Aktia Bank Abp:s styrelse har beslutat om utbetalning av dividend

Börsmeddelande
5.10.2021 kl. 15.15

Aktia Bank Abp:s styrelse har beslutat om utbetalning av dividend

Aktia Bank Abp:s styrelse har i dag, den 5 oktober 2021, beslutat att för räkenskapsperioden 2020 i dividend utbetala 0,43 euro per aktie i enlighet med bemyndigandet av den ordinarie bolagsstämman 2021, sammanlagt ca 30,9 miljoner euro.

Den ordinarie bolagsstämman 2021 bemyndigade styrelsen att besluta om utbetalning av en dividend på högst 0,43 euro per aktie för räkenskapsåret 2020 så att betalningen sker på ett eller flera tillfällen, dock tidigast den 1 oktober 2021. Finansinspektionens rekommendation om begränsning av bankernas dividendutbetalning upphörde den 30 september 2021.

Avskiljningsdagen för utdelningen är den 6 oktober 2021 och dividenden betalas till aktieägare som på avstämningsdagen för dividendutbetalningen, den 7 oktober 2021, är registrerade i den aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Ab. Dividendutbetalningen sker den 14 oktober 2021. Dividend utbetalas inte för egna aktier som bolaget besitter.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Lotta Borgström, direktör för investerarrelationer och kommunikation, tfn +358 10 247 6838, lotta.borgstrom@aktia.fi

Distribution:
Massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 30.6.2021 till 15,6 miljarder euro och balansomslutningen till 11,2 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.