Sammolle uusi pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä vuosille 2024-2026

SAMPO OYJ                        PÖRSSITIEDOTE                  6.3.2024 klo 9.35

Sammolle uusi pitkän aikavälin kannustinjärjestelmä vuosille 2024-2026

Sampo Oyj:n hallitus on tänään päättänyt uuden, suoriteperusteisen pitkäaikaisen kannustinjärjestelmän käyttöönotosta konsernin johtoryhmälle (konsernijohtaja mukaan lukien) sekä Sampo-konsernin muulle ylimmälle johdolle ja avainhenkilöille.

Sampo pyrkii varmistamaan, että johdon kannustimet tukevat osakkeenomistajien etuja ja konsernin strategiaa. Pitkäaikaiseen kannustinjärjestelmään 2024 osallistuvat konsernin johtoryhmän jäsenet (konsernijohtaja mukaan lukien) sekä noin seitsemänkymmentä (70) ylimmän johdon henkilöä ja avainhenkilöä, joiden työsuorituksella ja osaamisella on suora vaikutus Sampo-konsernin operatiiviseen suorituskykyyn ja strategiaan. Sammon hallituksen jäsenet eivät kuulu järjestelmän piiriin.

Kannustinjärjestelmän osallistujille myönnetään suoriteperusteisia kannusteyksiköitä vuonna 2024 ja kannusteyksiköiden enimmäismäärä on 370 000. Suoriteperusteisillä kannusteyksiköillä on kolmivuotinen ansaintajakso, joka kattaa toimintavuodet 2024–2026, minkä jälkeen niihin sovelletaan lykkäys Sampo-konserniin sovellettavan sääntelyn mukaisesti.

Kannustinjärjestelmän maksimipalkkion saavuttamiseksi vaaditaan erinomaista taloudellista ja operatiivista suoritusta. Suoritusarvio perustuu seuraaviin ansaintakriteereihin:

- Suhteellinen osakkeen kokonaistuotto
- Oikaistu absoluuttinen osaketuotto
- Underwriting-tuloksen kehitys
- Vastuullisuusperiaate: Tieteeseen pohjautuvien ilmastotavoitteiden kehittämiseen, käyttöönottoon ja tuloksiin liittyvät konsernin ja tytäryhtiöiden tasapainotetut mittaristot (BSC).

Lisäksi suoriteperusteisten kannusteyksiköiden arvo muuttuu ansaintajakson aikana Sammon A-osakkeen kurssikehityksen mukaisesti.

Palkkio maksetaan käteiskorvauksena. Osallistujat, jotka ovat lykkäyssäännön alaisina kannustinjärjestelmän käyttöönottohetkellä voimassa olevien asianomaisten Sampo-konsernin yhtiöiden palkitsemispolitiikkojen mukaisesti, ovat velvollisia ostamaan Sammon A-osakkeita nettona veron jälkeen 50 prosentilla palkkiosta. Lykkäysaika on kolme vuotta, ja hallitus suorittaa riski- ja compliance-arvioinnin ennen osakkeiden vapauttamista osallistujille.

Kannustinjärjestelmän perusteella suoriteperusteisia kannusteyksiköitä voi konsernijohtajalle ja muille konsernin johtoryhmän jäsenille erääntyä enintään yhteensä 134 026 sekä muulle ylimmälle johdolle ja avainhenkilöille enintään 235 974.

Kannustinjärjestelmä LTI 2024:n arvioitu kokonaisarvo on noin 25,73 miljoonaa euroa, mikäli suoriteperusteisten kannusteyksiköiden enimmäismäärä realisoituu ja Sammon A-osakkeen hinta nousee 50 prosenttia 1.1.2024 tasosta. Kannustinjärjestelmästä on saatavilla yhteenveto osoitteessa www.sampo.com/kannustinehdot.

Sampo Oyj:n pitkäaikaiset kannustinjärjestelmät on suunniteltu houkuttelemaan ja sitouttamaan erittäin päteviä ja hyvin suoriutuvia henkilöitä, joilla on kyky, kokemus ja taito toteuttaa Sammon pitkäaikaista strategiaa ja luoda osakkeenomistajille arvoa, samalla varmistaen vastuulliset liiketoimintakäytännöt ja konsernin pitkän aikavälin taloudellisen vakauden.

SAMPO OYJ

Lisätiedot: