CBL International Limited – Mengumumkan Harga Tawaran Awam Permulaan AS$13,300,000


KUALA LUMPUR, Malaysia, March 24, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- CBL International Limited, bersama dengan anak syarikat milik sepenuhnya (“CBL International” atau “Syarikat”), ialah sebuah syarikat logistik bahan api marin yang kukuh bertapak kini memberi tumpuan kepada rantau Asia Pasifik, menyediakan penyelesaian sehenti untuk mengisi minyak kapal. CBL International hari ini mengumumkan harga tawaran awam permulaannya sebanyak 3,325,000 saham biasa (“Saham”) pada harga AS$4 per Saham kepada orang ramai untuk jumlah saiz tawaran kira-kira AS$13.3 juta, dengan mengandaikan penaja jamin tidak menggunakan pilihan lebihan peruntukan mereka untuk membeli Saham tambahan. Saham-saham ini akan mula didagangkan pada 23 Mac 2023, waktu Timur A.S., di Pasaran Modal Nasdaq di bawah simbol “BANL”. Penawaran tersebut dijangka akan ditutup pada 24 Mac 2023, tertakluk pada terhadap syarat akhir biasa.

Syarikat telah memberikan pilihan 45 hari kepada penaja jamin untuk membeli sehingga agregat 498,750 Saham tambahan untuk menampung lebihan peruntukan pada harga tawaran awam permulaan, ditolak diskaun penaja jaminan. Jika penaja jamin melaksanakan pilihan mereka untuk membeli Saham tambahan sepenuhnya, jumlah hasil daripada tawaran itu dijangka kira-kira AS$15.3 juta.

Syarikat bercadang untuk menggunakan hasil bersih daripada Tawaran untuk (i) memperbesar bilangan pembekal tempatan untuk meningkatkan daya saingnya serta meningkatkan pilihan perkhidmatan yang tersedia di pasaran Singapura dan Korea Selatan; (ii) meningkatkan lagi bahagian pasaran perniagaan Syarikat dalam pasaran sedia ada; (iii) cagaran tunai untuk menjalankan aktiviti pembiayaan perdagangan dengan institusi kewangan, sekali gus mewujudkan rekod transaksi untuk pemerolehan pembiayaan bank selanjutnya untuk memudahkan pertumbuhan perniagaan Syarikat; (iv) memperoleh dan membangunkan sistem maklumat pengurusan berpusat untuk meningkatkan kawalan pengurusan harian dan pengurusan perbendaharaan Syarikat; dan (v) modal kerja lain dan tujuan korporat am.

Pacific Century Securities, LLC bertindak sebagai pengurus buku utama bagi tawaran ini. Loeb & Loeb LLP bertindak sebagai penasihat kepada Syarikat dan The Crone Law Group, P.C. bertindak sebagai penasihat kepada Pacific Century Securities, LLC.

Penyataan pendaftaran pada Borang F-1 (No. Fail 333-267077) berkaitan dengan tawaran itu telah difailkan dengan Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa A.S. (“SEC”) dan telah diisytiharkan berkuat kuasa oleh SEC pada 22 Mac 2023. Tawaran dibuat hanya melalui prospektus yang menjadi sebahagian daripada penyataan pendaftaran yang berkesan. Salinan prospektus yang berkaitan dengan tawaran boleh didapati daripada Pacific Century Securities, LLC, 60-20 Woodside Avenue, Suite 211, Queens, New York 11377 atau melalui e-mel di yao@pcsecurities.us. Di samping itu, salinan prospektus yang berkaitan dengan tawaran boleh diperoleh melalui laman web SEC di www.sec.gov.

Siaran akhbar ini bukan merupakan tawaran untuk menjual atau permintaan tawaran untuk membeli sekuriti yang diterangkan di sini dan tidak akan ada penjualan sekuriti ini di mana-mana negeri atau bidang kuasa yang mana tawaran, permintaan atau penjualan sedemikian adalah menyalahi undang-undang sebelum pendaftaran atau kelayakan di bawah undang-undang sekuriti mana-mana negeri atau bidang kuasa tersebut.

Mengenai CBL International Limited

Kami adalah fasilitator bunkering dalam industri bunkering, yang beribu pejabat di Malaysia. Kami menumpukan pada menyediakan bahan api marin mengikut piawaian antarabangsa yang diperlukan dengan harga yang kompetitif dan perkhidmatan penghantaran tepat pada masanya di pelabuhan yang dipersetujui antara pelanggan kami dan kami. Selama bertahun-tahun, dengan pasukan pengurusan kami yang berpengalaman, kami telah mewujudkan rangkaian bekalan yang meluas untuk menyediakan lebih banyak pilihan dan fleksibiliti kepada pelanggan kami dalam memenuhi keperluan mengisi minyak kapal mereka. Rangkaian bekalan kami, yang memfokuskan pada memperluaskan kawasan perkhidmatan kami, meliputi pelabuhan di banyak tempat di Asia Pasifik, termasuk tetapi tidak terhad kepada Korea Selatan, RRC, Taiwan, Hong Kong, Malaysia, Singapura, Filipina dan Thailand. Seterusnya, kami berhasrat untuk memperuntukkan lebih banyak sumber untuk mengembangkan lagi rangkaian bekalan kami, menyasarkan peningkatan bahagian pasaran yang berterusan.

Pernyataan Prospektif

Pernyataan tertentu dalam pengumuman ini adalah pernyataan prospektif, termasuk tetapi tidak terhad kepada, tawaran yang dicadangkan oleh Syarikat. Pernyataan prospektif ini melibatkan risiko dan ketidakpastian yang diketahui dan tidak diketahui dan berdasarkan jangkaan semasa Syarikat dan unjuran tentang peristiwa masa depan yang Syarikat percaya boleh menjejaskan keadaan kewangan, keputusan operasi, strategi perniagaan dan keperluan kewangan, termasuk jangkaan bahawa tawaran itu akan berjaya diselesaikan. Pelabur boleh mengenal pasti pernyataan prospektif ini dengan perkataan atau frasa seperti “mungkin,” “boleh,” “akan,” “sepatutnya,” “harus,” “dijangka,” “rancangan,” “berhasrat,” “menjangka,” “percaya,” “menganggar,” “meramalkan,” “potensi,” “projek” atau “meneruskan” atau negatif istilah ini atau istilah lain yang setanding. Syarikat tidak bertanggungjawab untuk mengemas kini atau menyemak secara terbuka mana-mana pernyataan prospektif untuk menggambarkan peristiwa atau keadaan yang berlaku berikutnya, atau perubahan dalam jangkaannya, kecuali yang mungkin dikehendaki oleh undang-undang. Walaupun Syarikat percaya bahawa jangkaan yang dinyatakan dalam pernyataan prospektif ini adalah munasabah, ia tidak dapat memberi jaminan kepada anda bahawa jangkaan tersebut akan betul dan Syarikat memberi amaran kepada pelabur bahawa keputusan sebenar mungkin berbeza secara material daripada keputusan yang dijangkakan dan menggalakkan pelabur menyemak faktor lain yang boleh menjejaskan keputusan masa depannya dalam penyataan pendaftaran Syarikat dan pemfailan lain dengan SEC.

Untuk pertanyaan pelabur dan media, sila hubungi:

Pacific Century Securities LLC

Yao Zhang
E-mel: yao@pcsecurities.us

CBL International Limited

E-mel: investor@banle-intl.com