Marimekko avaa palvelun second-hand- ja vintagetuotteiden myyntiin

Marimekko Oyj, Lehdistötiedote 1.8.2022 klo 11.00

Marimekko avaa palvelun second-hand- ja vintagetuotteiden myyntiin

Marimekko avaa oman second-hand- ja vintagetuotteiden myyntiin keskittyvän Marimekko Pre-loved -palvelunsa 25.8.2022. Yksityishenkilöiden lisäksi myös yritykset voivat myydä käytettyjä Marimekon tuotteita palvelussa. Jälleenmyyntipalvelun avulla Marimekko pyrkii edelleen pidentämään tuotteidensa käyttöikää, mikä on yksi yhtiön kunnianhimoisen vastuullisuusstrategian tavoitteista.

Marimekko Pre-loved on jatkoa elokuussa 2021 julkistetulle pilottikonseptille. Tuolloin Marimekko toi 70-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi tarjolle 60 käytettyä marimekkoa. Marimekko Pre-loved toimii aluksi ainoastaan Suomessa, mutta tavoitteena on laajentaa palvelua lähiaikoina myös muille markkinoille. Marimekko on yksi Suomen halutuimmista brändeistä second-hand-kaupassa, ja sen tuotteet ovat tunnettuja hyvästä jälleenmyyntiarvostaan.

Uusi jälleenmyyntipalvelu toteuttaa yhtä Marimekon vastuullisuusstrategian pääperiaatteista: Ajaton design tuo iloa sukupolvesta toiseen. Tavoitteena on, että Marimekko-tuotteet tuovat iloa elinkaarensa aikana usealle kuluttajalle, jopa sukupolvelle, minkä jälkeen ne kierrätetään uusiksi tuotteiksi. Marimekko Pre-loved kunnioittaa tätä ajatonta suunnittelufilosofiaa, ja sen myötä Marimekon asiakkaat voivat tehdä löytöjä menneiltä vuosikymmeniltä sekä tarjota uuden kodin omille rakkaudella vaalituille marimekoilleen. Marimekko juhlistaa palvelun avautumista tuomalla arkistostaan myyntiin valikoiman vintagemekkoja aina 1960-luvulta 2000-luvulle.

“Marimekon toiminta ja designfilosofia ovat aina pohjanneet vastuulliseen ajatteluun: haluamme tarjota asiakkaillemme ajattomia, käytännöllisiä ja kestäviä tuotteita, jotka tuovat iloa pitkään ja joita ei haluta heittää pois. Marimekko Pre-loved on konkreettinen esimerkki ajattomasta suunnittelustamme – palvelu mahdollistaa osaltaan käytettyjen aarteiden löytämisen ja tarjoaa samalla uuden kestävän ja mutkattoman vaihtoehdon tuoda iloa ihmisten arkeen värien ja kuvioiden kautta”, sanoo Marimekon Innovation Works -yksikön johtaja Suvi-Elina Enqvist.

”Marimekko Pre-loved on tärkeä askel kunnianhimoisella vastuullisuusmatkallamme tuotteidemme käyttöiän pidentämiseksi edelleen ja kiertotalouden edistämiseksi. Olemme innoissamme, että pääsemme tuomaan tämän uuden palvelun kaikille second-hand- ja vintageaarteiden ystäville, jotka jakavat intohimon Marimekon rohkeisiin väreihin ja kuvioihin”, Enqvist jatkaa.

Palvelu toimii verkossa osoitteessa preloved.marimekko.com ja siihen täysin maksutonta liittyä. Myynneistä ansaitun summan voi joko lunastaa sellaisenaan tai muuntaa lahjakortiksi Marimekon verkkokauppaan. Jälleenmyyntialusta on rakennettu yhteistyössä käytettyjen tuotteiden myyntiin erikoistuneen teknologiayhtiö Archiven kanssa.

Lataa kuvia

Lisätietoja:
Anna Tuominen, Marimekon viestintä
anna.tuominen@marimekko.com

JAKELU:
Keskeiset tiedotusvälineet

Marimekko on suomalainen lifestyle-designyritys, joka tunnetaan ennen kaikkea omaleimaisista kuvioista ja väreistä. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluu korkealuokkaisia vaatteita, laukkuja ja asusteita sekä kodintavaroita sisustustekstiileistä astioihin. Kun Marimekko vuonna 1951 perustettiin, sen ennennäkemättömät painokankaat antoivat sille vahvan ja ainutlaatuisen identiteetin. Vuonna 2021 yhtiön liikevaihto oli 152 miljoonaa euroa ja tuotteiden brändimyynti 376 miljoonaa euroa. Marimekko-myymälöitä on noin 150 eri puolilla maailmaa, ja verkkokauppa palvelee asiakkaita 35 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Pohjois-Eurooppa, Aasian-Tyynenmeren alue ja Pohjois-Amerikka. Konsernin palveluksessa on noin 410 henkeä. Yhtiön osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. marimekko.com