Sampo-konsernin tulos vuodelta 2023

SAMPO OYJ                        TILINPÄÄTÖSTIEDOTE         8.2.2024 klo 9.50

Sampo-konsernin tulos vuodelta 2023

• Sampo-konserni ylsi 11 prosentin kasvuun kiintein valuuttakurssein, mitä tukivat vahva kehitys sekä Pohjoismaissa että Isossa-Britanniassa

• Underwriting-tulos oli 1 164 miljoonaa euroa (1 031) ja yhdistetty kulusuhde 84,6 prosenttia (85,8)

• Pohjoismaisen liiketoiminnan alla oleva kannattavuus kehittyi myönteisesti läpi vuoden, ja Ifin diskonttaamaton oikaistu riskisuhde parani 0,5 prosenttiyksikköä

• Tulos ennen veroja kasvoi 1 481 miljoonaan euroon IFRS 9:n mukaisesti (803), mutta laski raportoidusta vertailukauden luvusta (1 924)

• Jakautumiseen liittyvät transaktiot huomioiva pro forma -vakavaraisuussuhde oli 182 prosenttia (210) ja velkaisuusaste 25,3 prosenttia (25,6)

• Hallitus ehdottaa 1,80 euron osakekohtaista osinkoa, joka koostuu 1,60 euron perusosingosta ja 0,20 euron lisäosingosta

• Sampo julkistaa näkymänsä vuodelle 2024 vuosien 2024–2026 taloudellisten tavoitteiden yhteydessä 6.3.2024 järjestettävässä pääomamarkkinapäivässä

Avainluvut

Milj. e1–12/
1–12/
Muutos, %10–12/
10–12/
Muutos, %
Tulos ennen veroja (vahinkovakuutus-toiminnot)1 4811 924 -2336867449
  If1 3581 550 -1236960520
  Topdanmark162158 31979 -77
  Hastings129107 21596 866
  Omistusyhteisö-160146--78-48 64
Osakkeenomistajien osuus nettotuloksesta1 3232 107 -3738261526
Underwriting-tulos1 1641 031 13281109 159
   Muutos  Muutos
Osakekohtainen tulos (EUR)2,623,97-1,360,760,140,62
Osakekohtainen operatiivinen tulos (EUR)2,07--0,42-
Oman pääoman tuotto (RoE), %15,64.211,4---
Tulos ennen veroja (IFRS 9 -oikaistu), milj.e*1 48180384 %368176110 %

Vuoden 2022 vertailuluvut on uudelleenlaskettu IFRS 17 -standardin mukaisesti, mutta ei IFRS 9 -standardin mukaisesti. Tästä johtuen kaikki ajanjakson luvut, erityisesti sijoitustoiminnan nettotuotot, eivät ole täysin vertailukelpoisia. Osakkeenomistajien osuus nettotuloksesta, osakekohtainen tulos ja oman pääoman tuotto -luvut sisältävät henkivakuutustoiminnan tuloksen. Mandatum on luokiteltu lopetetuksi toiminnoksi 31.3.2023 alkaen.

*) IFRS 9:n mukainen, markkina-arvojen muutokset huomioiva konsernin tulos ennen veroja (vahinkovakuutustoiminnot) -vertailuluku julkaistu vertailtavuuden parantamiseksi.

Luvut eivät ole tilintarkastettuja.

Sampo-konsernin taloudelliset tavoitteet vuosille 2021–2023

Tavoite2023
KonserniUnderwriting-tuloksen kasvu keskimäärin 4–6 (mid-single-digit) prosenttia vuositasolla13 %
 Konsernin yhdistetty kulusuhde: alle 86 %84,6 %
 Vakavaraisuussuhde: 170–190 %182 % (pro forma, jakautumiseen liittyvät transaktiot huomioiden)
 Velkaisuusaste: alle 30 %25,3 %
IfYhdistetty kulusuhde: alle 85 %83,1 %
HastingsOperatiivinen kulusuhde: alle 88 %89,8 %

KONSERNIJOHTAJAN KOMMENTTI

Sampo jatkoi vahvaa kehitystään viimeisellä vuosineljänneksellä maksutulon vakaan kasvun, resilienttien underwriting-marginaalien ja erinomaisten sijoitustuottojen siivittämänä. Vuoden 2023 tulos ennen veroja kasvoi 1 481 miljoonaan euroon (803) vertailukelpoisin luvuin. Se että saavutimme konsernitasolla runsaista korvauskuluista huolimatta vahvan tuloksen vuodelta 2023, osoittaa toimintamme mittakaavaedut, onnistuneen hajautuksen ja kurinalaisuuden.

