SATOn uudiskohteet varustetaan aina aurinkovoimalla – asukkaiden sähköautot latautuvat myös puhtaalla energialla

SATO Oyj
Lehdistötiedote 26.2.2024 klo 10.00

Yhä useammassa SATOn kiinteistössä käytetään puhdasta aurinkosähköä. Osa kiinteistösähköstä tuotetaan aurinkoenergialla, ja asukkaat voivat ladata sähköautonsa latauspisteellä omassa pihassaan.

SATO panostaa puhtaaseen energiaan, ja asentaa yhä useampaan kiinteistöönsä aurinkovoimalan. Viime vuonna uudet aurinkovoimalat asennettiin 24 kiinteistöön, ja aurinkovoimaloiden määrää on lisätty muutaman vuoden aikana vuoden 2021 neljästä aurinkovoimalasta nykyiseen 31 voimalaan. Vuonna 2024 uudiskohteisiin tulee kaiken kaikkiaan kolme uutta aurinkovoimalaa.

“Uudiskohteet varustetaan aina aurinkovoimaloilla. Lisäksi olemme suunnitelleet tuleville vuosille aurinkovoimaloita myös olemassa oleviin kohteisiin”, kertoo SATOn talotekniikkapäällikkö Esa Hirn.

SATOn tavoitteena on olla kiinteistöjen käyttämän energian osalta hiilineutraali vuoden 2030 aikana, ja uusiutuvan energian käyttöä halutaan lisätä. Aurinkovoimalat paitsi tukevat tätä tavoitetta, myös parantavat SATOn kotitalojen energialuokitusta.

Aurinkovoimalat tuottavat eniten kesäkuukausina

Tällä hetkellä SATOn kohteissa kotitalojen aurinkovoimalat kattavat keskimäärin 12 prosenttia kyseisessä kiinteistössä käytetystä kiinteistösähköstä. Tarkempi määrä vaihtelee eri kiinteistöjen välillä. Kiinteistösähköön kuuluvat muun muassa yleisten tilojen valaistus ja ilmanvaihto sekä sähköautojen latauspisteet.

Aurinkovoimalat pyritään mitoittamaan niin, että sähkö saataisiin käytettyä suoraan kohteissa. Helteisinä kesäpäivinä voimalat kuitenkin tuottavat välillä sähköä yli oman tarpeen, vaikka sähköä käytetään jonkin verran myös jäähdytykseen.

“Kesäkuukausina aurinkovoimaloista tulee välillä myös ylituotantoa, jolloin myymme sähköä verkkoon pörssisähkön hintojen mukaan”, Hirn kertoo.

SATO tutkii myös mahdollisuuksia säilöä aurinkosähköä tulevaisuudessa esimerkiksi akkuihin, mutta nykytekniikalla akkuihin säilöminen ei vielä ole kannattavaa.

Puhdasta energiaa myös autoiluun

Aurinkovoimaloiden lisäksi SATO panostaa puhtaaseen energiaan myös lisäämällä talojensa parkkipaikoille sähköautojen latauspisteitä. Myös latauspisteet käyttävät aurinkosähköä niissä kohteissa, joissa voimaloita on. SATO haluaa latauspisteitä tarjoamalla tukea päästötöntä autoilua.

“Tällä hetkellä asennamme latauspaikkoja kaikkiin uudiskohteisiin ja peruskorjausten yhteydessä muihin kohteisiin. Lisäksi asennamme yksittäisiä latauspaikkoja asukkaiden pyynnöstä aina mahdollisuuksien mukaan”, Hirn kertoo.

SATOlla oli vuoden 2023 lopussa yli 1 200 sähköauton latauspaikkaa, kun parkkipaikkoja kiinteistöissä oli yhteensä noin 15 000.

Lisätietoja:

Esa Hirn, talotekniikkapäällikkö, SATO Oyj, puh. 044 723 8814
Sähköpostiosoite: etunimi.sukunimi@sato.fi

Mediatiedustelut:
Viestintäpäällikkö Marjaana Kivioja, SATO Oyj, puh. 0400 773 181

SATO Oyj on vastuullisen vuokra-asumisen asiantuntija ja yksi Suomen suurimmista vuokranantajista. SATO omistaa yli 25 000 vuokra-asuntoa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.

SATOn tavoitteena on tarjota erinomainen asiakaskokemus ja kattavat vuokra-asumisen vaihtoehdot kaupungissa hyvien joukkoliikenneyhteyksien ja palvelujen äärellä. Edistämme kestävää kehitystä ja toimimme avoimessa vuorovaikutuksessa sidosryhmiemme kanssa. SATO investoi kannattavasti, vastuullisesti ja pitkäjänteisesti. Kasvatamme omaisuuden arvoa investoinnein ja realisoinnein sekä korjaustoiminnalla. www.sato.fi