Bilia har träffat överenskommelse om försäljning av fyra anläggningar i Bergslagen

Som ett led i den principiella överenskommelsen om framtida samarbete mellan Volvo Cars och Bilia den 1 oktober 2021 har Bilia träffat en bindande avsiktsförklaring att sälja fyra anläggningar i Bergslagen till Bilkompaniet i Dalarna AB.

Försäljningen avser anläggningarna i Avesta, Hedemora, Fagersta och Sala. Dessa anläggningar bedriver försäljning av nya bilar, begagnade bilar samt serviceverksamhet för Volvo samt Renault. Försäljningen förväntas ske den 1 januari 2022.

Parterna kommer nu att inleda slutliga avtalsförhandlingar, vilka förväntas vara slutförda under hösten. Överlåtelsen är villkorad godkännande från den svenska konkurrensmyndigheten.

Göteborg den 6 oktober 2021

Bilia AB (publ)

För information vänligen kontakta:
Per Avander, VD och koncernchef, 010-497 70 00, per.avander@bilia.se
Kristina Franzén, CFO, 010-497 73 40, kristina.franzen@bilia.se

Fakta om Biliakoncernen

Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar. Bilia har cirka 160 anläggningar i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. Bilia säljer personbilar av märket Volvo, BMW, Toyota, Mercedes, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart och Alpine samt transportbilar av ­märket Renault, Toyota, Mercedes, Nissan och Dacia och lastbilar av märket Mercedes.

Bilia har idag en fullt utbyggd verksamhet med försäljning av nya bilar, e-handel, reservdelar och butiksförsäljning, service- och skadeverkstäder, däck och bilglas samt finansiering, försäkring, biltvätt, drivmedelsstationer och bildemontering under samma tak, vilket ger ett unikt erbjudande.

Bilia omsatte cirka 30 mdkr år 2020 och hade cirka 4 700 anställda.