Sampo ylsi 11 prosentin kasvuun vuonna 2023 kiintein valuuttakurssein, ja kasvu oli laaja-alaista. Pohjoismaissa kasvua vauhditti pääasiassa hinnankorotuksista huolimatta korkeana säilynyt asiakaspysyvyys. Tämä puolestaan perustui palveluihin ja digitalisaatioon tekemiimme investointeihin, jotka asemamme alueen suurimpana vahinkovakuuttajana on mahdollistanut. Näemme myönteistä kehitystä erityisesti painopistealueillamme, kuten henkilö- ja kotivakuutuksissa sekä pk-yritysten vakuutuksissa. Vahvinta kasvu oli kuitenkin Isossa-Britanniassa, missä bruttomaksutulo kasvoi 32 prosenttia vuonna 2023 kiintein valuuttakurssein ajoneuvovakuutusten merkittävien hinnankorotusten sekä kotivakuutusten määrän ja hintojen nousun ansiosta. Ison-Britannian ajoneuvovakuutusmarkkinoiden kuukausittaiset hinnankorotukset tasoittuivat viimeisellä vuosineljänneksellä kahden edellisen vuosineljänneksen merkittävien hinnankorotusten jälkeen. Hinnat vakiintuivat tasolle, joka vaikuttaa paljon kestävämmältä kuin vuoden alussa.

Vuoden 2023 haastava vahinkokehitys heikensi merkittävästi monien vahinkovakuutusyhtiöiden taloudellista tulosta sekä Pohjoismaissa että Isossa-Britanniassa. Olemme kokeneet huonoja sääolosuhteita, eräitä Pohjoismaiden historian suurimpia yksittäisiä suurvahinkoja, vahinkofrekvenssin vaihtelua sekä merkittävää korvausinflaatiota Isossa-Britanniassa. Viimeinen vuosineljännes ei ollut poikkeus myrskyineen ja Pohjoismaissa poikkeuksellisen aikaisin alkaneine talvineen. Sampo teki kaikesta huolimatta vahvan underwriting-tuloksen hajautuksen sekä kurinalaisen riskien arvioinnin ja hinnoittelun ansiosta. Toimimme kaikissa Pohjoismaissa, Isossa-Britanniassa ja Baltiassa, ja palvelemme Pohjoismaissa kaikenlaisia liiketoimintoja ja asiakasryhmiä. Olemme olleet varovaisia korvausinflaatiosta tekemiemme oletusten suhteen, vaikka inflaatio näyttääkin tasaantuvan, ja välttäneet kiusausta suhtautua koronapandemian jälkeiseen vahinkofrekvenssiin "uutena normaalina". Kurinalainen linjamme jatkui vuoden 2024 alussa uusituissa sopimuksissa, joissa teimme merkittäviä lisäkorotuksia hintoihin ja ryhdyimme vähentämään altistumistamme yksittäisille suurille omaisuusriskeille.

Suuren kokomme hyödyntäminen tuottavuuden lisäämiseksi on myös yksi Sammon vahinkovakuuttamisen strategian peruskivistä, samoin kuin kykymme tuottaa synergiaetuja Pohjoismaissa. Ifin toimintakulusuhde laski 0,3 prosenttiyksikköä vuonna 2023, joten tämä tunnusluku on nyt parantunut vuodesta toiseen jo 14 peräkkäisen vuoden ajan. Mikä tärkeintä, tehokkuutta ei ole parannettu volyymikasvun kustannuksella tai vähentämällä investointeja liiketoimintaan – aiomme päin vastoin investoida voimakkaasti tehokkuuden parantamiseen myös tulevaisuudessa.

Taseen omaisuuserien puolella Sampo ylsi vuoden viimeisellä neljänneksellä erinomaisiin sijoitustuottoihin salkkumme laaja-alaisen arvonnousun ansiosta. Konsernina olemme valmiita ottamaan harkittuja riskejä sijoituksissamme parantaaksemme tuottoja keskipitkällä aikavälillä. Ifin sijoitukset ovat vuodesta 2009 lähtien tuottaneet keskimäärin noin 290 korkopistettä yli viiden vuoden swap-koron, mikä vastaa noin 300 miljoonaa euroa vuodessa nykyiseen sijoitusomaisuuteemme perustuen.

Lopuksi totean, että voin hyvillä mielin päättää taas yhden hyvän tilikauden. Operatiivinen suorituskykymme on edelleen erinomainen ja kilpailuetumme ovat yhtä vahvoja kuin ennenkin. Odotan jo, että pääsen kertomaan sijoittajille ja analyytikoille suunnitelmistamme pääomamarkkinapäivässämme 6.3.2024.

Torbjörn Magnusson
Konsernijohtaja

VUODEN 2023 VIIMEINEN NELJÄNNES LYHYESTI

Vuosi 2023 päättyi tavallista hankalampiin sääoloihin, sillä vuosineljänneksen alun myrskyjä seurasi Pohjoismaissa varhain alkanut talvi sankkoine lumisateineen ja pakkassäineen. Konsernin kasvu- ja alla oleva kannattavuuskehitys säilyivät silti vankkoina.

