Aktia laski liikkeeseen 500 miljoonan euron katetun joukkolainan

Aktia Pankki Oyj
24.5.2023 klo 16.15

Aktia laski liikkeeseen 500 miljoonan euron katetun joukkolainan

Aktia Pankki Oyj laski 23.5.2023 liikkeeseen uuden 500 miljoonan euron katetun joukkolainan (covered bond), joka erääntyy toukokuussa 2027. Laina hinnoiteltiin 17 tuottopisteen marginaalilla swap-korkoihin nähden (MS +17). Aktian edellinen vastaava liikkeeseenlasku tehtiin viime vuoden tammikuussa.

Lopullinen tarjouskirja sisälsi yli 1,25 miljardin euron arvosta merkintätarjouksia yli 50 sijoittajalta. Yli puolet tarjouksista tuli saksankielisestä Euroopasta. Pohjoismaisten sijoittajien osuus oli noin kolmannes, josta yli puolet suomalaisilta sijoittajilta. Merkintätarjouksia tehtiin myös muun muassa Alankomaista, Ranskasta, Italiasta ja Isosta-Britanniasta.

Liikkeeseenlaskun järjestäjäpankkeina toimivat Danske Bank, DZ Bank, Erste Group, LBBW sekä Nordea.

”Olen todella tyytyväinen liikkeeseenlaskun lopputulokseen. Laina ylimerkittiin 2,5-kertaisesti ja hinnoiteltiin kilpailukykyisesti, mikä on kilpailtuun markkinatilanteeseen nähden erittäin hyvä lopputulos. Erinomainen lopputulos pääomamarkkinoilla on osoitus onnistuneesta sijoittajatyöstä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti. On hienoa, että saimme sijoittajien luottamuksen ja olemme onnistuneet ylläpitämään vakaata ja vahvaa kysyntää tuotteillemme velkamarkkinoilla”, toteaa Aktian talous- ja rahoitusjohtaja Outi Henriksson.

Aktia Pankki Oyj

Lisätietoja:

Timo Ruotsalainen, Head of Treasury, puh. 010 247 7211

Jakelu:
Tiedotusvälineet
www.aktia.com

Aktia on suomalainen varainhoitaja, pankki ja henkivakuuttaja, joka on luonut vaurautta ja hyvinvointia sukupolvelta toiselle jo 200 vuoden ajan. Palvelemme asiakkaitamme digitaalisten kanavien kautta kaikkialla ja kasvokkain toimipisteissämme pääkaupunkiseudulla sekä Turun, Tampereen, Vaasan ja Oulun seuduilla. Palkitun varainhoitomme rahastoja myydään myös kansainvälisesti. Työllistämme noin 900 henkilöä eri puolella Suomea. Aktian hallinnoitavat asiakasvarat (AuM) 31.12.2022 olivat 13,5 miljardia euroa ja taseen arvo 12,4 miljardia euroa. Aktian osake noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (AKTIA). aktia.com.