Marimekko kierrättää omasta tuotannosta syntyvät poistotekstiilit – yhteistyö Resterin kanssa tukee yhtiön tavoitetta kiertotalouden mukaisesta arvoketjusta

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 21.4.2022 klo 10.00

Marimekko ja poistotekstiilejä kierrättävä Rester Oy ovat käynnistäneet poistotekstiilien kierrätykseen liittyvän yhteistyön. Marimekon omasta tuotannosta eli Helsingin kangaspainosta ja ompelimosta syntyvästä hukkatekstiilistä on vuoden 2022 alusta valmistettu uutta tekstiilikuitua Resterin kierrätyslaitoksessa Paimiossa. Yhteistyö Resterin kanssa tukee Marimekon tavoitetta kiertotalouden mukaisesta arvoketjusta. Yhtiö on sitoutunut edistämään jatkuvasti teknologiaan, materiaaleihin ja liiketoimintamalleihin liittyviä innovaatioita yhdessä kumppaneiden kanssa viedäkseen koko teollisuudenalaa eteenpäin.

”Tavoitteenamme on jatkuvasti vähentää toiminnastamme syntyvän jätteen määrää, ja tämä työ lähtee liikkeelle jo suunnittelupöydältä. Syntyvä jäte pyritään hyötykäyttämään ja kierrättämään mahdollisimman hyvin. Tutkimme myös mahdollisuuksia hyödyntää omista poistotekstiileistä syntynyttä kierrätyskuitua tuotteidemme valmistuksessa. Uskomme, että tulevaisuudessa ajattomat ja kestävät tuotteet tehdään tasapainossa ympäristön kanssa kiertotalouden periaatteita noudattaen”, sanoo Marimekon liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Riika Wikberg.

”Yksi parhaimpia asioita tässä yhteistyössä on se, että voimme auttaa kumppaniamme saavuttamaan heille tärkeän tavoitteen koskien heidän poistotekstiilien kierrätystä uudeksi tekstiilituotteeksi.  Jokaista tuotettua kuitutonnia kohti poistotekstiilien kierrätys säästää keskimäärin 525 000 litraa vettä ja 3 700 kilogrammaa hiilidioksidia verrattuna täysin uuden tekstiilikuidun tuottamiseen. On hienoa, että kiertotalous ja sen myötä tulevat ympäristösäästöt ovat keskeisessä osassa molempien yritysten arvomaailmaa”, sanoo Resterin asiakkuus- ja kehitysvastaava Henna Knuutila.

Marimekon kangaspainossa ja pääkonttorissa syntyneestä jätteestä on jo vuosia hyödynnetty lähes 100 prosenttia joko energiantuotannossa tai kierrätettynä materiaalina ja yhtiö pyrkii jatkuvasti kasvattamaan materiaalina kierrätetyn jätteen osuutta. Poistotekstiilien kierrätystoiminta vastaa EU:n säännöksiä, joiden mukaan tekstiilijäte on erilliskerättävä vuoteen 2025 mennessä. Suomessa tekstiilijätteen erilliskeräys alkaa jo vuoden 2023 alussa.

Rester on tekstiilien kierrätysratkaisuja tarjoava suomalainen yritys, joka mahdollistaa yritystekstiilien kierrätyksen uudeksi tekstiilikuiduksi ja laadukkaaksi raaka-aineeksi. Yritys avasi marraskuussa 2021 Suomeen Pohjois-Euroopan suurimman tekstiilien kierrätyslaitoksen. Resterin toteuttamassa mekaanisessa käsittelyssä poistotekstiilit prosessoidaan tekstiilikuiduiksi. Resterin kierrätyskuidusta voidaan valmistaa esimerkiksi lankaa, erilaisia kuitu­kangas­materiaaleja, kuten eristeitä, akustiikka­levyjä ja suodatin­kankaita sekä komposiittia.

Kuvia Marimekon poistotekstiilistä valmistetusta kuidusta: https://mediabank.marimekko.fi/l/FBC7Gdjdx8kQ

Lisätietoja:

Asta Halme, Marimekon viestintä
asta.halme@marimekko.com

Henna Knuutila, Resterin myynti ja asiakkuudet
henna@rester.fi

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Vuonna 2021 yhtiön liikevaihto oli 152 miljoonaa euroa ja tuotteiden brändimyynti 376 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 35 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 410 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com.

Rester
on globaalisti johtava edelläkävijä tekstiilikierrätyksen arvoketjujen rakentamisessa. Kaakkois-Suomeen sijoittautunut yhtiö tarjoaa tekstiilien kierrätysratkaisuja, joilla poistotekstiilit ja tuotannon sivuvirrat voidaan jalostaa uusiokuiduksi ja laadukkaaksi raaka-aineeksi. Prosessin aikana tekstiilit avataan mekaanisesti kuiduiksi. Rester-kierrätyskuitua voidaan käyttää monilla eri aloilla vaihtoehtona neitseelliselle raaka-aineelle. Asiakaskuntamme koostuu tekstiilejä käyttävistä yrityksistä, jotka toimittavat meille poistotekstiilejä, sekä yrityksistä, jotka käyttävät Rester-kierrätyskuitua omassa tuotannossa tai omissa tuotteissaan.

Vuonna 2019 perustettu Rester aloitti toimintansa marraskuussa 2021. Resterin pääomistaja on ekologisia työvaatteita valmistava Touchpoint Oy.