eQ Oyj:n puolivuosikatsaus 2022 – eQ:n alkuvuoden tulos erinomainen

eQ Oyj puolivuosikatsaus
9.8.2022, klo 8:00

Tammi-kesäkuu 2022 lyhyesti

• Konsernin nettoliikevaihto oli kaudella 44,0 miljoonaa euroa (36,8 MEUR 1.1.-30.6.2021).
  • Konsernin nettopalkkiotuotot olivat 43,0 miljoonaa euroa (33,2 MEUR).
  • Konsernin oman sijoitustoiminnan nettotuotot olivat 1,1 miljoonaa euroa (3,6 MEUR) sisältäen tuotot pääoma- ja kiinteistörahastosijoituksista sekä likvideistä korkorahastoista.
  • Konsernin liikevoitto kasvoi 28 prosenttia ja oli 27,1 miljoonaa euroa (21,1 MEUR).
  • Konsernin tulos oli 21,5 miljoonaa euroa (16,9 MEUR).
  • Konsernin osakekohtainen tulos oli 0,54 euroa (0,43 euroa).
  • Varainhoito-segmentin nettoliikevaihto kasvoi 30 prosenttia 40,1 miljoonaan euroon (30,9 MEUR) sekä liikevoitto 42 prosenttia 26,3 miljoonaan euroon (18,5 MEUR).
  • Corporate Finance -segmentin nettoliikevaihto oli 2,9 miljoonaa euroa (2,4 MEUR) sekä liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa (0,6 MEUR).
  • Konsernin oman pääoma- ja kiinteistörahastosijoitustoiminnan nettokassavirta oli 1,0 miljoonaa euroa (2,5 MEUR).

Huhti-kesäkuu 2022 lyhyesti

• Konsernin nettoliikevaihto vuoden toisella neljänneksellä oli 22,4 miljoonaa euroa (18,8 MEUR 1.4.-30.6.2021).
  • Konsernin nettopalkkiotuotot olivat 21,6 miljoonaa euroa (17,4 MEUR).
  • Konsernin oman sijoitustoiminnan nettotuotot olivat 0,8 miljoonaa euroa (1,4 MEUR) sisältäen tuotot pääoma- ja kiinteistörahastosijoituksista sekä likvideistä korkorahastoista.
  • Konsernin liikevoitto kasvoi 33 prosenttia ja oli 14,1 miljoonaa euroa (10,6 MEUR).
  • Konsernin tulos oli 11,2 miljoonaa euroa (8,5 MEUR).
  • Konsernin osakekohtainen tulos oli 0,28 euroa (0,22 euroa).
Avainluvut1-6/221-6/21Muutos4-6/224-6/21Muutos1-12/21

Hallinnoitavat varat ilman raportointipalveluita, mrd. EUR9,38,67 %9,38,67 %9,2
Hallinnoitavat varat yhteensä, mrd. EUR12,010,713 %12,010,713 %11,6

Toimitusjohtaja Mikko Koskimies

Vuoteen 2022 lähdettiin positiivisissa tunnelmissa. Talouksia oltiin päästy avaamaan koronasuluista ja kasvuennusteet olivat vahvoja. Koronan aiheuttaman tarjontashokin vuoksi inflaatio oli kuitenkin kiihtynyt selvästi etenkin USA:ssa.

Helmikuussa 2022 alkanut Ukrainan sota ja siitä seuranneet sanktiot aiheuttivat toisen tarjontashokin, mikä kiihdytti inflaatiota lisää. Kevään 2022 aikana kävi selväksi, että etenkin USA:ssa, mutta myös Euroopassa keskuspankkien on pakko alkaa hidastaa kysynnän kasvua ja sitä kautta hillitä inflaatiota kiristämällä rahapolitiikkaa. Tämä tarkoittaa sekä korkojen nostoa, että samanaikaista keskuspankkitaseiden alasajoa.

Inflaation ja keskuspankkipolitiikan vuoksi korko- ja osakemarkkinoiden tunnelma oli vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla erittäin heikko ja markkinoiden heilunta suurta. Alkuvuoden vahvoista kasvuodotuksista siirryttiin pelkoon taantumasta.

Vuoden ensimmäisellä puoliskolla osakekurssit laskivat kautta linjan ja markkinoiden volatiliteetti nousi selvästi. Eniten laski USA:n S&P 500-indeksi, jonka tuotto dollareissa oli -20,2 %. Dollari vahvistui alkuvuoden aikana selvästi, ja euroissa S&P 500 laski vain 13,1 %. Helsingin pörssin tuotto oli -17,7 % ja MSCI Euroopan -13,8 %. Kehittyvien markkinoiden MSCI-indeksi tuotti -10,4 %.

Korkomarkkinoille voimakkaasti kiihtyvä inflaatio ja keskuspankkien koronnosto-odotukset olivat myrkkyä. Kehittyvien maiden yrityslainojen indeksi laski vuoden ensimmäisellä puoliskolla euroissa peräti 15,8 % ja high yield -indeksi 15,3 %. Myös euroalueen valtionlainojen ja investment grade -yrityslainojen indeksituotot laskivat poikkeuksellisen voimakkaasti – valtionlainat -12,3 % ja IG-yrityslainat -12,2 %.

eQ:n alkuvuoden tulos erinomainen

eQ:n katsauskauden tulos oli erinomainen ja tulos on kasvanut jo 33 neljännestä peräkkäin. Konsernin nettoliikevaihto katsauskaudella oli 44,0 miljoonaa euroa ja liikevoitto 27,1 miljoonaa euroa. Nettoliikevaihto kasvoi 20 prosenttia ja liikevoitto 28 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Erityisesti eQ Varainhoito ja Advium kasvoivat voimakkaasti. Sijoitukset-segmentin tulos laski selvästi viime vuodesta.

eQ Varainhoidon kasvu jatkui

eQ Varainhoidon tulos oli jälleen erinomainen. eQ Varainhoidon nettoliikevaihto kasvoi katsauskaudella 30 prosenttia 40,1 miljoonaan euroon. Liikevoitto kasvoi 42 prosenttia ollen katsauskaudella 26,3 miljoonaa euroa. Voimakkaimmin kasvoivat tuottosidonnaiset palkkiot, sekä Kiinteistövarainhoidon että Private Equity - varainhoidon hallinnointipalkkiot.

