Aktias personalemission övertecknades – över en tredjedel av personalen deltog i emissionen

Aktia Bank Abp
Börsmeddelande
27.9.2021 kl. 18.00

Aktia Bank Abp:s styrelse beslutade 31.8.2021 om en riktad personalemission för koncernens personal. I personalemissionen erbjöds till teckning sammanlagt 1 000 000 nya aktier i bolaget. Teckningsperioden för personalemissionen gick ut 22.9.2021.

Teckningspriset för aktierna var 10,14 euro per aktie, som baserar sig på den volymvägda medelkursen för Aktia aktien på Nasdaq Helsinki Ltd för perioden 1−31.7.2021, med en rabatt på 10 procent som dragits av från priset. Antalet tecknade aktier skulle vara minst 500 och högst 70 000 aktier. Aktierna omfattas av en överlåtelserestriktion: 50 procent av de tecknade aktierna kan inte säljas inom 18 månader och 50 procent inom 36 månader efter registreringen av aktierna på tecknarens värdeandelskonto.

Personalemissionen övertecknades och styrelsen beslutade att öka antalet erbjudna aktier i enlighet med personalemissionens villkor. I fråga om personalemissionen, godkände styrelsen samtliga teckningar, det vill säga totalt 1 371 500 nya aktier. Aktiernas teckningspris är sammanlagt 13 907 010,00 euro, som i sin helhet tecknas till bolagets fond för inbetalt fritt eget kapital. Teckningar gjordes av sammanlagt 336 medarbetare inom bolaget.

Jag är mycket nöjd med personalemissionens resultat. Utgångspunkten för personalemissionen var att involvera och sporra medarbetarna till att bli aktieägare i Aktia och således till långsiktigt arbete för att öka ägarvärdet. Personalemissionen övertecknades, vilket är ett starkt tecken på personalens förtroende för Aktias framtid”, konstaterar Aktias verkställande direktör Mikko Ayub.

De nya aktierna som godkändes i personalemissionen kommer att införas i handelsregistret uppskattningsvis 30.9.2021 och bli föremål för offentlig handel uppskattningsvis 1.10.2021. Efter att de nya aktierna har införts i handelsregistret, kommer det sammanlagda antalet aktier inom bolaget att vara 72 087 006 aktier. De aktier som tecknats i personalemissionen utgör totalt 1,9 procent av bolagets aktier och rösträtter efter personalemissionen. Eftersom en del av personalen finansierade sin teckning med ett av Aktia beviljat lån, har emissionen inte någon betydande inverkan på Aktias CET1-kapitaltäckning.

Bolaget har i enlighet med villkoren i de olika programmen för förankring och belöning fått tillbaka aktier under 2021, vilket innebär att bolaget har sammanlagt 307 107 aktier i sin besittning.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Mikko Ayub, verkställande direktör
tel. 010 247 5121

Distribution:
Massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.6.2021 till 15,6 miljarder euro och balansomslutningen till 11,2 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.