Ifin IFRS 17:n mukaisten diskonttovaikutusten erittelyn vertailuhetken muutos

SAMPO OYJ                LEHDISTÖTIEDOTE        18.1.2024 klo 9.30

Ifin IFRS 17:n mukaisten diskonttovaikutusten erittelyn vertailuhetken muutos

Tammikuun 1. päivänä 2023 käyttöön otettu IFRS 17 Vakuutussopimukset -standardi edellyttää vakuutusvelkaan liittyvien rahavirtojen diskonttausta markkinakoroilla ja diskonttovaikutusten jakamista vakuutuspalvelutuloksen sekä vakuutussopimuksiin liittyvien rahoitustuottojen tai -kulujen kesken.

IFRS 17:n käyttöönottoon liittyvän, vuoden 2023 aikana tehdyn analyysin seurauksena Sampo-konserni on päättänyt vaihtaa Ifissä kyseisen erittelyn laskennassa käytetyksi vertailuhetkeksi vuosineljänneksen alun vuoden alun sijasta. Tämä kuvastaa konsernin nykykäytäntöä julkaista taloudellinen tulos vuosineljänneksittäin sekä pyrkimystä noudattaa läheisemmin yleistä markkinakäytäntöä ja konsernin muiden yhtiöiden lähestymistapaa.

Vertailuhetken muutos vaikuttaa diskonttovaikutusten jakamiseen vakuutuspalvelutuloksen sekä vakuutussopimuksiin liittyvien rahoitustuottojen tai -kulujen kesken, mutta sillä ei ole vaikutusta tulokseen ennen veroja. Uusien erittelyperiaatteiden mukaisesti laskettuna kuluvan vuoden diskonttovaikutus Ifin vakuutuspalvelutulokseen on arviolta 52 miljoonaa euroa vuoden 2023 viimeisellä vuosineljänneksellä ja 168 miljoonaa euroa koko tilikautena 2023. Vakuutussopimuksiin liittyvien rahoitustuottojen tai -kulujen sisältämän diskonttauksen purun arvioitu vaikutus on -62 miljoonaa euroa neljännellä vuosineljänneksellä ja -180 miljoonaa euroa koko vuodelta 2023. Aiempia raportointikausia ei oikaista, joten luvut sisältävät diskonttauksen päivitetyn kokonaisvaikutuksen vuodelta 2023. Muutettuun vertailukohtaan liittyvät IFRS 17 -herkkyydet julkaistaan Sammon vuoden 2023 tulosjulkistuksen yhteydessä 8.2.2024.

Uuden erittelymetodologian käyttöönotto katsotaan kirjanpidolliseksi muutokseksi. IFRS 17:n käyttöönotolla ei ole ollut vaikutuksia Sammon liiketoimintaan, mutta se on silti uudenlaista harkintaa, malleja ja dataa edellyttävä merkittävä kirjanpidollinen muutos. Tämän vuoksi Sampo on ilmoittanut vuonna 2023 julkaisemissaan taloudellisissa raporteissa, että se saattaa muuttaa IFRS 17:n liittyviä tilinpäätöksen laadintaperiaatteitaan ja johdon käyttämää harkintaa siihen asti, kunnes se julkaisee vuoden 2023 tilinpäätöksensä.

SAMPO OYJ
Sijoittajasuhteet ja konserniviestintä