Bruttomaksutulo ja tuotot broker-liiketoiminnasta kasvoivat 12 prosenttia kiintein valuuttakurssein ja 9 prosenttia raportoidusti 1 864 miljoonaan euroon (1 711). Kasvua tuki vankkana jatkunut pohjoismainen kehitys ja vahva hinnoittelukehitys Isossa-Britanniassa. Pohjoismaissa Henkilöasiakasliiketoiminnan maksutulo kasvoi kiintein valuuttakurssein 5,0 prosenttia muiden kuin moottoriajoneuvovakuutuksien vahvan kehityksen ansiosta. Yritysasiakkaat-liiketoiminnassa oli vahva vuosineljännes kasvun kiihtyessä 6,7 prosenttiin ja Suurasiakkaissa kasvua tuli 3,5 prosenttia. Isossa-Britanniassa maksutulo kasvoi 34 prosenttia paikallisessa valuutassa hinnoitteluympäristön säilyessä vuosineljänneksellä vakaana.

Konsernin underwriting-tulos oli 281 miljoonaa euroa (109) ja yhdistetty kulusuhde 85,5 prosenttia (94,1). Vuoden 2022 viimeisen neljänneksen, IFRS 4 -kirjanpitostandardin mukaisesti laskettu yhdistetty kulusuhde sisälsi merkittäviä muutoksia aiempien vuosien korvausvastuussa, joista osa sisältyy IFRS 17 -kirjanpitostandardissa nettorahoitustulokseen. Näin ollen luvut eivät olet täysin vertailukelpoisia. Alla oleva kannattavuuskehitys jatkui Pohjoismaissa positiivisena ja Ifin diskonttaamaton oikaistu riskisuhde parani 0,5 prosenttiyksikköä vuositasolla. Underwriting-tuloksen kehitystä tuki myös Isosta-Britanniasta saatu 19 prosentin kasvu hinnankorotusten alkaessa näkyä tuloslaskelman puolella. Hastings raportoi 87,8 prosentin operatiivisen kulusuhteen (87,4).

Neljännellä vuosineljänneksellä nähtiin merkittäviä säävahinkoja, ja vaikka konsernitason hajautus osaltaan vaimensi vaikutusta, niillä oli merkittävä vaikutus Sammon Tanskan liiketoimintaan Topdanmarkin kautta. Pääosin juuri hankalien talvisäiden seurauksena tulleet vakavat säävahingot ja suurvahingot heikensivät Ifin riskisuhdetta 3,8 prosenttiyksikköä (2,7). Tätä kompensoi kuitenkin aiempien vuosien korvausvastuun purku, jonka vaikutus oli 5,0 prosenttiyksikköä. Diskonttauksen positiivinen vaikutus nousi 4,1 prosenttiyksikköön (3,1), kun diskonttovaikutusten erittelyperiaatteita muutettiin tavalla, joka paransi viimeisen vuosineljänneksen lukua.

Nettorahoitustulos oli 175 miljoonaa euroa vahvojen sijoitustuottojen kumotessa negatiiviset diskonttovaikutukset vastuuvelkojen puolella. Sijoitustoiminnan nettotulos oli 517 miljoonaa euroa sijoitusten markkina-arvojen kohotessa korkojen jyrkän laskun seurauksena. Vakuutuksen nettorahoitustuotot tai -kulut oli -342 miljoonaa euroa diskonttokorkojen muutoksen vaikutuksen ollessa -271 miljoonaa euroa. Diskonttauksen purulla oli -81 miljoonan euron vaikutus vakuutuksen nettorahoitustuottoihin tai -kuluihin.

SAMPO OYJ

Hallitus

Sampo-konsernin tilinpäätöstiedote tammi–joulukuulta 2023, tiedotetta täydentävä englanninkielinen esitysaineisto ja konsernijohtaja Torbjörn Magnussonin videokatsaus ovat saatavilla osoitteessa www.sampo.com/tulos.

Puhelinkonferenssi

Analyytikoille ja sijoittajille järjestetään englanninkielinen puhelinkonferenssi klo 14.30. Puhelinkonferenssiin voi osallistua soittamalla numeroon 09 2319 5437, +1 786 697 3501, +44 (0) 33 0551 0200 tai +46 (0) 8 5052 0424.

Puhelinkonferenssin tunnus: Sampo Q4

Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti osoitteessa www.sampo.com/tulos. Tallenne on kuunneltavissa myöhemmin samassa osoitteessa.

Lisätiedot:

Knut Arne Alsaker, talousjohtaja, puh. 010 516 0010
Sami Taipalus, sijoittajasuhdejohtaja, puh. 010 516 0030
Maria Silander, viestintäpäällikkö, mediayhteydet, puh. 010 516 0031

Sampo julkaisee tammi–maaliskuun osavuosiraporttinsa 7.5.2024.

Jakelu:
Nasdaq Tukholma