Aktia är Finlands bästa räntefondförvaltare

Aktia Bank Abp
9.3.2023

Aktia har valts till Finlands bästa ränteförvaltare i Morningstar Awards 2023-jämförelsen som publicerades i dag. I samma jämförelse valdes Aktias blandfond Aktia Förvaltningsportfölj+ Måttlig B till Finlands bästa blandfond.

Det oberoende företaget Morningstar, som utför fondjämförelser, väljer årligen de bästa fondhusen på basis av den riskjusterade avkastningen under fem års tid. De fonder som jämförs ska vara tillgängliga för finländska småplacerare. Aktia vann serien för ränteförvaltare.

”Morningstar är en uppskattad och oberoende aktör, vilket betyder att framgång i jämförelsen känns alltid lika fint. Priset är ett bevis på kontinuitet och kompetens. Trots den utmanande marknaden har vi bevarat vår ledande position inom ett område som vi sedan länge har varit kända för. Framgången vittnar också om att vi kan erbjuda de bästa räntefonderna i Finland för både institutionella kunder och privatkunder”, säger Uki Lammi, tf. direktör för Aktias kapitalförvaltning.

Aktia uppnådde en topplacering även i kategorin för bästa blandfond.

”Vi menar att varje placerare borde diversifiera sina placeringar mellan räntor, aktier och alternativa tillgångsklasser. Vår vinnande fond innehåller alla dessa i ett och samma paket. Vinsten grundade sig på diversifieringsfördelar, då placeringarna i alternativa tillgångsklasser utvecklades starkt i fjol, säger Lammi.

Aktias kapitalförvaltningstjänster har prisbelönats upprepade gånger i Morningstars och flera andra aktörers jämförelser. Enligt Lammi är det ett bevis på Aktias framgångsrika portföljförvaltning.

”Vi vill erbjuda våra kunder Finlands bästa kompetens inom kapitalförvaltning nu och i framtiden. Framgången i tävlingen är ett starkt bevis på att vi har en mycket högklassig placeringsprocess och ett toppenteam som arbetar hårt med den.”

Aktias förvaltade kundmedel 31.12.2022 uppgick till 13,5 miljarder euro.

Mer information:

Uki Lammi, tf. direktör för Aktias kapitalförvaltning, +358 50 545 6749, uki.lammi(at)aktia.fi
Anne-Mari Smolander, kommunikationschef, tfn +358 50 563 9496, anne-mari.smolander(at)aktia.fi

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår belönade kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter ca 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundtillgångar (AuM) uppgick 31.12.2022 till 13,5 miljarder euro och balansomslutningen till 12,4 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com.