Aktia emitterade en säkerställd obligation på 500 miljoner euro

Aktia Bank Abp
20.1.2022 kl. 16.30

Aktia emitterade en säkerställd obligation på 500 miljoner euro

Aktia Bank Abp emitterade tisdagen den 18 januari 2022 en ny säkerställd obligation på 500 miljoner euro, som förfaller till betalning i oktober 2028. Lånet prissattes med en negativ marginal jämfört med swapräntorna (MS -1). Detta var den första finländska säkerställda obligationen år 2022. Aktias förgående motsvarande obligation emitterades år 2019.

Den slutliga orderboken innehöll teckningsanbud till ett värde av över 1,1 miljarder euro från mer än 45 olika investerare. Största delen av anbuden kom från Norden, cirka 43 procent, varav över hälften kom från finländska investerare. Teckningsanbud mottogs också bland annat från Tyskland och Österrike (35 procent) samt från Nederländerna och Luxembourg (14 procent).

Emissionen ordnades av ABN Amro, Danske Bank, LBBW, Nordea och Swedbank.

”Emissionen var mycket lyckad och väckte mycket intresse hos den europeiska investerarkretsen. Det är fint att Aktias stabila och förutsägbara affärsverksamhet samt konsekventa genomförande av strategin återspeglas i en stark efterfrågan på skuldmarknaden”, konstaterar Outi Henriksson, ekonomi- och finansdirektör för Aktia.

Aktia Bank Abp

Mera information:
Timo Ruotsalainen, Head of Treasury, tfn 010 247 7211

Distribution:
Massmedier
www.aktia.com

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundmedel (AuM) 30.6.2021 uppgick till 15,6 miljarder euro och balansomslutningen till 11,2 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com