EAC Invest får medhold i Skattesagen i Østre Landsret - Selskabsmeddelelse nr. 15/2021

København, 20. oktober 2021

Østre Landsret har i dag afsagt dom og givet EAC Invest fuldt medhold i alle forhold i skattesagen vedrørende den i 2014 frasolgte Plumrose aktivitet i Venezuela.

Skatteministeriet har på baggrund af dommen 4 uger til at beslutte sig om de ønsker at anke sagen til Højesteret.

”Vi er glade for at vi endnu en gang har fået medhold, og at domstolene er nået til de samme konklusioner som Landsskatteretten – at vi handlede i fuld overensstemmelse med aftalen med Skattestyrelsen i 2009, og helt i overensstemmelse med lovgivning og den svære situation i Venezuela. Vi kan nu forhåbentlig lægge sagen bag os og komme videre som selskab. Jeg vil gerne sige tak til tidligere CEO Niels Henrik Jensen og tidligere bestyrelsesformand Henning Kruse Petersen for deres arbejde og indsats i sagen.” udtaler Martin Thaysen, CEO for EAC Invest A/S.

Skattesagen var oprindeligt tre selvstændige transfer pricing sager vedrørende Plumrose i Venezuela i perioden fra 2008-2012. Alle tre sager fik medhold i Skatteankestyrelsen og blev vundet i Landsskatteretten, men Skatteministeriet valgte at indbringe alle sagerne for domstolene. Sagerne er blevet sammenlagt til en enkelt retssag, som blev behandlet i Østre Landsret i august 2021. Skattesagen var betydelig for EAC Invest A/S, da den i værste tilfælde kunne medføre en markant negativ likviditetspåvirkning, der ville medføre væsentlig usikkerhed om selskabets fremtidige drift. Grundet sagens størrelse har skattesagen også i de sidste to år lagt en større begrænsning på selskabets muligheder for at disponere frit.

Med venlig hilsen,

EAC Invest A/S

For further information, please contact:
Martin Thaysen, CEO, Phone: +45 2066 6554, e-mail investorinformation@eac.dk