eQ Oyj:n osavuosikatsaus Q1 2024 – eQ:n tulos laski

eQ Oyj osavuosikatsaus
23.4.2024, klo 8:00

Tammi-maaliskuu 2024 lyhyesti

• Konsernin nettoliikevaihto oli katsauskaudella 16,5 miljoonaa euroa (17,7 MEUR 1.1.-31.3.2023). Konsernin nettopalkkiotuotot olivat 16,0 miljoonaa euroa (17,5 MEUR).
  • Konsernin liikevoitto laski 12 prosenttia ja oli 8,8 miljoonaa euroa (10,0 MEUR).
  • Konsernin tulos oli 7,0 miljoonaa euroa (7,9 MEUR).
  • Konsernin osakekohtainen tulos oli 0,17 euroa (0,20 euroa).
  • Varainhoito-segmentin nettoliikevaihto laski 11 prosenttia 15,1 miljoonaan euroon (17,1 MEUR) sekä liikevoitto 18 prosenttia 8,9 miljoonaan euroon (10,7 MEUR). Varainhoito-segmentin hallinnointipalkkiot laskivat 10 prosenttia 14,0 miljoonaan euroon (15,6 MEUR) ja tuottosidonnaiset palkkiot laskivat 17 prosenttia 1,4 miljoonaan euroon (1,6 MEUR). Hallinnoitavat varat kasvoivat katsauskauden aikana 3 prosenttia 13,3 miljardiin euroon (12,9 mrd. EUR 31.12.2023).
  • Corporate Finance -segmentin nettoliikevaihto oli 0,8 miljoonaa euroa (0,5 MEUR) sekä liikevoitto 0,1 miljoonaa euroa (-0,4 MEUR).
  • Sijoitukset-segmentin liikevoitto oli 0,2 miljoonaa euroa (-0,1 MEUR).
  • Konsernin oman pääoma- ja kiinteistörahastosijoitustoiminnan nettokassavirta oli 0,1 miljoonaa euroa (0,3 MEUR).
Avainluvut 1-3/24 1-3/23 Muutos 1-12/23

Hallinnoitavat varat ilman raportointipalveluita, mrd. EUR 10,2 9,9 4 % 10,0
Hallinnoitavat varat yhteensä, mrd. EUR 13,3 12,7 4 % 12,9

Toimitusjohtaja Mikko Koskimies

Vuosina 2022-23 keskuspankkien ohjauskorot nousivat Euroopassa nollasta 4 %:iin ja USA:ssa nollasta 5,5 %:iin. Markkinoilla odotettiin vuoden 2024 alussa, että korkoja päästäisiin laskemaan sekä USA:ssa että Euroopassa jo vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä ja että kokonaisuudessaan ohjauskorkoja laskettaisiin vuonna 2024 jopa 1,5 prosenttiyksikköä.

Koronlaskuodotukset osoittautuivat liian optimistisiksi, koska etenkin USA:n talouskasvu jatkui vahvana ja samalla inflaatio pysyi ennakoitua korkeampana. Euroopassa sen sijaan kasvunäkymät heikkenivät ja kasvuennusteita jouduttiin laskemaan lähelle nollaa. Odotukset koronlaskuista siirtyivät kesälle 2024 ja samalla odotus koko vuoden koronlaskujen määrästä pieneni selvästi 1,5 prosenttiyksiköstä.

Kokonaiskuvassa USA:n ennakoitua vahvempi kasvu ja tulosparannukset vaikuttivat kuitenkin enemmän kuin koronlaskuodotusten siirtyminen ja osakekurssit nousivat voimakkaasti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Ensimmäisen vuosineljänneksen voimakkain osakekurssien nousu nähtiin Japanissa, jossa MSCI Japan nousi 13,0 %. USA:ssa osakekurssit nousivat S&P 500 -indeksillä mitattuna niin ikään 13,0 % euroissa ja 10,4 % dollareissa. Euroopassa kurssinousu oli 7,6 % ja kehittyvillä osakemarkkinoilla 4,4 %. Suomen pörssi oli edelleen heikko suhteessa muihin ja nousua kertyi vain 0,3 %.

Koronlaskuodotusten muutos ensimmäisen vuosineljänneksen aikana heijastui selvästi korkomarkkinoille. Euro valtionlainaindeksin tuotto jäi neljänneksen aikana 0,7 % negatiiviseksi, kun odotusta ohjauskorkojen laskusta jouduttiin muuttamaan. Korkoerot kapenivat jonkin verran, ja investment grade -lainojen tuotto oli 0,4 %, high yield -lainojen tuotto 1,7 % ja kehittyvien maiden yrityslainojen tuotto 1,1 %.

eQ:n tulos laski

eQ:n katsauskauden tulos laski. Konsernin nettoliikevaihto oli katsauskaudella 16,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 8,8 miljoonaa euroa. Liikevoitto laski 12 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

eQ Varainhoidon hallinnoitavat varat kasvoivat

eQ Varainhoidon nettoliikevaihto laski katsauskaudella 11 prosenttia 15,1 miljoonaan euroon. Liikevoitto laski 18 prosenttia ollen katsauskaudella 8,9 miljoonaa euroa. Varainhoidon hallinnoitavat varat kasvoivat katsauskaudella kolme prosenttia 13,3 miljardiin euroon ja ovat ennätystasolla.

