MARIMEKKO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–31.3.2022: Marimekon liikevaihto ja tulos jatkoivat kasvuaan vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä

Marimekko Oyj, Osavuosikatsaus 13.5.2022 klo 8.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Marimekon tammi-maaliskuun 2022 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona ja se on saatavilla myös yhtiön kotisivuilla company.marimekko.com kohdassa Tiedotteet ja julkaisut.

Ensimmäinen vuosineljännes lyhyesti

• Marimekon liikevaihto kasvoi 24 prosenttia ja oli 36,0 miljoonaa euroa (29,1). Liikevaihto Suomessa kasvoi 27 prosenttia ja kansainvälinen myynti nousi 20 prosenttia.
  • Liikevaihtoa kasvatti sekä tukku- ja vähittäismyynnin nousu Suomessa että kansainvälisen liikevaihdon hyvä kehitys, kun myynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla.
  • Lähes kaikki Marimekon omat myymälät olivat avoinna ensimmäisellä neljänneksellä, kuten vertailukaudellakin, ja asiakasvirrat myymälöissä kasvoivat selväsi vertailukaudesta, jolloin pandemiatilanne vaikutti asiakasvirtoihin voimakkaammin.
  • Liikevoitto nousi 6,6 miljoonaan euroon (5,6). Vertailukelpoinen liikevoitto kasvoi 18 prosenttia ja oli 6,6 miljoonaa euroa (5,6) eli 18,4 prosenttia liikevaihdosta (19,3).
  • Liikevoittoa paransi erityisesti liikevaihdon kasvu. Liikevoittoa puolestaan laski kiinteiden kulujen nousu ja suhteellisen myyntikatteen aleneminen.
  • Yhtiökokous päätti maksaa vuodelta 2021 varsinaista osinkoa 1,60 euroa osakkeelta ja lisäosinkoa 2,00 euroa osakkeelta. Osinko maksettiin 25.4.2022.
  • Lisäksi yhtiökokous päätti maksuttomasta osakeannista (ns. split) yhtiön osakkeen likviditeetin parantamiseksi. Osakkeenomistajille annettiin maksutta uusia osakkeita omistuksen mukaisessa suhteessa siten, että kutakin osaketta kohti annettiin neljä (4) uutta osaketta. Uudet osakkeet merkittiin kaupparekisteriin 14.4.2022 ja kaupankäynti niillä alkoi 19.4.2022.

Taloudellinen ohjeistus vuodeksi 2022

Marimekko-konsernin liikevaihdon arvioidaan vuonna 2022 kasvavan edellisvuodesta (2021: 152,2 miljoonaa euroa). Vertailukelpoisen liikevoittomarginaalin ennakoidaan olevan arviolta noin 17–20 prosenttia (2021: 20,5 prosenttia). Vuoden 2022 näkymiin volatiliteettia aiheuttavat erityisesti globaalit toimitusketjujen häiriöt sekä kaikkialla kasvaneet materiaali- ja logistiikkakustannukset.

Liikevaihdon ja tuloksen kehitykseen liittyviä merkittäviä epävarmuustekijöitä on kuvattu tarkemmin tämän osavuosikatsauksen kohdassa Merkittävimmät riskit ja epävarmuustekijät.

Avainluvut

josta Suomen ulkopuolella61,846,832247,6
kansainvälisen myynnin osuus, %7069 66
Myymälöiden lukumäärä147154-5152

* Vertailukauden vuosineljännesten luvut on oikaistu, kun IFRS-tulkintakomitean antaman agendapäätöksen seurauksena laadintaperiaate muuttui vuonna 2021. Lisätiedot on esitetty tämän osavuosikatsauksen laadintaperiaatteissa.

** Osakekohtaiset tunnusluvut on laskettu ja vertailukauden luvut on oikaistu osakkeiden uuden kokonaismäärän mukaan maksuttoman osakeannin (ns. split) jälkeen 12.4.2022 pidetyn varsinaisen yhtiökokouksen päätöksen mukaisesti.

Taulukossa esitetyt muutosprosentit on laskettu tarkoista luvuista ennen lukujen pyöristämistä miljooniksi euroiksi. Vertailukelpoinen tulos/osake -tunnusluvussa on huomioitu vastaavat erät kuin vertailukelpoisessa liikevoitossa verovaikutus huomioiden.