Asiakassalkkujen tuotot perinteisten sijoitusten osalta olivat alkuvuoden aikana negatiivisia markkinoiden mukana. eQ:n itse hoitamista rahastoista 23 prosenttia tuotti paremmin kuin vertailuindeksit ja kolmen vuoden periodilla vastaava luku oli 69 prosenttia. Myös täyden valtakirjan varainhoitosalkuissa alkuvuoden tuotot olivat myös markkinoiden mukaisesti negatiivisia. Kiinteistö- ja Private Equity -tuotot sen sijaan olivat erinomaisia alkuvuoden aikana ja samalla tukivat erittäin hyvin useimpien asiakkaidemme alkuvuoden kokonaistuottoja.

Myynnillisesti alkuvuosi oli erinomainen - erityisesti Kiinteistö- ja Private Equity -varainhoidon osalta. eQ Yhteiskuntakiinteistöt- ja Liikekiinteistöt -rahastojen nettomerkinnät olivat 147 miljoonaa euroa, ja eQ Asunnot II -rahasto kasvoi 41 miljoonan euron kokoiseksi. Vuonna 2022 Private Equity -varainkeruussa ovat Pohjois-Eurooppaan sijoittavat eQ PE XIV North- ja eQ PE SF IV -rahastot. Niiden yhteenlaskettu koko kasvoi kesäkuun sulkemisissa jo yhteensä 385 miljoonaan euroon. Lisäksi myös viime vuoden lokakuun lopussa perustetun eQ VC -rahaston koko kasvoi katsauskauden aikana 71 miljoonaan dollariin. eQ VC -rahasto sijoittaa parhaisiin Yhdysvaltalaisiin Venture Capital -rahastoihin.

Adviumin palkkiotuotot ja tulos kasvoivat

Adviumin nettoliikevaihto oli katsauskaudella 2,9 miljoonaa euroa (2,4 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 1,0 miljoonaa euroa (0,6 miljoonaa euroa).

Katsauskaudella yrityskauppojen arvo maailmassa laski selvästi ennätysvuodesta 2021, mutta säilyi pitkän aikavälin vertailussa korkealla tasolla. Suomessa yrityskauppojen määrä säilyi hyvällä tasolla, mutta suuria transaktioita tehtiin aikaisempaa vähemmän. Kiinteistötransaktioiden volyymi pysyi hyvänä.

Advium toimi vuoden 2022 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana neuvonantajana kolmessa yrityskauppatransaktiossa: Bluebirdin myynti the North Alliancille, Raksystemsin osto Trillimpactille ja Akkuraten myynti Sandvikille. Kiinteistöjärjestelyissä Advium toimi neuvonantajana, kun Ilmarinen, YIT ja HGR Property Partners perustivat yhteisyrityksen merkittävän kiinteistöportfolion kehittämiseksi sekä Espoon kaupungin omistaman Espoon Sairaalan myynnissä LähiTapiola Yhdyskuntakiinteistöt Suomi Ky:lle.

Sijoitusten liikevoitto laski

Sijoitukset-segmentin liikevoitto oli 1,2 miljoonaa euroa (3,5 miljoonaa euroa) ja nettokassavirta oli 1,0 miljoonaa euroa (2,5 miljoonaa euroa). Pääoma- ja kiinteistörahastosijoitusten tasearvo oli katsauskauden lopussa 19,0 miljoonaa euroa. eQ Oyj teki 1 miljoonan euron sijoitussitoumuksen sekä eQ PE XIV North- että eQ Asunnot II -rahastoon. Itä-Eurooppaan sijoittavien Amanda III- ja Amanda V -pääomarahastojen arvonmuutokset vaikuttivat Ukrainan sodan seurauksena katsauskaudella sijoitusten arvonmuutoksiin negatiivisesti.

Näkymät

Näkymä tilikauden osalta on yhä aiemman mukainen ja arvioimme Varainhoito-segmentin nettoliikevaihdon ja liikevoiton kasvavan viime vuodesta. Tiedonantopolitiikkamme mukaisesti emme anna tulosohjausta Corporate Finance- ja Sijoitukset -segmenteistä.

***

eQ:n puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2022 on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta www.eQ.fi.

eQ Oyj

Lisätietoja:
Mikko Koskimies, toimitusjohtaja, puh. +358 9 6817 8799
Antti Lyytikäinen, talousjohtaja, puh. +358 9 6817 8741

Jakelu: Nasdaq Helsinki, www.eQ.fi, keskeiset tiedotusvälineet

eQ-konserni on kotimainen Varainhoitoon ja Corporate Finance -toimintaan keskittyvä yhtiöryhmä. eQ Varainhoito tarjoaa monipuolisia varainhoitopalveluita (ml. pääomarahastot ja kiinteistövarainhoito) sekä instituutioasiakkaille että yksityishenkilöille. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 12,0 miljardia euroa. Konserniin kuuluva Advium Corporate Finance tarjoaa yritys- ja kiinteistöjärjestelyihin sekä pääomajärjestelyihin liittyviä palveluja. Lisätietoa konsernista saa sivuilta www.eQ.fi.

Liite

eQ Oyj puolivuosikatsaus 2022