Asiakassalkkujen tuotot perinteisten korko- ja osakesijoitusten osalta olivat ensimmäisellä neljänneksellä erittäin hyviä. eQ:n itse hoitamista rahastoista 77 prosenttia tuotti paremmin kuin vertailuindeksit ja kolmen vuoden periodilla vastaava luku oli 62 prosenttia. Lisäksi eQ Suomi -rahasto sai parhaan rahaston palkinnon Morningstarilta.

Myynnillisesti vuosi 2024 on alkanut hyvin erityisesti Private Equity -varainhoidon osalta. Vuonna 2024 Private Equity -varainkeruussa ovat Pohjois-Eurooppaan sijoittavat eQ PE XVI North- ja eQ PE SF V -rahastot. Niiden koot kasvoivat maaliskuun lopussa jo yhteensä 240 miljoonaan euroon. Samalla viime lokakuussa 20 miljoonan dollarin kokoisella ensimmäisellä sulkemisella käynnistetyn Venture Capital -sijoituksia tekevän eQ VC II -rahaston varainkeruu jatkuu.

Adviumin toimintaympäristö edelleen hiljainen

Adviumin nettoliikevaihto oli katsauskaudella 0,8 miljoonaa euroa (0,5 MEUR). Liikevoitto oli 0,1 miljoonaa euroa (-0,4 MEUR).

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä yrityskauppojen aktiviteetti säilyi edelleen vähäisenä. Katsauskauden aikana saatettiin päätökseen yritysjärjestely, jossa Advium toimi Aspo Oyj:n neuvonantajana OP Infra Suomen vähemmistösijoituksen osalta.

Myös kiinteistötransaktioiden määrä Suomessa pysyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä erittäin alhaisena. Advium toimi katsauskaudella neuvonantajana yhdessä kiinteistötransaktiossa, jossa eQ Liikekiinteistöt -rahasto myi liikekiinteistön Espoossa kansainväliselle sijoittajalle.

Sijoitusten liikevoitto nousi

Sijoitukset-segmentin liikevoitto oli 0,2 miljoonaa euroa (-0,1 MEUR) ja nettokassavirta oli 0,1 miljoonaa euroa (0,3 MEUR). Pääoma- ja kiinteistörahastosijoitusten tasearvo oli katsauskauden lopussa 16,7 miljoonaa euroa (31.12.2023 16,6 MEUR). eQ Oyj teki katsauskaudella 1 miljoonan euron sijoitussitoumuksen uuteen eQ PE XVI North -rahastoon.

Näkymät

Varainhoitomarkkina Suomessa on kasvanut vahvasti ja eQ:n kasvu on ollut markkinakasvua nopeampaa. Arvioimme, että varainhoitomarkkinan ja eQ:n pitkän tähtäimen kasvunäkymät Suomessa ovat edelleen hyvät.

eQ:n kiinteistörahastojen osalta vuosi 2023 oli vaikea korkotason voimakkaasta noususta johtuvan kiinteistöjen tuottovaateiden nousun seurauksena. Tuottovaateiden noustessa kiinteistöjen arvot laskivat selvästi. Lisäksi rahastojen nettomerkinnät olivat negatiivisia. Kiinteistörahoituksen rajoitettu saatavuus vaikutti myös siihen, että kiinteistötransaktioaktiviteetti laski merkittävästi. Kiinteistörahastojen osalta odotamme, että vuosi 2024 on vielä haastava, vaikka pidemmän tähtäimen kasvunäkymät ovat hyvät. eQ:n Private Equity tuotteiden myynti on jatkunut vahvana ja suomalaisten varainhoitoasiakkaiden halu kasvattaa Private Equity -allokaatioita salkuissaan tulee jatkossakin tukemaan eQ:n Private Equity -tuotteiden kasvua. Lisäksi ennakoimme erityisesti vuodesta 2025 eteenpäin tuottosidonnaisten palkkioiden kasvua, johtuen usean Private Equity -tuotteen siirtymisestä tuottosidonnaiseen palkkiovaiheeseen. eQ:n kilpailuasema perinteisen varainhoidon tuotteissa ja täyden valtakirjan varainhoidossa on erinomaisten sijoitustuottojen takia hyvä. Näemme perinteisellä varainhoidolla hyvät mahdollisuudet kasvaa tulevina vuosina, kuitenkin huomioiden sille luonteenomaisen lyhyen tähtäimen vaihtelun markkinaolosuhteiden mukaan.

***

eQ:n osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2024 on tämän tiedotteen liitteenä sekä saatavilla yhtiön internetsivuilta www.eQ.fi.

eQ Oyj

Lisätietoja:
Mikko Koskimies, toimitusjohtaja, puh. +358 9 6817 8799
Antti Lyytikäinen, talousjohtaja, puh. +358 9 6817 8741

Jakelu: Nasdaq Helsinki, www.eQ.fi, keskeiset tiedotusvälineet

eQ-konserni on kotimainen Varainhoitoon ja Corporate Finance -toimintaan keskittyvä yhtiöryhmä. eQ Varainhoito tarjoaa monipuolisia varainhoitopalveluita (ml. pääomarahastot ja kiinteistövarainhoito) sekä instituutioasiakkaille että yksityishenkilöille. Konsernin hallinnoitavat varat ovat noin 13,3 miljardia euroa. Konserniin kuuluva Advium Corporate Finance tarjoaa yritys- ja kiinteistöjärjestelyihin sekä pääomajärjestelyihin liittyviä palveluja. Lisätietoa konsernista saa sivuilta www.eQ.fi.

Liite

eQ Oyj osavuosikatsaus Q1 2024