1 Vaihtoehtoisena ei-IFRS-tunnuslukuna esitetään brändimyynti, joka kuvaa Marimekko-brändin tavoittavuutta eri jakelukanavien kautta. Brändimyynti on epävirallinen arvio Marimekko-tuotteiden myynnistä kuluttajahinnoin, ja se lasketaan lisäämällä yhtiön oman vähittäiskaupan liikevaihtoon muiden jakelijoiden arvioitu Marimekko-tuotteiden vähittäismyyntiarvo, joka perustuu yhtiön toteutuneeseen tukkumyyntiin ja lisenssituottoihin. Brändimyynti ei sisällä arvonlisäveroa, eikä tunnuslukua tilintarkasteta. Brändimyyntikertoimia on tarkennettu vuoden 2021 alusta ja vertailuvuoden luvut on päivitetty samoilla tarkennetuilla kertoimilla. Osa lisenssikumppaneista toimittaa tarkan vähittäismyyntitiedon, jolloin brändimyynti raportoidaan sen mukaisesti. Muissa lisenssisopimuksissa on käytetty Marimekon omia eri markkinoiden vähittäismyyntikertoimia.

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko osavuosikatsauksen yhteydessä:

”Marimekon hyvä kehitys jatkui vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevaihtomme kasvoi ja liikevoittomme parani.

Liiketoiminnan vahvan kehityksen taustatekijöitä ovat muun muassa pitkäjänteisesti kehittämämme brändin koko ajan kasvava vetovoima, asiakkaita puhuttelevat mallistot sekä viime vuosina omaksutut entistä ketterämmät toimintatavat. Kilpailukykymme vahvistuminen ja kannattava kasvu ovat tulosta kaikkien marimekkolaisten hienosta työstä.

Tammi-maaliskuussa liikevaihtomme kasvoi 24 prosenttia 36,0 miljoonaan euroon (29,1). Kasvua vauhditti sekä tukku- ja vähittäismyynnin nousu Suomessa että kansainvälisen liikevaihdon hyvä kehitys, kun myynti kasvoi kaikilla markkina-alueilla. Yhteensä monikanavainen vähittäismyyntimme nousi 22 prosenttia ja tukkumyynti puolestaan 23 prosenttia.

Erityisesti myynnin kasvu paransi vertailukelpoista liikevoittoamme, joka ylsi tammi-maaliskuussa 6,6 miljoonaan euroon (5,6). Vahvistaaksemme pitkän aikavälin kansainvälistä kasvuamme panostimme katsauskaudella muun muassa bränditunnettuuden kasvattamiseen, digitaaliseen liiketoimintaan ja tietojärjestelmiin sekä kasvua tukeviin henkilöstörekrytointeihin. Tämä nosti suunnitelmien mukaisesti kiinteitä kulujamme alkuvuonna. Kasvupanostusten lisäksi kulujamme vuonna 2022 kasvattavat yleisesti nousseiden materiaali- ja logistiikkakustannuksien lisäksi pandemiatilanteen edelleen aiheuttamat globaalit toimitusketjujen häiriöt, joita entisestään pahentaa meitä kaikkia inhimillisesti koskettava sota Ukrainassa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on syvästi järkyttänyt kaikkia meitä marimekkolaisia, ja myötätuntomme on jokaisen ukrainalaisen puolella. Pyrimme auttamaan heitä omalla pienellä panoksellamme.

Helmikuussa esittelimme Kööpenhaminan muotiviikolla talven 2022 vaatemalliston, jonka suunnittelun ytimessä on ollut vaatteiden yhdisteltävyys ja kerrostettavuus. Parantunut yhdisteltävyys sesongista toiseen sekä arkistoistamme inspiraationsa ammentavat uudet arkkityyppisilhuetit ja vakioväljyydet vahvistavat entistään Marimekon suunnittelun ajattomuutta ja vastuullisuutta. Otimme myös ensimmäiset askeleet kohti kiertotalouden mukaista arvoketjua, kun käynnistimme vuoden alussa poistotekstiilien kierrätykseen liittyvän yhteistyön, jossa Marimekon omasta tuotannosta eli Helsingin kangaspainosta ja ompelimosta syntyvästä hukkatekstiilistä valmistetaan uutta tekstiilikuitua Rester Oy:n kierrätyslaitoksessa Paimiossa.

Maalikuussa kerroimme kolmannesta rajoitetun ajan saatavilla olevasta yhteistyömallistosta maailman johtaviin urheiluvaate- ja varusteyrityksiin kuuluvan adidaksen kanssa. Huhtikuussa kauppoihin saapunut kokoelma kasvattaa entisestään Marimekon kansainvälistä tunnettuutta ja tukee näin kansainvälistä kasvustrategiaamme. Lisäksi toimme Kiinan markkinalle yhteistyössä paikallisen lifestylebrändi the Beastin kanssa rajoitetun ajan saatavilla olevan valikoiman kodintuotteita sekä Marimekon ensimmäisen hajuveden. Laajaa näkyvyyttä tuovien globaalien brändiyhteistöiden ohella tällaiset kohdennetut paikalliset yhteistyöt ovat tärkeä tapa tutustuttaa yhä uusia yleisöjä Marimekkoon.

Vuonna 2022 jatkamme panostuksiamme pitkän aikavälin kansainvälisen kasvumme vauhdittamiseksi. Koska liiketoimintamallimme ja kannattavan kasvun strategiamme eivät merkittävästi sido pääomaa ja yhtiön taloudellinen asema on vahva, päätti katsauskauden jälkeen pidetty yhtiökokous jakaa vuodelta 2021 varsinaisen osingon lisäksi ylimääräisen lisäosingon. Lisäksi päätettiin maksuttomasta osakkeenomistajille suunnatusta osakeannista, jonka seurauksena osakkeiden kokonaismäärä viisinkertaistui. Tämän osakesplitin tarkoituksena on yhtiön osakkeen likviditeetin parantaminen.

Katsauskauden jälkeen olemme jo kertoneet muun muassa tulevista brändiyhteistöistä IKEA:n sekä modernin luksusbrändin Mansur Gavrielin kanssa. Marimekko etenee johdonmukaisesti kannattavan kasvun strategiansa toteuttamisessa. Olemme iloisia, että niin pitkäaikaiset kanta-asiakkaamme kuin suuri määrä uusia Marimekon ystäviä sekä koko ajan kasvava osakkeenomistajien joukko on valinnut olla mukanamme tällä innostavalla matkalla.”

Markkinanäkymät ja kasvutavoitteet 2022

Koronaviruspandemia on ollut globaalille muotialalle ja erikoiskaupalle pahin kriisi vuosikymmeniin ja koskettaa toimialaa myös vuonna 2022. Pandemiatilanteen kehittyminen eri markkinoilla, poliittiset jännitteet ja kasvanut inflaatio vaikuttavat maailmantalouden kehittymiseen ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen, ja voivat näin vaikuttaa myös Marimekon liiketoimintaan. Sota Ukrainassa ei suoraan vaikuta Marimekon liiketoimintaan, sillä Marimekon tuotteita ei myydä tai tuoteta Venäjällä, Valko-Venäjällä tai Ukrainassa eikä yhtiö hanki raaka-aineita näistä maista. Ukrainan sota aiheuttaa kuitenkin häiriöitä globaaleihin toimitusketjuihin ja vaikuttaa osaltaan yleiseen taloudelliseen tilanteeseen ja kuluttajien ostovoimaan ja -käyttäytymiseen. Näillä tekijöillä voi olla vaikutuksia yhtiön myynnin ja kannattavuuden lisäksi arvoketjun toimintavarmuuteen ja tehokkuuteen.

Marimekolle tärkeä kotimarkkina Suomi edustaa perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta. Myynnin Suomessa odotetaan kasvavan edellisvuodesta. Tukkumyynnin kertaluonteisten kampanjatoimitusten arvioidaan vuonna 2022 olevan edellisvuotta merkittävästi pienempiä.

Aasian-Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina, ja sillä on tärkeä rooli yhtiön kansainvälisessä kasvussa. Japani on Marimekolle selvästi merkittävin maa tällä alueella, ja siellä on jo varsin kattava Marimekko-myymälöiden verkosto. Muiden Aasian maiden yhteenlaskettu osuus yhtiön liikevaihdosta on vielä Japania pienempi, mutta toiminta näissä maissa kasvaa koko ajan. Kaikki Marimekko-myymälät ja suurin osa verkkokaupoista Aasiassa ovat partneriomisteisia. Liikevaihdon Aasian-Tyynenmeren alueella odotetaan kasvavan selvästi vuonna 2022. Vuonna 2022 tavoitteena on avata arviolta 5–10 uutta Marimekko-myymälää ja -shop-in-shopia, ja valtaosa suunnitelluista avauksista sijoittuu Aasiaan.

