Elisa tar över en del av Aktias IT- och nätadministrationstjänster

Aktia Bank Abp / Elisa Abp
Publicering: 23.5.2023 kl. 9.15

Elisa tar över en del av Aktias IT- och nätadministrationstjänster

Aktia Bank Abp och Elisa Abp har undertecknat ett avtal om ett långvarigt partnerskap, genom vilket Elisa i fortsättningen kommer att svara för en del av Aktias IT- och nätadministrationstjänster. Avtalet träder i kraft 1.6.2023 och har ingåtts för de fem följande åren, varefter avtalet kan förlängas. Samarbetet stöder Aktias strategiska mål på att vara den ledande kapitalförvaltarbanken i Finland.

I och med ändringen övergår 22 arbetsuppgifter inom Aktias IT-tjänster och nätadministration till Elisa. De experter som ansvarar för dessa uppgifter övergår i samband med affärsöverlåtelsen som gamla anställda till Elisa Abp:s tjänst från och med 1.6.2023.

”Partnerskapet med Elisa utgör en del av genomförandet av Aktias IT-strategi. Det tryggar tillgången till och kompetensen hos kritisk IT-arbetskraft samt säkerställer å sin sida att Aktias tjänster uppfyller kraven för finansbranschens stramare reglering och riskhantering också i fortsättningen. Syftet med det partnerskap som nu inleds är att förbättra tillgången till Aktias IT-tjänster samt tjänsternas kontinuitet och stabilitet och att utveckla serviceproduktionen för att allt bättre svara mot Aktias nuvarande och framtida behov”, säger Sari Leppänen, dataförvaltningsdirektör på Aktia.

I valet av partner framhävdes att Elisa som IT-branschens föregångare har kompetens och erfarenhet av motsvarande partnerskap.

”Aktörerna inom finansbranschen är på samma sätt som Elisa kritiska aktörer för samhället, vilket gör vårt samarbete med Aktia naturligt. Som Aktias långvariga 5G-abonnemangspartner kommer vi nu att ta över bolagets IT- och nätadministrationstjänster som en helhet för att säkerställa att tjänsterna fungerar på bästa möjliga sätt både nu och i fortsättningen. Elisa är en dynamisk, finländsk pionjär inom IT-branschen, vars styrka är kompetensen inom dataskydd, artificiell intelligens och automatisering. Genom att flytta över IT- och nätadministrationstjänsterna till Elisa kan Aktia koncentrera sig bättre på sin kärnkompetens i sin egen verksamhet”, konstaterar Timo Katajisto, direktör för Elisa Abp:s företagsverksamhet.

Mer information:

Aktias kommunikation, tfn +358 50 346 0640, kommunikation@aktia.fi

Elisa kommunikation, tfn +358 50 305 1605, mediadesk@elisa.fi

Aktia är en finländsk kapitalförvaltare, bank och livförsäkrare som har skapat välstånd och välfärd generation efter generation redan under 200 års tid. Vi tillhandahåller våra kunder digitala tjänster i ett flertal kanaler och ger personlig service på våra verksamhetsställen i huvudstadsregionen samt i Åbo-, Tammerfors-, Vasa- och Uleåborgsregionerna. Vår prisbelönta kapitalförvaltnings fonder säljs även internationellt. Vi sysselsätter cirka 900 personer på olika håll i Finland. Aktias förvaltade kundmedel (AuM) 31.12.2022 uppgick till 13,5 miljarder euro och balansomslutningen till 12,4 miljarder euro. Aktias aktie noteras på Nasdaq Helsinki Oy (AKTIA). aktia.com

Elisas mission är en hållbar framtid genom digitalisering. Vi är en pionjär inom datakommunikationstjänster samt digitala tjänster och 5G. Vi erbjuder ansvarsfulla och hållbara lösningar till över 2,8 miljoner konsument- och företagskunder samt kunder inom den offentliga förvaltningen i vårt huvudsakliga marknadsområde i Finland och Estland, samt internationellt i över 100 länder. I Finland är Elisa marknadsledande inom datakommunikationstjänster, och internationellt samarbetar vi med bland annat Vodafone och Tele2. Elisas aktie är noterad på Nasdaq Helsingfors. Omsättningen 2022 var 2,1 miljarder euro och antalet anställda 5 600 i mer än 20 länder. Elisa är ett klimatneutralt företag. elisa.fi