
Ostovelat ja muut velat17 16517 16516 06716 06720 14820 148
Käypään arvoon tulosvaikutteisesti kirjattavat
Ehdollinen vastike (*14 24614 2467 9717 9716 0796 0793
Koronvaihtosopimus 1001001401401311313
Rahoitusvelat yhteensä 54 08554 08534 75534 75535 66035 660
*) Sisältyvät taseen erään rahoitusvelat.

Konsernilla oli 30.6.2021 yrityskauppojen ehdollisista lisäkauppahinnoista johtuvia velkoja yhteensä 14 246 (7 971) tuhatta euroa.

Käypien arvojen hierarkian tasot

Katsauskauden aikana ei tapahtunut siirtoja käypien arvojen hierarkian tasojen välillä.

Taso 1

Hierarkian tason 1 käyvät arvot perustuvat täysin samanlaisten omaisuuserien tai velkojen noteerattuihin
(oikaisemattomiin) hintoihin toimivilla markkinoilla.

Taso 2

Tason 2 instrumenttien käyvät arvot perustuvat merkittäviltä osin muihin syöttötietoihin kuin noteerattuihin
hintoihin, mutta kuitenkin tietoihin, jotka kyseiselle omaisuuserälle tai velalle ovat havainnoitavissa joko
suoraan tai epäsuorasti.

Taso 3

Tason 3 instrumenttien käyvät arvot perustuvat omaisuuserää tai velkaa koskeviin syöttötietoihin, jotka eivät
perustu havainnoitavissa olevaan markkinatietoon, vaan merkittäviltä osin johdon arvioihin ja niiden käyttöön yleisesti hyväksytyissä arvostusmalleissa.

Lähipiiritapahtumat

Katsauskauden aikana lähipiirisuhteissa ja -tapahtumissa ei ole ollut merkittäviä muutoksia. Yhtiön hallitukselle ja johtoryhmälle maksetut palkat ja palkkiot julkistetaan vuosittain vuositilinpäätöksen yhteydessä.

Helsingissä 18. päivänä elokuuta 2021

Siili Solutions Oyj hallitus

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Marko Somerma
puhelin: 050 518 1496

Talousjohtaja Aleksi Kankainen
puhelin: 040 5342 709

Siili Solutions lyhyesti:
Siili Solutions Oyj on digitaalisen muotoilutoimiston ja teknologian moniosaajan ainutlaatuinen yhdistelmä. Kaiken työmme lähtökohtana on syvällinen ymmärrys ihmisen käyttäytymisestä. Siili on asiakkaalle paras kumppani, kun haetaan kasvua, tehokkuutta ja kilpailuetua digitaalisin keinoin. Siilillä on toimistot Suomessa, Saksassa, Puolassa, Unkarissa, Hollannissa, Isossa-Britanniassa ja USA:ssa. Siili Solutions Oyj:n osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalla. Siili on kasvanut kannattavasti perustamisestaan vuodesta 2005 lähtien. www.siili.com/fi

Liite

Siili Solutions Oyj Puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2021 (tilintarkastamaton)