Marimekko arvioi sekä vähittäis- että tukkumyynnin kasvavan vuonna 2022. Myös lisenssituottojen odotetaan olevan edellisvuotta korkeammat. Marimekko jatkaa toimenpiteitä harmaaviennin kontrolloimiseksi. Nämä toimenpiteet heikentävät yhtiön myyntiä ja tulosta vuonna 2022 edellisvuotta merkittävästi vähemmän. Marimekon liiketoiminnan kausiluonteisuudesta johtuen euromääräinen liikevaihto- ja tuloskertymä painottuu perinteisesti tilikauden toiselle vuosipuoliskolle. Prosentuaalisesti liikevaihdon kasvun arvioidaan olevan alkuvuonna 2022 vahvempaa kuin vuoden toisella puoliskolla. Vuonna 2021 pandemiatilanne vaikutti Marimekon omien myymälöiden asiakasvirtoihin alkuvuonna negatiivisesti ja toisen vuosipuoliskon liikevaihtoa tukivat esimerkiksi merkittävät tukkumyynnin kertaluonteiset kampanjatoimitukset Suomessa.

Koronaviruspandemia ja siihen liittyvät rajoitustoimet sekä Ukrainan sota aiheuttavat häiriöitä globaaleissa toimitusketjuissa. Nämä häiriöt ovat aiheuttaneet tuotteiden toimitusviiveitä, jotka voivat vaikuttaa Marimekon liikevaihtoon ja kannattavuuteen. Häiriöt toimitusketjuissa nostavat logistiikkakustannuksia, jotka ovat myös yleisesti kasvaneet globaalisti. Liikevaihtoon ja tulokseen vaikuttaa olennaisesti jakelukeskusten ja logistiikan toimintavarmuuden ja tehokkuuden säilyminen poikkeustilanteissa. Raaka-aineiden ja materiaalien kustannukset ovat nousseet maailmanlaajuisesti. Muoti- ja designalalle tyypillinen varhainen sitoutuminen tuotetilauksiin tarkoittaa, että muutokset raaka-aineiden ja materiaalien hinnoissa vaikuttavat Marimekkoon viiveellä. Lisäksi pandemiatilanteessa entisestään korostunut varhainen sitoutuminen tuotetilauksiin heikentää yhtiön mahdollisuuksia optimoida tuotetilaukset ja reagoida kysynnän nopeisiin vaihteluihin erityisesti poikkeustilanteissa. Marimekko työskentelee aktiivisesti vähentääkseen toimitusketjun häiriöiden ja nousseiden kustannuksien negatiivisia vaikutuksia.

Marimekko jatkaa pitkän aikavälin kansainvälisen kasvunsa vauhdittamista. Yhtiö panostaa vuonna 2022 esimerkiksi bränditunnettuuden kasvattamiseen, digitaaliseen ja monikanavaiseen liiketoimintaan, vastuullisuuden kehittämiseen sekä kasvua tukeviin henkilöstörekrytointeihin ja tietojärjestelmiin. Kiinteiden kulujen odotetaan nousevan edellisvuodesta. Vuonna 2021 kiinteitä kuluja vähensivät vielä osin tilapäiset kustannussäästöt. Markkinointikustannuksien odotetaan kasvavan (2021: 7,5 miljoonaa).

Yhtiö seuraa tarkasti Ukrainan sodan ja koronaviruspandemian vaikutuksia ja sopeuttaa toimintaansa ja suunnitelmiaan tilanteen mukaan.

Tiedotustilaisuus medialle ja sijoittajille

Englanninkielinen tiedotustilaisuus medialle ja institutionaalisille sijoittajille pidetään 13.5.2022 kello 14.00. Tilaisuutta voi seurata suorana webcastina tai myöhemmin tallenteena osoitteessa https://marimekko.videosync.fi/2022-q1-results/register. Suorassa lähetyksessä voi esittää kysymyksiä kirjallisesti.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko, puh. 09 758 71
Talousjohtaja Elina Anckar, puh. 09 758 7261

MARIMEKKO OYJ

Anna Tuominen
anna.tuominen@marimekko.com

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Vuonna 2021 yhtiön liikevaihto oli 152 miljoonaa euroa ja tuotteiden brändimyynti 376 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 35 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 410 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. www.marimekko.com.

Liite

Marimekko_Osavuosikatsaus_Q1_2022