Iværksættelse af aktietilbagekøbsprogram

Øvrige interessenter

Dato        15. september 2021

Iværksættelse af aktietilbagekøbsprogram

Bankens bestyrelse har i dag besluttet at iværksætte et aktietilbagekøbsprogram på i alt 242,5 mio. kroner med det formål at annullere disse på en senere generalforsamling med baggrund i den generelle bemyndigelse, som bankens bestyrelse har fra den ordinære generalforsamling afholdt den 3. marts 2021 til at lade banken erhverve egne aktier inden for en samlet pålydende værdi af i alt 10% af bankens aktiekapital og således, aktierne kan erhverves til gældende børskurs +/- 10% på erhvervelsestidspunktet. Tilbagekøbsbeløbet svarer til den andel af det i 2020 planlagte aktietilbagekøb, som ikke blev eksekveret grundet Corona-situationen.

Aktietilbagekøbsprogrammet løber i perioden fra og med den 1. oktober 2021 og til og med den 25. januar 2022. I den nævnte periode vil banken tilbagekøbe egne aktier for maksimalt 242,5 mio. kroner, dog vil der maksimalt kunne erhverves 800.000 stk. aktier under aktietilbagekøbsprogrammet.

Aktietilbagekøbsprogrammet gennemføres i henhold til EU-Kommissionens forordning nr. 596/2014 af 16. april 2014 og EU-Kommissionens delegerede forordning nr. 2016/1052 af 8. marts 2016, der tilsammen udgør ”Safe Harbour”-reguleringen.

Banken kan til enhver tid suspendere eller stoppe aktietilbagekøbet. Dette vil i givet fald blive meddelt i en selskabsmeddelelse.

Betingelserne for aktietilbagekøbsprogrammet er følgende:

• Formålet med aktietilbagekøbet er tilpasning af bankens kapitalstruktur.

• Ringkjøbing Landbobank har antaget Danske Bank som lead manager for aktietilbagekøbsprogrammet. Danske Bank vil uafhængigt af og uden indflydelse fra Ringkjøbing Landbobank træffe sine handelsbeslutninger og eksekvere aktietilbagekøb inden for de offentliggjorte rammer.

• Det maksimale vederlag, som Ringkjøbing Landbobank kan betale for aktier tilbagekøbt under programmet, er 242,5 mio. kroner, dog maksimalt 800.000 stk. aktier.

• Tilbagekøbet må ikke ske til en aktiekurs, der overstiger den højeste af (i) aktiekursen på den senest uafhængige handel eller (ii) det højeste bud fra en uafhængig køber i markedet på Nasdaq Copenhagen på handelstidspunktet.

• Det maksimale antal aktier, der kan opkøbes på én enkelt handelsdag, vil svare til 25% af den gennemsnitlige daglige aktiehandelsvolumen i de 20 forudgående handelsdage på Nasdaq Copenhagen.

• Ringkjøbing Landbobank vil ugentligt offentliggøre en separat meddelelse til Nasdaq Copenhagen og annoncere antallet af tilbagekøbte aktier og deres værdi samt vedlægge detaljeret information om de enkelte handler.

Ringkjøbing Landbobank

John Fisker