Sampo saanut hyväksynnät rinnakkaislistaukselleen Nasdaqin Tukholman pörssiin

SAMPO OYJ                        PÖRSSITIEDOTE                 15.11.2022 klo 9.30

TÄTÄ TIEDOTETTA EI SAA SUORAAN TAI VÄLILLISESTI JULKAISTA TAI LEVITTÄÄ YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONG KONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA SEELANNISSA, SINGAPORESSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SVEITSISSÄ, YHDYSVALLOISSA TAI MISSÄÄN MUUSSA SELLAISESSA MAASSA, JOSSA ARVOPAPERIEN TARJOAMINEN TAI MYYMINEN OLISI SOVELTUVAN LAINSÄÄDÄNNÖN MUKAAN KIELLETTY

Sampo saanut hyväksynnät rinnakkaislistaukselleen Nasdaqin Tukholman pörssiin

Sampo Oyj on saanut Nasdaq Tukholmalta luvan edetä rinnakkaislistauksessa Nasdaqin Tukholman pörssiin. Kaupankäynnin arvioidaan alkavan 22.11.2022. Sampo on tänään julkaissut rinnakkaislistauksesta Ruotsin Finanssivalvonnan hyväksymän ja rekisteröimän listalleottoesitteen verkkosivustollaan osoitteessa www.sampo.com/duallisting.

Rinnakkaislistaus toteutetaan ruotsalaisten talletustodistusten (”SDR”, Swedish Depository Receipts) kautta, jota varten Sampo on nimittänyt Skandinaviska Enskilda Bankenin (SEB) SDR:ien liikkeeseenlaskijaksi ja SDR:ien säilyttäjäpankiksi. Rinnakkaislistaus ei edellytä toimenpiteitä Sammon nykyisiltä osakkeenomistajilta, elleivät nämä halua muuntaa Nasdaqin Helsingin pörssissä noteerattuja Sammon A-osakkeita SDR:ksi. Suomalaiset luonnolliset henkilöt ja oikeushenkilöt eivät voi Suomen lain mukaan omistaa SDR:iä.

Nasdaqin Tukholman pörssissä Sammon A-osakkeiden haltijat voivat muuntaa Sammon A-osakkeensa SDR:ksi ja Sammon SDR:ien haltijat voivat muuntaa SDR:nsä Sammon A-osakkeiksi Sammon SDR:ien yleisten ehtojen mukaisesti (SDR General Terms and Conditions). SDR:iin sovelletaan SDR:ien yleisiä ehtoja, joista on esitetty yhteenveto listalleottoesitteessä ja jotka ovat kokonaisuudessaan saatavilla yhtiön verkkosivustolla osoitteessa www.sampo.com/duallisting. Osakkeiden SDR-muuntoa tai SDR:ien osakkeiksi muuntamista toivovia pyydetään olemaan yhteyksissä omaan pankkiinsa tai välittäjäänsä toimeksiannon toimittamiseksi SEB:n kanssa.

Sampo maksaa Euroclear Swedenin ja SEB:n SDR:ien liikkeeseenlaskijan ominaisuudessa perimät, Sammon A-osakkeiden SDR:ksi muuntamiseen liittyvät kulut Tukholman pörssissä tapahtuvan SDR-kaupankäynnin ensimmäisestä kaupankäyntipäivästä alkaen 14 vuorokauden ajan. Palveluntarjoajien perimät mahdolliset muut kulut jäävät osakkeenomistajien itsensä vastuulle.

Markkinatakaus- ja likviditeettitarjoajasopimuksen mukaisesti SEB ylläpitää omaan lukuunsa myynti- ja ostotarjouksia Nasdaqin Tukholman pörssin normaalina aukioloaikana. Tarjousten tulee olla voimassa jokaisena kaupankäyntipäivänä vähintään 85 prosenttia jatkuvan kaupankäynnin ajasta. Normaalien kaupankäyntiolosuhteiden vallitessa myynti- ja ostotarjouksen hintaväli (spread) voi olla enintään 2 prosenttia (tai 4 prosenttia, mikäli kyseessä on Nasdaq Nordic -sääntöjen mukainen huomattava markkinaolosuhteiden muutos). Hintaväli lasketaan ostotarjouksesta ja tarkoituksena on pitää hintaväli korkeintaan 0,50 prosenttia suurempana kuin Sammon A-osakkeen osto- ja myyntitarjousten hintaväli Nasdaq Helsingissä. SEB antaa normaalien kaupankäyntiolosuhteiden vallitessa vähintään 50 000 Ruotsin kruunun suuruiset myynti- ja ostotarjoukset.

Sampo ei kerää uutta pääomaa eikä laske liikkeeseen uusia osakkeita osana rinnakkaislistausprosessia. Nordea ja ABG Sundal Collier toimivat rinnakkaislistautumisessa Sammon taloudellisina neuvonantajina ja Hannes Snellman oikeudellisena neuvonantajana.

Sampo ilmoitti 8.9.2022 arvioivansa mahdollisuutta rinnakkaislistautumiseen Nasdaqin Tukholman pörssiin. Sampo julkisti 2.11.2022 etenevänsä yhtiön rinnakkaislistautumisessa.

SAMPO OYJ
Sijoittajasuhteet ja konserniviestintä

Lisätiedot:

Sami Taipalus
johtaja, sijoittajasuhteet

Median yhteydenotot:

Maria Silander
viestintäpäällikkö,
mediasuhteet

Jakelu:
Lontoon pörssi
Finanssivalvonta
www.sampo.com

TÄRKEITÄ TIETOJA

Tämän tiedotteen sisältämiä tietoja ei tule pitää tarjouksena myydä tai tarjouspyyntönä ostaa tai hankkia Sammon osakkeita, SDR-talletustodistuksia, oikeuksia tai muita arvopapereita missään valtiossa, mukaan lukien mutta ei rajoittuen, Suomi, Ruotsi ja muut Euroopan talousalueen jäsenvaltiot. Tämän tiedotteen sisältämät tiedot on annettu ainoastaan tiedottamistarkoituksessa Sammon A-osakkeiden listautumisesta ja kaupankäynnistä SDR-talletustodistuksilla Nasdaqin Tukholman pörssissä.

Tämän tiedotteen sisältämät tiedot eivät ole tarjous myydä arvopapereita Yhdysvalloissa. Sammon osakkeita, SDR-talletustodistuksia, oikeuksia tai muita arvopapereita, joihin viitataan, ei ole rekisteröity eikä tulla rekisteröimään Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain, muutoksineen, mukaisesti, eikä niitä saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa ilman rekisteröintiä tai soveltuvaa rekisteröinnistä säädettyä poikkeusta.

Tässä tiedotteessa olevia tietoja ei ole tarkoitettu henkilöille ja niihin ei saa olla pääsyä henkilöillä eikä niitä tule levittää tai välittää henkilöille, jotka asuvat tai oleskelevat Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Singaporessa, Etelä-Afrikassa tai Sveitsissä, eivätkä ne ole tarjous myydä tai tarjouspyyntö ostaa tai hankkia Sammon osakkeita, SDR-talletustodistuksia, oikeuksia tai muita arvopapereita Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Uudessa-Seelannissa, Singaporessa, Etelä-Afrikassa tai Sveitsissä tai missään muussa valtiossa, jossa se olisi kyseisen valtion lakien ja määräysten vastaista.