QPR Software Oyj käynnistää kustannussäästöihin ja toiminnan tehostamiseen tähtäävät muutosneuvottelut

QPR SOFTWARE OYJ                             SISÄPIIRITIETO                              20.9.2022 KLO 10

QPR Software Oyj on antanut 20.9.2022 yhteistoimintalain mukaisen neuvotteluesityksen muutosneuvottelujen käynnistämiseksi sopeuttaakseen toimintansa parantaakseen liiketoiminnan kannattavuutta ja tehostaakseen yhtiön strategian toteuttamista. Alustavien arvioiden mukaan muutosneuvottelujen jälkeen mahdollisesti toteutettavat suunnitelmat voisivat johtaa henkilöstön lomautuksiin ja enimmillään 25 työtehtävän lakkaamiseen. Neuvottelujen piirissä on yhtiön koko henkilöstö, yhteensä 89 henkilöä. Yhtiö tavoittelee suunnitelluilla toimenpiteillä yhtiön kokoluokkaan nähden merkittäviä vuotuisia säästöjä.

QPR antoi tulosvaroituksen 7.9.2022, jossa yhtiö arvioi liikevaihdon ja liiketuloksen jäävän selvästi vuoden 2021 raportoiduista tunnusluvuista. Yhtiö on joutunut uudelleenarvioimaan useampien vuoden 2020 aikana ja vuoden 2021 alussa solmittujen sopimusten ja niihin liittyvien ohjelmistotoimitusprojektien laskutusta ja kannattavuutta, mikä heikentää konsultointiliiketoiminnan ja ohjelmistoylläpidon näkymiä vuodelle 2022. Yhtiön strategian keskiössä oleva SaaS-kasvu ei riitä tässä vaiheessa kompensoimaan laskevia liikevaihtoeriä.

Yhtiö on jo käynnistänyt toimenpiteitä kustannustehokkuuden parantamiseksi ja yleisen kustannustason nousun vaikutusten minimoimiseksi kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla. Muutosneuvotteluissa käsitellään toimenpiteitä, joilla pyritään sopeuttamaan yhtiön toiminta, rakenne ja näihin liittyvät henkilöstökustannukset vastaamaan skaalautuvan liiketoimintamallin vaatimuksia.

Yhtiö arvioi toimintojen uudelleenjärjestelyihin liittyvien mahdollisten kertaluonteisten kulujen olevan enintään noin 100.000 euroa. Kertaluonteiset kulut kirjataan neljännen kvartaalin tulokseen.

Neuvottelut alkavat 26.9.2022 ja kestävät yhteistoimintalain mukaan kuusi (6) viikkoa.

Lisätietoja:

QPR Software Oyj

Jussi Vasama

QPR Software

QPR Software Oyj (Nasdaq Helsinki) tarjoaa asiantuntijapalveluja ja ratkaisuja toiminnan johtamiseen ja kehittämiseen, sekä muutoshankkeiden ja operatiivisen toiminnan tukemiseen. Näiden tueksi QPR Software toimittaa yli 50 maassa strategian toimeenpanon, tulos- ja prosessijohtamisen, prosessianalyysin sekä kokonaisarkkitehtuurin ratkaisuja tukevia ohjelmistoja.

www.qpr.fi

www.qpr.com