Aktia Pankki Oyj:n varsinaisen yhtiökokouksen ja hallituksen järjestäytymiskokouksen päätökset

Aktia Pankki Oyj
6.4.2022 klo 17.45

Aktia Pankki Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin tänään 6.4.2022 Helsingissä. Tilapäisen lainsäädännön mukaisesti yhtiökokous järjestettiin siten että kokoukseen ei voinut osallistua paikan päällä. Osakkeenomistajien ja näiden asiamiesten oli mahdollista osallistua kokoukseen ja käyttää osakkeenomistajan oikeuksiaan vain äänestämällä ennakkoon sekä esittämällä vastaehdotuksia ja kysymyksiä ennakkoon.

Yhtiökokous kannatti kaikkia yhtiökokoukselle tehtyjä ehdotuksia ja hyväksyi palkitsemisraportin. Yhtiökokous vahvisti emoyhtiön ja konsernin tilinpäätökset sekä myönsi vastuuvapauden hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajalle ja tämän varamiehelle tilikaudelta 1.1.–31.12.2021.

Osingonmaksu

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti 0,56 euron osingon maksamisesta osakkeelta tilikaudelta 1.1.–31.12.2021. Oikeus osinkoon on osakkeenomistajalla, joka on osingon täsmäytyspäivänä 8.4.2022 merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään yhtiön osakasluetteloon. Osinko maksetaan 19.4.2022.

Yhtiökokous vahvisti hallituksen jäsenten lukumääräksi kahdeksan.

Johan Hammarén, Maria Jerhamre Engström, Harri Lauslahti, Olli-Petteri Lehtinen, Johannes Schulman, Lasse Svens ja Timo Vättö valittiin uudelleen hallituksen jäseniksi. Uudeksi hallituksen jäseneksi valittiin Sari Pohjonen. Kaikki hallituksen jäsenet valittiin toimikaudeksi, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun asti.

Palkitseminen

Yhtiökokous päätti hallituksen ehdotuksen mukaisesti vahvistaa Aktia Pankki Oyj:n toimielinten palkitsemisraportin.

Hallituksen jäsenten vuosipalkkioksi vahvistettiin 64 300 euroa puheenjohtajalle, 43 000 euroa varapuheenjohtajalle ja 35 000 euroa jäsenelle. Vuosipalkkiosta noin 40 prosenttia (brutto) maksetaan Aktian osakkeina. Lisäksi kunkin valiokunnan puheenjohtajalle maksetaan 8 000 euron suuruinen vuosipalkkio. Kokouspalkkioksi vahvistettiin 500 euroa kokouksesta, jossa jäsen on ollut läsnä. Matka- ja majoituskustannusten korvaamisessa ja päivärahan maksamisessa noudatetaan verohallinnon ohjeita ja yhtiön matkustusohjeita.

Tilintarkastaja

Yhtiökokous vahvisti tilintarkastajien lukumääräksi yksi ja valitsi uudelleen yhtiön tilintarkastajaksi KPMG Oy Ab:n, päävastuullisena tilintarkastajana KTM, KHT Marcus Tötterman toimikaudeksi, joka jatkuu seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen loppuun asti. Tilintarkastajan palkkio maksetaan kohtuullisen laskun perusteella.

Hallituksen valtuutukset

Yhtiökokous hyväksyi hallituksen ehdotuksen enintään 7 221 000 osakkeen tai osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden antivaltuutuksesta, valtuutuksesta ostaa enintään 500 000 yhtiön omaa osaketta käytettäväksi yhtiön osakepalkkio-ohjelmaan ja/tai yhtiön hallituksen jäsenten palkkioiden maksuun sekä valtuutuksesta luovuttaa enintään 500 000 yhtiön omaa osaketta.

Hallituksen järjestymiskokous

Hallitus valitsi Lasse Svensin puheenjohtajaksi ja Timo Vätön varapuheenjohtajaksi järjestymiskokouksessaan yhtiökokouksen jälkeen.

Hallitus nimitti jäsenet hallituksen tarkastus-, riski- sekä palkitsemis- ja corporate governance -valiokuntiin.

Hallitus nimitti Olli-Petteri Lehtisen tarkastusvaliokunnan puheenjohtajaksi ja Sari Pohjosen ja Johannes Schulmanin muiksi jäseniksi.

Riskivaliokunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Maria Jerhamre Engström ja muiksi jäseniksi Harri Lauslahti, Olli-Petteri Lehtinen ja Lasse Svens.

Palkitsemis- ja corporate governance -valiokunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Timo Vättö ja muiksi jäseniksi Johan Hammarén ja Lasse Svens.

Yhtiökokouksessa pidetyt esitykset ja pöytäkirja

Hallituksen puheenjohtaja Lasse Svensin ja toimitusjohtaja Mikko Ayubin esitykset tulevat saataville yhtiön internetsivuille https://www.aktia.com/fi/sijoittajat/hallinnointi/yhtiökokoukset myöhemmin kokouksen jälkeen. Yhtiökokouksen pöytäkirja tulee saataville internetsivuille viimeistään 20.4.2022.

Aktia Pankki Oyj

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Mikko Ayub, puh. 010 247 5121
Lakiasiainjohtaja Ari Syrjäläinen, puh. 050 362 9587

Jakelu:
Tiedotusvälineet
www.aktia.com

Aktia on suomalainen varainhoitaja, pankki ja henkivakuuttaja, joka on luonut vaurautta ja hyvinvointia sukupolvelta toiselle jo 200 vuoden ajan. Palvelemme asiakkaitamme digitaalisten kanavien kautta kaikkialla ja kasvokkain toimipisteissämme pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen, Vaasan ja Oulun seuduilla. Palkitun varainhoitomme rahastoja myydään myös kansainvälisesti. Työllistämme noin 900 henkilöä eri puolella Suomea. Aktian hallinnoitavat asiakasvarat (AuM) 31.12.2021 olivat 15,5 miljardia euroa ja taseen arvo 11,7 miljardia euroa. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (AKTIA). aktia.com.